2016-10-06, 23:16
Medlem
henki420s avatar
CH är inte den enda brottslingen som kommer undan med bedrägerier. Men hon är dum nog att skryta om det och flasha hur hon spenderar sina stulna medel. Otroligt provocerande inte minst för hennes offer. Därför är det viktigt att vi får rättsväsendet att stämma i bäcken. Högst beundransvärt om UnicornMeat får med de nedlagda bedrägerierna och om hon åtalas för grovt.

Säg bara till om det skulle hjälpa att fler skriver till åklagaren.
Citera
2016-10-06, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lurkarn
Ja, det känns lite som att säga "slå varenda människa du möter resten av livet på käften, pensionärer som småbarn, men bara ett slag varje gång, då får du inget straff, men blir det ett slagsmål där flera slag utdelas åker du dit för misshandel"

Det ska väl inte spela någon roll, i alla fall inte i positiv bemärkelse, att hon har blåst flera människor på små summor, eller en enda människa på hela beloppet.

Sammantaget, med bedrägerierna hon redan är dömd för (men inte straffats för), och dom det har givits åtalsunderlåtelse för, så uppgår det ju definitivt till en dom för grovt bedrägeri kan man ju tycka.

Grejen med åtalsunderlåtelse är att det har samma verkan som en fällande dom och brottet antecknas i belastningsregistret, utan att man behövt väcka åtal eller hålla rättegång. En förutsättning för att ge åtalsunderlåtelse är att det står helt klart att ett brott har begåtts, oftast krävs det dessutom att den misstänkte har erkänt. Namnet "åtalsunderlåtelse" låter som "äh, vi bara skiter i att väcka åtal, låt henne gå" men det är precis tvärtom. Du blir tvärdömd, fast utan rättegång.

Åklagaren har inte fattat några beslut om åtalsunderlåtelse vad gäller Catrin!

Hon har däremot fattat en massa beslut om förundersökningsbegränsning.

Har du väl fattat beslut om åtalsunderlåtelse är fallet avslutat. Personen är dömd och kan inte åtalas för samma gärning igen. Du kan såklart åtalas för liknande gärningar (t ex ett nytt biljettbedrägerier men om du redan meddelats åtalsunderlåtelse vad gäller det specifika bedrägeriet X mot personen Y så kan just den frågan inte prövas igen då den redan är avgjord och du är "dömd".)

En förundersökning som blivit nedlagd med motiveringen "förundersökningsbegränsning" rinner bara ut i sanden men kan å andra sidan alltid plockas upp igen. Inga problem med Ne bis in idem där!

Jag är för övrigt inte alls så säker på att Catrins brott - just beloppsmässigt - kvalar in i grovt bedrägeri helt på egna meriter. Även om man skulle ta samtliga bedrägeribrott hon någonsin ens misstänkts för så skulle vi landa på vad? Ett par miljoner? Tre max?

De bedrägeribrott som med anledning av just beloppen bedöms som grova spelar i en helt annan liga.

Storsvindeln mot Allmänna arvsfonden bedömdes som grovt bedrägeri. Delvis på grund av beloppet (det fanns jättemånga andra faktorer som gjorde att det borde bedömas som grovt också) och där rörde det sig om 56 miljoner kronor.

Beloppen är långt från det enda som spelar roll vid bedrägerier (osvsett om man ser till de totala beloppen eller beloppen vid varje enskilt bedrägeri). Jag skulle till och med vilja påstå att beloppen inte nödvändigtvis är det viktigaste när man gör bedömningen normalgraden/grovt.

Bedömningen ska enligt lagtexten göras utifrån följande rekvisit (/kriterier):

"Vid bedömande huruvida brottet är grovt skall särskilt beaktas, om gärningsmannen missbrukat allmänt förtroende eller begagnat falsk handling eller vilseledande bokföring eller om gärningen eljest varit av särskilt farlig art, avsett betydande värde eller inneburit synnerligen kännbar skada."

...som enligt lagkomentaren bryts ned till följande:

"Bedömningsgrunder för grovt bedrägeri är om gärningsmannen under en systematiskt under en lång tid bedragit någon, om brottet varit riktat mot allmänheten eller om gärningsmannen använt sig av en falsk handling."

