Häromdagen skrev Catrin att den som hade frågor "väldigt gärna" fick skicka ett mail till henne. Tog fasta på det och har mailat över följande:
"Hej!
I ditt blogginlägg i förrgår ("Spekulationer") skrev du att den som har frågor väldigt gärna får skicka ett mail. Jag har ett gäng frågor så här kommer mitt mail.
Du skrev nyligen på bloggen att du för tillfället är sjukskriven. Hur länge har du varit det? Och vad är skälet till sjukskrivningen?
För en dryg vecka sedan skrev du på IG att du fått ett nytt jobb. Vad är det för jobb? När börjar du? Vilken omfattning är det? (Heltid, halvtid, 25%..?)
Vilken anställningsform hade du när du jobbade på tatueringsstudion? Var det ens en anställning eller var det obetald praktik? Hur kommer det sig att du slutade där?
I en artikel på Nyheter24 (
http://nyheter24.se/nyheter/brott-st...catrin-hedlund) påstår din före detta pojkvän att du bedragit honom på cirka 60 000 kronor under tiden ni var tillsammans. När tog det slut mellan er? Stämmer det som han påstår att du bedragit honom på pengar? Stämmer det som han påstår att du hade skrivit ner hans kortuppgifter på en lapp? Om ja, vad använde du kortuppgifterna till?
Jag har läst protokollet från häktningsförhandlingen (samt allt du skrivit på din blogg och IG) och förstår att du påstår dig vara oskyldig till de brott du nu misstänks för. Men du medger att du mottagit betalning för ett antal biljetter. Hur förklarar du att personerna som fört över pengar för konsertbiljetter inte har fått några biljetter än trots att de flesta borde ha fått dem för väldigt länge sedan?
Inför förra rättegången nekade du till brott ända fram till huvudförhandlingen. Då erkände du plötsligt i princip allt. En person som du själv påstår är en nära vän till dig har berättat för mig att det du säger till din närmaste omgivning är att du var helt oskyldig men att du erkände för att få ett mildare straff. Är din inställning att du är oskyldig till brotten du dömdes för i maj? Stämmer det att ditt erkännande under huvudförhandlingen gavs för att du skulle få ett mildare straff?
Under perioden efter rättegången i våras skrev du på bloggen att de skadeståndsberättigade kunde vända sig till Brottsoffermyndigheten och få sina skadestånd utbetalda i form av brottsskadeersättning till dess du hade möjlighet att betala skadestånden till Brottsoffermyndigheten. (Det här var inte orden du använde men det var innebörden av det du skrev.) Flera läsare påpekade att brottsskadeersättning inte utgår vid så kallade rena förmögenhetsbrott, som bedrägeri är ett exempel på, och efter ett tag verkade du inse att det läsarna skrev stämde. Vad var det som fick dig att inse att du hade missförstått hur systemet med brottsskadeersättning fungerar? Var det läsarnas kommentarer eller var det någonting annat?
Den 1 oktober i år skrev du på bloggen "Som ni kanske har märkt så finns det inga kommentarer, och det beror på att när jag får en kommentar så får jag en notis, men jag ser inte själva kommentaren? Så WP jobbar på problemet men de är ju inte de snabbaste direkt..". Är detta sant eller skrev du så för att du är trött på kommentarerna och vill ha en ursäkt att slippa dem? Om det är sant; skulle du, rent tekniskt, kunna godkänna kommentarerna för publicering trots att du inte kunnat granska innehållet först? Om ja, varför gör du inte det? När räknar WP med att ha löst problemet?
Du åker väldigt ofta på Finlandskryssningar. Varför?
Du har stora skulder, både till personer du bedragit och till andra. Din inställning till dina skulder verkar (av det du skrivit på bloggen att döma) vara att du inte behöver börja betala av dem förrän kronofogden tvingar dig genom att påbörja en utmätning och tar pengarna ifrån dig. Är det en korrekt uppfattning av hur du ser på saken? Jag gissar att du inte har det särskilt gott ställt ekonomiskt för tillfället men du har det tillräckligt gott ställt för att åka på resor, köpa ny dyr vinterjacka, gå ut och festa osv. Hur försvarar du (inför dig själv och de du är skyldig pengar) att du lägger de pengar du kan avvara på nöjen istället för att börja betala tillbaka dina skulder? För du är väl medveten om att du självmant förväntas betala dina skulder, att kronofogden är en extrem sista utväg som tas till när personer med skulder vägrar betala?
