2015-12-30, 21:00
Medlem
Messerschnietzsches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Jag är inte säker på när det blev kostnadsfritt att gå i realskolan och gymnasiet men det skulle förvåna mig om det inte var det redan då. Hittar inget vid snabb googling. Kanske någon annan vet?

Dock är jag helt säker på att man redan på 30-talet hade börjat vara extremt generös med stipendier som tillät begåvade arbetarbarn att studera. Så några pengar till detta behövdes inte för den högbegåvade LGWP.
Låginkomsttagares barn var befriade från eventuella avgifter på den tiden.
Citera
2015-12-30, 21:00
Medlem
gnosis50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucioFontana
Båda två har för stora egon och är korkade.

snälla du kalla inte honom för "korkad" ... ett stort ego har han säkert men han hade ju många stora A:n i studentbetyget och det får man inte om man är korkad... luktar mera att du är både avundsjuk och korkad själv...
Citera
2015-12-30, 21:23
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VelvetRed
Det är nog fortfarande tufft att vara arbetare. Man kan ju även nämna att överklassen är betydligt rikare idag osckså, så marginellt sett är skillnaden densamma ungefär.

Ja, materiellt är det som sagt mycket bättre, men ekonomiskt, nja.

Du vet inte vad du snackar om. Klasskillnaderna var betydligt större på 50-talet.

Hur ekonomiskt stark arbetarklassen var är dock svårt att jämföra rakt av med idag då ekonomin såg annorlunda ut och kvinnorna inte arbetade alls i stor utsträckning.
Citera
2015-12-30, 21:42
Medlem
VelvetReds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Du vet inte vad du snackar om. Klasskillnaderna var betydligt större på 50-talet.

Hur ekonomiskt stark arbetarklassen var är dock svårt att jämföra rakt av med idag då ekonomin såg annorlunda ut och kvinnorna inte arbetade alls i stor utsträckning.

Du motsäger dig själv i ditt eget svar. Det är klart att det var andra premisser på 50 talet. Men plus minus noll räknat så ligger det ändå rätt lika. Med tanke på vilka möjligheter man har i samhället i stort.

Du måste ta hänsyn till att inte bara klasserna utan även omvärlden i stort har förändrats och förutsättningarn är väldigt annorlunda idag.

Självklart har arbetarklassen det till synes bättre idag, men på vilket sätt? Med ekonomisk köpkraft? Nja, snarare med materiell tillfredsställelse.
Citera
2015-12-30, 21:56
Medlem
sebno1s avatar
Såg dokumentären och det enda jag tyckte var konstigt var att han sa att hans far dog och att familjen därefter flyttade till Sibirien, men sedan intervjuar dom sonen till Gröna Lund-familjen som då säger att GW's far var så väldigt trevlig och snäll.

Var även en till vän som han träffade efter flytten som sa detsamma i dokumentären.
Jag kanske missförstod eller något liknande men var det någon mer som reagerade på detta?
Citera
2015-12-30, 22:05
Medlem
RonaldoUtds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Såg dokumentären och det enda jag tyckte var konstigt var att han sa att hans far dog och att familjen därefter flyttade till Sibirien, men sedan intervjuar dom sonen till Gröna Lund-familjen som då säger att GW's far var så väldigt trevlig och snäll.

Var även en till vän som han träffade efter flytten som sa detsamma i dokumentären.
Jag kanske missförstod eller något liknande men var det någon mer som reagerade på detta?
Han flyttade alltså så här långt https://www.google.se/maps/dir/Valhallav%C3%A4gen+50,+114+22+Stockholm/Tegeluddsv%C3%A4gen,+Stockholm/@59.3466697,18.0693185,14z/data=!3m1!4b1!4m14!4m13!1m5!1m1!1s0x465f9d6ba5c0eb 8f:0xf633e5f02159de79!2m2!1d18.0653512!2d59.347249 7!1m5!1m1!1s0x465f9d3596e8b879:0x9331f19861a01f85! 2m2!1d18.1083049!2d59.3472714!3e0

Dom kände väl varandra sen tidigare
Senast redigerad av RonaldoUtd 2015-12-30 kl. 22:08.
Citera
2015-12-30, 22:08
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1

Fadern dog inte då utan var som de sa i filmen någorlunda återställd efter ett år.
Citera
2015-12-30, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VelvetRed
Du motsäger dig själv i ditt eget svar. Det är klart att det var andra premisser på 50 talet. Men plus minus noll räknat så ligger det ändå rätt lika. Med tanke på vilka möjligheter man har i samhället i stort.

