2015-12-30, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VelvetRed
Jag tnker i ekonomiska termer och jmfr med idag. Trkigt att vissa strk med, snt r livet. Det dr folk idag med, men klassfrgan kvarstr och r relativt konstant. visst har medelklassen det bttre MATERIELLT till viss del, knde att jag behvde caps lock dr fr ingen verkar kunna lsa vad jag skriver?

Fast, d undrar jag hur du menar med att personer r exakt lika fattiga idag, och vilka r d dessa fattiga personer? Om du stryker de som innefattas i medel och "verklass" i sverige.
Hur ser det d ut fr personer i arbetarklassen? Och vilka r dom? Och viktigast av allt, vad jmfr du med?
Citera
2015-12-30, 22:55
Medlem
Haha Flashback r fr underbart ibland. Hr sitter vuxna mn och p allvar r ledsna och chockade ver LGWPs lekar och fantasier som tonring att mrda sin mamma. Jag har vldigt svrt att ta det p allvar. Blir man ledsen ver snt s borde man inte klara av att lsa p den hr sidan verhuvudtaget
Citera
2015-12-30, 22:58
Medlem
VelvetReds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Haha Flashback r fr underbart ibland. Hr sitter vuxna mn och p allvar r ledsna och chockade ver LGWPs lekar och fantasier som tonring att mrda sin mamma. Jag har vldigt svrt att ta det p allvar. Blir man ledsen ver snt s borde man inte klara av att lsa p den hr sidan verhuvudtaget

Visst fantasier i all ra, men att sitta och redogra fr det i en biografi.

Han var och r en potentiell mrdare i det avseendet.
Citera
2015-12-30, 23:01
Medlem
Sumegs avatar
Pinsamt, okritiskt idolportrtt av en snderkramad narcissist. Begvad och stundtals vltalig och roande, medgives. Men den r blind som inte ser hans uppenbara later och manr och genomskdar vilken stereotyp och grund bild han vill frmedla av sig sjlv, och hur angelgen han r att gra detta. Det r den gamla vanliga manliga sagan om arbetarkillen som trots slarv, bus och kvinnor utan synbar anstrngning i kraft av sitt verlgsna intellekt ervrar de fina rummen. Krydda detta med lite sprit, jakt och en mrk period dr hagelbrakarens pipa kte in i munnen. En synnerligen uttjatad och fantasils historia om det "manliga geniet" la Hemingway.

Avslutningen som skulle peppa infr avsnitt 2 var ju vrst av allt. Som trailern till en billig Hollywoodfilm. Det r uppenbarligen inte enbart kungafamiljen som tar fram det vrsta i SVT.

Men systern sa i alla fall ngra sanna ord vars andemening var detta: "Leif har alltid varit intresserad av status".
Senast redigerad av Sumeg 2015-12-30 kl. 23:21.
Citera
2015-12-30, 23:07
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Som du mrker r vi mnga i Sverige som gillar Leif. Han r en av landets i sr klass poppulraste mediapersonlighet. Det hr r en uppfljning p hans bok, en berttelse om hans liv dr han och hans historia str i centrum.

Initiativet kommer frn svt men Leif har vl sjlvklart frhrt sig om och godknnt upplgget.

Hade dom krt uppdraggranskning-style tror jag inte Leif varit speciellt samarbetsvillig.

Och varfr skulle dom? Leif har vl inte utnyttjat eller skott sig p ngon?

Vad finns det fr skl menar du att ta heder och ra av en av vra poppulraste tvpersonligheter s hr p lderns hst?

Vad r det du saknar och varfr?

Leif r en festlig snubbe, inte tal om annat. P flera stt. En sagoberttare fr vuxna. Men han borde vl kunna f en enda kritisk frga frn en journalist ngon gng? Dr man ifrgastter ngra av hans mnga, hm, lite mrkliga pstenden om psttt sjlvupplevda hndelser. Eller hur?

