2016-09-13, 14:01
Avslutad
Seb & Alvbåge var komiskt dåliga i går. Att Tom Pettersson inte går före är oförståeligt. Men Seb fick nästan en assist när Rosenberg sköt någon decimeter utanför...

Alvbåge har väl ändå gått ned sig rejält de senaste åren? Minns att han var med i diskussionen om Allsvenskans bästa målvakt, men nu för tiden radar han upp tavlor på löpande band. Situationen med Berget i första kom ni undan från med blotta förskräckelsen, sedan var där två situationer i andra, bl a den när Bjärsmyr (?) rensar bollen framför Alvbåges händer i närheten av mållinjen. För att inte tala om 1-0-målet då.

Smedberg-Dalence och han där Elias på topp var bäst. Islänningen imponerade på mig, aldrig sett honom förut.

Jeremejeff oerhört nyttig i duellspelet, och det är nog inte en slump att Rosenberg gör två mål direkt när Kjartansson lämnat (mindre slitansvar). Brorsson utbytt i paus och det med rätta, riktigt dålig insats och varför Johannesson ignorerade hans vansinniga karatetackling förstår jag inte.

Safari riktigt bra men töntigt agerande vid utvisningen. Till Rakip finns en sak att säga, stå upp för fan.
Citera
2016-09-13, 16:16
Medlem
simonvps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Seb & Alvbåge var komiskt dåliga i går. Att Tom Pettersson inte går före är oförståeligt. Men Seb fick nästan en assist när Rosenberg sköt någon decimeter utanför...

Alvbåge har väl ändå gått ned sig rejält de senaste åren? Minns att han var med i diskussionen om Allsvenskans bästa målvakt, men nu för tiden radar han upp tavlor på löpande band. Situationen med Berget i första kom ni undan från med blotta förskräckelsen, sedan var där två situationer i andra, bl a den när Bjärsmyr (?) rensar bollen framför Alvbåges händer i närheten av mållinjen. För att inte tala om 1-0-målet då.

Smedberg-Dalence och han där Elias på topp var bäst. Islänningen imponerade på mig, aldrig sett honom förut.

Jeremejeff oerhört nyttig i duellspelet, och det är nog inte en slump att Rosenberg gör två mål direkt när Kjartansson lämnat (mindre slitansvar). Brorsson utbytt i paus och det med rätta, riktigt dålig insats och varför Johannesson ignorerade hans vansinniga karatetackling förstår jag inte.

Safari riktigt bra men töntigt agerande vid utvisningen. Till Rakip finns en sak att säga, stå upp för fan.

Vet att det diskuterades om att Kristinsson i Bajen var allsvenskans mest överskattade målvakt, efter att halva serien var spelad. Nu när han har ryckt upp sig måste väl ändå Alvbåge vara mest överskattad? Han är verkligen komiskt dålig ibland, där kronan på verket såklart var matchen mot dif
Citera
2016-09-13, 16:45
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Jag hade absolut inte tyckt att det hade varit skönt att missa Europa, då det är intäkter, och vi kan och kommer inte köpa ut våra dyraste gubbar från kontrakten, så en totalsanering och nysatsning över natten kommer inte hända, och då behöver vi varje öre vi kan lägga vantarna på.

Let it burn inställningen är inte hälsosam för klubben, även om det kan kännas rätt.

Tycker det vore bättre att missa Europa sista året med Jörgen, då har han ingen möjlighet att köra slut på våra spelare så totalt samtidigt som vi får fokusera på att jobba med en betydligt mer slimmad trupp.

11-13 spelare med relativt bra kontrakt och fyll på med yngre spelare underifrån.

Spelare som är värda att behålla från startelvan som jag ser det är Jamieson, Rogne, Salo, Albaek, Ankersen, Omarsson.

Satsa på Dahlberg, Paka, Lawson, Prosper på allvar.

