2016-03-23, 17:20
Medlem
ErPupones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaconBacon
Gulligt när AIK-supportrar och Norrköpingssupportrar bråkar om vilka som är Sverige tredje största klubb
Nu var det ju inte en Peking utan en MFFare som kastade sig ut på styva linan.
Citera
2016-03-23, 18:58
Medlem
nygards avatar
Känns smått surrealistiskt att det bara är drygt 9 dagar kvar till premiär.

Allsvenskan <3
Citera
2016-03-23, 20:19
Medlem
ToBeFranks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gzola
Är själv ÖFK:are och blir lite oroad när jag läser alla andra ÖFK-fans om är STENSÄKRA på att man ska vara i mitten/toppen och utmana. Tror de har underskattat steget och tempohöjningen som spel i allsvenskan är gentemot att spela i superettan.

Jag är dock visserligen relativt säker på att laget kommer klara sig kvar, men att det kommer att vara väldigt varierande resultat. På hemmaplan kommer man säkerligen kunna störa vissa topplag och även vinna. Vissa matcher kommer de kunna skrälla, men andra kommer man bli redigt straffade i defensiven där motståndarna utnyttjar ÖFK:s svaga defensiv.

Jag skulle inte bli förvånad om det blir 3-4 storförluster med 3-4-5 mål.

Å andra sidan ska det bli riktigt kul att få se Jamie Hopcutt och Fouad Bachirou i allsvenskan. Där tror jag övriga lags supportrar kommer bli riktigt imponerade. Bachirou kan vara underbar att se ibland, gör jobb för två defensiva mittfältare samtidigt som han är en riktigt duktig fotbollsspelare. Saman Ghoddos har också varit riktigt trevlig under försäsongen.

Får jag gissa på slutplacering så tror jag på 12-10 plats. Allt över det är bara en bonus.

Kan bara hålla med. 1-2 mot i genrep Everton är inte fy skam för ett lag som "nyss" harvade i gärdsgårdsserierna. Det är bra att laget siktar mot trädtopparna men för mig som ÖFK-fan ligger prestationen i första hand i att klara sig kvar i allsvenskan, i andra hand att etablera sig som ett stabilt allsvenskt lag. Sedan kan vi satsa på att vinna både allsvenskan och Champions League...
Citera
2016-03-23, 20:23
Medlem
feldgraus avatar
Med Allsvenskan runt knuten är det hög tid att köra igång med lite spelarbedömningar av egna laget, så som gjordes förra året!

Jag börjar, och använder mig av Expressen-skalan:
  1. Ej allsvensk klass eller oprövad
  2. Godkänd
  3. Bra allsvensk klass
  4. Hög allsvensk klass
  5. Landslagsklass

Inom parentes efter betyget även förändring gentemot mitt förhandsbetyg förra året om spelaren fanns i föreningen då:

Målvakter
John Alvbåge – 4 (+0,5), trots vissa tillkortakommanden så var han en stor del i att försvaret var vår allra bästa lagdel 2015. 14 nollor och överlägsen i målvaktsligan vad gäller räddningsprocent. Har inte sett något som tyder på att han skulle vara sämre i år.

Erik Dahlin – 2, var tidvis ordinarie målvakt i IFK 2011/2012 då han gjorde 23 allsvenska matcher, plus två säsonger i Tippeligaen så viss rutin har han i alla fall, men de senaste åren i Trollhättan och Oddevold säger väl att han inte håller bra allsvensk klass.

Backar
Thomas Rogne – 5 (+1), bedömning gjord utifrån sina prestationer innan korsbandsskadan i höstas. Kommer nog inte vara i full form igen förrän till sommaren. Allsvenskans bästa back alla positioner förra året. Kan man hoppas på nästan samma prestation sommar/höst i år?

Emil Salomonsson – 4,5 (+0,5), överlägset poängbäste back 2015, känns även mer stabil defensivt (inte för att han varit dåligt tidigare) och är i princip komplett som allsvensk ytterback. Nu också uttagen i landslaget.

