Citat:
Ursprungligen postat av
XX1
Hejsan alla veteraner! Jag har en fråga här, en väninna till mig tog oxycontin depot 10mg en fredag, på lördagen tog hon 10mg till runt 23.00, den kommande måndagen vid 12.00 körde hon bil påväg till arbetet eller vart hon nu skulle och hon blev stoppad av polisen. De tog blodprov utav henne och har nu misstänkt henne för drograttfylleri. Hon har citodon på recept vilket är utgånget, och hon hade inte intagit något utav dessa men hon berättade det givetvis för dom.
Dvs hon har sagt att hon tar Citodon men i självaste verket är det ju vanlig oxy, med tanke på att det gått 40h ungefär sedan intag och hon inte brukat ofta borde det vara ganska lugnt, men skulle gärna vilja höra vad experterna har för åsikter här?
så frågorna är:
1. Kommer de kunna påvisa skillnad på Oxycontin och Kodein?
2. Kommer körkortet att ryka eller kommer hon kunna klara det pga det utgångna citodon receptet?
Då det är blodprov som gäller så kommer det med alla säkerhet vara lugnt.
Det är bara kolla halveringstid för preparatet, halvera den tagna dosen med det timmar det tar för att komma under cut/off värdet.
Oxycontin har inte jättelång halveringstid, oxynorm har 3h tror jag.
Då kodein och oxycontin är olika preparat och det också kommer synas vid labb-analys, eftersom kodein bryts ner till någonting annat än oxycontin.
Det är inte så att det kommer synas som ”opiat” bara på provsvaret, det kommer stå exakt vilken opiat, om det är heroin, kodein, Oxycodone eller exempelvis tramadol.
Ifall någon säger någonting annat är det skitsnack.
Dock om hon lämnade urin också (vilket de tycker är logiskt när man blir stoppad för drograttfylleri) kan det bli ett ringa nark, men självklart ska man neka till det, hänvisa till att du som polisman har tyckt att jag ser påverkad ut, därför har jag lämnat blodprov, eftersom du anser att jag är tydligt påverkad av något så kommer det också visa sig på blodprovs analysen..
Då behöver jag inte lämna ett urinprov också, blodprovet har allt ni behöver för att bevisa vad ni påstår.
Det brukar vara svårt för polisen att motivera ett urinprov med den motiveringen, eftersom de ju har påstått att man är tydligt påverkad, annars får de inte ta något blodprov heller, så då brukar de lägga ner det.
Dock vet jag av egen erfarenhet att stickor som de har på stationen inte alltid detekterar oxycontin, vet också att ibland i sjukvården har de en särskild oxycontin sticka.