2016-01-06, 02:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HgF
Mycket av det Leif pratar om r trivialt. Klassresor har i stor sett varje 40- och 50-talist gtt igenom, s ven mnga sena 30-talister. Det r i de flesta fall helt enkelt produkten av det vl genomfrda folkhemmet. Inledningsvis blev det S-mrkta Sverige ett bttre samhlle att leva i fr de allra flesta.
Det r vl nd vldig stor skillnad p att sjlv f ga sin bostad, som de flesta i den generationen fick gra, och att bli mngmiljonr och ekonomiskt oberoende? Vi pratar inte hr om summor som arbetare, tjnstemn eller mer drtill kan spara eller spekulera ihop. GW r faktiskt jvligt rik!
Citera
2016-01-06, 03:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Jag minns inte det, faktiskt. Men Bratt eller Carl Persson mste ju ha lckt. Eller kanske ngon person nra dem? Knepigt att inte Leffe Mytoman nmner det i serien. Persson r dd med Bratt lever ju, kanske borde ngon pressa honom p detta? Om det nu fanns ngon promemoria...

Om jag fattat rtt s brjade vl Geijers (pstdda) horaffrer redan p 60-talet. Om han verkligen kpte horor s r det ju lite knepigt att inte ngon journalist avsljade det tidigare. Sanningen lr ju aldrig komma fram!

Edit: Promemorian blev tydligen offentlig 1991. Dock pekades inte Geijer direkt ut som sexkpare. Och det var tydligen Jan Guillou som lyckades f Peter Bratt att rja Leif GW P som klla:

"Staffan Heimerson, redaktr p Aftonbladet, bestllde en granskning frn Jan Guillou, som genom sitt och Bratts avsljande av IB 1973 hade gett upphov till IB-affren. Guillou frskte och lyckades f Bratt att rja sin klla. Det var Leif G.W. Persson, som d arbetade fr rikspolischefen, som p en direkt frga bekrftat fr Bratt att det 1976 hade skickats en promemoria dr justitieministern ansgs vara en skerhetsrisk; denna PM pstod dock inte att Geijer eller andra faktiskt gtt p bordell, men insisterade fr Palme att han mste vara medveten om de polisira riskerna. Aftonbladets ansvarige utgivare Gsta Sandberg avstod frn att publicera artikeln om knshandeln."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Geijeraff%C3%A4ren

Stort tack fr din "Edit"

Nu blir saken n mer komplex.

Fr det frsta: Vad ljg Palme/Flldin om? Om man fr tro Wikipedia s bestod promemorian INTE av "bevis p att de omnmnda politikerna faktiskt gtt till prostituerade, men frgan utreddes i sjlva verket aldrig p djupet av polisen, och varken Bratt eller Carl Persson ansg heller att misstankarna var i polisir mening rimliga, det vill sga att Geijer eller Flldin skulle ha kpt sexuella tjnster".

Fr det andra: hur fan kunde Heimersson ge Guillou uppdraget att pressa Bratt p kllan? Det lter fullstndigt bisarrt. Och om detta nu r sant, hur skulle detta kommit till allmnhetens knnedom?

Bratt mste vl dessutom haft en huvudklla - eftersom GW pstr att han bara bekrftade uppgifterna?

Och fr det tredje: varfr skulle GW bli mest arg p Palme just, nr det var Guillou/Bratt/Heimersson som rjt honom och sett till att han fick sparken "inom en vecka" - vilket lter jvligt skumt.

Lustigt att GW kan vrka ur sig lite vad som helst och bli trodd, hur lite sakerna verkar hnga ihop...
Citera
2016-01-06, 03:20
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Sltittat av och till p bgge avsnitten, knner jag borde lsa boken. Detta r ju hyllnings-tv, vilket iofs r vlfrtjnt men det r ju underfrsttt vinklat.

Sven Melander, som jag trott varit en hh-dassrulle-komiker och inte s mycket annat, kte upp ett par snpp.

