2015-12-31, 23:42
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlopFer
Tror du missuppfattar lite vad ts menar. Som jag tolkar det och som jag själv gör är att istället för att pengarna ska ligga på mitt vanliga bankkonto med 0% i ränta så investeras större delen av pengarna i Aktier.

Om man bara ser till att ha större delen av kapitalet i stabila bolag eller räntefonder osv kan man relativt snabbt sälja och flytta kapital om det behövs. Det är där kreditkortet kliver in och "köper tid". Går din bil sönder och det kostar 10k den 3e så ska summan ändå inte betalas förrän i slutet på månaden och då har du redan hunnit "fixa fram" pengarna.

Det kanske låter knöligt och en del blir stressade om det inte ligger 100k på konto och skräpar. Men har man bara lite disciplin så fungerar det utmärkt. Samtidigt som pengarna jobbar åt dig

Shoblainx!!

För mig så är aktier ett mer långsiktigt sparande, något som inte ska användas för akuta behov/oväntade utgifter. Det bästa vore om man hade en buffert samtidigt som man har ett aktiesparande. Inte att man kombinerar kreditkort med aktiesparande.
Citera
2016-01-01, 10:32
Medlem
RostigHinks avatar
Min buffert ligger på börsen tillsammans med långsiktiga sparandet. Även om man hade maximal otur och köpte år 2000 och sålde 2002 hade man en fjärdedel av kosingen kvar och det var en extrem nedgång. Hade man en bred portfölj då så hade man en tredjedel kvar. Förlorar allt gör man bara om man satsar på hajpade förhoppningsbolag från börsens bakgård. Satsa på bolag som går med vinst och delar ut.
Citera
2016-01-01, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
För mig så är aktier ett mer långsiktigt sparande, något som inte ska användas för akuta behov/oväntade utgifter. Det bästa vore om man hade en buffert samtidigt som man har ett aktiesparande. Inte att man kombinerar kreditkort med aktiesparande.
Å ena sidan, å andra sidan... Min buffert för akuta kostnader bör vara 30 000. Att ha 30 papp som bara ligger och slaskar på ett konto med noll avkastning år in och år ut är rätt trist. Jag har skickat in bufferten på mitt ISK.
Citera
2016-01-01, 11:56
Medlem
gniff754s avatar
Har man annat sparande eller har bra marginaler varje månad kan ett kreditkort funka som tillfällig buffert tills du har realiserat pengar från ditt övriga sparande. Har du stort sparkapital gör det inte så mycket om börsen går ner 30%, du har fortfarande råd att köpa nya vitvaror.

Om du däremot lever mer knapert utan marginaler är det dumt att förlita sig på kreditkort, då man kanske inte har råd att lösa krediten efter den räntefria månaden. Bättre då att ha en buffert på kanske 10k i säkert sparande (dvs dålig ränta), då kan man köpa ny kyl/frys även om börsen dyker.
Citera
2016-01-01, 12:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Buhll
Har inte ens 1000 på mitt konto, förstår inte varför jag skall ha det ?

Har kreditkort om något problem skulle uppstå. Skulle jag få en plötslig räkning så har jag mitt coop med mera kort som jag betalar med via betalo.
Tänkte du köpa mat resten av månaden på kredit
Citera
2016-01-01, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nastyhead
Tänkte du köpa mat resten av månaden på kredit

Handlar absolut allt på kredit men betalar alltid fakturan fullt när den kommer. Det som blir över efter räkningar sätter jag i jobb i fonder och annat.
Citera
2016-01-01, 14:34
Medlem
beastlyys avatar
Har alltid så jag minst kan betala hyra + mat i 3 månader ifall något skulle hända.

Skönt att ha som trygghet.
Citera
2016-01-01, 14:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Buhll
Handlar absolut allt på kredit men betalar alltid fakturan fullt när den kommer. Det som blir över efter räkningar sätter jag i jobb i fonder och annat.
Hur ska du betala en faktura med 1000kr blir det kredit där också
Citera
2016-01-01, 15:18
Medlem
Ninenas avatar
Då börsen kan gå både up och ner känns det vettigt att ha en liten buffert förutomdet som ligger i fonder, aktier. Känns "fel" att sälja av långsiktigt sparande. Men möjligen har jag lite för mycket på 0-konto i förhållande till vad jag har i aktier. Runt 50 000 i buffert känns bra. Då kan bilen, tvättmaskinen och diskmaskinen paja samtidigt utan problem. Aktier och fonder är ju också en buffert och trygghet men inget jag vill röra i onödan.
Citera
2016-01-01, 15:21
Medlem
Jag har ingen buffert. Jag ser inte meningen med det.

