2016-01-02, 21:06
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smurfler
4 kap. 6 §
Den som olovligen intränger eller kvarstannar där annan har sin bostad, vare sig det är rum, hus, gård eller fartyg, dömes för hemfridsbrott till böter.
Intränger eller kvarstannar någon eljest obehörigen i kontor, fabrik, annan byggnad eller fartyg, på upplagsplats eller på annat dylikt ställe,
dömes för olaga intrång till böter. Är brott som i första eller andra stycket sägs grovt, dömes till fängelse i högst två år.

Torde även kunna appliceras på garageuppfart.

Nej, att använda någon annans garageuppfart i den omfattningen som nämns här är knappast hemfridsbrott.

Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad

Däremot är frågan om inte den som avlägsnade sig har gjort sig skyldig till smitning, vad jag förstår lämnades inga kontaktuppgifter av droskchauffören. Troligen kommer dock dessa uppgifter i dagen när bilens ägare lämnar in anspråk på ersättning för uppkomna skador.

En polisanmälan om smitning kommer knappast att leda någon vart. I det här fallet har taxichauffören givit sig tillkänna och diskuterat med bilistens (motpartens) make. Även om inga direkta personuppgifter utbyttes måste rimligtvis taxichauffören förstå att hans identitet som taxichaufför lätt borde kunna noteras. Hans reaktion att lämna platsen är inte korrekt men kommer knappast att bli betraktad som en smitning om man tittar lite på rättspraxis.

Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Om polisanmälan lämnas in, ja. Men då lär hela olyckan utredas, att backa ut ur ett garage utan att ha kontroll över vad som finns utanför kan mycket väl klassas som vårdslös körning.

Lämnar båda parter in anmälan till sina försäkringsbolag och låter dessa lösa skaderegleringen blir inte polisen involverad.

Vårdslös körning? Börjar vi inte överdramatisera hela den här historien? Det blir ju hursomhelst omöjligt att leda i bevis.

Med dom här förutsättningarna så finns det ingen åklagare som vill befatta sig med det här ärendet.

Det man gör är att lämna in var sin skaderapport och låta försäkringsbolagen reda ut ansvaret. Sannolikt blir det tal om ett delat ansvar.
Senast redigerad av Moltas666 2016-01-02 kl. 21:54.
Citera
2016-01-02, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schnyggsomfan
När man vänder på en uppfart står man inte still många hundradelar, det är faktiskt sannolikt att
taxin inte stod still och då är det minst lika mycket hans fel som inte noterade den öppna garageporten och den startade bilen däri.

Absolut... Vidhåller dock min ståndpunkt att man som bilförare har det yttersta ansvaret...

Skulle personligen inte backa ut min bil, oavsett vart jag backar ifrån, utan att kika i backspegeln.

Anser att det inte är en förmildrande omständighet att man krockat på privat egendom, som bilförare är du alltid ansvarig för att du framför ditt fordon säkert. Att backa in i en taxi som står på din tomt är ointressant, det kunde lika gärna vart grannungen.

Tänker inte gå in i spekulationer om att taxichauffören möjligtvis kan ha gjort fel med utgång att hen använt en privat tomt som vändplan eftersom detta inte har betydelse för frågeställningen.
Citera
2016-01-02, 23:18
Medlem
Herregud! Under en längre tid har du sett människor använda din uppfart som vändplan och inte stört dig på det men så kör din sambo på en taxibil och då är du plötsligt störd på det och menar att det var taxichaufförens fel. Typisk svenne bortförklaring! Sluta med undanflykterna och betala självrisken! Du ska va djävligt glad att det inte var någon unge som blev påkörd av din vettvilling till sambo!

Sätt upp en grind om du nu stör dig så mycket på bilar som kör på din uppfart.
Citera
2016-01-02, 23:45
Medlem
M1159s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nosaint
sambon ska nog cykla istället. hon är farlig bakom en ratt . vilken tur att det bara var en bil hon körde på och inte ett grannbarn som passerade...

Om hon i fortsättningen skall cykla eller inte är inget som du är kapabel att avgöra, naturligtvis har det kunnat vara värre med påkört barn och liknande, nu brukar vi inte ha barn springandes på vår tomt, men man skall aldrig vara säker.

Vår garageuppfart har en längd av 14,5 meter mätt från garageporten till grindstolpen så det är ingen kort uppfart och det förvånar mig att taxibilen befann sig ca 8 meter in på uppfarten med sin bakre del, det var verkligen att backa in ordentligt.

Som någon nämde att han inte märkte krocken, med bagageluckan helt intryckt och trasiga baklysen så kan nog det inte undgå föraren, och genom sitt skrikande och utkastande av glåpord torde saken vara klar att chauffören har uppfattat sammanstötningen.

