Citat:
Ursprungligen postat av
CelebrateLife
Alltså jag är sjukt okunnig men på hennes insta står det att hon stämt LT och vunnit - involverar inte stämning en summa pengar?
Mig veterligen har tidningen bara blivit varnade? Är väl inget skadestånd med i det här?
Och sen står det väl att hon är en stor bloggare vilket inte heller stämmer!
Citat:
Ursprungligen postat av
Meowgrrr
Hon har inte stämt tidningen och får inget skadestånd. Hon anmälde en publicering till pressombudsmannen. Ärendet avgjordes av pressens opinionsnämnd & tidningen får betala typ 20000 till nämnden. Latrin fick inte ut ngt av det mer än en spik att koka oskyldighetssoppa på.
Jag tror att CH inte har så stor koll på hur detta fungerar, så det skulle inte förvåna mig ifall hon faktiskt tror att hon stämt LT. Det kan vara på sin plats att reda ut det här på fb, så att hon kan läsa, lära och skriva på sin instagram att hon inte aaalls har missförstått.
Precis som
Meowgrrr skriver här har en publicering anmälts av AH till PON. PON slår LT på fingrarna, eftersom tidningar har ansvar för de kommentarer som de låter publicera.
--
Tyckte att det var intressant att CH också omnämndes som "välkänd bloggare". Även detta var intressant:
Citat:
A anmälde tidningen till Allmänhetens Pressombudsman, PO, genom sitt ombud. A var mamma till bloggaren och hade drabbats hårt. Hon hade tidigare fått elaka brev och telefonsamtal och hade under många år fått ta emot påhopp för sin dotters handlingar, nu också genom tidningens publicering. Den innehöll hårda personangrepp och kopplade henne till ett löst och brottsligt leverne. Dottern var dessutom känd för läsekretsen sedan tidigare.
Det är ganska hemskt att vara AH, kan jag tänka mig. Och naturligtvis skall
hon inte behandlas som skräp av folk som är arga på
CH. Vi har redan diskuterat de moraliska aspekterna av vilket ansvar man som förälder har vad det gäller att inte uppmuntra till sina barns brottslighet, så den frågan lämnar jag därhän. Däremot blir det spännande att se ifall AH faktiskt kan bli aktuell som medbrottsling.
Sedan kan man ju hoppas att AH är minst lika sur på att CH sätter henne i skiten som att hon är sur på någon arg kommentator på LT:s hemsida.
--
Tillägg: Ah, ser nu att CH skriver att de tillsammans anmälde till PON (eller det skrev hon inte, hon skrev att de "stämt och vunnit", men ni vet vad jag menar).
Så med andra ord bara något slags korståg? Jag vet inte vad syftet är.
Vad är deras syfte?