2015-12-30, 14:31
Medlem
KloBengans avatar
Som mnga r inne p s handlar det mycket riktigt om att du fortfarande r knslomssigt instabil sen uppbrottet. Jag vet inte vad som hnde dr, men ngonting i det triggade en knslig punkt fr dig, fr du mste ha blivit vldigt srad/krnkt eller tappat hoppet och frtroendet fr mnniskor ordentligt.

Det gr ju sklart att du br med dig en inneboende frustration, och eftersom att knslosvallningarna r s starka s tappar du kontrollen ver dem periodvis nr andra "triggers" stter igng ilska i dig i din omgivning.

Det r ocks mjligt att du kanaliserar alla dina knslor frn uppbrottet, ledsenhet, att vara srad, frustration, rdsla och sorg till en enda strre paraply-knsla: ilskan. Det r ett stt fr dig att f utlopp fr uppdmda saker. Det r ven vldigt vanligt bland mn att gra p detta viset, d ilska r en socialt accepterad knsla fr en man. Mnga mn tror att de inte fr, kan eller vill vara ledsna, rdda, sorgsna, men arg - det anses ok. D faller allt inom den kategorin, ven om det har andra upphov knslomssigt.

Vad som r viktigt att komma ihg r att det tar tid att bearbeta knslor. Det r inte ngot som sker eller r "klart" bara fr att man pratat om det X antal gnger. Det mste f sjunka in ver lng tid, och det r frst nr man ftt knna klart allting som man verkligen kan g vidare. Det betyder inte att knslorna man en gng haft frsvinner, utan snarare att det nyanseras och normaliseras mer. Men fr din del hade det inneburit frre besinningslsa utbrott.

Just nu r du frmodligen fortfarande fr frsk i knslorna fr att komma ifrn detta, och du mste f ge det tid och utrymme.

En viktig sak till att nysta i, kan vara vad exakt det var i uppbrottet som triggade igng ngot ordentligt i dig. Jag misstnker nmligen att det finns ett svek i det hela som verkligen berrde dig p djupet. Det r en sak med detta som skapar oerhrda knslor i dig, och genom att identifiera denna sak kan man g vidare med bearbetningen p ett mer riktat stt.

Kanske kan detta vara ngot fr dig att prata med folk om, eller psykologen om du fortfarande trffar densamme.
Citera
2015-12-31, 02:19
Citat:
Ursprungligen postat av KloBengan
Som mnga r inne p s handlar det mycket riktigt om att du fortfarande r knslomssigt instabil sen uppbrottet. Jag vet inte vad som hnde dr, men ngonting i det triggade en knslig punkt fr dig, fr du mste ha blivit vldigt srad/krnkt eller tappat hoppet och frtroendet fr mnniskor ordentligt.

Det gr ju sklart att du br med dig en inneboende frustration, och eftersom att knslosvallningarna r s starka s tappar du kontrollen ver dem periodvis nr andra "triggers" stter igng ilska i dig i din omgivning.

Det r ocks mjligt att du kanaliserar alla dina knslor frn uppbrottet, ledsenhet, att vara srad, frustration, rdsla och sorg till en enda strre paraply-knsla: ilskan. Det r ett stt fr dig att f utlopp fr uppdmda saker. Det r ven vldigt vanligt bland mn att gra p detta viset, d ilska r en socialt accepterad knsla fr en man. Mnga mn tror att de inte fr, kan eller vill vara ledsna, rdda, sorgsna, men arg - det anses ok. D faller allt inom den kategorin, ven om det har andra upphov knslomssigt.

Vad som r viktigt att komma ihg r att det tar tid att bearbeta knslor. Det r inte ngot som sker eller r "klart" bara fr att man pratat om det X antal gnger. Det mste f sjunka in ver lng tid, och det r frst nr man ftt knna klart allting som man verkligen kan g vidare. Det betyder inte att knslorna man en gng haft frsvinner, utan snarare att det nyanseras och normaliseras mer. Men fr din del hade det inneburit frre besinningslsa utbrott.

Just nu r du frmodligen fortfarande fr frsk i knslorna fr att komma ifrn detta, och du mste f ge det tid och utrymme.

En viktig sak till att nysta i, kan vara vad exakt det var i uppbrottet som triggade igng ngot ordentligt i dig. Jag misstnker nmligen att det finns ett svek i det hela som verkligen berrde dig p djupet. Det r en sak med detta som skapar oerhrda knslor i dig, och genom att identifiera denna sak kan man g vidare med bearbetningen p ett mer riktat stt.

Kanske kan detta vara ngot fr dig att prata med folk om, eller psykologen om du fortfarande trffar densamme.
Du r inne p helt rtt spr tror jag, mitt ex var ett svin. Otrogen med flera stycken och nr hon gjorde det s sa hon att hon var med sina vnner,s nu i efterhand s kan det skert ha pgtt mycket mer n vad jag ftt reda p.