Haitam Aleesami – 4,5 (+1,5), lustigt hur snabbt det kan svänga. Från rejält ifrågasatt på försäsongen till Allsvenskans bästa vänsterback och norskt landslagsspel på ett halvår. Kanske får det svårare i år när han inte längre är helt okänd.

Mattias Bjärsmyr – 4 (±0), visade förra året att han fortfarande håller hög klass, men överglänstes så klart av sin ordinarie mittbackskollega förra säsongen. Stabil och väldigt placeringssäker.

Hjörtur Hermannsson – 3, känns som att han kan bli en ny Ragnar Sigurdsson, dock bara lån fram till sommaren. Vill tro att han är bättre än en 3:a, men som oprövad på högre nivå än Jong PSV känns det inte rätt med ett högre betyg. Uttagen i isländska landslaget och given i ungdomslandslagen.

Adam Johansson – 2 (-1), svår att bedöma då han bara spelade några få minuter tävlingsspel förra säsongen. Men kan gå in och fungera ok på högerbacken rent defensivt om det skulle behövas. Tappat mycket sen han var landslagsaktuell.

Hjalmar Jonsson – 2 (-0,5), Hjalle är alltid Hjalle men han blir inte yngre med åren. En jämnare men tyvärr lägre nivå med åldern. Funkar som mittback mot sämre lag men får problem när vi kommer bli pressade.

Billy Nordström – 1,5 (+0,5), har samlat på sig lite rutin från tävlingsmatcher det senaste året och har gjort det ok under försäsongen när han spelat, men det glimrar inte. Behöver lite mer rutin.

Benjamin Zalo – 1, skadad under försäsongen, inte heller tänkt att vara någon förste mittbacksreserv i år. Intressant spelare men helt oprövad.

Mittfältare
Sören Rieks – 4,5 (+1), den av våra ordinarie danskar jag gav lägst betyg inför förra säsongen växte och blev vår viktigaste poängspelare under året. Fungerar på alla mittfältspositioner och som släpande anfallare. Skjuter gärna och skjuter bra, även från krångliga lägen.

Mads Albæk – 4, kan nog växa ytterligare under året och träda fram som lagets inofficielle lagkapten och pådrivare, spelmotor med en väldigt fin passningsfot, både kortpass i trängda lägen och öppnande krossbollar.

Jakob Ankersen – 3,5 (-0,5), höga toppar och djupa dalar från Ankan, som kan bjuda både på magi och missa öppet mål. Den bland mittfältarna som är minst säker på sin plats, men kan med en lite högre lägstanivå bli riktigt viktig.

Sebastian Eriksson – 3,5 (-1), rejält sänkt betyg jämfört med förväntningarna förra säsongen, men rejält höjt betyg jämfört med prestationerna förra säsongen. Har på försäsongen visat prov på lite mer av den gamle Seb. Alltså irrationell och offensiv snarare än ängslig och defensiv.

Sabah Lawson – 3, litet överbetyg sett till hur oprövad han är, men har på försäsongen visat sig vara den bättre av våra ghananer och ser ut som en Gustav Svensson men med bättre bollkontroll och offensiv kraft.

Tom Pettersson – 2,5 (-1), inte förstereserv på någon position, skulle jag tro. Inga spetskvaliteter som gör honom extra relevant i någon situation, möjligen undantagen som murbräcka i slutet av matcher.

Martin Smedberg-Dalence – 2,5 (-0,5), för att ha en magisk högerfot (som det pratades om från Pekingtiden) så har han förvånande dåliga inlägg. Har spelat en del högerback under försäsongen där han gjort bra ifrån sig. Är nog mer aktuell som förstereserv på mittfältet dock.

Kasim Prosper – 2 (-1), gjorde bra ifrån sig i u-matcherna jag såg förra året och har haft helt ok prestationer på försäsongen, men lite för oprövad för högre betyg.

Anfallare
Gustav Engvall – 4 (±0), håller han sig skadefri kommer han att explodera i år, i stil med vad han gjorde mot AIK borta i höstas. Vill säga att han är mer given än Hysén i anfallet. Har inga direkta svagheter utan fungerar både som bollfång, djupledslöpare, avslutare och framspelare.

