2017-02-20, 16:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Frekventflygare
Nej, det har jag inte. Du skrev först att polisen har begränsade resurser, vilket såklart stämmer, och sen:

Hela den sista paragrafen ägnar du åt att förklara hur man har sig själv att skylla eftersom man vet att det finns folk därute som luras. Hur är det inte att skuldbelägga offren?

Ja men om jag kör för fort med bilen skall jag skylla på att det är bilens fel att jag kör för fort då?
Citera
2017-02-20, 16:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TakeYouOnACruise
I i ett par fall har det väl rört sig om summor uppemot 40000

Men du har rätt på så vis att relativt sett rört sig om rätt små summor,
och det har väl varit lite av hennes modus - och sedan hoppats på att
folk inte anmäler och polisen inte utreder.

och bitvis resonerar ju hon som dig; att varför bryr sig rättsväsendet om lilla
mig när det finns personer som våldtar och mördar andra människor.

Håller med dig helt och skall man kunna ha ett hållbart samhälle då är det ju bättre att förebygga brott än att lägga miljontals pengar varje år på att jaga småkriminella förövare vilket i längden skulle bli oerhört dyrt för samhället.
Citera
2017-02-20, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RainbowChild
Ja men om jag kör för fort med bilen skall jag skylla på att det är bilens fel att jag kör för fort då?

Va? Hur har det någon som helst relevans? Har du citerat och svarat fel person?

Jag testar att svara i alla fall. Du menar alltså att om man blir blåst på pengar av någon så är det samma sak som om man kör för fort med bilen. I båda fallen har man gjort fel. Jag påstår att den analogin haltar mer än rejält och jag kan bara hoppas att du syftade på något annat för det där är verkligen att skuldbelägga brottsoffren.
Citera
2017-02-20, 16:11
Bannlyst
Det jag menar är vi kan ju inte kasta alla människor i finkan som begår småbrott vet ni vad hela rättsapparaten kostar samhället med poliser ,advokater mm och fängelsevård?

Därför skall vi förebygga brott istället så långt det är möjligt och en del i det är att upplysa människor bättre om tex i faran att handla biljetter svart över nätet av främmande.

Förebygga brott är billigare än att lagföra brott det har forskarna fastställt.
Citera
2017-02-20, 16:28
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Citat:
Håller med dig helt och skall man kunna ha ett hållbart samhälle då är det ju bättre att förebygga brott än att lägga miljontals pengar varje år på att jaga småkriminella förövare vilket i längden skulle bli oerhört dyrt för samhället.

Jag var nog inte riktigt tydlig, i catrins fall har ju moduset med små belopp
och frekventa bedrägerier satts i system, och det rör sig nu
om grovt bedrägeri, eller det är åtminstone vad åklagaren vill göra
gällande.

så jag skulle inte kalla henne för småkriminell
Citera
2017-02-20, 16:41
Bannlyst
Citat:
Jag var nog inte riktigt tydlig, i catrins fall har ju moduset med små belopp
och frekventa bedrägerier satts i system, och det rör sig nu
om grovt bedrägeri, eller det är åtminstone vad åklagaren vill göra
gällande.

så jag skulle inte kalla henne för småkriminell

Nej och ett åtal väntar ju också eller hur ? Detta är ju andra gången hon åtalas klart hon kommer åka dit hårdare nu.

Men hennes brott är klassat som småbrott men i hennes fall är hon ju en återfallsförbrytare och kommer därmed helt korrekt att straffas hårdare för det.
Senast redigerad av RainbowChild 2017-02-20 kl. 16:56.
Citera
2017-02-20, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrljus
Enligt snap är det fullt ös hos familjen, CH unnade till och med sig en utekväll igår.
Dock är det väldigt tyst om "jobbet".

Snap just nu.
https://minfil.org/G0wavdbdb3/20170216.mp4
Det där måste nog vara den sämsta snapchat-videon jag någonsin har sett. Herrejävla vilket ointressant liv hon visar upp.
Citera
2017-02-21, 15:48
Medlem
Citat:
Det jag menar är vi kan ju inte kasta alla människor i finkan som begår småbrott vet ni vad hela rättsapparaten kostar samhället med poliser ,advokater mm och fängelsevård?

Därför skall vi förebygga brott istället så långt det är möjligt och en del i det är att upplysa människor bättre om tex i faran att handla biljetter svart över nätet av främmande.

Förebygga brott är billigare än att lagföra brott det har forskarna fastställt.

Har du någon källa för att detta skulle gälla generellt?

