2016-10-03, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Signaturum
Herregud, hatten av för AIK och deras minst sagt imponerande resultat.
Som MFF:are är jag glad att vi har några poäng ner till Gnaget som just nu ångar på i rasande fart med inga inbördes möten kvar på schemat.

Isak kan mycket väl bli nästa Zlatan, hoppas dock att han stannar ett år till och verkligen mjölkar ur det sista han har att hämta i Allsvenskan och svensk fotboll.
Är AIK dessutom iskalla och behåller honom över nästa säsong kan det mycket väl bli så att Zlatans transferrekord slås. Håller tummarna för denna yngling trots att jag är en danskjävel
Hur ser ekonomin ut i Gnaget?
Är ni mer eller mindre tvingade till att sälja, eller klarar ni er?

Vi har så vi klarar oss. Styrelsen satte för ett par år sedan ett "krav" att vi skulle ha 30 millar i kapital. Det är skälet till att vi de senaste två åren fått höra "ersättare finns i truppen" när nån säljs, dvs vi plockar upp en junis. Så nej, vi måste inte sälja.

Dock är jag nästan säker på att han säljs nu i vinter. Den hypen det är just nu efter honom där så gott som hela topp 10 i europa scoutar honom gör att det vore en chansning för honom att INTE casha in nu. Hans ekonomiska framtid är ju en korsbandsskada bort (vågar man skriva så utan att vidskepliga börjar snacka jinx?). Fortsätter han göra mål i de matcher som är kvar så säljs han nog. Och det håller jag inte för otroligt då vi inte möter Allsvenskans bussparkerare i de sista 5.

Ett bra alternativ för både AIK och honom vore att bli såld och direkt utlånad till AIK i ett år. Köpande klubb vet att han trivs här och får bra matchning och träning. Då får han ett år till på sig att mogna mentalt och förbereda sig för en flytt till en större klubb. Vore definitivt nåt att tänka på för köpande klubb istället för att sätta in honom i akademilaget och låta honom möta junisar vecka efter vecka. Det är det som är risken om han hamnar i nån av storklubbarna annars.

Times tell!
Citera
2016-10-03, 22:28
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pocca
Vi har så vi klarar oss. Styrelsen satte för ett par år sedan ett "krav" att vi skulle ha 30 millar i kapital. Det är skälet till att vi de senaste två åren fått höra "ersättare finns i truppen" när nån säljs, dvs vi plockar upp en junis. Så nej, vi måste inte sälja.

Dock är jag nästan säker på att han säljs nu i vinter. Den hypen det är just nu efter honom där så gott som hela topp 10 i europa scoutar honom gör att det vore en chansning för honom att INTE casha in nu. Hans ekonomiska framtid är ju en korsbandsskada bort (vågar man skriva så utan att vidskepliga börjar snacka jinx?). Fortsätter han göra mål i de matcher som är kvar så säljs han nog. Och det håller jag inte för otroligt då vi inte möter Allsvenskans bussparkerare i de sista 5.

Ett bra alternativ för både AIK och honom vore att bli såld och direkt utlånad till AIK i ett år. Köpande klubb vet att han trivs här och får bra matchning och träning. Då får han ett år till på sig att mogna mentalt och förbereda sig för en flytt till en större klubb. Vore definitivt nåt att tänka på för köpande klubb istället för att sätta in honom i akademilaget och låta honom möta junisar vecka efter vecka. Det är det som är risken om han hamnar i nån av storklubbarna annars.

Times tell!

Vi har tappat publiksnitt sedan förra året och gjort ett par tunga värvningar, dock delvis sponsrade av banguras försäljning och att vi släppte Henoks lönepost.