Allt du skrev hade du antagligen rtt om, det enda problemet r att jag pratat och pratat. Med flertalet mnniskor och under otroligt mnga gnger, men det slpper inte riktigt. Fr vl ha tlamod nr det gller detta frmodar jag. Det har gtt ett halvr nu
Citera
2015-12-31, 02:23
Citat:
Ursprungligen postat av Nerulion
Vet precis vad du menar. Gav mitt ex en bitch slap efter hon gnllt och skrikit i timmar, gett mig skulden fr att hon sjlv varit otrogen och hllt i mig s jag inte kunde g ut. Blev helt nattsvart och innan jag fattade det s hade jag gett henne en redig bitchslap.

Tror det r en frsvarsmekanism som triggas nr man utstts fr stora psykologiska pfrestningar att ngot sorts utlopp krvs. Har dock inte hnt mig igen. Troligen kommer det frsvinna nr ditt psyke normaliseras och du har bearbetat ditt turbulenta knsloliv.
Sjukt egentligen att det kan bli en sdan reaktion, det blev liksom som en reflex. Det gick s jvla fort. ngrade mig sekunden det hnde, ringde min polare och bad om urskt och frklarade situationen, han frstod mig och accepterade urskten. Han var inte heller skadad s det var sknt att hra.
Citera
2015-12-31, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaqob123
Jag r en grabb i ldre tonren som vanligtvis r vldigt sktsam, trevlig och framfr allt lugn. Det senaste halvret har jag dock upplevt extremt mycket ngest och oro. Efter ett smutsigt uppbrott med mitt ex. Efter detta har jag mrkt att jag har mycket svrare att kontrollera min ilska. Mnga gnger har jag blivit arg men p ett kontrollerat stt, ngot som jag inte vill vara men det skadar iallafall ingen i min nrhet nmnvrt. 2 gnger senaste mnaden har jag dock blivit s arg s jag tappat kontrollen, varav en gng var idag. Idag slog jag en polare med en innebandyklubba ungefr i knvecket med hrd kraft. Sg liksom svart, han blev sklart skitlack och hoppade p mig. Om inte mina andra polare varit dr hade jag varit nedslagen. Men jag kunde fan inte kontrollera mig.

Nn som knner igen sig? Ngon som har tips p hur man kan gra?

Du br p mycket ilska och hat, du mste lsa det frst och g vidare senare.
Kan bra p bitterhet som utlstes nr din tjej gjorde slut, det har egentligen inte med henne att gra. Stda i din ryggsck.
Citera
2015-12-31, 08:34
Medlem
Citat:
Har pratat tskilliga gnger med mina vnner och familj, har ven beskt en psykolog vid ett flertal gnger. Har inte hjlpt mig tillrckligt hittills. Utan faktum kvarstr och jag vette fan vad jag ska gra t saken.

Drfr att du har inte pratat klart s att sga.
Du har mer att rensa bort och mste prata mera.
Jag vet inte hur du gr men jag skulle kunna tnka mig att du fokuserar p att ngon av er, i ditt frhllande blev lmnad och det srjer du ver.
Men du mste g tillbaka till barndomen och skolldern fr att stda bort dina problem.
Problem med skolan, hemma, ev mobbing, andra misslyckanden i livet som du br p eller
vad du nu har i din ryggsck. Relationer med andra vnner, fin familj, etc, etc.
Citera
2015-12-31, 08:39
Medlem
Citat:
Du r inne p helt rtt spr tror jag, mitt ex var ett svin. Otrogen med flera stycken och nr hon gjorde det s sa hon att hon var med sina vnner,s nu i efterhand s kan det skert ha pgtt mycket mer n vad jag ftt reda p.

Allt du skrev hade du antagligen rtt om, det enda problemet r att jag pratat och pratat. Med flertalet mnniskor och under otroligt mnga gnger, men det slpper inte riktigt. Fr vl ha tlamod nr det gller detta frmodar jag. Det har gtt ett halvr nu

Hr kommer din ilska fram i form av henne, du lgger skulden p henne, det r OK, men du har ocks ett ansvar. Du har ett ansvar ver din ilska och dina handlingar mot dina medmnniskor.
Ta ansvar ver det. Bearbeta dina problem.

Jag menar fr att hon var ett svin har du inte rtt att banka p en annan mnniska.
Men du har heller inte rtt att banka p henne. Visst - hon r ett svin - skrik det ver hela vrlden men banka inte p ngon annan.
Citera
2015-12-31, 08:40
Medlem
Citat:
Sjukt egentligen att det kan bli en sdan reaktion, det blev liksom som en reflex. Det gick s jvla fort. ngrade mig sekunden det hnde, ringde min polare och bad om urskt och frklarade situationen, han frstod mig och accepterade urskten. Han var inte heller skadad s det var sknt att hra.

