Citat:
Ursprungligen postat av
Julinho
Falsk dikotomi, det är bättre att ligga i botten i Allsvenskan men det betyder inte att man har en sportslig framgång. Feldgrau förklarade våra publiksiffror ifjol med sportslig medgång, trots runt 10(-ish) raka matcher utan vinst. För mig kan det aldrig vara en sportslig framgång om man inte vinner fotbollsmatcher, en ståndpunkt som flera stycken argumenterade för ifjol. Det bet dock aldrig och därför vill jag gärna fortsätta att peka på hur fåniga hans påståenden ifjol var.
Vi är riktigt jävla dåliga och har bara enstaka vinster i en lååång rad oavgjorda och förluster. Det är en riktigt tung period rent sportsligt men trots det hoppas jag vi kan dubbla Göteborgs gårdagssiffra mot Gefle på söndag. Bara leksingar och japaner såklart.
Han har ju rätt, avancemang till Allsvenskan är en sportslig framgång, sportslig motgång(åka ur) påverkar även negativt, det är bara att kolla på den statistik som finns, Bajens publik svek rejält när ni åkte ur, ett publiktapp på 34% säsong till säsong. Detta höll i praktiken i sig fram till 2013 då publiksnittet var tillbaka på gamla nivåer. Sedan har det fullständigt exploderat med flytten till tele2.
Hammarby har naturligtvis gjort det helt strålande, när det gäller att locka folk till matcherna, men sportslig fram- och motgång har av allt att döma spelat in på hur mycket stöd laget får från supporters.
Sedan är såklart framgång och motgång något som är relativt, givet de förutsättningar som finns, och kravbilden runt en klubb, för en klubb som Bajen borde det ses som en framgång om ni klarar av att etablera er i Allsvenskan.