...och som i doktrin och den praxis som ändå finns givetvis brutits ned ytterligare.
Citera
2016-10-07, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UnicornMeat
Lång bra förklaring

Givetvis hade jag snurrat in mig i begreppsförvirring där, och du redde ut det åt mig.

Det var ju brotten som omfattades av förundersökningsbegränsning jag hoppades att dom skulle aktualisera igen.

Kan inte någon som är med i såna där köp och säljgrupper på facebook efterlysa fler bedrägerioffer som kanske har svalt förlusten utan att anmäla (kanske för att dom skäms för att dom har varit naiva) och be dom anmäla, så att fler fall trillar in?

Kan man efterlysa hennes okända brottsoffer på något annat sätt så att dom ger sig tillkänna?

Någon med kontakter på en stor tidning som kan be dom efterlysa hittills okända offer?
Citera
2016-10-07, 00:28
Medlem
Citat:
Givetvis hade jag snurrat in mig i begreppsförvirring där, och du redde ut det åt mig.

Det var ju brotten som omfattades av förundersökningsbegränsning jag hoppades att dom skulle aktualisera igen.

Kan inte någon som är med i såna där köp och säljgrupper på facebook efterlysa fler bedrägerioffer som kanske har svalt förlusten utan att anmäla (kanske för att dom skäms för att dom har varit naiva) och be dom anmäla, så att fler fall trillar in?

Kan man efterlysa hennes okända brottsoffer på något annat sätt så att dom ger sig tillkänna?

Någon med kontakter på en stor tidning som kan be dom efterlysa hittills okända offer?

Håller givetvis med dig i allt du skrev, både i ditt förra och det här inlägget!

Och är inte så autistisk som jag kan verka (hoppas jag!). Jag förstod vad du menade och var inte ute efter att märka ord för sakens skull. Råkar bara ha fått för mig att min (självpåtagna) roll här delvis är att slå vakt om de juridiska begreppen för att undvika potentiell förvirring. Catrins liv och drabbningar med rättvisan är liksom snurriga nog som det är.

Ber om ursäkt för att jag bara svarade på den minst relevanta delen av ditt inlägg!!

Leta nya offer som ännu inte anmält är en alldeles lysande idé!!! Det är klart vi ska göra det!

Är inte heller med i några fb-grupper av värde och vet inte ens vilka det skulle vara. Någon/några andra som känner sig manade? Ju fler desto bättre!

Vad gäller journalister känner jag inga som jobbar med den här typen av journalistik men kan kontakta och försöka övertyga några via mitt IG-konto catrin_hedlund_bedragerskan. Tror att det vore bra om tidningar som Aftonbladet och Expressen skrev om det och just med vinkeln att det är viktigt att anmäla NU. Vet inte om jag är den bästa på att förmå dem att göra det men ska definitivt försöka! Det finns säkert andra i tråden som har supervärdefulla kontakter i det här avseendet eller som bara är grymma på det här. Ju fler vi är som försöker desto bättre, även här.

Delar för övrigt din frustration över det sinnessjuka frikortet svenskt rättsväsende i praktiken ger återfallsförbrytare som Catrin! Har inga egentliga förhoppningar om att lyckas men kommer verkligen försöka förmå åklagaren att lyfta de nedlagda förundersökningarna.
Senast redigerad av UnicornMeat 2016-10-07 kl. 00:34.
Citera
2016-10-07, 00:29
Medlem
henki420s avatar
Citat:

Polisen har säkert med hennes kontoutdrag i sin utredning. Där syns alla inkommande pengar från brottsoffren och vilka de är. Så vi behöver nog inte leta efter dem.
Citera
2016-10-07, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henki420
Polisen har säkert med hennes kontoutdrag i sin utredning. Där syns alla inkommande pengar från brottsoffren och vilka de är. Så vi behöver nog inte leta efter dem.

Smart! Är dock inte alls säker på att polisen självmant kontaktar alla personer som fört över pengar (men som inte anmält) och frågar om de har något att anmäla. Tror de håller sig till de brott som anmälts.
Senast redigerad av UnicornMeat 2016-10-07 kl. 00:35.
Citera
2016-10-07, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UnicornMeat
Smart! Är dock inte alls säker på att polisen självmant kontaktar alla personer som fört över pengar (men som inte anmält) och frågar om de har något att anmäla. Tror de håller sig till de brott som anmälts.

Jag är övertygad om att polisen inte nystar i överföringar som inte är anmälda!

