2016-01-01, 15:39
Medlem
oldtimedrunks avatar
Jag föredrar att ha en buffert. Får då bättre överblick på min ekonomi och ser om det finns utrymme för att göra nåt större inköp, en resa eller liknande.
Du måste ju ändå betala dina kreditköp, så då kommer du att få mindre pengar att röra dig med nästa månad.
Jag trivs med att inte ha lån samt en stor buffert, det får mig att känna frihet. Sen får väl folk göra hur de vill, fattar egentligen inte varför man måste totalsåga folks olika val i hur de sköter sitt privata, de lär själva märka om de valt rätt strategi.
Citera
2016-01-01, 15:52
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rolemodel
Okej, förklara för mig nu. Man får jämt och ständigt höra det här med "buffert", man ska alltså ha likvida medel som ligger o ruttnar till 0 ränta nånstans "om det händer nått".

Varför ska man det? Är det fel att ha kreditkort för "om det händer nått" och så har man sina investeringar och har 30/60 dagar på sig att sälja få in likviderna och betala räkningen på kkortet.

Vad innefattar "om det händer nått", räcker inte en limit på <50 k för det? Är det kidnappnings likvider som man pratar om eller vad är det som avses, har aldrig fattat det där med att banken (och alla andra som svalt deras tjat) vill att man ska ha en "buffert".

Är inte allt mitt VP innehav en buffert?

Självklart kan du minimera din buffert för "shit happens" ifall du har ett fläskigt kreditkort som kan köpa dig en ny bergvärmepump eller en ny motor vid ras på bilen.

Självklart så är det inget ändamål att ha pengar liggandes men jag har en schysst summa liggandes för ibland kan man göra läglighetsköp som bara den med tillgängliga pengar kan.

VP som buffert innebär med stor sannolikhet (Murphys lag) att du får sälja vid sämsta tänkbara kurs för att ha råd med en ny varmvattenberedare eller så.

Den som är fattig måste alltid betala dyrt, lån med hög ränta, sälja vid pissusel kurs osv.
Senast redigerad av AlwaysAllIn 2016-01-01 kl. 15:54.
Citera
2016-01-01, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nastyhead
Hur ska du betala en faktura med 1000kr blir det kredit där också

Tar det med mitt Coop med mera hos betalo. När coop fakturan kommer så betalar jag av den helt.

Skulle de komma en plötslig faktura så jag inte har råd att betala det så säljer jag bara av lite fonder. Men de händer inte då jag spar 20-30k månaden.
Citera
2016-01-01, 16:09
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buhll
Tar det med mitt Coop med mera hos betalo. När coop fakturan kommer så betalar jag av den helt.

Skulle de komma en plötslig faktura så jag inte har råd att betala det så säljer jag bara av lite fonder. Men de händer inte då jag spar 20-30k månaden.
Om du spar 20-30k i månaden så har du väl för helvete en buffert ditt jävla stolpskott.
Citera
2016-01-01, 16:35
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qtip
Det jag syftar på är att de flesta säger att man MÅSTE ha 3 månaders lön som buffert. Jag ser ingen anledningen alls med det. 0.

En 3 månaders lön kommer inte ge dig en bra bil direkt, även om det är super bra erbjudande.
Det kommer inte heller ge dig någon glädje om du inte har körkort och inte behöver det.

Disciplin? Well, då borde du inte köpa en bil eftersom det är något av de absolut sämsta affärerna du någonsin gör i ditt liv

Det finns inte många bra anledningar till att ha en buffert mer än "Tänk om något händer". Tänk om du inte får ett bra erbjudande? Då ligger de bara där och inte gör ett skit för ditt liv. Tänk om något aldrig händer och du dör sen? Då har du en jävla massa pengar du aldrig använt eller levt för, dvs waste.

Själv brukar jag inte ange en specifik summa eller så som man behöver ha i buffert. Eftersom till exempel 3 månaders lön inte passar alla. Det blir fel att tala om månadslöner, det säger inget om vad det ska räcka till.

En ensamstående student som inte äger en bil etc och som bor i hyresrätt kan klara sig på en ganska låg buffert. Medan en barnfamilj som bor i hus, det finns två bilar i hushållet etc behöver en högre buffert. Studenten behöver till exempel inte tänka på olika saker som kan gå sönder, som värmepanna, bil, kyl, frys och tvättmaskin. Medan barnfamiljen behöver det, och dessutom får bekosta det själva. Om du själv ser skillnaden.

Bufferten är dessutom inte tänkt att användas till saker som bilköp eller att bekosta körkortet. Utan det är mest tänkt att användas till oväntade utgifter. Ska du spara pengar till bilköp, bostadsköp, körkort etc så bör det alltså vara ett separat sparande.

Bara för att du har haft tur och aldrig har råkat ut för oväntade utgifter eller olika saker som faktiskt händer där man behöver ha pengar akut, så betyder det inte att det är likadant för alla.
Citera
2016-01-01, 16:53
Medlem
Citat:
Jag har ingen buffert. Jag ser inte meningen med det.

De flesta här på flashback låter så här:
"OM NÅGOT HÄÄÄÄNDEEEEERRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR"
Well, inget har hänt på snart de 6 åren jag inte bott hemma som jag kan kontrollera.