Fundering kring klassresa: var inte hans mamma vlbestlld medelklass? GW gr ju allt fr att inte likna sin mamma, men r det inte hennes lngtan tillbaka till det livet han vertar? Om man sagt nt om detta har jag missat det.
Citera
2016-01-06, 06:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Fundering kring klassresa: var inte hans mamma vlbestlld medelklass? GW gr ju allt fr att inte likna sin mamma, men r det inte hennes lngtan tillbaka till det livet han vertar? Om man sagt nt om detta har jag missat det.
Lste en intervju med GW dr han sade att han hittat flera bankbcker som hans morsa gmt och som hon hade uttagsrtt p med ett vrde som motsvarade ca 3 miljoner idag. Om det stmmer var hon ju strd som inte anvnde de pengarna.
Citera
2016-01-06, 06:12
Medlem
Xaltor89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tolvan
Fick boken "Gustavs grabb" igr, det hr knns som ett lysande komplement.

En jvla bra bok!
Citera
2016-01-06, 09:44
Avstngd
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baphometboy
Stort tack fr din "Edit"

Nu blir saken n mer komplex.

Fr det frsta: Vad ljg Palme/Flldin om? Om man fr tro Wikipedia s bestod promemorian INTE av "bevis p att de omnmnda politikerna faktiskt gtt till prostituerade, men frgan utreddes i sjlva verket aldrig p djupet av polisen, och varken Bratt eller Carl Persson ansg heller att misstankarna var i polisir mening rimliga, det vill sga att Geijer eller Flldin skulle ha kpt sexuella tjnster".

Fr det andra: hur fan kunde Heimersson ge Guillou uppdraget att pressa Bratt p kllan? Det lter fullstndigt bisarrt. Och om detta nu r sant, hur skulle detta kommit till allmnhetens knnedom?

Bratt mste vl dessutom haft en huvudklla - eftersom GW pstr att han bara bekrftade uppgifterna?

Och fr det tredje: varfr skulle GW bli mest arg p Palme just, nr det var Guillou/Bratt/Heimersson som rjt honom och sett till att han fick sparken "inom en vecka" - vilket lter jvligt skumt.

Lustigt att GW kan vrka ur sig lite vad som helst och bli trodd, hur lite sakerna verkar hnga ihop...

Palmes lgn var vl att han frnekade promemorians existens? Den existerade ju bevisligen, eftersom den blev offentlig mnga r senare.

Sedan str det ju inte i klartext att Heimerson bad Guillou se till att Bratt skulle rja sin klla. Bara att han "bestllde en granskning". Men varfr bad inte Heimerson ngon av AB:s egna journalister gra det? Guillou var vl inte anstlld p AB 1977?

Och frgan r ju vem/vilka som skrivit wiki-artikeln...
Citera
2016-01-06, 12:27
Medlem
Det hr med GW och Sven Melanders vnskap, hur uppstod den? Nr och hur kom de nra varandra?
Citera
2016-01-06, 14:13
Medlem
Citat:
Palmes lgn var vl att han frnekade promemorians existens? Den existerade ju bevisligen, eftersom den blev offentlig mnga r senare.

Sedan str det ju inte i klartext att Heimerson bad Guillou se till att Bratt skulle rja sin klla. Bara att han "bestllde en granskning". Men varfr bad inte Heimerson ngon av AB:s egna journalister gra det? Guillou var vl inte anstlld p AB 1977?

Och frgan r ju vem/vilka som skrivit wiki-artikeln...

Det dr lter skumt, eftersom Palme stod i riksdagen och sa att det var strunt det som stod i promemoria

Om han bara nn tid dessfrinnan frnekat promemorians existens hade han nog inte verlevt politiskt.

GWs jvla story lcker vrre n Titanic.

Nykpt hus i Djursholm, tv smbarn.

Skulle den store kungen och poeten vika ner sig och vilja ta livet av sig NR HAN HAR RTT?

NR HAN R HJLTEN?

Han borde haft massor av (tminstone inofficiell) stttning frn bde politiker, snutar, journalister och inte minst Calle P.

Vad hade GW stllt till med - egentligen?

Nn p FB borde veta.
Citera
2016-01-06, 14:47
Medlem
GW:s bsta bcker var dom frsta han skrev, speciellt Grisfesten, Profitrerna och Samhllsbrarna. Tyvrr har dom senaste han skrivit varit relativt usla. Fr mycket Anna Holt, barnpassning och namedroppande av olika matrtter och exklusiva viner.

Det enda nya fr mig i den hr serien var att han tydligen brjade med sitt lyxliv p stadens krogar redan som 20-ring 1965 (finansierat av en vns arv?). Jag trodde han brjade med detta p 1980-talet nr pengarna frn bokfrsljningen brjade rasa in.