Det var nämligen inte en liten "pjutt" det var en rejäl "plutt"
Citera
2016-01-02, 23:48
Medlem
M1159s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunflare
Herregud! Under en längre tid har du sett människor använda din uppfart som vändplan och inte stört dig på det men så kör din sambo på en taxibil och då är du plötsligt störd på det och menar att det var taxichaufförens fel. Typisk svenne bortförklaring! Sluta med undanflykterna och betala självrisken! Du ska va djävligt glad att det inte var någon unge som blev påkörd av din vettvilling till sambo!

Sätt upp en grind om du nu stör dig så mycket på bilar som kör på din uppfart.

Grind kommer att monteras så snart som möjligt, jag har inte stört mig så hemskt mycket av användande av min garageuppfart, men när det kommer till problem för oss som denna händelse
så är måttet rågat, och infarten kommer att spärras, trots att vi tycker det ser tråkigt ut att göra på detta vis.
Citera
2016-01-02, 23:55
Medlem
M1159s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
För det första ska din kärring inte ha körkort överhuvudtaget. För det andra har hon kört på ett stillastående hinder.
Vill du dessutom låta henne slippa ta ansvar eller svara för sina handlingar borde hon kanske gå till en psykolog?
Hon ska absolut inte köra bil i alla fall om hon inte kan göra det på ett tryggt och säkert sätt.

Beträffande "inkräktaren".
Nej, det räknas inte som hemfridsbrott att köra taxi och stanna utanför hus.

Om droskisen får vara där eller inte är en helt annan fråga. Vart exakt befann han sig, på eller utanför din uppfart? Hur ser den ut? Är det tydligt avskilt från den allmänna vägen? Osv.
Troligen har ni rätt att avhysa honom om han är på er tomt och det syns tydligt att det är er tomt.

Men ni har ingen som helst rätt att köra på honom. Märker du att frågan är ganska korkad vid det här laget?

Nu till verkligheten; det är varken du eller flashback som ska avgöra skuldfrågan eller ansvarsfrågan. Det gör respektive försäkringsbolag alldeles utan din hjälp, tackar som frågar.

Finns det inga synliga skador på hans bil behöver han inte stanna och lyssna på dig som inte har något med saken att göra.

Med intryckt baklucka och trasiga bakljus vore det allt konstigt om inte taxikillen skulle märka skadan.

Angående min sambos mentala hälsa har jag inte frågat dig om råd angående detta, och det är även en sak som du totalt skall skita i din jävla stortrut.
Citera
2016-01-03, 00:03
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M1159
Grind kommer att monteras så snart som möjligt, jag har inte stört mig så hemskt mycket av användande av min garageuppfart, men när det kommer till problem för oss som denna händelse
så är måttet rågat, och infarten kommer att spärras, trots att vi tycker det ser tråkigt ut att göra på detta vis.

Självklart är det störande med trafikanter som använder ens garageuppfart som vändplats om det sker frekvent. Speciellt gäller det om man själv har små barn.

Oavsett vilket så sker detta ofta och det är svårt att beivra med hjälp av lagboken. Det man får göra är att försvåra så mycket man kan utan att man bakbinder sina egna möjligheter att använda sin egen garageuppfart.
Citera
2016-01-03, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Nej, att använda någon annans garageuppfart i den omfattningen som nämns här är knappast hemfridsbrott.

En polisanmälan om smitning kommer knappast att leda någon vart. I det här fallet har taxichauffören givit sig tillkänna och diskuterat med bilistens (motpartens) make. Även om inga direkta personuppgifter utbyttes måste rimligtvis taxichauffören förstå att hans identitet som taxichaufför lätt borde kunna noteras. Hans reaktion att lämna platsen är inte korrekt men kommer knappast att bli betraktad som en smitning om man tittar lite på rättspraxis.

Vårdslös körning? Börjar vi inte överdramatisera hela den här historien? Det blir ju hursomhelst omöjligt att leda i bevis.

Med dom här förutsättningarna så finns det ingen åklagare som vill befatta sig med det här ärendet.

Det man gör är att lämna in var sin skaderapport och låta försäkringsbolagen reda ut ansvaret. Sannolikt blir det tal om ett delat ansvar.

Vad som eventuellt blir resultatet av en polisanmälan är givetvis enbart spekulationer, instämmer helt i att det knappast tillför så mycket. Att avgöra vållandet ligger under alla omständigheter på försäkringsbolagen, att lämna in en väl ifylld skadeanmälan är därför det primära. Att upprätta kontakt med taxiåkeriet eller chauffören är helt meningslöst, den uppgiften ligger på försäkringsbolaget.
Citera
2016-01-03, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666

1. Där har du antagligen fel. Ett sådant inträngande uppfyller alla kriterier för hemfridsbrott eftersom det är en gård som avses och att gränsen till allmän mark är <100m. Sedan finns en rimlighetsbedömning i uppsåtet - inträngaren har kört in på tomten, varit inblandad i olycka och gormar och står i. Det finns ingen anledning att tro att det skulle vara tillåtet att begå hemfridsbrott bara för att man sitter i en bil. Sedan kan det ju vara som så att uppsåtet var att begå något annat lagbrott - tex. någon form av egenmäktighet - men då är det ju personen som ska redogöra för det så att säga.