Fast det r klart; d blir det sura miner och inte lika bra tv. Fr att inte tala om strtfloden av hatiska kommentarer det skulle ge upphov till, bl.a hr p Fb. Fr Leif r liksom vr kung, Ingvar Kamprad (och kanske ngon mer) "untouchable". De skulle kunna kl sig i SS-uniform, mla lpparna och stta sig och bajsa p Sergels Torg utan att ngon skulle tycka det vore konstigt. De skulle garanterat bli tagna i frsvar av svenska folket.

Jag ser fram emot del 2 i alla fall. Gott Nytt r till alla Leffe-fans, och belackare!
Citera
2015-12-30, 23:08
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Som du mrker r vi mnga i Sverige som gillar Leif. Han r en av landets i sr klass poppulraste mediapersonlighet. Det hr r en uppfljning p hans bok, en berttelse om hans liv dr han och hans historia str i centrum.

Initiativet kommer frn svt men Leif har vl sjlvklart frhrt sig om och godknnt upplgget.

Hade dom krt uppdraggranskning-style tror jag inte Leif varit speciellt samarbetsvillig.

Och varfr skulle dom? Leif har vl inte utnyttjat eller skott sig p ngon?

Vad finns det fr skl menar du att ta heder och ra av en av vra poppulraste tvpersonligheter s hr p lderns hst?

Vad r det du saknar och varfr?

om du lser den stora gw-trden s framkommer det med viss tydlighet att hans mest frekventa belackare hyser en nrmast patologisk och irrationell avsky mot honom. och jo, han har skert trampat p en hel del tr och r synnerligen impopulr hos vissa grupper i samhllet. det sitter djupt rotat sedan decennier tillbaka.
Citera
2015-12-30, 23:12
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Fadern dog inte d utan var som de sa i filmen ngorlunda terstlld efter ett r.

Ja, fast nr flytten nmndes s nmndes inte pappan, bara mamman och barnen. S det var en lite knepig sekvens i filmen. Jag var sjlv osker p om han hade dtt eller inte. Det var ju rejlt desmttat med rektorn som hmtade Leif och sa att han fick g hem, och hemma lg pappans blodiga keps p en stol...
Citera
2015-12-30, 23:17
Medlem
J.Ks avatar
ven om jag gillar GW starkt s tycker jag nog att historien om Stockholm och riket i vrigt var mer intressant n skildringen om hans barndom, dock r det alltid med sorg jag ser p dylika program och dokumentrer vilket skildrar Sverige ssom det har varit och hur det r nu, skillnaden r milsvid,dagens mngkulturella haveri r ju absurt i jmfrelse
Citera
2015-12-30, 23:20
Medlem
Dokumentren r bara en filmatisering av boken "Gustavs grabb". Inget nytt kom med och allt berttande r exakta citat frn boken, likas historierna och liknelserna och... Ja. Har man lst boken inser man att det r en replika av den. Inte mindre intressant fr det men tyvrr inget som helst nytt.
Citera
2015-12-30, 23:30
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.K
ven om jag gillar GW starkt s tycker jag nog att historien om Stockholm och riket i vrigt var mer intressant n skildringen om hans barndom, dock r det alltid med sorg jag ser p dylika program och dokumentrer vilket skildrar Sverige ssom det har varit och hur det r nu, skillnaden r milsvid,dagens mngkulturella haveri r ju absurt i jmfrelse
Knner likadant. Blir lite ledsen nr jag ser hur mycket som har frndrats sedan 50 och 60-talet - d var det oskyldigt p ngot stt och fullt med mjligheter - "det goda samhllet".
Citera
2015-12-30, 23:38
Medlem
PinnJesuss avatar
Mannen r psykisk sjuk och har troligen varit det sen tidiga tonren.
Finns absolut inget att diskutera hr.
Citera
2015-12-31, 01:31
Medlem
Mr.Zebs avatar
Tyckte det var lite oklart vad han menade d han skrt om sin spritfrsljningen.
Sa han inte att han kunde slja fr 10000 i mnaden. Menade han dagen penningvrde eller den tidens? 10000 d var ver 100 000 kr. Klart som korvspad att han d tjnade mer n sin far.

Fr nog ta allt med en nya salt. Men hursom det var intressant och sevrt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in