Resterande kan dra åt fanders for all I care.
Citera
2016-09-13, 16:46
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simonvp
Vet att det diskuterades om att Kristinsson i Bajen var allsvenskans mest överskattade målvakt, efter att halva serien var spelad. Nu när han har ryckt upp sig måste väl ändå Alvbåge vara mest överskattad? Han är verkligen komiskt dålig ibland, där kronan på verket såklart var matchen mot dif

Dessutom är Alvbåge så sjukt jävla störande som person. Den spelare i truppen jag ogillar mest utan tvivel.
Citera
2016-09-13, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
.

Truppens värde:
MFF 16.85 M€
IFK 14,20
AIK 12,88
NORR 8,63
Häcken 8,63
OK att jag misstänkte att Malmö hade en dyr trupp men de betalar nästan dubbelt så mycket per inspelad poäng som Peking. Inte mycket "Bang for the buck" I Skåne. Ca en tredjedel del dyrare än Gnaget.
Citera
2016-09-13, 16:54
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
OK att jag misstänkte att Malmö hade en dyr trupp men de betalar nästan dubbelt så mycket per inspelad poäng som Peking. Inte mycket "Bang for the buck" I Skåne. Ca en tredjedel del dyrare än Gnaget.

Vår måste ju vara värre sett till att vår trupp är minimalt billigare än MFF:s.
Citera
2016-09-13, 17:01
Avslutad
Citat:
Truppens värde motsvarar inte nödvändigtvis lönekostnader. Jag är ganska säker på att Kjartansson inte hade 7 gånger högre lön än Kujovic (de såldes för 35 respektive 5 MSEK).
Citera
2016-09-13, 17:02
Avslutad
Citat:

Beror på hur du ser det, stor del av truppen spelade in över 100 miljoner i CL pengar förra året. Något som Pekings "budgettrupp" inte gjort.

Så om du byter ut inspelade pengar istället för inspelade poäng så ser du vem som har mest "Bang for the buck".
Citera
2016-09-13, 17:05
Medlem
Korders avatar
Citat:

De där siffrorna du citerar gäller ju dock inte lönekostnader utan, som snubben du citerade skrev, värde. Marknadsvärde, alltså. Detta är då alltså det beräknade marknadsvärdet enligt Transfermarkt, och behöver således inte nödvändigtvis vara korrekt, utan mer en fingervisning. Dessutom tenderar marknadsvärden att vara ganska nyckfulla, och saknar inte sällan en direkt koppling till kvalitet. Andra saker, så som klubbars ekonomi, rykte, kontraktslängd och ålder, spelar även in på marknadsvärdet.

Kort sagt; att man har den (enligt beräkningarna) mest värdefulla truppen innebär inte nödvändigtvis att den också bör vara den bästa. IFK Norrköping ligger exempelvis på 9:e plats i allsvenskan gällande marknadsvärde medan Kalmar ligger 4:a, och det säger väl det mesta.
Citera
2016-09-13, 17:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj
I början av 2000-talet, dvs år 2000, spelade mff och dif i superettan

Yes men det var mer undantag än regel.

Tänker först och främst säsongerna 2002, 2003 och 2005 då dif plockade guldet. Även 2004 när MFF tog det var de med.
Citera
2016-09-13, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale
Tycker det vore bättre att missa Europa sista året med Jörgen, då har han ingen möjlighet att köra slut på våra spelare så totalt samtidigt som vi får fokusera på att jobba med en betydligt mer slimmad trupp.

11-13 spelare med relativt bra kontrakt och fyll på med yngre spelare underifrån.

Spelare som är värda att behålla från startelvan som jag ser det är Jamieson, Rogne, Salo, Albaek, Ankersen, Omarsson.

Satsa på Dahlberg, Paka, Lawson, Prosper på allvar.

Resterande kan dra åt fanders for all I care.

Nu blev jag alldeles varm i kroppen(och inte bara pga det underbara vädret), fan vad man längtar. Det kanske finns en poäng i det, fast det beror sig på hur det skulle påverka vår ekonomi, det skall bli "kul" och spännande att läsa årsredovisningen så man får lite siffror.
Citera
2016-09-13, 17:38
Medlem
nygards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Safari riktigt bra men töntigt agerande vid utvisningen.

Haha, syftar du på hans 3-1-fingrar mot Albaek? Det var ett fint ögonblick. Särskilt med tanke på hur mycket han hade käftat dessförinnan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in