• 1
  • 2
2015-12-31, 18:09
Medlem
rolemodels avatar
Okej, förklara för mig nu. Man får jämt och ständigt höra det här med "buffert", man ska alltså ha likvida medel som ligger o ruttnar till 0 ränta nånstans "om det händer nått".

Varför ska man det? Är det fel att ha kreditkort för "om det händer nått" och så har man sina investeringar och har 30/60 dagar på sig att sälja få in likviderna och betala räkningen på kkortet.

Vad innefattar "om det händer nått", räcker inte en limit på <50 k för det? Är det kidnappnings likvider som man pratar om eller vad är det som avses, har aldrig fattat det där med att banken (och alla andra som svalt deras tjat) vill att man ska ha en "buffert".

Är inte allt mitt VP innehav en buffert?
Citera
2015-12-31, 18:23
Medlem
Tre månadslöner är bra att ha cash. För precis allt.
Citera
2015-12-31, 18:25
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Om vi ställer motfrågan.
När är det inte bra att ha ?
Citera
2015-12-31, 18:25
Medlem
psflaxs avatar
Om det händer något vid "fel" tillfälle så måste du
realisera en förlust.

Det behöver du inte om du har en buffert.
Citera
2015-12-31, 18:28
Medlem
Jag räknar absolut in min depå som min buffert. Det är pengar som allt annat, bara man kan få loss det relativt enkelt och inte ligger med för hög risk på allt.
Citera
2015-12-31, 18:33
Medlem
rakarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rolemodel
Okej, förklara för mig nu. Man får jämt och ständigt höra det här med "buffert", man ska alltså ha likvida medel som ligger o ruttnar till 0 ränta nånstans "om det händer nått".

Varför ska man det? Är det fel att ha kreditkort för "om det händer nått" och så har man sina investeringar och har 30/60 dagar på sig att sälja få in likviderna och betala räkningen på kkortet.

Vad innefattar "om det händer nått", räcker inte en limit på <50 k för det? Är det kidnappnings likvider som man pratar om eller vad är det som avses, har aldrig fattat det där med att banken (och alla andra som svalt deras tjat) vill att man ska ha en "buffert".

Hm jag förstår din poäng men tycker ändå det är att föredra med en buffert.

Kredit är bra å ha som en plan B ifall bufferten inte räcker till eller inte hunnit åter hämta sig sen förra gången. Är ju inte smart att måste betala extra ifall man kan motanvända det. Inte heller smart och måste tvångs sälja aktier för att kunna betala av ditt kredit belopp för å slippa räntan. alternativt ta räntan och göra en delbetalnings på summan.

Sedan angående Storlek på buffert så får man fundera själv på vad för oförberedda utgifter som kan dyka upp å vad det är för belopp det kan röra sig om.

Men som mannen ovan sa 3 månadslöner är väl en bra tumregel men du kanske klara dig med mer eller mindre.
Citera
2015-12-31, 19:10
Medlem
devafandas avatar
Jag tycker det är skrämmande att folk inte har en buffert. De står alltid med en jävla panik så fort något går sönder då de hela tiden lever upp alla sina pengar.

Du säger att man bara kan ta det oförutsedda på ett kreditkort, och det är väl sant. Med jag lovar att dessa pengar skall betalas tillbaka till en ränta som är betydligt högre än 0. Hade det då inte varit billigare att ha en summa sparat tills det att motorn rasar, pannan rasar, taket börjar läcka, företaget du arbetar för går omkull eller vad som nu händer?
Citera
2015-12-31, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rolemodel

Så länge ditt VP-innehav inte är bundet så är det en buffert.
Citera
2015-12-31, 20:20
Medlem
Har inte ens 1000 på mitt konto, förstår inte varför jag skall ha det ?

Har kreditkort om något problem skulle uppstå. Skulle jag få en plötslig räkning så har jag mitt coop med mera kort som jag betalar med via betalo.
Citera
2015-12-31, 20:26
Medlem
Jag var sån som låg på ständiga gränsen förut men numera ser jag till att ha ca en månadslön i rena pengar på kontot.

Jag mår så jävla mycket bättre av att veta om bilen går sönder, jag blir långtidsjukskriven osv så finns det lite nödpengar att ta av.
Citera
2015-12-31, 21:40
Medlem
Spyrrans avatar
Frågan är väl snarare varför man INTE ska ha en buffert? För att kreditkort finns? Det måste vara den sämsta ursäkten någonsin. Dessutom kan kreditkort i vissa fall vara en nackdel.

Fördelar med en buffert är ju bland annat:

- Man slipper oroa sig för att något ska gå sönder.
- Man slipper låna till en oväntad utgift.
- Man slipper be föräldrar eller vänner om hjälp vid en oväntad utgift.
- Man har pengar att ta av om man skulle bli sjuk eller arbetslös under en tid.
- Man har möjlighet att utnyttja bra erbjudanden på reor eller annat.
- Man kan vara mer spontan; gå på konsert, restaurang eller annat när tillfälle bjuds.

Har man sedan vanan inne att spara/lägga undan pengar till en buffert, så är det lättare att fortsätta med det och spara pengar till andra saker (som resor och kontantinsats till ny bostad).
Citera
2015-12-31, 23:18
Medlem
KlopFers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Frågan är väl snarare varför man INTE ska ha en buffert? För att kreditkort finns? Det måste vara den sämsta ursäkten någonsin. Dessutom kan kreditkort i vissa fall vara en nackdel.

Fördelar med en buffert är ju bland annat:

- Man slipper oroa sig för att något ska gå sönder.
- Man slipper låna till en oväntad utgift.
- Man slipper be föräldrar eller vänner om hjälp vid en oväntad utgift.
- Man har pengar att ta av om man skulle bli sjuk eller arbetslös under en tid.
- Man har möjlighet att utnyttja bra erbjudanden på reor eller annat.
- Man kan vara mer spontan; gå på konsert, restaurang eller annat när tillfälle bjuds.

Har man sedan vanan inne att spara/lägga undan pengar till en buffert, så är det lättare att fortsätta med det och spara pengar till andra saker (som resor och kontantinsats till ny bostad).

Tror du missuppfattar lite vad ts menar. Som jag tolkar det och som jag själv gör är att istället för att pengarna ska ligga på mitt vanliga bankkonto med 0% i ränta så investeras större delen av pengarna i Aktier.

Om man bara ser till att ha större delen av kapitalet i stabila bolag eller räntefonder osv kan man relativt snabbt sälja och flytta kapital om det behövs. Det är där kreditkortet kliver in och "köper tid". Går din bil sönder och det kostar 10k den 3e så ska summan ändå inte betalas förrän i slutet på månaden och då har du redan hunnit "fixa fram" pengarna.

Det kanske låter knöligt och en del blir stressade om det inte ligger 100k på konto och skräpar. Men har man bara lite disciplin så fungerar det utmärkt. Samtidigt som pengarna jobbar åt dig

Shoblainx!!
Senast redigerad av KlopFer 2015-12-31 kl. 23:24.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in