2017-04-11, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Ingenting mot modern enligt åklagare Sara som jag varit i kontakt med tidigare.

Sara Sundström svarade på mitt mail trots att hon är på semester.

"I dagsläget återstår inga misstankar mot någon person i ärendet."

Jag frågade alltså om det fanns någon brottsmisstanke mot CHs mor.

http://sv.tinypic.com/r/2d964ci/9
Citera
2017-04-11, 11:15
Medlem
Det här svaret fick jag av Gnesta kommunpamparna frågan om hur de hanterar Anne Hedlunds förehavanden i brottsutredningen kring Catrin:

Kommunen har vetskap om de rykten som anges i e-posten. Kommunen bedriver inte några utredningar avseende sådana anklagelser då det är en fråga för polismyndigheten.
Generellt sett hanterar kommunen frågor avseende olika överträdelser eller brott begångna av anställda endast om de kan inverka arbetsrättsligt. Vad avser ekonomisk hantering har kommunen ett system som innebär att minst två personer är inblandade vad avser utbetalningar.

Med vänlig hälsning

Staffan Källström | Kanslichef
Citera
2017-04-11, 11:31
Medlem
En bekräftelse till på att rättegången börjar den 29 maj.

http://sv.tinypic.com/r/2ciblmb/9

Ett offer ställde en fråga i hemliga facebookgruppen som folk här kanske kan hjälpa till och svara på.

"Någon som har erfarenhet från tidigare rättegångar som målsäganden? Tar varmt emot tips och råd inför rättegången 29/5 gällande Catrin. Har förstått att hennes advokat kan bli ganska frågvis och jag verkligen vara förbered och göra allting för att sätta dit henne. Hur fungerar det med stödord, får man ta med sig det? Skadeståndsbegäran, någon som har ansökt om det och vet hur det går till? Känner att det finns många frågor och att det kommer krävas mycket förberedelser. Hade tänkt kontakta tingsrätten och fråga, men så länge kanske det är någon här som kan ge mig lite kött på benen. Tack så länge! ✨"

Skärmdump på det också för sakens skull. http://sv.tinypic.com/r/5luote/9
Citera
2017-04-11, 11:33
Medlem
Neonights avatar
Catrin visar upp en världsfrånvänd attityd igen. Jag har rätt och alla andra har fel. Det kan ju faktiskt vara så att andra har rätt och du har fel. Självinsikt handlar om att kunna se sig själv utifrån och man behöver ta in andras tyckande. De kan faktiskt har rätt. Till en gräns så klart.
Citera
2017-04-11, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjarnsubstans

Ett offer ställde en fråga i hemliga facebookgruppen som folk här kanske kan hjälpa till och svara på.

"Någon som har erfarenhet från tidigare rättegångar som målsäganden? Tar varmt emot tips och råd inför rättegången 29/5 gällande Catrin. Har förstått att hennes advokat kan bli ganska frågvis och jag verkligen vara förbered och göra allting för att sätta dit henne. Hur fungerar det med stödord, får man ta med sig det? Skadeståndsbegäran, någon som har ansökt om det och vet hur det går till? Känner att det finns många frågor och att det kommer krävas mycket förberedelser. Hade tänkt kontakta tingsrätten och fråga, men så länge kanske det är någon här som kan ge mig lite kött på benen. Tack så länge! ✨"

Finns inget särskilt att förbereda sig på. Man ser till att komma i tid och att vänta på att bli inropad. Finns eg ingen anledning att skriva ner på en stödlapp, möjligen datum eller liknande. Turgången är att rättens ordförande först frågar om målsägande fritt vill berätta om det inträffade (vilket man inte behöver) och därefter, eller om man inte vill berätta fritt, kommer åklagaren att ställa frågor till MÄ och därefter försvararen. Ang skadestånd torde MÄ redan har fått lämna ett sådant anspråk till polisen. Det finns sedan med i fup och det vanliga är att åklagaren sedan för MÄ talan om det, om man inte själv har ett målsägarbiträde
Citera
2017-04-11, 12:07
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:

En dum fråga:
Varför Kalmar tingsrätt?
Citera
2017-04-11, 12:10
Medlem
Juridisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juridisk
Jag har tänkt lite över fallet med kvinnan som blivit av med en resa för 40 000 kr.
Hon har en ganska hygglig chans att få tillbaka sina pengar, men då behöver hon göra följande.

Be åklagare att avskilja hennes skadeståndsanspråk från brottmålet och inte yrka på någon ersättning alls från Catrin. (Hon kommer ändå inte få tillbaka något från henne). Brottsmålet kumuleras tillsammans med de andra och utgör grunden för åtal om grovt bedrägeri.

Nästa steg är att i ett T-mål (civilrättligt) kräva Anne Hedlund på 40 000 kr + ränta. Eftersom civilmålet avskiljts kommer res judicata inte att bli ett problem. Eftersom det är Anne pengarna är överförda till är det hon som är ansvarig för att hålla dessa avskilda. Hon bli gäldenär i det här fallet och kan knappast åberopa någon condictio indebeti-situation.

När man sen har en exekutionstitel mot Anne vänder man sig bara till Krf som hämtar hem pengarna.

Ville bara upprepa det jag skrev tidigare som Anne H.
Om målsäganden i det här fallet vill kunna kräva ut ansvar av Anne, bör hon följa mina rekommendationer.

Kerstin, om du läser här kan du skriva ett PM till mig.
Jag hjälper dig med all juridik kring detta, upprättande av stämningsansökan och underlag.
Kostnadsfritt naturligtvis.
Citera
2017-04-11, 12:12
Medlem
Juridisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
En dum fråga:
Varför Kalmar tingsrätt?

Målsäganden är troligen bosatt i dess domsaga och ska höras på videolänk istället för att resa upp till Södertälje för 20 min förhör. Det är processekonomiskt.
Citera
2017-04-11, 12:15
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Målsäganden är troligen bosatt i dess domsaga och ska höras på videolänk istället för att resa upp till Södertälje för 20 min förhör. Det är processekonomiskt.
Tack!
Makes sense.
Citera
2017-04-11, 13:45
Medlem
Jarnabos avatar
Citat:
.

Du har mail. 😃
Citera
2017-04-11, 13:52
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Sara Sundström svarade på mitt mail trots att hon är på semester.

"I dagsläget återstår inga misstankar mot någon person i ärendet."

Jag frågade alltså om det fanns någon brottsmisstanke mot CHs mor.

http://sv.tinypic.com/r/2d964ci/9
Tack för att du kollade, modern stod ju faktiskt som misstänkt i Häktnings-PM från i höstas.
Jag måste medge att jag i min enfald trodde det var olagligt att upplåta sitt konto för kriminell verksamhet men tydligen inte. Tur att jag valde en annan yrkesbana än juridik
Citera
2017-04-11, 14:01
Medlem
[quote=DreamTwister|60427472]Tack för att du kollade, modern stod ju faktiskt som misstänkt i Häktnings-PM från i höstas.
Jag måste medge att jag i min enfald trodde det var olagligt att upplåta sitt konto för kriminell verksamhet men tydligen inte. Tur att jag valde en annan yrkesbana än juridik [/QUOTE
Det borde vara olaglig att upplåta konton åt kriminell verksamhet kan man tycka.
Morsan kanske åker dit nästa gång om Catrin fortsätter sin kriminell bana och lånar ut sitt bankkonto.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in