2016-09-16, 21:16
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simonvp
På 7 matcher med icke-fotboll lyckas vi alltså ta fler poäng än vad vi gjorde under hela första halvan av säsongen. På 7 matcher har vi släppt in mindre mål än vad vi gjorde i fiaskoderbyt hemma mot aik.

Uppenbart att framtidens fotboll är icke-fotbollen, och det skålar vi för Med risk fär årtusendets jinx så vågar jag fastslå att en seger till borde räcka för säkrat kontrakt.

32 poäng är historisk-statistiskt sett säker mark för att undvika kval. Det är klart att det kommer ändras någon gång men just nu ligger vi för bra till för att jag ska vara orolig. Flera lag är sämre än oss. Vi måste totalkollapsa för att vara i riskzonen och jag tror vår dåliga period har kommit och gått.

Hur säger regelboken om straffsituationen för J-Södra? Det var kontakt i straffområdet - straff enligt mig. Men kan den uppenbara filmningen/förstärkningen, enligt regelboken, upphäva en annars given straff?

Hursom är jag givetvis tacksam att det inte blev något men jag är nyfiken på om domslutet var rätt. Det var Al Hakim som dömde och då tenderar jag att tro att det var väl grundat - han är kanske bäst i Allsvenskan just nu.
Citera
2016-09-16, 21:28
Medlem
Bajenjeppes avatar
7 raka utan förlust och endast 2 insläppta mål på dessa 7 matcher. Underbart
Citera
2016-09-16, 21:30
Medlem
junazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simonvp
På 7 matcher med icke-fotboll lyckas vi alltså ta fler poäng än vad vi gjorde under hela första halvan av säsongen. På 7 matcher har vi släppt in mindre mål än vad vi gjorde i fiaskoderbyt hemma mot aik.

Uppenbart att framtidens fotboll är icke-fotbollen, och det skålar vi för Med risk fär årtusendets jinx så vågar jag fastslå att en seger till borde räcka för säkrat kontrakt.
Amen!

Sjukt skönt att kunna spela en dålig match (för den var verkligen ett sömnpiller fram till Kennedys drömträff) och ändå få med oss inte mindre än alla tre poäng!

Nästa match blir dock extra tuff utan Boo... Vem går in istället? Saetra?
Citera
2016-09-16, 21:40
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av junaz
Amen!

Sjukt skönt att kunna spela en dålig match (för den var verkligen ett sömnpiller fram till Kennedys drömträff) och ändå få med oss inte mindre än alla tre poäng!

Nog för att både Saetra och Magyar varit iskalla men Saetra har ändå haft bra perioder i Bajen. Magyar knappt ens det. Tror det blir tufft mot Häcken utan vårt mittlås intakt.
Citera
2016-09-16, 21:51
Medlem
simonvps avatar
Citat:
Amen!

Birkir. Givetvis. Batan vänster och Solheim höger. Alternativt Torsteinbö till vänster. Saetra är väl skadad fortfarande dessutom?
Citera
2016-09-16, 22:37
Medlem
nomadics avatar
Vi kan fanimej inte slå det där laget från Sundsvall, snacka om boogie team de har lyckats bli nu. Överlag en rätt horribelt genomförd match idag med enorma toppar och dalar i vårt spel.

Från att vi gör 1-1 efter 25 minuter tills att giffarna reducerar till 3-2 med timmen spelad har vi fullständig kontroll på det hela. Innan och efter detta är det dock hönsgård med det ena felaktiga och panikslagna beslutet efter det andra.

Det tråkigaste med detta poängtapp är att den lilla chans som fanns kvar för europaplatserna nu är borta. Nu blir det till att spela om platserna 5-9 året ut.
Citera
2016-09-16, 23:09
Medlem
xtroes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nomadic
Vi kan fanimej inte slå det där laget från Sundsvall, snacka om boogie team de har lyckats bli nu. Överlag en rätt horribelt genomförd match idag med enorma toppar och dalar i vårt spel.

Från att vi gör 1-1 efter 25 minuter tills att giffarna reducerar till 3-2 med timmen spelad har vi fullständig kontroll på det hela. Innan och efter detta är det dock hönsgård med det ena felaktiga och panikslagna beslutet efter det andra.

Det tråkigaste med detta poängtapp är att den lilla chans som fanns kvar för europaplatserna nu är borta. Nu blir det till att spela om platserna 5-9 året ut.

