Citat:
Ursprungligen postat av
Tiddlywank
Jag hade varit jäkligt orolig och upprörd idag om jag vore Aikare. Inte för torsken i sig, ett derby är ett derby. Däremot visade man upp ett fullständigt fantasilöst anfallsspel som bestod av långboll på långboll.
Det förvånar mig att ni haft samma tränare så länge utan att kunna sätta någon sorts grundspel. Alm gör väl sitt 6:e år nu och ni ser exakt lika trubbiga ut som annars. Nu kommer ni ju vara lika tunga att möta som vanligt och det i kombination med individuella prestationer kommer leda till en topplacering, kanske rentav Europaplats igen.
Men ni som drömmer om guld får göra det tills Alm sticker. Ni spöar inte Malmö över 30 omgångar med honom som tränare.
Håller med, anfallsspelet var under all kritik idag och mycket beror på Brustad som förvisso varit mer pigg nu under inledningen av säsongen än vad han fick fram under större delen av 2015 men hans huvudsakliga problem är att omständigheterna måste va perfekta för att han överhuvudtaget ska va farlig, en
lite för hårt slagen passning och då har han inte förmågan att suga in bollen på en touch,
lite för lite yta och då är han hur enkel som helst att ta bollen av (just hans spel på små ytor håller knappt allsvensk klass och då överdriver jag inte) och är han
lite ur vinkel från målet leder det väldigt sällan till bekymmer för motståndarna.
Långbollar förekommer alldeles för mycket till vad man vill ska va en utpräglad targetplayer och Alm hänvisar till ett djupledsspel som fungerade med Henok som central punkt, det fungerar inte nu med Avdic som fortfarande behöver tid på sig och med Eero som visserligen kan fungera som spelfördelare men det är ren klasskillnad mellan honom och Goitom.
I dagens derby kom vi dock runt på kanterna rätt mycket där Eliasson & Yasin var pigga men inläggen från förstnämnda höll skrämmande dålig kvalité.
Över tid kommer det säkert bli bättre när laget är mer samspelt men som du säger kommer det inte leda till guld, Alm har ett problem i att fotbollen blir för enkelspårig och mönstret är förutsägbart, många ger honom skit i tid och otid fast det jag håller med de flesta om är att AIK 2016 inte kommer va särskilt olikt AIK 2012. Vi kommer plocka våra poäng, vi kommer va däruppe i toppen (definitionsfråga) och vi kommer åka ur Europakvalet i tredje omgången eller med lite tur så når vi play-off men där tar det slut.
AIK kan mycket väl må bra av nytt blod på tränarfronten och underförstått är detta Alms sista chans så blir det inget guld (vilket det med största sannolikhet inte kommer bli) har AIK en ny chefstränare som senast 2017.
EDIT: Vill förtydliga att man nånstans bör ha förståelse för ett uteblivet anfallsspel när det ordinarie paret från några månader tillbaka inte är kvar.