Men Jos Hooiveld, Denni Avdic, Ahmed Yasin äter upp det med råge, lägg på att Alm köps ut, strulet med möjliga böter till Lagarde. Räkna med att vi går 5 MSEK back utan försäljningar (vi säljer väl för i snitt 15MSEK per säsong iaf) i vanliga fall. Banguras försäljning antar vi kvittas mot investeringar i spelartruppen. Ett publiktapp på det och resultatet för året är nog -15MSEK om inget händer innan säsongsslutet. Men ja vi klarar att gå back det, vi har väl 28MSEK eller nåt sånt i EK.

Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Jag hade rejält fel. Det skulle "ge Zlatan 160 000 kronor i månaden". Enl. Fotbollskanalen.

40 000 p/v med andra ord, så så fel hade du inte
Citera
2016-10-03, 22:34
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnbauerGrisen
Viktor Claesson ersätter Sam Larsson. Vet inte så jättemycket om denna unga man. någon Elfsborgare som kan ge en bedömning på hans kvaliteer?
Ung och ung, när man är 24 år (fyller 25 i januari) är man ingen duvunge i fotbollssammanhang. Tycker han tagit små kliv framåt sen han kom från Värnamo 2012 och är idag en 4/5 i allsvenska mått vilket inte är fy skam. Tror inte på nån speltid för Claesson men förhoppningsvis gör det honom gott med en plats i landslaget.
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Gnagetrekord blir det förhoppningsvis. Frågan är vart pengarna går. Vad kostar det att lösa Strandberg från CSKAs läktare?
Antagligen för mycket, att vi ens fick låna honom var ren tur då det var CSKA som satte bollen i rullning och fråga om vi var intresserade. Det finns förmodligen mer resursstarka klubbar som ryssarna kan få bättre utdelning av oavsett om Isak går för rekordsummor (vilket är rena spekulationer och inget vi kan förhålla oss till) och sen är det också en fråga om Obasi stannar, hur det ömsesidiga intresset ser ut mellan AIK & Goitom, om Strandberg kan tänka sig gå ned ganska saftigt i lön för inte fan betalar vi 500.000 i månaden (som jag har för mig att han tjänar i Moskva) etc etc.

Allt som allt är det osannolikt att Strandberg spelar i AIK 2017.
Citera
2016-10-03, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Ung och ung, när man är 24 år (fyller 25 i januari) är man ingen duvunge i fotbollssammanhang. Tycker han tagit små kliv framåt sen han kom från Värnamo 2012 och är idag en 4/5 i allsvenska mått vilket inte är fy skam. Tror inte på nån speltid för Claesson men förhoppningsvis gör det honom gott med en plats i landslaget.

Antagligen för mycket, att vi ens fick låna honom var ren tur då det var CSKA som satte bollen i rullning och fråga om vi var intresserade. Det finns förmodligen mer resursstarka klubbar som ryssarna kan få bättre utdelning av oavsett om Isak går för rekordsummor (vilket är rena spekulationer och inget vi kan förhålla oss till) och sen är det också en fråga om Obasi stannar, hur det ömsesidiga intresset ser ut mellan AIK & Goitom, om Strandberg kan tänka sig gå ned ganska saftigt i lön för inte fan betalar vi 500.000 i månaden (som jag har för mig att han tjänar i Moskva) etc etc.

Håller med, det finns betydligt mer pengastinna klubbar som CSKA vill sälja honom till. Han fick väl dessutom speltid i "senaste" europamatchen om jag inte hörde fel så helt djupfrysen är han inte i CSKA.
Citera
2016-10-03, 22:58
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania

Fortsätter sillydiskussionerna här istället.

Ja Strandberg kan vi glömma helt, Obasi också. Vilket med Isak snart till försäljning skapar en ganska oskön anfallarsituation. Chibuike, även om han inte lämnat något jättestort avtryck, kommer också lämna.

Markkanen, Avdic, Nikolic. Ska jag vara krass ser jag inte framtid för någon av dem i klubben. Samtidigt som de två första antagligen är rätt tunga löneposter, Markkanen är iaf en lönepost nivå startelvaspelare.

