2016-09-16, 01:00
Medlem
OleYellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aleopa
Jag tycker snarare att han har utvecklats. Få journalister har väl älskat allsvenskan så mycket som Laul? Att han innan var lite väl okritisk och hyllande till serien men nu svängt och kan ifrågasätta är väl ett bevis på att människan utvecklats istället för att stå stilla?

De finns ju massor med journalister och "experter" där ute som bara är likadana helatiden. Ekwall och Lundh är väl de som liknar varandra mest de senaste 5-10 åren. Ekwall har bytt glasögon och sina "svåra" kostymer fem hundra gånger och sitter mest och galer "oj oj oj, vilket mål", "hoho, vilken svår klocka Hussfelt".
Lundh sitter i tv studios han kanske inte alls borde göra. Han är väl i grunden en "grävande" expressenjournalist som borde syssla med just sånt, inte sitta i Em studios han inte kan hantera.
Ändå går skiten i repris.
Utvecklats till vad? Av det jag läst och hört av honom senaste tiden så bidrar han inte till någon utveckling alls. Det är som om vilken Allsvenskt intresserad person som helst plötsligt fått för sig att just det han tycker har någon sorts tyngd, utan att för den delen vara varken speciellt kunnig eller påläst.

Det är tomt. Det finns egentligen ingenting av kvalité att hämta där.

Att älska Allsvenskan kan väl knappast vara en stor merit. Vad är det du gillar med honom?
Citera
2016-09-16, 01:16
Medlem
Aleopas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OleYeller
Utvecklats till vad? Av det jag läst och hört av honom senaste tiden så bidrar han inte till någon utveckling alls. Det är som om vilken Allsvenskt intresserad person som helst plötsligt fått för sig att just det han tycker har någon sorts tyngd, utan att för den delen vara varken speciellt kunnig eller påläst.

Det är tomt. Det finns egentligen ingenting av kvalité att hämta där.

Att älska Allsvenskan kan väl knappast vara en stor merit. Vad är det du gillar med honom?

Ursäktar om jag var otydlig. Jag menar att han och hans skrivande om serien har utvecklats. Hans senaste blogginlägg som börjar med måndagens omgång i Malmö handlar till stor del om saker som sker utanför plan. Man får reda på en del av vad som hände på läktaren och sen fortsätter resonemangen. Det tycker jag om.

Jämnför man med Åke Stolts rader i Sydsvenskan för många år sen till vad Max Wiman sitter och skriver idag så går Lauls texter framför allt att läsa och ta till sig. Stolt/Wiman är för yxiga och grova. De lyser igenom att de inte kan särskilt mycket om supporterkultur utan tycker mest om att skriva om målgivande passningar som varit snygga eller varför pyroteknik är djävulens påfynd.
Dom är som bäst när de ska såga MFF tycker jag, då går de å läsa för då rullar texterna.

Går man ännu längre tillbaka var väl journalistiken mest rena matchreferat med vad som hände var minut.
Jag tror och hoppas att journalistiken går mer i Mats Olsson/Lauls syn på saken om beskrivande bilder och egna resonemang istället för predikande Stolt/Wiman-texter.
Citera
2016-09-16, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Ett litet gnäll inlägg.

Är årets upplaga av allsvenska ganska svag? Några svaghetstecken. Inget av europalagen är särskilt nära i kval. Ändå är de med i toppen. Norrköping (som åkte direkt) är ändå i topp. Men Malmö då, hävdar någon, ja det ligger 1 p före Peking tack vare en skrivbordsseger. De säljer sin skyttekung till ett okänt lag i Israel. Gnaget har en 16-åring som top-spelare. Nykomlingen Östersund ligger 6:a med 4 hemmamatcher kvar (no offense). Ledande spelare lämnar allsvenskan för att sitta på banken i lag vi inte kan stava till. Spelare återvänder för att avsluta sina karriärer. Publiksnittet sjunker. Matcher avgörs på skrivbordet efter supportrar inte skött sig, Malmöspelare kastar hörnflaggor på motståndarpubliken... Blir allsvenskan en jävla säsong att minnas för att allt pilar pekar nedåt, ingen ära i år?

Missförstå mig inte det är ändå ligan i hjärtat, men är vi på väg åt rätt håll?

Svårt att säga. Som blåvit är ju inte säsongen något att jubla åt rent sportsligt, dock så tycker jag att det är ett bra besked att vi lyckas kränga Engvall för den summan som det ryktats om(med betoning på ryktats), det är en positiv indikator om det stämmer. Dvs allsvenskan ses inte som europas värsta blåbärsliga.

