Citat:
Ursprungligen postat av
rolemodel
Okej, förklara för mig nu. Man får jämt och ständigt höra det här med "buffert", man ska alltså ha likvida medel som ligger o ruttnar till 0 ränta nånstans "om det händer nått".
Varför ska man det? Är det fel att ha kreditkort för "om det händer nått" och så har man sina investeringar och har 30/60 dagar på sig att sälja få in likviderna och betala räkningen på kkortet.
Vad innefattar "om det händer nått", räcker inte en limit på <50 k för det? Är det kidnappnings likvider som man pratar om eller vad är det som avses, har aldrig fattat det där med att banken (och alla andra som svalt deras tjat) vill att man ska ha en "buffert".
Är inte allt mitt VP innehav en buffert?
Hm jag förstår din poäng men tycker ändå det är att föredra med en buffert.
Kredit är bra å ha som en plan B ifall bufferten inte räcker till eller inte hunnit åter hämta sig sen förra gången. Är ju inte smart att måste betala extra ifall man kan motanvända det. Inte heller smart och måste tvångs sälja aktier för att kunna betala av ditt kredit belopp för å slippa räntan. alternativt ta räntan och göra en delbetalnings på summan.
Sedan angående Storlek på buffert så får man fundera själv på vad för oförberedda utgifter som kan dyka upp å vad det är för belopp det kan röra sig om.
Men som mannen ovan sa 3 månadslöner är väl en bra tumregel men du kanske klara dig med mer eller mindre.