Citat:
Ursprungligen postat av
Qtip
Det jag syftar på är att de flesta säger att man MÅSTE ha 3 månaders lön som buffert. Jag ser ingen anledningen alls med det. 0.
En 3 månaders lön kommer inte ge dig en bra bil direkt, även om det är super bra erbjudande.
Det kommer inte heller ge dig någon glädje om du inte har körkort och inte behöver det.
Disciplin? Well, då borde du inte köpa en bil eftersom det är något av de absolut sämsta affärerna du någonsin gör i ditt liv
Det finns inte många bra anledningar till att ha en buffert mer än "Tänk om något händer". Tänk om du inte får ett bra erbjudande? Då ligger de bara där och inte gör ett skit för ditt liv. Tänk om något aldrig händer och du dör sen? Då har du en jävla massa pengar du aldrig använt eller levt för, dvs waste.
Själv brukar jag inte ange en specifik summa eller så som man behöver ha i buffert. Eftersom till exempel 3 månaders lön inte passar alla. Det blir fel att tala om månadslöner, det säger inget om vad det ska räcka till.
En ensamstående student som inte äger en bil etc och som bor i hyresrätt kan klara sig på en ganska låg buffert. Medan en barnfamilj som bor i hus, det finns två bilar i hushållet etc behöver en högre buffert. Studenten behöver till exempel inte tänka på olika saker som kan gå sönder, som värmepanna, bil, kyl, frys och tvättmaskin. Medan barnfamiljen behöver det, och dessutom får bekosta det själva. Om du själv ser skillnaden.
Bufferten är dessutom inte tänkt att användas till saker som bilköp eller att bekosta körkortet. Utan det är mest tänkt att användas till oväntade utgifter. Ska du spara pengar till bilköp, bostadsköp, körkort etc så bör det alltså vara ett separat sparande.
Bara för att du har haft tur och aldrig har råkat ut för oväntade utgifter eller olika saker som faktiskt händer där man behöver ha pengar akut, så betyder det inte att det är likadant för alla.