Nu kanske saker har ändrats, men vet att någon kortare period (troligen någon gång på 90-talet) så gick antalet villa-inbrott ned kraftigt. Orsaken var att det egentligen var rätt få som sysslade med detta och att de som gjorde det råkade sitta inlåsta samtidigt. Dvs i det fallet så hade "finkan" en väldigt stor betydelse men att alla villaägare skulle "förebygga" troligen väldigt liten betydelse.

Men det är möjligt du har rätt att förebyggande åtgärder är effektivare vad gäller den typ av bedrägerier som Catrin sysslar med. Det skulle vara intressant att läsa den forskning du hänvisar till.
Citera
2017-02-21, 17:50
Medlem
Senaste posten på IG är så jävla töntig.
Antingen har hon varit på förhör, delgivning eller rättegång men törs inte skriva ut det utan försöker verka så där cool och kryptisk.
Eller så är det något helt jävla ointressant hon varit på men försöker få det att framstå som något spännande.

CH: Du är inte framgångsrik. Så när du tror att vi "viskar" eftersom du inte hör oss prata om dina framgångar så är det för att det inte finns något att prata om.

Lär dig stava. "Prolly" är tramsslang för obildade och lata personer. Om du ska verka framgångsrik och "lit" kanske du ska sluta hetsdricka öl på billiga sunk"klubbar", fly från hotellnotor och städa upp ditt liv lite.
Citera
2017-02-21, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lafven
Senaste posten på IG är så jävla töntig.
Antingen har hon varit på förhör, delgivning eller rättegång men törs inte skriva ut det utan försöker verka så där cool och kryptisk.
Eller så är det något helt jävla ointressant hon varit på men försöker få det att framstå som något spännande.

CH: Du är inte framgångsrik. Så när du tror att vi "viskar" eftersom du inte hör oss prata om dina framgångar så är det för att det inte finns något att prata om.

Lär dig stava. "Prolly" är tramsslang för obildade och lata personer. Om du ska verka framgångsrik och "lit" kanske du ska sluta hetsdricka öl på billiga sunk"klubbar", fly från hotellnotor och städa upp ditt liv lite.

Haha! Hon måste fan sitta med telefonen i handen. Jag ställde lite fina frågor om hon inte kunde berätta mer om hennes framgångar. Vad har hon lyckats med och hur har hon förändrat sitt liv. Inom 2 sekunder var inlägget raderat och jag var blockad!
Citera
2017-02-21, 20:43
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Citat:
Nej och ett åtal väntar ju också eller hur ? Detta är ju andra gången hon åtalas klart hon kommer åka dit hårdare nu.

Men hennes brott är klassat som småbrott men i hennes fall är hon ju en återfallsförbrytare och kommer därmed helt korrekt att straffas hårdare för det.

Ja, åtal 2 ska vara på gång men eftersom det hela tiden tillkommit nya bedrägerier drar det ut på tiden, eller det är i alla fall så jag uppfattar det hela. Eller vad säger ni andra med god insyn i ärendet?

Och det är väl just mängden bedrägerier och det systematiska tillvägagångssättet, plus att det rör sig om ett återfall i brott som gör att det nu handlar om grovt bedrägeri. Det är min hypotes.

Sedan var det ju tal om att det fanns brott som trumfade bedrägerierna. Det var, om jag inte missminner mig, en polis som sa det i en nyheter24 artikel? Men det har åtminstone inte jag hört något mera om. Vad kan det röra sig om ?(spekulationer) Verkar ju som åklagaren enbart kör på bedrägerispåret.
Citera
2017-02-21, 21:09
Medlem
henki420s avatar
Citat:
Ja, åtal 2 ska vara på gång men eftersom det hela tiden tillkommit nya bedrägerier drar det ut på tiden, eller det är i alla fall så jag uppfattar det hela. Eller vad säger ni andra med god insyn i ärendet?

Och det är väl just mängden bedrägerier och det systematiska tillvägagångssättet, plus att det rör sig om ett återfall i brott som gör att det nu handlar om grovt bedrägeri. Det är min hypotes.

Sedan var det ju tal om att det fanns brott som trumfade bedrägerierna. Det var, om jag inte missminner mig, en polis som sa det i en nyheter24 artikel? Men det har åtminstone inte jag hört något mera om. Vad kan det röra sig om ?(spekulationer) Verkar ju som åklagaren enbart kör på bedrägerispåret.

Kan ha varit den pojkvän som hon blåste på cyklarna och stal kontokortsinfo ifrån. Hon verkar ha satt i system att blåsa sina pojkvänner.
Sedan var det väl åtminstone ett fall av uthyrning av ickeexisterande lägenhet för ett lite större belopp.

Man får också förstå att det tar tid att utreda ett sådant här ärende med många målsäganden som ska höras, chatter och kontoutdrag som ska sammanställas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in