Citat:
Ursprungligen postat av
DreamTwister
Men hur skulle det fungera? Nu känner jag mig mer korkad än vanligt är jag rädd
Då borde hon väl ha blivit vräkt? Bredbandet avstängt etc etc?
Sist hon blev vräkt har jag för mig att hon inte betalat hyran på väl över ett år. (Hyresvärden drog det till tingsrätten så allt fanns dokumenterat.) Så absolut, förr eller senare blir man vräkt men på kort sikt funkar det!
Bredbandsbolag och telefonoperatörer brukar vara snabbare med att stänga av tjänsten. Och el-leverantörer likaså. Men tror att man genom att lova att man snart ska betala kan komma undan ganska länge där också. Speciellt om man någon gång ibland (typ när man blåst sin kille på 60 tusen) gör delbetalningar.
Jag vet att hon inte betalar räkningarna för saker som "bara" leder till inkasso och sedan kronofogden. Hon betalar inte tillbaka på sina CSN-lån, betalar inte patientavgifter för sig själv eller sina barn när de söker vård (de tas på faktura, hon betalar inte fakturorna och de hamnar till slut hos kronofogden), betalar inte sin tv-avgift, betalar inte p-böter osv. Allt sånt ligger nämligen hos kronofogden och skulderna växer hela tiden i takt med att hon inte betalar de nya räkningarna/fakturorna.
Det är som sagt inte en särskilt långsiktig lösning att inte betala räkningar men det funkar ändå ett tag.
Passar på att slänga in lite ekonomitips till Catrin:
1. Ring radiotjänst och säg att du inte äger en tv så slipper du åtminstone de avgifterna! (Sluta i så fall också lägga upp bilder på bloggen där din tv syns.)
2. Fixa så att du och dina barn får frikort inom vården! Ni har obetalda patientavgifter på långt över 1100 kronor/år, varje år. (Källa: kronofogden.) Betala de första 1100 kronorna, se till att få ett frikort (räcker med att typ be om det, kan vara bra att ha sparat kvittona om man vårdats på många olika ställen), och slipp få nya fakturor från vården under tiden frikortet gäller.