2016-01-01, 18:34
Medlem
sluskjohans avatar
Haft en buffert på ca 3-4 löner ett bra tag, nu är den borta. Det som skedde för mig var att jag börja jobba mindre och brydde mig inte så mycket om jag slösade. Skulle ha gjort något för pengarna istället för att låta dom sakta men säkert försvinna. Typ köpt en fin bil eller liknande skulle vara mer värt, så länge man har ett normalt jobb så kommer man tillslut börja på ruta ett, dvs inga pengar på kontot.
Citera
2016-01-01, 18:35
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beastlyy
Har alltid så jag minst kan betala hyra + mat i 3 månader ifall något skulle hända.

Skönt att ha som trygghet.
Tre månader? Tre år är väl det minsta man kan begära. Allvarligt.
Citera
2016-01-01, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rolemodel
Okej, förklara för mig nu. Man får jämt och ständigt höra det här med "buffert", man ska alltså ha likvida medel som ligger o ruttnar till 0 ränta nånstans "om det händer nått".

Varför ska man det? Är det fel att ha kreditkort för "om det händer nått" och så har man sina investeringar och har 30/60 dagar på sig att sälja få in likviderna och betala räkningen på kkortet.

Vad innefattar "om det händer nått", räcker inte en limit på <50 k för det? Är det kidnappnings likvider som man pratar om eller vad är det som avses, har aldrig fattat det där med att banken (och alla andra som svalt deras tjat) vill att man ska ha en "buffert".

Är inte allt mitt VP innehav en buffert?

Anledningen till varför du resonerar som du gör är att du inte förstår dig på begreppet risk vs avkastning. Ju kortare tidshorisont du har, desto större är risken att du måste realisera en förlust vid försäljning av värdepapper. Din strategi är usel med andra ord.
Citera
2016-01-01, 18:55
Medlem
spyder123s avatar
Är otroligt glad för att jag skaffade mig en buffer innan jag började plugga. Hamnade i en svacka och tappade CSN, hade behövt flytta hem från studieorten om jag inte hade haft sparade pengar så att jag kunde hålla mig ovanför ytan ett halvår. Under denna tid tog jag igen poängen och får nu CSN igen.

Ska alltid se till att ha mig tillgänglig ett halvårs buffer även i framtiden.
Citera
2016-01-01, 19:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Buhll
Tar det med mitt Coop med mera hos betalo. När coop fakturan kommer så betalar jag av den helt.

Skulle de komma en plötslig faktura så jag inte har råd att betala det så säljer jag bara av lite fonder. Men de händer inte då jag spar 20-30k månaden.
Du sparar 20-30.000kr varje månad men envisas med att betala allt på kredit du är en stolpe
Citera
2016-01-01, 19:22
Medlem
Oldberrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Om vi ställer motfrågan.
När är det inte bra att ha ?

När de inte används?
Citera
2016-01-01, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nastyhead
Du sparar 20-30.000kr varje månad men envisas med att betala allt på kredit du är en stolpe
Det är väl inget fel att använda sitt kreditkort om man betalar hela räkningen när den kommer? 30-60 dagars kredittid tackar man inte nej till.
Citera
2016-01-01, 19:32
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av devafanda
Jag tycker det är skrämmande att folk inte har en buffert. De står alltid med en jävla panik så fort något går sönder då de hela tiden lever upp alla sina pengar.

Du säger att man bara kan ta det oförutsedda på ett kreditkort, och det är väl sant. Med jag lovar att dessa pengar skall betalas tillbaka till en ränta som är betydligt högre än 0. Hade det då inte varit billigare att ha en summa sparat tills det att motorn rasar, pannan rasar, taket börjar läcka, företaget du arbetar för går omkull eller vad som nu händer?

Vad är det du inte läser? Varflr ska inte VP sparande räknas som buffert.
Citera
2016-01-01, 19:36
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Frågan är väl snarare varför man INTE ska ha en buffert? För att kreditkort finns? Det måste vara den sämsta ursäkten någonsin. Dessutom kan kreditkort i vissa fall vara en nackdel.

Fördelar med en buffert är ju bland annat:

- Man slipper oroa sig för att något ska gå sönder.
- Man slipper låna till en oväntad utgift.
- Man slipper be föräldrar eller vänner om hjälp vid en oväntad utgift.
- Man har pengar att ta av om man skulle bli sjuk eller arbetslös under en tid.
- Man har möjlighet att utnyttja bra erbjudanden på reor eller annat.
- Man kan vara mer spontan; gå på konsert, restaurang eller annat när tillfälle bjuds.

Har man sedan vanan inne att spara/lägga undan pengar till en buffert, så är det lättare att fortsätta med det och spara pengar till andra saker (som resor och kontantinsats till ny bostad).

Är du på tiktigt eller läser du bara kasst?! Varför ska inte ett vp sparandr ses som buffert. Det är det jag inte fattar.
Citera
2016-01-01, 20:27
Medlem
KlopFers avatar
Tror en del bara läser rubriken och svarar "Självklart måste du ha en buffert!!!"

Men det är inte riktigt det tråden handlar om. Jag kan förstå om du har hus att du vill ha en större summa pengar ifall något allvarligt går sönder. Men annars ser jag inte anledningen till att ha pengar på kontot som inte jobbar åt dig.

Kreditkort är bra för alla som kan använda kortet som man ska göra. Dvs utnyttja återbäring, bonus, erbjudande osv.

Finns även något som heter a-kassa så skulle du bli av med jobbet kan du väl åtminstone ha den försäkringen så slipper du ta av din buffert. Lever du inte över dina tillgångar kan du säkert klara dig på det.
Citera
2016-01-01, 21:16
Medlem
Hela TS aktiedepå kan väl räknas som buffert i detta fallet. Generellt när man pratar om buffert så menar man väl folk som ligger på gränsen till Lyxfällan och där ordet investering/sparande inte finns på kartan?
Citera
2016-01-01, 22:11
Medlem
oldtimedrunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D9
Hela TS aktiedepå kan väl räknas som buffert i detta fallet. Generellt när man pratar om buffert så menar man väl folk som ligger på gränsen till Lyxfällan och där ordet investering/sparande inte finns på kartan?

Precis! Har du så du kan få loss pengar vid behov så har du en buffert.

Lever du däremot enbart på din månadslön och betalar resten på kredit, har du ingen buffert.

Så...TS fortfarande sugen på att inte ha en buffert om alternativet ovan är din verklighet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in