En del av det du nämner ser jag som positivt, kul att talanger som Isak släpps fram, nykomlingarna, både J Södra(även om de tappat det totalt på slutet) och Östersund har varit bättre än förväntat och har imponerat spelmässigt i perioder, båda klubbarna har potential att göra en Häcken, dvs etablera sig i allsvenskan.

Norrköping var svaga mot Rosenborg, rent generellt så vill man ju iaf tro att de regerande svenska mästarna är bättre än Norges motsvarighet, även om jag hade Rosenborg som favoriter, men Rosenborg van den tien välförtjänt, så det är en negativ indikator.

Malmö känns rätt tunga, även om deras mittfält vek ner sig mot oss, och de har även sparkapital i Pawel Cibicki som jag tycker har visat på ett bredare register än Kjartansson, han är inte "bara" en 9a, han har mer än så i sig och har producerat lika många poäng som Kjartansson, fast i en nykomling/mitten-bottengäng. Sedan kan man diskutera om det var rätt timing, men när dom har Cibicki, så finns det ingen som helst anledning att inte sälja Kjartansson för 35 miljoner, om Cibicki kan fortsätta på inslagen väg det vill säga.

Det finns ljuspunkter men det finns även frågetecken.
Citera
2016-09-16, 08:22
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aleopa
Utifrån känns de som ni göra våra 2006-2008 nu. Sören Åkeby som inte verkar kunna göra något vettigt av ett mediokert lag. Några krigarsegrar men sen andan i halsen mot resten. De värsta var nog att man efter en seger trodde vi var på gång men sen torskade vi alltid nästa. Vi hade nog bara Ola Toivonen å till viss del Berang Safari att vara glada för. Herregud, Christian Järdler spelade nästan samtliga matcher den perioden...

Några tankar om derbyt då?

Åkeby ja, var är den gubben numera?

Vi får svårt mor Röva, de kommer kriga som galningar i sin första match på Bravida mot oss.
Vi har dock träningar där så gott som hela tiden fram till matchen för att vänja oss vid plasten där igen, vi spelade ju cupmatcherna där i februari/mars men det skadar ju inte att vänja sig vid det igen.
Jag orkar inte tjöta om det längre ens men vi bör väl spela 4-5-1 nu. Rieks på sin kant och genom ett femmanamittfält mot deras tre (om så blir fallet) stänger vi mitten och en galet jagande Elias på topp som stör deras backlinje konstant kommer vi irritera Häcken bra mycket mer än genom att spela 4-4-2.
Jag tror dock vi får det jobbigt oavsett, en pinne får man väl vara nöjd med när man sitter på en kokande varm, nära-på-vältande spårvagn som gungas av hoppande fans på vägen hem.

Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
När jag var liten fick jag biljetter till matcherna hemma på rucklet gratis pga att jag spelade fotboll, det känns inte som att vi gör liknande satsningar nu för tiden, trots att det oftast finns plats för fler på hemmamatcherna, vi säljer ju inte ut direkt. Jag kanske har fel.

MSD drog ju igång något i Angered, det var väl med en barndomspolare/bekant som jobbar som idrottslärare, han är väl uppväxt där ute, bra initiativ.

Tycker också att vårat CSR projekt är bra, Rogne, Aleesami med flera var ju t ex uppe i Bergsjön och lirade med kidsen(som sedan bjöds in på match). Det finns ingen nersida med detta, om man nu inte hatar negerungar bara för sakens skull, de får en kul och positiv upplevelse och vi exponerar klubben på ett positivt sätt för invånarna i stadsdelen och för nya potentiella supporters.

På Gamla Gamla så var det väl knappt någon betalade full pris på ståplats?
Det var ungdomskort för de som var unga nog för det, jag gick mest på GP:s läsvärdets "Två-för-en", Aftonblaskan/GT hade också "alltid" två-för-en och rätt ofta var det diverse häften etc som gav fribiljetter.
Man ska då också komma ihåg att detta var en tid då "alla" i stan hade GP och många,många köpte AB/GT för att få nyheter så spridningen av billiga biljetter/rabatter var stor.
Enda gången jag minns att det var läge att köpa förköp till ståplats var nåt år mot ÖIS innan de matcherna flyttades till Ullevi.
Dessa billiga biljetter gjorde att jag bl.a. fick med mig min nu trogne följeslagare på matcherna och så var det säkerligen för många, på samma sätt lockades ungdomar att gå via det billiga priset.
Idag är det få sådana erbjudanden och det blir lätt väldigt dyrt att ta med sig folk.