De flesta här på flashback låter så här:
"OM NÅGOT HÄÄÄÄNDEEEEERRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR"
Well, inget har hänt på snart de 6 åren jag inte bott hemma som jag kan kontrollera.

"MEN OM NÅGOT HÄÄÄÄÄÄÄNDERRRRRRRRRRRRRR!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!"
Vad ska hända? Jag äger inget som är "dyrt" ? Jag pluggar just nu och det går bra. Jag har allt jag behöver.

"MEN OM NÅGOT HÄNDER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! OH GUD TÄNK OM NÅGOT HÄNDER!"
Nej tack. Jag använder hellre mina pengar till att leva.

"MEN TÄNK OM NÅGOT HÄNDER!!!!!!"
För i helvete, vafan kan hända? Sluta lev så jävla försiktigt.

https://www.youtube.com/watch?v=z5Otla5157c beskriver fan hur folk här på Flashback tänker när det gäller buffert.

(För er som inte vågar klicka på länken för du kan ju få virus! TÄNK OM NÅGOT HÄNDER!)
Så är det Lonley Island som gjort en låt som heter #Yolo där de säger saker som
"Gå inte till krogen, det är inte bra för dina öron. Dina kompisar kommer ångra sig när de inte kan höra"
"Använd titaniumdräkter ifall ett piano ramlar ner på dig"
"Spika igen dina fönster, solen är dålig för din hälsa"
"Dra ut alla dina tänder så du inte råkar bita dig själv"

etc etc
Senast redigerad av Qtip 2016-01-01 kl. 15:30.
Citera
2016-01-01, 15:33
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qtip
Jag har ingen buffert. Jag ser inte meningen med det.

De flesta här på flashback låter så här:
"OM NÅGOT HÄÄÄÄNDEEEEERRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR"
Well, inget har hänt på snart de 6 åren jag inte bott hemma som jag kan kontrollera.

"MEN OM NÅGOT HÄÄÄÄÄÄÄNDERRRRRRRRRRRRRR!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!"
Vad ska hända? Jag äger inget som är "dyrt" ? Jag pluggar just nu och det går bra. Jag har allt jag behöver.

"MEN OM NÅGOT HÄNDER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! OH GUD TÄNK OM NÅGOT HÄNDER!"
Nej tack. Jag använder hellre mina pengar till att leva.

"MEN TÄNK OM NÅGOT HÄNDER!!!!!!"
För i helvete, vafan kan hända? Sluta lev så jävla försiktigt.

https://www.youtube.com/watch?v=z5Otla5157c beskriver fan hur folk här på Flashback tänker när det gäller buffert.
Sluta leva försiktigt? Det så bara för att man har en buffert lever man jävligt försiktigt?

Handlar nog mer om disciplin. Får jag ett riktigt bra erbjudande på något väldigt dyrt, t.ex. en bil, då vill jag kunna köpa det direkt utan att ta det på avbetalning eller låna (fast vem fan hade lånat till en bil?..) eftersom det är en principsak.

Det är klart man klarar sig om man inte har en buffert men det är inte "värdigt" enligt mig, jag vill handla för mina pengar.
Citera
2016-01-01, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Sluta leva försiktigt? Det så bara för att man har en buffert lever man jävligt försiktigt?

Handlar nog mer om disciplin. Får jag ett riktigt bra erbjudande på något väldigt dyrt, t.ex. en bil, då vill jag kunna köpa det direkt utan att ta det på avbetalning eller låna (fast vem fan hade lånat till en bil?..) eftersom det är en principsak.

Det är klart man klarar sig om man inte har en buffert men det är inte "värdigt" enligt mig, jag vill handla för mina pengar.
Det jag syftar på är att de flesta säger att man MÅSTE ha 3 månaders lön som buffert. Jag ser ingen anledningen alls med det. 0.

En 3 månaders lön kommer inte ge dig en bra bil direkt, även om det är super bra erbjudande.
Det kommer inte heller ge dig någon glädje om du inte har körkort och inte behöver det.

Disciplin? Well, då borde du inte köpa en bil eftersom det är något av de absolut sämsta affärerna du någonsin gör i ditt liv

Det finns inte många bra anledningar till att ha en buffert mer än "Tänk om något händer". Tänk om du inte får ett bra erbjudande? Då ligger de bara där och inte gör ett skit för ditt liv. Tänk om något aldrig händer och du dör sen? Då har du en jävla massa pengar du aldrig använt eller levt för, dvs waste.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in