"MEN OM NÅGOT HÄÄÄÄÄÄÄNDERRRRRRRRRRRRRR!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!"
Vad ska hända? Jag äger inget som är "dyrt" ? Jag pluggar just nu och det går bra. Jag har allt jag behöver.

"MEN OM NÅGOT HÄNDER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! OH GUD TÄNK OM NÅGOT HÄNDER!"
Nej tack. Jag använder hellre mina pengar till att leva.

"MEN TÄNK OM NÅGOT HÄNDER!!!!!!"
För i helvete, vafan kan hända? Sluta lev så jävla försiktigt.

https://www.youtube.com/watch?v=z5Otla5157c beskriver fan hur folk här på Flashback tänker när det gäller buffert.

(För er som inte vågar klicka på länken för du kan ju få virus! TÄNK OM NÅGOT HÄNDER!)
Så är det Lonley Island som gjort en låt som heter #Yolo där de säger saker som
"Gå inte till krogen, det är inte bra för dina öron. Dina kompisar kommer ångra sig när de inte kan höra"
"Använd titaniumdräkter ifall ett piano ramlar ner på dig"
"Spika igen dina fönster, solen är dålig för din hälsa"
"Dra ut alla dina tänder så du inte råkar bita dig själv"

etc etc

Lol.

Historien är dömd att återupprepa sig själv. Man förstår varför.
Kriser kommer och går, det kommer alltid att vara så för det är inbyggt i systemet. Konsekvenserna är ofta mycket svåra för ett stort antal individer som agerat ekonomiskt oförsiktigt. På 90-talet var även 'vanliga' kvinnor tvingade att sälja fitta för att kunna ställa mat på bordet. Nio månader senare föddes du och nu har du bott utan mamma i 6 år och tror att inget speciellt någonsin mer kommer att hända. En bra buffert för dig är nog en kartong kondomer.

Vänligen.
Citera
2016-01-01, 16:57
Medlem
Buffert, beror ju på hur man lever. Har man ett äldre hus, en äldre bil där de flesta garantierna gått ut, barn m.m. så är det bra att ha en buffert.

Är man singel, bor i en etta och tjänar 20.000kr efter skatt och inga dyra utgifter så är buffert så klart mindre nödvändig.
Citera
2016-01-01, 17:39
Medlem
Jag sparar för framtida köp, om jag blir sjuk, om jag behöver ersätta något, om jag blir arbetslös.
Citera
2016-01-01, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timbumona
Buffert, beror ju på hur man lever. Har man ett äldre hus, en äldre bil där de flesta garantierna gått ut, barn m.m. så är det bra att ha en buffert.

Är man singel, bor i en etta och tjänar 20.000kr efter skatt och inga dyra utgifter så är buffert så klart mindre nödvändig.
Varför då? En buffert är väl det som räddar en när man inte har pengar nog på lönekontot för att betala räkningar, oväntade som väntade, och det har väl även en 20-åring nytta av?
Citera
2016-01-01, 18:01
Medlem
Ren-Potatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psflax
Om det händer något vid "fel" tillfälle så måste du
realisera en förlust.

Det behöver du inte om du har en buffert.
Investeringssparkonto min vän.
Citera
2016-01-01, 18:10
Medlem
Albert.Zweisteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WIGWAMBAM
Lol.

Historien är dömd att återupprepa sig själv. Man förstår varför.
Kriser kommer och går, det kommer alltid att vara så för det är inbyggt i systemet. Konsekvenserna är ofta mycket svåra för ett stort antal individer som agerat ekonomiskt oförsiktigt. På 90-talet var även 'vanliga' kvinnor tvingade att sälja fitta för att kunna ställa mat på bordet. Nio månader senare föddes du och nu har du bott utan mamma i 6 år och tror att inget speciellt någonsin mer kommer att hända. En bra buffert för dig är nog en kartong kondomer.

Vänligen.

Haha vilket jävla svar. Man får tacka för årets första skratt
Citera
2016-01-01, 18:20
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Det jag syftar på är att de flesta säger att man MÅSTE ha 3 månaders lön som buffert. Jag ser ingen anledningen alls med det. 0.

En 3 månaders lön kommer inte ge dig en bra bil direkt, även om det är super bra erbjudande.
Det kommer inte heller ge dig någon glädje om du inte har körkort och inte behöver det.

Disciplin? Well, då borde du inte köpa en bil eftersom det är något av de absolut sämsta affärerna du någonsin gör i ditt liv

Det finns inte många bra anledningar till att ha en buffert mer än "Tänk om något händer". Tänk om du inte får ett bra erbjudande? Då ligger de bara där och inte gör ett skit för ditt liv. Tänk om något aldrig händer och du dör sen? Då har du en jävla massa pengar du aldrig använt eller levt för, dvs waste.
Jag har dock aldrig sagt något om 3 månaderslön. Men med en bra lön kan man absolut få en bra bil för.
En dålig affär har inget med disciplin att göra.
Man lever ju för de andra pengarna man använder, det bör räcka mycket väl för de flesta som har en OK lön, bufferten är ju bara en liten summa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in