Citat:
så är måttet rågat, och infarten kommer att spärras, trots att vi tycker det ser tråkigt ut att göra på detta vis
.

1. Du har ingen legal skyldighet att anlägga grind eller staket såvida det inte framgår av planbestämmelser eller servitut. Att det saknas grind sänker inte heller ditt legala skydd på något vis även om du nog med den situation du har beskrivit, noggrant bör studera din omgivning och din legala omgivning - sannolikt är det någon som inte gillar dig, eller som gillar din fru eller som gillar din egendom - denne någon har säkerligen svårigheter att förstå enkla saker som "mitt/ditt" eller "du skall icke have lust till broders nästa etc.".

2. Att be om legala råd på flashback är som att begå publik harakiri.
Citera
2016-01-03, 08:42
Medlem
M1159s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban

1. Du har ingen legal skyldighet att anlägga grind eller staket såvida det inte framgår av planbestämmelser eller servitut. Att det saknas grind sänker inte heller ditt legala skydd på något vis även om du nog med den situation du har beskrivit, noggrant bör studera din omgivning och din legala omgivning - sannolikt är det någon som inte gillar dig, eller som gillar din fru eller som gillar din egendom - denne någon har säkerligen svårigheter att förstå enkla saker som "mitt/ditt" eller "du skall icke have lust till broders nästa etc.".

2. Att be om legala råd på flashback är som att begå publik harakiri.

Nej givetvis är jag inte på något vis tvingad att skaffa grind för min garageuppfart, men det är kanske enda sättet att få slut på ofoget, då vårt hus ligger sist på gatan så blir det enkelt att vända på vår tomt om man är så bekväm så man inte vill åka ca: 40 meter till.

Jag kan inte tänka mig att någon/några grannar skulle vara uppretade på oss och därför använda vår uppfart (det är oftas gäster taxi och liknande som gör detta) Vi har heller inte dragit uppmärksamhet till oss genom avvikande betende, snarare har jag genom mina kunskaper hjälpt till ofta i vår samfällighet helt utan ersättning, så jag har svårt att tro att någon hyser agg till oss.

Angående att be om råd på Flashback så har du nog rätt, då får man höra vilken idiot man är, och vi har fått förslag på att min sambo bör undersöka sitt psyke, men sådant får man ta med en klackspark, det är inte alltid man får svar från de skarpaste knivarna i lådan.
Citera
2016-01-03, 10:11
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:

Jag kan inte tänka mig att någon/några grannar skulle vara uppretade på oss och därför använda vår uppfart (det är oftas gäster taxi och liknande som gör detta) Vi har heller inte dragit uppmärksamhet till oss genom avvikande betende, snarare har jag genom mina kunskaper hjälpt till ofta i vår samfällighet helt utan ersättning, så jag har svårt att tro att någon hyser agg till oss.

Nej, det som hänt är med största sannolikhet inte ett resultat av dina grannars elakhet eller konspirationer i din omgivning...vilket antyds. Vad som hänt är en olycka som sannolikt beror på en viss oaktsamhet och lite slumpartade förutsättningar.

Försäkringsbolagen kommer säkert lösa detta ganska enkelt.
Citera
2016-01-03, 11:48
Medlem
Citat:
Nej givetvis är jag inte på något vis tvingad att skaffa grind för min garageuppfart, men det är kanske enda sättet att få slut på ofoget, då vårt hus ligger sist på gatan så blir det enkelt att vända på vår tomt om man är så bekväm så man inte vill åka ca: 40 meter till.

Angående att be om råd på Flashback så har du nog rätt, då får man höra vilken idiot man är, och vi har fått förslag på att min sambo bör undersöka sitt psyke, men sådant får man ta med en klackspark, det är inte alltid man får svar från de skarpaste knivarna i lådan.

1. Beroende på var du bor och planläget kan du ju kolla vad planen säger. Hos Länsstyrelsen eller i det relevanta arkivet ifall det är en gammal plan. Det fanns regler för sådant där 1907 och då anpassade till hästkärror som har dåliga svängradier i förhållande till bilar. Sedan kan det ju vara som så att det du finner inte är vad du vill läsa, och då kan ju grindfrågan bli intressant.

2. Verksamhet i samfällighet brukar vara ett optimalt sätt att hamna i konflikter, förstås beroende på vad verksamheten är. Vad jag skrev var alltså att någon lite längre ned på vägen kanske gillar din mark, fru eller hus mycket - det du har beskrivit i din text låter som uppstarten på trakasserier, vilka sedan kommer att accelerera tills du sätter p för saken på något vis. Det kan vara saker som att gränsdragningar inte är korrekt utlagda eller att någon förvanskat/förfalskat tomtkartor, lantmäterirören, rågångar eller liknande - kanske är din fastighet större än vad du anar? , hur som helst brukar det vara väldigt lämpligt att åtgärda och utreda saken.

3. Det verkar som att 75% av råden i tråden härrör från typ nattvakter som har lite tråkigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in