Kan man få fråga dig vad du tyckte om det gula på Moberg? Rent objektivt känns det väl inte helt orrättvist med 3-3. Men såklart svårt att veta hur matchen blivit om ni fått ett rött där. 1 poäng för båda lagen var väl rätt "meh".
Citera
2016-09-16, 23:23
Medlem
nomadics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xtroe
Kan man få fråga dig vad du tyckte om det gula på Moberg? Rent objektivt känns det väl inte helt orrättvist med 3-3. Men såklart svårt att veta hur matchen blivit om ni fått ett rött där. 1 poäng för båda lagen var väl rätt "meh".

Har inte sett den i efterhand men jag sa på läktaren när det hände att det kändes som årets mest solklara röda. Såg ut som han kom in med båda sulorna upp från två rakt utsträckta ben, hårt satsandes dessutom. Där hade vi givetvis flyt. Vi räddades väl förmodligen av att det bara gått typ 20 minuter när det hände, inte ofta man ser direkta röda så tidigt i en match.
Citera
2016-09-16, 23:27
Medlem
xtroes avatar
Citat:
Har inte sett den i efterhand men jag sa på läktaren när det hände att det kändes som årets mest solklara röda. Såg ut som han kom in med båda sulorna upp från två rakt utsträckta ben, hårt satsandes dessutom. Där hade vi givetvis flyt. Vi räddades väl förmodligen av att det bara gått typ 20 minuter när det hände, inte ofta man ser direkta röda så tidigt i en match.

Okej, samma känsla som mig med andra ord. Dock ska ju sägas, att det är omöjligt hur matchen utvecklats om det blivit ett rött där. Men finns iaf lite positiva saker för oss att ta med oss mot ödesmatchen mot Helsingborg...fyfan! Men 1-1 och 2-1 från er sida är så jävla slarvigt av oss, typiskt bottenalg.
Citera
2016-09-17, 07:10
Medlem
simonvps avatar
Citat:
Amen!

Vid närmare eftertanke kanske man försöker ändra så lite som möjligt i vår stabila backlinje. I så fall är det troligaste att Magyar går in rakt av på Boos plats, och övriga platser är intakta. I och med att vi är på stabilare mark nu så är det inte katastrof om backlinjen är skit just denna match.
Citera
2016-09-17, 07:17
Medlem
Citat:

Fast om 1an 2an eller 3an i allsvenskan vinner svenska cupen så får väl 4an den EL-kval platsen?. Isåfall är det ju inte helt kört för er?
Citera
2016-09-17, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Svårt att säga. Som blåvit är ju inte säsongen något att jubla åt rent sportsligt, dock så tycker jag att det är ett bra besked att vi lyckas kränga Engvall för den summan som det ryktats om(med betoning på ryktats), det är en positiv indikator om det stämmer. Dvs allsvenskan ses inte som europas värsta blåbärsliga.

En del av det du nämner ser jag som positivt, kul att talanger som Isak släpps fram, nykomlingarna, både J Södra(även om de tappat det totalt på slutet) och Östersund har varit bättre än förväntat och har imponerat spelmässigt i perioder, båda klubbarna har potential att göra en Häcken, dvs etablera sig i allsvenskan.

Norrköping var svaga mot Rosenborg, rent generellt så vill man ju iaf tro att de regerande svenska mästarna är bättre än Norges motsvarighet, även om jag hade Rosenborg som favoriter, men Rosenborg van den tien välförtjänt, så det är en negativ indikator.

Malmö känns rätt tunga, även om deras mittfält vek ner sig mot oss, och de har även sparkapital i Pawel Cibicki som jag tycker har visat på ett bredare register än Kjartansson, han är inte "bara" en 9a, han har mer än så i sig och har producerat lika många poäng som Kjartansson, fast i en nykomling/mitten-bottengäng. Sedan kan man diskutera om det var rätt timing, men när dom har Cibicki, så finns det ingen som helst anledning att inte sälja Kjartansson för 35 miljoner, om Cibicki kan fortsätta på inslagen väg det vill säga.

Det finns ljuspunkter men det finns även frågetecken.
Jag älskar allsvenskan och jag gillar att den är/har varit oförutsägbar. Att nykomlingar går bra och unga talanger ofta är med i diskussionen om omgångens bästa anfallare tilltalar. Det jag ville diskutera/föra fram var om allsvenskan har börjat tappat sportsligt.
Regerande mästarna har väl tre startspelare kvar från guldtruppen. Att då åka mot Rosenborg är inte så konstigt. Samtidigt är de fortsatt bästa laget i tabellen tillsammans med Malmö. Antar vi att tabellen visar sportslig styrka (vilket är rimligt) så hade Rosenborg haft lätt för de flesta (även om en match, är en match, är en match).

Supporterskap har inte så mycket med sportslig framgång att göra (Lex Bajen) så jag är inte ute efter att klanka på allsvenskans betydelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in