Fint gjort av dig.
Citera
2015-12-31, 10:43
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Drfr att du har inte pratat klart s att sga.
Du har mer att rensa bort och mste prata mera.
Jag vet inte hur du gr men jag skulle kunna tnka mig att du fokuserar p att ngon av er, i ditt frhllande blev lmnad och det srjer du ver.
Men du mste g tillbaka till barndomen och skolldern fr att stda bort dina problem.
Problem med skolan, hemma, ev mobbing, andra misslyckanden i livet som du br p eller
vad du nu har i din ryggsck. Relationer med andra vnner, fin familj, etc, etc.
Har tnkt igenom rtt mycket, har alltid haft hga betyg utan att plugga speciellt. Mnga vnner, vlbrgad familj som varit extremt omtnksamma och tnkt p mig under hela uppvxten. Varit och r bra p fotboll, har haft jobb. Mitt ex var typ min frsta motgng, kan det ligga nt i det?
Citera
2015-12-31, 13:27
Medlem
KloBengans avatar
Citat:

Frstr att det mste knnas jttefrustrerande fr dig att prata och prata, men fortfarande knna en oro ver att dessa utbrotten frblir. Mste vara vldigt orovckande och olustigt att tappa kontrollen ver sina handlingar p det sttet du beskriver.

Ngonting i uppbrottet har ju triggat igng en vldigt knslig sak i dig. Egentligen har det inte s mycket med tjejen eller situationen att gra, utan det r snarare s att tjejen och situationen fungerar som en katalysator. Hela hndelsen tryckte p en knapp i dig, en knapp som r knslig fr dig, och det r nu de sakerna som lever kvar.

Alla mnniskor r ju knsliga fr ngot, och att bli bedragen av den man r tillsammans med r ett hemskt trauma fr vem som helst. Att detta var din frsta riktiga motgng som du beskriver, kan mycket vl ha med saken att gra. Det kanske var en vldigt obehaglig kalldusch av vilka hemskheter som finns i vrlden. Ngot du tidigare varit relativt frskonad frn.

Det kan ocks vara s att du br med dig en inneboende srbarhet fr just det du utsattes fr, ngon grundknsla som triggades igng av denna knapptryckning som uppbrottet fr dig innebar. Det skulle kunna rra sig om en knslighet fr svek, en knsla av att bli bortvald, eller ngot annat som relaterar till krnkningen du utsattes fr.

Det r naturligt att m dligt under en lng period efter det du har utsatts fr, och det r inget som behver bli ett permanent inslag i ditt liv. Du har brjat gra det sunda, och det r att bearbeta dina knslor. Du tar ocks ansvar fr dina handlingar i den mn du kan, och frsker att inte lta ditt mende g ut ver din omgivning.

Det man kan faststlla r dremot att det r ngonting som intrffade i dig efter uppbrottet som lever kvar. Det behver inte ha med tjejen att gra, men det r ngonting du har svrt att frlika dig med. Det r detta man kan fundera ver. Som en annan skribent i trden skrev, det r ngot du br med dig i din ryggsck som lyftes ut och synliggjordes fr dig sjlv i kraft av denna hndelse. Det r det som ligger i ryggscken som egentligen orsakar knslosvallningarna nu, oavsett vad det nu m vara.

Fr att reda ut detta mer, s mste man nysta mer i exakt vad det r du knner. Om det r knslor specifikt riktade mot vissa saker, eller ngot annat. Allt du knner r ledtrdar p vad det r som inte klaffar fr dig just nu. Det gr att hrleda det hela tillbaka till huvudorsaken.

Men med det sagt, s r det inget fel p dig. Du var med om en hemsk grej. Det pverkade dig djupt. Det lter hgst mnskligt. Tillt dig sjlv att srja det.
Citera
2015-12-31, 13:51
Medlem
ok vnta nu.

Varfr diskuterar vi det hr som att det r fel att ha aggressionsutbrott?
Vad vill ni att vi ska gra? Brja kramas och dela ut nallar till alla?

Man blir vl lack av en orsak? Den orsaken och agerandet eftert kan ju vara rationell.
Om folk r idioter ska de ju f hra det! Lyssnar de inte f man ta till fysiskt.

Jag har ftt idioter att helt tnka om nr ord inte rcker till.
Citera
2015-12-31, 13:56
Medlem
KloBengans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SolAsyl
ok vnta nu.

Man blir vl lack av en orsak? Den orsaken och agerandet eftert kan ju vara rationell.

Han skriver ju sjlv att han tappar kontrollen ver det hela, och inte mr bra av det. Det r ett beteende han sjlv inte vill ha. Oavsett om han har en anledning till att bli arg eller inte s mste man kunna kontrollera sina handlingar och inte bara klappa till sin polare varje gng man blir sur.

Att bli arg r inte fel, men nr man tappar kontrollen ver vad man gr och brjar skada mnniskor s br man ta itu med problemet. D r det nmligen ett problem.
Citera
2015-12-31, 17:50
Citat:
Ursprungligen postat av SolAsyl
ok vnta nu.

Nej ass det var ju inte s schysst av min polare att kasta sn innanfr trjan. Men det som gjorde mig orolig var att jag tappade kontrollen. I vanliga fall hade jag kanske kastat tillbaka eller lagt en syrlig kommentar. Nu svingade jag med klubban istllet, inte ett bra beteende alls
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in