Försvinner Ofori något som varit det ständiga senaste två säsongerna känns det som att det finns mer i truppen på mitten, även om spets kanske borde värvas in som ersättare. Men anfallarproblematiken är mycket klurig. Man har inte hört något rykte heller, ibland ryktas det ju om någon afrikan eller två, speciellt nu när Ackerman varit nere och tittat, men helt tyst. Känns inte som om det finns några "säkra kort" ner i systemet heller, alltså max 25-27 åringar som levererar på stadig basis som i alla fall på pappret är stabila och bra värvningar.
Citera
2016-10-03, 23:16
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj
Fortsätter sillydiskussionerna här istället.

Ja Strandberg kan vi glömma helt, Obasi också. Vilket med Isak snart till försäljning skapar en ganska oskön anfallarsituation. Chibuike, även om han inte lämnat något jättestort avtryck, kommer också lämna.

Markkanen, Avdic, Nikolic. Ska jag vara krass ser jag inte framtid för någon av dem i klubben. Samtidigt som de två första antagligen är rätt tunga löneposter, Markkanen är iaf en lönepost nivå startelvaspelare.

Försvinner Ofori något som varit det ständiga senaste två säsongerna känns det som att det finns mer i truppen på mitten, även om spets kanske borde värvas in som ersättare. Men anfallarproblematiken är mycket klurig. Man har inte hört något rykte heller, ibland ryktas det ju om någon afrikan eller två, speciellt nu när Ackerman varit nere och tittat, men helt tyst. Känns inte som om det finns några "säkra kort" ner i systemet heller, alltså max 25-27 åringar som levererar på stadig basis som i alla fall på pappret är stabila och bra värvningar.
Tycker Eero förtjänar en framtid i klubben, kanske inte som given startspelare men han är absolut en nyttig tillgång som rotationsspelare/joker. Hans egenskaper är ganska så speciella (lång targetspelare med hyfsat djupledsspel samt okej fötter) men Avdic å andra sidan är hittills en totalflopp och sitter inte direkt på allsvenskans lägsta lön, likheter finns med Khalili i Bajen. Kalla mig naiv men Nikolic tror jag vi gör bäst i att sälja, han har hunnit vara i klubben i 1,5 år men tycks inte va ett dugg närmre kontinuerlig speltid i klubben.
Citera
2016-10-03, 23:18
Medlem
Rubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Commissary
Isak har väl bevisat det i allsvenskan. Derby och allt. Zlatan levererade väl som 18-åring i superettan?

Min känsla säger mig att Ajax inte hostade upp 82 mille för att de läste på ett papper att en 18-åring gjort 12 mål eller nåt i den stilen, i superettan. Nej, Zlatan var ett sanslöst råämne och som sagt så hade Zlatan redan då den där mentaliteten att gå över lik för att vinna. Talang är det många som har. Men det är rätt få som vinner tiotals ligatitlar i stora ligor.

Jag lovar att påminna dig att citera mig om jag har fel, men när vi sammanfattar A Isaks karriär om 15 år eller nåt så tror jag att chansen är ganska liten att han nått dit Zlatan nådde, och då spelar det föga roll vad man presterat när man är 17. Med det sagt tror jag fortfarande han kan uppnå mycket och det är den största talangen i allsvenskan på en väldig massa år.
Citera
2016-10-03, 23:57
Medlem
Marskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
Hypen över Isak kan bara sluta i något dåligt.

Han har spelförståelse, tekniken och avsluten. Men något han saknar är snabbheten, eller rättare sagt snabbheten över större ytor. I och omkring straffområdet är han snabb med fötterna men i längre sträckor är han faktiskt ganska seg. Han må springa åttor kring Allsvenska försvarare men det gjorde ju Bahoui också. Det finns nog ett flertal spelare av Isaks kaliber i de utländska klubbarnas ungdomslag som dessutom är rätt snabba.