Du måste ta hänsyn till att inte bara klasserna utan även omvärlden i stort har förändrats och förutsättningarn är väldigt annorlunda idag.

Självklart har arbetarklassen det till synes bättre idag, men på vilket sätt? Med ekonomisk köpkraft? Nja, snarare med materiell tillfredsställelse.

Alltså, du förstår kanske inte? Min farsa hade kallvatten-dusch i källaren och delad toa, där han bodde på söder, på 50-talet. Han fick gå och bada på badhuset på medis varje helg för att tvätta sig i varmvatten. Hela 60 och 70-talet har medfört att standarden, dvs GRUND STANDARDEN har förbättrats för alla, oavsett om det är där du bor eller den sociala. Tror du att folk KUNDE vara arbetslösa och ändå hanka sig fram då? Hur fan kan du komma och säga att det är rätt "lika" idag? Dina föräldrar är födda 60 eller framåt ellerhur?
Citera
2015-12-30, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teleslinga
Exakt min reaktion också. Men jag väljer att lägga det på dokumentärens allmänna pluskonto. Kanske inser Lind fort att GW går igång på gillande nickar och smicker i lagom dos. Det blir Linds nyckel till att komma GW närmare, att nicka, le och låta den gamle mytomanen brodera ut de fantasifulla skrönorna. kanske är det ett dramaturgiskt journalistknep för att få fläskberget att mala på och sedan klippa ut godbitarna.

Kan tillägga,om någon missat det, att GW är en blyg person och trivs med uppbackning.
Positivt för programmet är ju annars att han inte verkar hänga upp sig över något i sina tidiga år.
Och som Palmes mördare stämmer han ju bra in,motivet nämnde han ju.
Citera
2015-12-30, 22:40
Medlem
Civilons avatar
Usch gillar inte detta program där denna psykopat av rang åter igen skall hyllas av folket. Titta bara på den tomma blicken på barndomsfotografierna.
Citera
2015-12-30, 22:42
Medlem
VelvetReds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.spencer
Alltså, du förstår kanske inte? Min farsa hade kallvatten-dusch i källaren och delad toa, där han bodde på söder, på 50-talet. Han fick gå och bada på badhuset på medis varje helg för att tvätta sig i varmvatten. Hela 60 och 70-talet har medfört att standarden, dvs GRUND STANDARDEN har förbättrats för alla, oavsett om det är där du bor eller den sociala. Tror du att folk KUNDE vara arbetslösa och ändå hanka sig fram då? Hur fan kan du komma och säga att det är rätt "lika" idag? Dina föräldrar är födda 60 eller framåt ellerhur?

Jag tänker i ekonomiska termer och jämför med idag. Tråkigt att vissa strök med, sånt är livet. Det dör folk idag med, men klassfrågan kvarstår och är relativt konstant. visst har medelklassen det bättre MATERIELLT till viss del, kände att jag behövde caps lock där för ingen verkar kunna läsa vad jag skriver?
Citera
2015-12-30, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
"Formatet" i detta fall är alltså att göra en dokumentär om en försupen mys-farbror med livlig fantasi och ett fritt förhållande till sanningen? En sagoberättare för vuxna? I så fall är med. Lind brukar dock inte göra sådana jobb, men någon gång ska väl vara den första...

Som du märker är vi många i Sverige som gillar Leif. Han är en av landets i sär klass poppuläraste mediapersonlighet. Det här är en uppföljning på hans bok, en berättelse om hans liv där han och hans historia står i centrum.

Initiativet kommer från svt men Leif har väl självklart förhört sig om och godkännt upplägget.

Hade dom kört uppdraggranskning-style tror jag inte Leif varit speciellt samarbetsvillig.

Och varför skulle dom? Leif har väl inte utnyttjat eller skott sig på någon?

Vad finns det för skäl menar du att ta heder och ära av en av våra poppuläraste tvpersonligheter så här på ålderns höst?

Vad är det du saknar och varför?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in