Långt jäkla inlägg (från Catrin)
Posted on 23 september, 2016 by catrinhedlund
Hej godingar!
Det var nu (imorgon) en vecka sen jag uppdaterade bloggen, och det har varit såå skönt att bara vara. Ingen press på blogginlägg, ingen planering av vad bloggen skall handla om, utan bara en ren paus efter ett par kaos dagar!
Vad hände?
Jag var på kryssning i 48h och polisen smsar mig när jag är på väg hem, och vill att jag ska höra av mig.. Mitt förhör jag skulle haft nu i veckan ville de ta asap, och de ville hålla förhöret direkt när jag kom hem. Jag började ana ugglor i mossen och kände hur ångesten kom smygandes, men bestämde mig för att ta tjuren vid hornen och bara göra som de vill, så jag skickade ett sms när jag var hemma i Sverige igen..
2t senare får jag ett samtal av polisen som vill att jag ska vara hemma kl xx, för de ska komma och prata med mig. De informerar även om att det inte är något förhör, och då förstod jag; de kommer anhålla mig!
Var hemma när de kom och knackade på, allt gick lugnt och stillsamt, och med sig hade de 2 andra poliser som skulle göra en husrannsakan. Medans de letade bevis i hemmet så åkte jag mot arresten.. inget trevligt ställe! Helvete vad hemskt det var, och de enda jag tänkte på var min familj och på min vän som några dagar innan sa; ”du kommer bli anhållen, men du pratar inte förrän du har en advokat på plats!”. Det var lättare sagt än gjort..
Blev förhör direkt på plats där jag kunde neka, erkänna eller bara vara tyst.. Jag nekade brott och förklara min story sen blev det tillbaka in i arresten. Alltså man kunde höra alla som skrek som galningar, folk bankade på dörren och varenda sekund som gick kändes som en timme! Du sitter lixom i ett minimalt rum där du har en gul madrass som säng, en oskön kudde och en filt. Toalett finns på rummet, men du kan inte spola utan då måste du larma.. Jag hade inga restriktioner – dvs jag fick ringa advokat, mamma och min vän – men bara när vakterna hade tid.. Så skulle man ringa fick man vänta i typ 2-3t och det sög! Maten var det enda som var bra även om den kom i en liten pappersbox.
Dagen efter var min advokat på plats och det var dags för förhör igen. Sa samma sak i förhöret som dagen innan och de ville fortsätta ha mig anhållen i väntan på häktningsförhandlingen – som skulle vara på måndagen och det var nu fredag. Min advokat sa ifrån och ordnade efter mycket om och men så det blev förhandling dagen efter (lördag) och jag blev såå glad! Ska de häkta mig va fan ska jag sitta i arresten för?, tänkte jag! Dagen efter var det förhandling och jag hade inte duschat på 2,5 dygn, inte borstat tänderna och jag stank svett! Krigade till mig så jag fick duscha och borsta tänderna, sen blev jag hämtad av två poliser som tog mig in till salen.. Pratade igenom allt med advokaten snabbt och sen var det dags! Jag mådde så jävla illa och grät som bara den, men tänkte bara; jag kommer att häktas nu så ställ in dig på allt och koppla bort familjen så klarar du dig bättre psykiskt!
Den timmen som vi satt där kändes som ett helt dygn! Timmen gick och åklagaren som var lite knepig tyckte jag i början, blev mer och mer ”öppen”, men jag vågade inte hoppas på något än.. Vi tog en paus för att 5min senare få besked om vad som komma skall..
Jag blev ”fri” och grät ännu mer – fast av lycka!
Herremingud, vilken känsla! Min vän J var på plats och kramade om mig efteråt och det var den varmaste kramen på länge! Jag satt i arresten 2,5 dygn och kände mig så jäkla fri när jag kom ut! Kan inte föreställa mig hur det känns för de som suttit inne i flera år, även om arresten är det värsta rent psykiskt!
Så vad händer nu?
Jag är fortfarande misstänkt men kan leva på som vanligt.. Det ÄR tufft att komma tillbaka till vardagen efter det som varit och allt detta har satt sina ärr hos mig.. Man är extra försiktig med ALLT, och jag har verkligen insett vilka som är mina vänner efter allt detta! Har även en hel del ”bortglömda” vänner och släkt som hört av sig, och det är helt fantastiskt!
Jag vill säga extra mycket tack till min familj och J som stöttat mig till Max dessa dagar, och även min advokat! Vilken jävla grej och det blir inte lättare när media lägger sig i.. Men man tar sig ur detta med och även detta blir historia någongång!
Förrrsten!
Har ny Snapchat; catrinhedlund och min IG (catdelux86) når ni mig på som vanligt!
Kram Catrin