Citat:
Haha vilken jävla hybris.

Inse att tiderna där Zlatan kunde gå för 80 miljoner är förbi. Det finns inte en chans att en klubb är villig att betala så mycket för en svensk spelare när deras ungdomsakademier är fulla av spelare som är lika bra eller bättre än Isak.

Isak må vara helt unik i Allsvenskan för tillfället men det kryllar ju av dessa talanger i utlandet.

Citat:
Precis. Allsvenskan är ett dåligt skyltfönster. Jag vill inte ropa hej förrän han presterar i en utlandsliga först. Jag tror inte han är så bra som vissa vill göra det till. Att vända upp och ner på Andreas Johansson är fan ingen merit.

Melker Hallberg gjorde väl en del idiotmål i Kalmar men har visat sig vara totalt värdelös i det stora sammanhanget. Simon Gustafson var otroligt dominant i Häcken men värmer bänk rätt bra i Feyenoord. Finns hur många exempel som helst på unga spelare som har dominerat Allsvenskan för att sedan pysa ut när de drar utomlands.

Inse att svenska talanger bara är en i mängden när de lämnar Allsvenskan. Zlatan är ett undantag, även om jag tror att vi kommer aldrig kommer få fram en spelare av samma kaliber någonsin.
Intressant att gräddan av de största klubbarna i Europa hårscoutar samt budar på Isak då han är en sådan medelmåtta.

Isak är på inget sätt en klar spelare men besitter en otrolig talang och kan om hans utveckling maximeras bli en toppspelare i en storklubb.

Vägen dit är såklart lång och krokig och framtiden får utvisa om han blommar ut till det han för stunden lovar.

Att jämföra Isak med Hallberg och Gustafson är totalt irrelevant då ingen av de spelarna besatt samma talang vid lika låg ålder som Isak.

Ser man inte Isaks talang och förstår hur lovande han är så är det helt OK, det visar dessvärre bara på att man är totalt okunnig då det gäller fotboll eller att man är så full av AIK-hat att man inte klarar av att se nyktert på situationen.
Citera
2016-10-04, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj
Vi har tappat publiksnitt sedan förra året och gjort ett par tunga värvningar, dock delvis sponsrade av banguras försäljning och att vi släppte Henoks lönepost.

Men Jos Hooiveld, Denni Avdic, Ahmed Yasin äter upp det med råge, lägg på att Alm köps ut, strulet med möjliga böter till Lagarde. Räkna med att vi går 5 MSEK back utan försäljningar (vi säljer väl för i snitt 15MSEK per säsong iaf) i vanliga fall. Banguras försäljning antar vi kvittas mot investeringar i spelartruppen. Ett publiktapp på det och resultatet för året är nog -15MSEK om inget händer innan säsongsslutet. Men ja vi klarar att gå back det, vi har väl 28MSEK eller nåt sånt i EK.
Glöm inte att Galottas bolag ska ha sitt också.
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/sverige/allsvenskan/aik/article23642581.ab
Citera
2016-10-04, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marsken
Intressant att gräddan av de största klubbarna i Europa hårscoutar samt budar på Isak då han är en sådan medelmåtta.

Isak är på inget sätt en klar spelare men besitter en otrolig talang och kan om hans utveckling maximeras bli en toppspelare i en storklubb.

Vägen dit är såklart lång och krokig och framtiden får utvisa om han blommar ut till det han för stunden lovar.

Att jämföra Isak med Hallberg och Gustafson är totalt irrelevant då ingen av de spelarna besatt samma talang vid lika låg ålder som Isak.

Ser man inte Isaks talang och förstår hur lovande han är så är det helt OK, det visar dessvärre bara på att man är totalt okunnig då det gäller fotboll eller att man är så full av AIK-hat att man inte klarar av att se nyktert på situationen.