Under er resa till Polen skickade en person ett antal meddelanden på messenger till din vän J. Jag tror att det hon skickade framförallt var länkar till artiklar om dina bedrägerier och att syftet var att upplysa J om att du är dömd för bedrägerier och misstänkt för nya. J svarade att ni känt varandra i flera år och att han inte lagt ut en krona eller behövt visa sitt kort en enda gång under resan. Är det rätt uppfattat att du betalade för allt under resan? Betalade du även bådas flygbiljetter och hotellkostnader? Hur försvarar du i så fall att du lägger pengar på det istället för att börja betala dina skadestånd eller andra skulder?
När du befann dig i Polen la du upp en post på IG där du skrev att du redan bokat ytterligare en resa till samma ställe. Stämde det? När är det tänkt att den resan ska bli av?
Du har länge skrivit att din äldste son fått en resa till Disneyland för honom och dig i tidig sexårspresent. Du har också skrivit att planen var att åka på den resan kort innan hans födelsedag. Då resan inte verkar ha blivit av undrar jag om det var en lögn att ni skulle ha fått resan i present? Om det stämmer att ni fått resan i present; hur kommer det sig att den inte blev av?
Under en av dina och äldste sonens pappas tvister angående vårdnad och umgänge anförde han att anledningen till att de planerade umgängestillfällena mellan honom och sonen inte blivit av var att du och sonen hade bott i Turkiet i nio månader. På det svarade du att du inte alls hade bott i Turkiet, att du hade varit där på en kortare semester men att du inte alls bott där och inte heller varit borta så länge. Enligt din blogg bodde du i Turkiet under den här perioden. Ljög du för domstolen när du påstod att du inte bott i Turkiet under hela den aktuella perioden eller ljög du i bloggen när du skrev att du bodde i Turkiet under den aktuella perioden? Något av det måste ha varit en lögn.
I förrgår skrev du på bloggen att det finns en plan för var barnen ska bo om du döms till fängelse och det faktiskt blir så att du måste avtjäna straffet i fängelse. Vad är den planen? Att barnen ska bo hos din mamma? Är barnens pappor medvetna om planen? Har de godkänt den? Har socialtjänsten godkänt den?
Du skriver ofta att du skulle göra vad som helst för dina barn. Med tanke på att du av allt att döma har fortsatt begå bedrägerier under din skyddstillsyn tolkar jag det som att du menar "vad som helst förutom att se till så att jag inte hamnar i fängelse". Är det rätt uppfattat? Om du hade menat att du skulle göra precis ALLT för dem så borde det väl inkludera att sluta begå brott om risken annars är att du hamnar i fängelse och under den tiden inte kan göra någonting alls för dem?
Du skriver ofta att du av respekt för barnen inte delar med dig av alltför privat information på bloggen och i andra sociala medier. Samtidigt kan du lägga upp en video på snapchat där din yngste son duschar naken och du lägger upp bilder på dem dagligen. Tycker du inte att nakenfilmer, nakenbilder och andra typer av foton är att hänga ut dina barn och att dela med dig av alltför privat information?
Är du fortfarande glad att du slapp gå VINN-programmet eller önskar du att du hade gått det?
Du har skrivit flera gånger att du ska börja plugga snart. Är det fortfarande planen? Vad är det du ska läsa? Hur har du tänkt att du ska kombinera det med jobbet du påstår dig ha fått?
Har fler frågor men tror jag nöjer mig såhär för den här gången. Hoppas att du svarar!
Vänligen,
catrin_hedlund_bedragerskan"
Om hon svarar kommer jag lägga upp det här. Om någon annan vill skicka ett mail med frågor så är hennes mailadress catrin_hedlund86@hotmail.com.