Citat:
Ursprungligen postat av
Juridisk
Jag har tänkt lite över fallet med kvinnan som blivit av med en resa för 40 000 kr.
Hon har en ganska hygglig chans att få tillbaka sina pengar, men då behöver hon göra följande.
Be åklagare att avskilja hennes skadeståndsanspråk från brottmålet och inte yrka på någon ersättning alls från Catrin. (Hon kommer ändå inte få tillbaka något från henne). Brottsmålet kumuleras tillsammans med de andra och utgör grunden för åtal om grovt bedrägeri.
Nästa steg är att i ett T-mål (civilrättligt) kräva Anne Hedlund på 40 000 kr + ränta. Eftersom civilmålet avskiljts kommer res judicata inte att bli ett problem. Eftersom det är Anne pengarna är överförda till är det hon som är ansvarig för att hålla dessa avskilda. Hon bli gäldenär i det här fallet och kan knappast åberopa någon condictio indebeti-situation.
När man sen har en exekutionstitel mot Anne vänder man sig bara till Krf som hämtar hem pengarna.
Ville bara upprepa det jag skrev tidigare som Anne H.
Om målsäganden i det här fallet vill kunna kräva ut ansvar av Anne, bör hon följa mina rekommendationer.
Kerstin, om du läser här kan du skriva ett PM till mig.
Jag hjälper dig med all juridik kring detta, upprättande av stämningsansökan och underlag.
Kostnadsfritt naturligtvis.