Jag smuttar rödvin på det. True true true! Senaste veckorna har jag som älskar sorgliga HIF kollat en del på AIK:S matcher enbart för att ni har Isak & den där andre snubben som egentligen är för bra i allsvenskan. Jag gillar oxå Japanen ganska mycket: så fint spelsinne. Men Isak är en otrolig talang. Och jag tycker han verkar ha fin vinnarskalle & mental styrka. Han kommer gå långt.
Citera
2016-10-04, 07:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Marsken

Fast o andra sidan så finns det ingen region som hypar sina egna spelare så mycket som Stockholm vilket såklart har med att kvällspressens personal är sthlmare och håller på sthlm lag.

Har läst för mycket om kvällspressen hypning av sthlm spelare genom åren för att svälja det rakt av. När det väl kommer till kritan så har de egna produkterna från aik / dif / bajen sällan kommit länge än hype.

Nu är vi i perioden där tidningar och sajter tävlar om vem som kan publicera största största klubben som är intresserad eller högsta budet som är "på bordet".

Oavsett, ingen överdrift att det är allsvenskans hetaste "objekt" på marknaden.
Citera
2016-10-04, 07:57
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale
Känns skönt att jag inför 2017 typ vill ha kvar 4-5 man av vår trupp på 23 man + tränarstab.

Så sjukt jävla mörkt det är nu, Jörgen MÅSTE bara avgå efter säsongen. En säsong till med honom kan vara döden för IFK Göteborg i form av förtroende för unga spelare på sikt samt trovärdighet som toppklubb.

Kör vi på en säsong till med Jörgen, Edlund samt typ samma trupp kan klubben lika gärna gå i konkurs, då är det uppenbart att man inte försöker ändra på läget/totalt saknar insikt i om hur jävla illa det är.

Tyvärr tror jag 2017 blir som i år, bara att man förväntar sig mindre inför säsongen samt kanske slutar ytterligare några placeringar lägre.

Typ hela startelvan får mig att vilja spy just nu, och ändå får startelvan gärna förbli densamma om det garanterat blir så att Lennartsson får gå.
Hellre samma trötta trupp 1 år till + fylla på med ungdomar än 5-10 nya spelare i fel ålder/på väg åt fel håll i karriären samt Lennartsson vid rodret.

Jörgens taktiska kunnande måste starkt ifrågasättas. Även hans anpassningsförmåga samt förmåga till förändring och förbättring.

Vilka är dom fyra-fem?

Edlund har ju varit u21 tränare och var väl även ungdomsansvarig i Gunnilse samt hade nån sån roll i förbundet? Det borde väl borga för att han kan ungdomsarbetet och därmed kanske han skall vara kvar. Å andra sidan har ju Jörgen varit u21 kapten så vad man gjort innan kanske inte spelar någon roll...
Jag är rädd för att vi går mot en kraftigt försämrad årskortsförsäljning och att vi via ännu ett gruppspelsfiasko i cupen (om vi nu slår ut giganterna i Oskarshamn) får en negativ klang på 2017 redan i februari.
Blotta tanken på att den 17e möta Gefle i en match som för vår del inte gäller något gör ju att man tröttnar. Det kan bli den sämsta allsvenska siffran vi haft på Gamla genom tiderna då. Troligen blir det väl sämsta siffrorna för att vara mot AIK och Ellos senare med.
Det känns skönt att det inte är någon fotboll denna veckan faktiskt, jag har tröttnat för tillfället.

Citat:
Göteborg måste satsa på förnyelse. Gerhardsson/Thelin. Man har alltid gått efter det rutinerade alternativet. Dags att chansa lite när det kommer till tränarposten.

Gerhardsson är trots allt rätt rutinerad då han varit i Häcken sedan 09...
Det kommer vara Jörgen som sitter på bänken nästa säsong, det är annat att föredra men det känns ungefär lika troligt som att vi vinner allsvenskan denna säsong...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in