Citat:
Ursprungligen postat av
MrSkargard
Örebro kanske är den här säsongens Norrköping. Peking slutade ju 12:a 2014 medan ÖSK slutade 9:a förra säsongen.
Peking var dock ett bottenlag hela den säsongen som inför avslutande 4-5 omgångarna verkligen riskerade att åka ur. En liten uppryckning precis på slutet räddade kontraktet. ÖSK låg så illa till under sommaren att ingen trodde man skulle ha en chans att hänga kvar, men det laget man hade på hösten visade att man absolut kan vara med och slåss i toppen av tabellen. Det är enligt mig en större skräll att Norrköping vann i fjol (sett till året innan) än om ÖSK skulle vinna i år, om man bortser från det historiska faktum att vi aldrig vunnit. Även om det såklart också skulle vara en enorm skräll.
Vi har nu 22 poäng efter 11 omgångar, ifjol vid samma tid hade vi skrapat ihop 9 poäng. Man borde vara lyrisk som ÖSK-supporter men det känns ändå som att vi inte har fått det att stämma helt hittills i år. Kan inte se tillbaka på en enda match hittills i år och känna att vi gjort en riktigt bra match under 90 minuter.
Försvarsspelet är givetvis den stora utvecklingspotentialen. Endast Helsingborg och de tre bottenlagen har släppt in fler än oss, och många av målen vi släpper in kommer på egna misstag snarare än att motståndarna faktiskt gör det riktigt bra. Hoppas vi kan sätta försvarsspelet under sommaruppehållet och verkligen spela ihop den backlinje som startat senaste matcherna.
Framåt har vi gjort väldigt mycket mål, vilket är väldigt positivt då vi saknat höstens skyttekung Broberg i princip hela våren plus att Crespo inte är i någon vidare målform samt dras med småskador. Får vi igång dom två ordentligt under EM-uppehållet kommer målproduktionen knappast stagnera. Mycket hänger givetvis på vad som händer under transferfönstret, men jag ser ingen anledning till att vi inte ska kunna hänga på där uppe och uppfylla målsättningen topp 6. Till och med slåss om en europaplats, men Malmö tror jag kommer bli för svåra och jag utesluter inte att Norrköping kommer fortsätta hänga på i guldstriden även efter uppehållet.