Citat:
Men jag har fortfarande svårt att få grepp om hur åklagaren tänker.
Hon måste ju t.ex. vara extremt säker på att hon kommer lyckas få till en fällande dom för det allvarligare brottet (för vilket åtal mig veterligen inte ens är väckt än?) om hon lägger ner bedrägeriförundersökningarna redan nu. Om det är det allvarligare brottet som är anledningen till att de här förundersökningarna läggs ner och Catrin sedan frias för det allvarligare brottet, är planen då att återuppta alla nedlagda bedrägeriförundersökningar? Verkar oerhört omständligt.
Eller, som sagt, som att åklagaren är helt jävla hundra på att det kommer bli en fällande dom för det allvarligare brottet.
Hon måste ju t.ex. vara extremt säker på att hon kommer lyckas få till en fällande dom för det allvarligare brottet (för vilket åtal mig veterligen inte ens är väckt än?) om hon lägger ner bedrägeriförundersökningarna redan nu. Om det är det allvarligare brottet som är anledningen till att de här förundersökningarna läggs ner och Catrin sedan frias för det allvarligare brottet, är planen då att återuppta alla nedlagda bedrägeriförundersökningar? Verkar oerhört omständligt.
Eller, som sagt, som att åklagaren är helt jävla hundra på att det kommer bli en fällande dom för det allvarligare brottet.
Men nej, jag får det ändå inte att gå ihop!
Om Catrin är misstänkt för ett allvarligare brott (ett brott vars straffvärde är högre än straffvärdet för ytterligare bedrägerier) och åklagaren känner sig helt hundra på att det kommer bli en fällande dom (vilket är den enda rimliga förklaringen jag i dagsläget kan se till besluten om åtalsunderlåtelse) så borde misstankegraden mot Catrin vara hög. Sannolikt en av de två högsta ("tillräckliga skäl för att väcka åtal" eller "på sannolika skäl misstänkt"). Annars skulle åklagaren inte vara så säker på en fällande dom.
Men om misstankegraden är så hög borde borde Catrin redan ha varit på ett så kallat 23:18-förhör, alltså det förhör man håller med en person då den nått upp till den tredje högsta (eller näst lägsta, beroende på hur man vill se det) misstankegraden - skäligen misstänkt.
Rättegångsbalken, kapitel 23, § 18:
"Då förundersökningen kommit så långt att någon skäligen misstänks för brottet, skall han, då han hörs, underrättas om misstanken. [...]"
Nu är iofs Catrin den enda källan jag har på att ett 23:18-förhör inte skulle ha hållits och hennes trovärdighet är låg för att uttrycka det milt. De enda rimliga förklaringarna jag kan se i dagsläget (med den högst begränsade information jag har) är att Catrin antingen ljuger om att hon inte delgetts misstanke för det allvarligare brottet, att åklagaren är dum i huvudet, eller att åtalsunderlåtelsen inte alls beror på att det skulle finnas ett allvarligare brott.
Senast redigerad av UnicornMeat 2016-08-31 kl. 17:31.
Senast redigerad av UnicornMeat 2016-08-31 kl. 17:31.