Det kan ju vara pengar från ärlig verksamhet, gåvor, eller som många här.spekulerar i, försäljning av vuxenkramar,som ju i sig inte.är olagligt
Citera
2016-10-07, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plexus100
Det var Catrin som drog in pengarna, genom bedrägerierna.

Ja det var så hon försörjde sig bl.a. Menade bara att hon inte hade ett lagligt jobb i Turkiet. O ägde (delägare) väl en nattklubb/restaurang om jag minns det riktigt så hon sa ju flera gånger att hon var i Turkiet för att vara hemmafru.
Citera
2016-10-07, 10:48
Medlem
husbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baraemmha
Ja det var så hon försörjde sig bl.a. Menade bara att hon inte hade ett lagligt jobb i Turkiet. O ägde (delägare) väl en nattklubb/restaurang om jag minns det riktigt så hon sa ju flera gånger att hon var i Turkiet för att vara hemmafru.

Det är ju så svårt att avgöra vad hon egentligen gjorde i Turkiet. Det enda vi vet är att hon var i full gång med sina bedrägerier när hon var i turkiet, för det finns bevisat från fup:en.

Sen vad hon skrev att hon gjorde är en helt annan sak. När det kommer till vad Catrin har sagt eller skrivit så vettefan... Jag tror inte att hon har varit delägare till en nattklubb, jag tror inte att hon är företagsam nog för att kunna driva något sådant. Men det är vad jag tror. Eller så kanske hon gjorde det, men det går aldrig att lita på vad hon själv påstår.

För hon ljuger om ALLT! Om det är nåt jag har märkt genom åren så ljuger hon om små skitsaker som egentligen inte är så viktiga men sen försäger hon sig i nästa mening. Ska man hålla på och ljuga sådär så måste man vara lite mer taktisk och i alla fall försöka komma ihåg vad man har ljugit ihop. Varje gång någon konfronterar hennes lögner blir det ju bara "Goddag Yxskaft" direkt.
Citera
2016-10-07, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av husby
Det är ju så svårt att avgöra vad hon egentligen gjorde i Turkiet. Det enda vi vet är att hon var i full gång med sina bedrägerier när hon var i turkiet, för det finns bevisat från fup:en.

Sen vad hon skrev att hon gjorde är en helt annan sak. När det kommer till vad Catrin har sagt eller skrivit så vettefan... Jag tror inte att hon har varit delägare till en nattklubb, jag tror inte att hon är företagsam nog för att kunna driva något sådant. Men det är vad jag tror. Eller så kanske hon gjorde det, men det går aldrig att lita på vad hon själv påstår.

För hon ljuger om ALLT! Om det är nåt jag har märkt genom åren så ljuger hon om små skitsaker som egentligen inte är så viktiga men sen försäger hon sig i nästa mening. Ska man hålla på och ljuga sådär så måste man vara lite mer taktisk och i alla fall försöka komma ihåg vad man har ljugit ihop. Varje gång någon konfronterar hennes lögner blir det ju bara "Goddag Yxskaft" direkt.

Menar inte att Catrin ägde/delägare i en nattklubb men att O hennes turkiska pojkvän gjorde...

Edit: och efter lite facebookstalking ser jag att han nu äger en restaurang i Sthlm så då vågar jag påstå att det var det han gjorde i Alanya också
Senast redigerad av baraemmha 2016-10-07 kl. 14:47.
Citera
2016-10-07, 19:45
Medlem
Hell Yeah!!!

Nu har b-tidningen skrivit om vår bedragarbloggerska igen...
I o f sig inte nån nyhet då vår eminenta skribent UnicornMeat legat steget före

Utredningen mot bedragarbloggerskan växer – fem nya fall - Södertälje - www.lt.se http://lt.se/nyheter/sodertalje/1.43...r-fem-nya-fall

Så nu när du står med en kokande köttgryta, i dagarna 2 agerat modell samt skulle njuta av ¨Äntligen Helg¨ Catrin...blir det snart en ny bloggpaus???

Just det: Du har ju #ryggenfri #båstad #universum #tarzan

Trevlig Helg!!!
Senast redigerad av GlennStefan 2016-10-07 kl. 19:50.
Citera
2016-10-07, 23:00
Medlem
Hon har en stadig som är restaurangdirektör - kan inte han borga ut henne då?

Vilken restaurang?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in