Tobias Hysén – 4, långt i från lika snabb som förr om åren, men IFK spelar inte heller längre mest långa bollar på honom så det gör inte jättemycket. Har bränt en del lägen under försäsongen men också stått för några fina mål. Behöver nog några matcher för att komma upp i "normal" standard.

Victor Sköld – 3,5, spelade inte många minuter förra året men stod för ett stort antal avgörande insatser på de inhopp han gjorde. Allroundspelare utan direkta styrkor men inte heller några extrema svagheter. Gått om Boman som tredjeanfallare.

Mikael Boman – 3,5, anfallsbesättningen är extremt jämn i IFK när vår näst bäste målskytt 2015 troligen bara är fjärdeanfallare i år. Kan nog komma att bli nyttig när vi behöver lyfta mer långt och pumpa in inlägg i boxen, annars inte så mycket.

Patrik Karlsson Lagemyr – 1,5, lär inte få så mycket speltid i Allsvenskan i år, men när han väl får chansen kommer det att blixtra till. Jättekort men i gengäld jätteteknisk och jättesnabb. Brukar börja sina inhopp med en tunnel eller klackpass.

/feldgrau
Citera
2016-03-23, 20:30
Avslutad
Vad säger vi om femmor i de olika lagen? Enligt betygsättningen i inlägget ovan.

Rogne (IFK), Christiansen (MFF), fler? Adu sade vi förra året men tveksamt om han fortfarande förtjänar en femma. Vibe, Bahoui, m. fl., har lämnat.
Citera
2016-03-24, 00:12
Medlem
Den enskilt största faktorn som avgör sportslig framgång är som känt omsättning.

ÖFK ligger här i absoluta bottenskiktet med allsvenska mått. Vad är det som gör att de trots detta får för sig att de ens kan bli ett mittenlag?
Citera
2016-03-24, 00:55
Medlem
ErPupones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Vad säger vi om femmor i de olika lagen? Enligt betygsättningen i inlägget ovan.

Rogne (IFK), Christiansen (MFF), fler? Adu sade vi förra året men tveksamt om han fortfarande förtjänar en femma. Vibe, Bahoui, m. fl., har lämnat.
Ofori är den enda i AIK jag kan tänka mig skulle förtjäna en femma
Citera
2016-03-24, 01:53
Medlem
civilians avatar
Citat:

Kanske får skit för detta men jag anser Viktor Claesson vara värd en femma. Helt otrolig förra säsongen.

Ofori är ju självklar också, som föregående skribent nämnde.
Citera
2016-03-24, 02:30
Medlem
TimTebows avatar
Rasmus Elm är en femma om han kommer igång.
Citera
2016-03-24, 07:25
Medlem
csts avatar
Ranegie är en femma på pappret. Återstår att se vad han levererar.
Citera
2016-03-24, 08:05
Medlem
Ernst.Hugos avatar
Citat:

Rosenberg (minus armbågar) och Berget snuddar vid femmor?

Dock kan jag störa mig lite på benämningen landslagsklass, eftersom det inte betyder vad det gjorde förr (jag menar, beviseligen håller Lewicki, Yotun m.fl. tillräckligt hög nivå för resp. landslag). Femman för mig betyder snarare topp 5-10 i Allsvenskan.

Nu diskuterar jag ordets betydelse, snarare än vem som förtjänar vad. Sorry.
Citera
2016-03-24, 08:42
Medlem
TimTebows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ernst.Hugo
Dock kan jag störa mig lite på benämningen landslagsklass, eftersom det inte betyder vad det gjorde förr (jag menar, beviseligen håller Lewicki, Yotun m.fl. tillräckligt hög nivå för resp. landslag).
Hehe, med sånt tänk borde inte någon vara "1. Ej allsvensk klass eller oprövad", eller i alla fall ingen som är "prövad" eftersom de bevisligen tillhör en allsvensk klubb och därmed är av allsvensk klass.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in