MSD är från Angered ja, Hammarkullen och spelade i Gunnilse när vi tog honom till oss första gången. Det är sunt att visa på att det går att ta sig från sådana ställen via fotboll (eller annan idrott) och att han kommer därifrån själv är givetvis bättre än om en kille som Gustav Svensson från Änggården gjort samma sak därute. Kidsen lyssnar ju mer på en som vuxit upp på samma gata än någon som är oceaner från deras uppväxt. Inget ont om Gustav i övrigt dock men det är ett bra exempel.

CSR-projekten är mycket bra, eloge för det arbetet. Vi har ju i höst framförallt en tristess match mot Gefle där man borde kunna bjuda in mängder med förorts-ungdomar att se matchen. Fyllda läktare och några sålda halsdukar etc rentav. Finns som sagt INGEN nersida med det.
Citera
2016-09-16, 11:03
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Åkeby ja, var är den gubben numera?

Sören är pensionär ute på Värmdö, just nu hjälper han Haninge tror jag på kul i division 3 för de stod utan tränare. Sök på google så finns en rätt bra artikel om honom i någon lokal nyhetstidning.
Citera
2016-09-16, 13:58
Medlem
Otroligs avatar
Andreas Blomqvist missar resten av säsongen på grund av en korsbandsskada. Skademässigt en riktigt jobbig säsong - två korsband och ett benbrott på kontot nu. Det är onekligen en extremt bra prestation att vi har lyckats skugga Malmö så här långt in i säsongen.
Citera
2016-09-16, 14:19
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Andreas Blomqvist missar resten av säsongen på grund av en korsbandsskada.
Det är Tekie som ersätter va? Finns väl ingen annan eftersom även Smith är borta mest hela tiden?

Jag bara väntar på att Bärkroth drar baksida lår snart. Tror det kan hända i det täta matchandet som nu stundar den närmsta veckan. Ska vi säga inledningen på första halvlek mot Östersund borta nu på onsdag?
Senast redigerad av knullklasson 2016-09-16 kl. 14:21.
Citera
2016-09-16, 16:06
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Det är Tekie som ersätter va? Finns väl ingen annan eftersom även Smith är borta mest hela tiden?

Jag bara väntar på att Bärkroth drar baksida lår snart. Tror det kan hända i det täta matchandet som nu stundar den närmsta veckan. Ska vi säga inledningen på första halvlek mot Östersund borta nu på onsdag?
Just nu går Tekie först, speciellt då han var bra sist. Sedan har vi Smith plus att Hadenius kan vikariera på den positionen också.
Citera
2016-09-16, 16:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Robert Laul satt väl för ett år sedan och var fullkomligt lyrisk över Allsvenskan (ovanstående gnällinlägg är ju ett hopkok av hans senaste bloggpost: http://bloggar.aftonbladet.se/laul/2016/09/har-star-vi-hosten-2016/). Inger ingen trovärdighet att knappt ens ett år senare vända på klacken så oerhört. Tycker hans tyckande har blivit förvirrat och märkligt i många frågor sedan han lade ner spriten.

Säga vad man vill om Laul men är ju iaf rätg ute gällande det fruktansvärda konstgräset. Förstår inte hur någon som gillar fotboll kan försvara den skiten.
Citera
2016-09-16, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Andreas Blomqvist missar resten av säsongen på grund av en korsbandsskada. Skademässigt en riktigt jobbig säsong - två korsband och ett benbrott på kontot nu. Det är onekligen en extremt bra prestation att vi har lyckats skugga Malmö så här långt in i säsongen.

Du glömde Kamara...
Citera
2016-09-16, 18:40
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vonsexron
Du glömde Kamara...
Fast han ersatte vi ju ganska snabbt med Sebastian Andersson, som gjort det riktigt bra. Däremot kan vi nog lägga till Fjoluson till listan. Tvivlar på att han kommer i matchform innan säsongen är över... Annars är det väl mest anfallet som oroar efter sommarens försäljningar. Vi har nämnda Sebbe och sen Kalle Holmberg. Tredjeanfallare antar jag att Adin Bukva är? A-lagsdebuterade i 79:e minuten mot J-Södra i förra omgången...
Citera
2016-09-16, 21:06
Medlem
simonvps avatar
På 7 matcher med icke-fotboll lyckas vi alltså ta fler poäng än vad vi gjorde under hela första halvan av säsongen. På 7 matcher har vi släppt in mindre mål än vad vi gjorde i fiaskoderbyt hemma mot aik.

Uppenbart att framtidens fotboll är icke-fotbollen, och det skålar vi för Med risk fär årtusendets jinx så vågar jag fastslå att en seger till borde räcka för säkrat kontrakt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in