En annan lite mrklig uppgift r hur han som statstjnsteman p rikspolisstyrelsen (1970-77) hade rd att byta upp sig med ny bostad varje r, frn lgenhet i frorten till villa i Djursholm. Tjnade han verkligen s bra p RPS eller vad kom pengarna ifrn?
Citera
2016-01-06, 16:35
Avstngd
pestloppans avatar
Citat:
Det dr lter skumt, eftersom Palme stod i riksdagen och sa att det var strunt det som stod i promemoria

Om han bara nn tid dessfrinnan frnekat promemorians existens hade han nog inte verlevt politiskt.

Skulle den store kungen och poeten vika ner sig och vilja ta livet av sig NR HAN HAR RTT?

NR HAN R HJLTEN?

Han borde haft massor av (tminstone inofficiell) stttning frn bde politiker, snutar, journalister och inte minst Calle P.

Nn p FB borde veta.

S kanske det var, ja. Jag minns nog fel. D har Palme ju inte frnekat dess existens. Och vad har han d ljugit om? Svida han inte visste skert att Geijer gick till horor, d ljg han ju om innehllet i promemorian. Men det visste ju bara Palme sjlv, i s fall. Eller?

Nog om detta nu, iaf fr mig!
Citera
2016-01-06, 16:42
Medlem
Citat:
S kanske det var, ja. Jag minns nog fel. D har Palme ju inte frnekat dess existens. Och vad har han d ljugit om? Svida han inte visste skert att Geijer gick till horor, d ljg han ju om innehllet i promemorian. Men det visste ju bara Palme sjlv, i s fall. Eller?

Nog om detta nu, iaf fr mig!

Till och med mytomanen sjlv sa ju i film-panegyriken om honom att det inte var bevisat att JM gick p bordell och att det inte stod s i promemorian.

Jag startar en ny trd om GWs pstdda sjlvmordsflrsk nr jag hamnar vid en dator.
Citera
2016-01-06, 17:08
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Vad r det som han undanhller i sin tillrttalagda livshistoria?
En hel del.

Citat:
Anledningen till att GW var nra att beg sjlvmord hamnar allts lngre och lngre frn hans egna skrna.

Konstigt att han kan sitta och orera p bsta sndningstid om att "Palme ljg", buhu buhu, jag fick sparken, buhu buhu...

Och storyn lcker som ett sll.
Perssons beskrivningar lcker som durkslag. I tv-programmet berttar Leif GW Persson om sina frsta r p rikspolisstyrelsen och sger "Jag hade ju bra mediekontakter". Jaha, hur kommer det sig? Och vad har det med tiden p RPS att gra? Leif GW Persson kallades fr Rda Lcket p sjuttiotalet.

Peter Bratt berttar i Med rent uppst att Leif hetsade Bratt att snabba p med artikeln i DN. Bratt fick uppfattningen att kvllstidningarna var p gng. I Jan Guillous Berttelser str att lsa att Leif ringde Expressens Per Wendel och en kontakt p Aftonbladet och berttade vad som var p gng. Han ringde ocks justitiedepartementet (Per Jermsten) och berttade. Allt ovanstende bekrftas i boken Makten, Mnnen, Mrklggningen dr Leifs aftonbladetkontakt visar sig vara Sten Nordin.

Varfr ringde han runt till "alla" tidningar? Varfr ringde han ven frsta statsmakten? Och! Varfr saknas denna beskrivning i Gustavs Grabb och Min klassresa?

Citat:

Heimersson och Gunnar Fredriksson p Aftonbladet trodde att rikspolischefen planterat falska uppgifter fr att snka Palme och Geijer, och de erbjd den vghalsige frilansaren Guillou att gra det kncket. De tyckte syftet att avslja ett fulspel trumfade kllskyddet. Att det var Leif som var kllan var vid det laget en offentlig hemlighet som Leif farit runt med infon.

Leif GW Persson var Bratts huvudklla.

Citat:

NR HAN R HJLTEN?

Nn p FB borde veta.
Ja. Bra diskussioner har frts i annat delforum (ven om den strre trden r uppblandad med ngra pajasar):

- (FB) Palme & Olof Johansson mfl bordellkunder? (Bordellhrvan /Mod)

- (FB) Skvallertrden om professor Leif GW Persson (Sammanfogad)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in