2015-12-31, 02:13
Medlem
bombaccis avatar
Sg hela avsnittet p svt play idag. Jag gillade det men det mesta av vad som berttas dr visste jag redan efter att han berttat detta i tidigare program och intervjuer.

Sedan s verkar han ibland ha lite vl stor tilltro till sin frmga som msterfrbrytare.

Tror nog att han kt fast om han giftmrdat sin mor.

Kommer titta p del tv. Hoppas man fortstter i samma spr och ven visar hur han steg i graderna och hur miljonerna brjade trilla in med hans bcker.
Citera
2015-12-31, 02:14
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Zeb
Tyckte det var lite oklart vad han menade d han skrt om sin spritfrsljningen.
Sa han inte att han kunde slja fr 10000 i mnaden. Menade han dagen penningvrde eller den tidens? 10000 d var ver 100 000 kr. Klart som korvspad att han d tjnade mer n sin far.

Fr nog ta allt med en nya salt. Men hursom det var intressant och sevrt.

Det var 10 000kr i dvarande pengavrde men han sa vl att det rrde sig om flera mnader?

Han tjnade mer n farsan gjorde p ett flertal mnaders arbeten (Leifsvar svart inkomst sklart)
Citera
2015-12-31, 02:20
Medlem
bombaccis avatar
Ngot som var trevligt att se var nr Leif trffade sin gamla klasskamrat. Han klappade han sdr gulligt med handen. Mrktes att han tyckte att det var vldigt roligt att f trffa han igen.

Vad gller klasskillnaderna frn idag och d s tror jag att vi har det bttre standardmssigt idag men att det fanns mer uppenbara mjligheter att gra klassresa d.

Pluggade man p hgskolan p 1950-1960 talet s var det riktigt fint och man fick sedan ett medelklassyrke tminstone. Idag kan man ta ut sin examen men nd f fortstta att jobba som servitr eller telefonterrorist.

Det gr fortfarande att plugga sig uppt i samhllet men det r betydligt svrare.
Citera
2015-12-31, 02:24
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VelvetRed
Jag r ett fan av Leif. Hans framtrdanden i tv r alltid uppskatade, mycket pga hans frnuft, integritet och karisma.

Jag satt sklart bnkad infr detta, med hga frvntningar. Ngot besviken r jag, ven om jag lrde mig mycket nytt. Hade frvntat mig att f veta mer om hans karrir som kriminalare, men det verkar komma i nsta avsnitt p sndag s...

Kriminalare har han vl aldrig varit? En kriminalare r ju en utbildad polis. Leif r kriminolog men har tydligen hjlp polisen mycket nd.
Citera
2015-12-31, 02:39
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
OK. Vad har han utrttat? Akademiskt ingenting. Polisirt kan han p autopilot rabbla statistik frn 70- och 80-talen. Om dagens kriminalitet vet han ingenting. Som frfattare r han extremt endimensionell och p sin hjd blekt medioker. Han r fr feg att skriva faktabcker och vljer att underhlla fanklubben med usla nyckelromaner dr man skall sitta och gissa vem det kan vara han upplever sig driva med. Ryggradslst r bara frnamnet. Till TV-rpgrammen kommer han till synes helt ofrberedd. Han har frsttt att det rcker att sitta dr med kppen fr att den svagbegvade publiken skall jubla ihligt t plattetyderna. Fr dessa betyder inte kvalit och resultat ngonting utan endast billig drplig underhllning fr stunden. Kul att man frgyllt pbelns jul med tv timmar exklusiv sjlvupptagenhet i klass med The Best of Hollywoodfruar.

haha varfr s avundsjuk?

Han r ju professor emeritus i kriminologi och har hjlpt till att utreda brott med sin kunskap.

Om han vore s blekt medioker s vore han vl inte s populr bland svenskarna?

Aldrig lst hans bcker men han r en av Sveriges mest framgngsrika frfattare om man ser till frsljningen. Tycker han har gjort en fantastisk resa.

Kan hlla med om att han kan krydda en och annan historia men kom igen s farligt r det inte.
Citera
2015-12-31, 02:52
Medlem
Hur mycket av hans frmgenhet kommer ifrn arv eller gvor? Hans morfar sgs ju vara en frmgen man redan nr GW var liten. Kan han ha blivit sponsrad av honom fr studier, bostad och annat?
Citera
2015-12-31, 04:59
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Hur mycket av hans frmgenhet kommer ifrn arv eller gvor? Hans morfar sgs ju vara en frmgen man redan nr GW var liten. Kan han ha blivit sponsrad av honom fr studier, bostad och annat?

Frmgen nog mest utifrn ett barns synvinkel. Tror inte han kommer frn pengar. Det mrks lite hur han uttalar sig om den hr slktingen med tom tusenlappar i plnboken till senare som han berttade om i Veckans brott hans vnskap med den dr kriminella som drog fram sedlar och betalade notan p krogen. Finns en tydlig fascination dr.

Han ska ju varit i det nrmaste pank efter han ftt sparken och det enda som rddade honom var Grisfesten s detta med pengar r ngot han bara ftt ta del av senare i sitt liv. Vilket skert ocks gjort att han varit bra p att frhandla till max i olika kontrakt.
Citera
2015-12-31, 05:50
Medlem
Svenska Jante lagen gr sig pmind i trden Det hr landets smsta sida
Citera
2015-12-31, 09:07
Medlem
Sven-Dufva1s avatar
Jag hade grna hrt en lngre intervju med hans syster, hon verkade ha de mest insiktsfulla svaren. Dock r hon vl sju r yngre n GW s hon kan knappast redogra fr GWs barndom.
Citera
2015-12-31, 09:34
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Dufva1
Jag hade grna hrt en lngre intervju med hans syster, hon verkade ha de mest insiktsfulla svaren. Dock r hon vl sju r yngre n GW s hon kan knappast redogra fr GWs barndom.

Det r synd att systern inte r sju r ldre. D hade hon nog kunnat sl hl p eller t.o.m snka rtt mnga av Leffes berttelser...
Citera
2015-12-31, 09:43
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Frvnar mig mycket att folk r s positiva till G W hr. Jag slog mig ner fr att se om jag kunde hitta spr av asperger i hans bakgrund.
Till min stora frvning handlade det snarare psykopatiska drag. Den stora bengenheten att ta risker: Ljuga om att fadern var VD, slja sprit.
G W ser ocks "konstig" ut som barn. Han har ppen mun p varenda kort som indikerar att ngot str inte rtt till i motoriken.
Att g w har en grandios sjlvuppfattning behver inte ens nmnas. Att han hade allvarliga planer p att giftmrda sin mor men ven hela skolan.

Ja, jag har ocks reagerat ver hans "tomma" blick och ppna mun p gamla foton. Mycket speciellt, och ngot man ibland kan se p foton p psykopater, mrdare och andra knslokalla personer. Eller p mnniskor med ngon form av "psykiskt funktionshinder" som det heter numera.
Citera
2015-12-31, 10:05
Medlem
Det r en hatare av format, denne Persson. Trots sin framgng och rikedom. Kan han inte hlla igen, han vinner ju mest p det? I den position han lyckats kravla sig upp i.

I en deckare - den ende jag kpt och den andre jag lst, som kom ut i mitten av 00-talet och bestod av yrkestekniskt svammel om Palme-mordet (lng titel hade den och jag googlar inte, ngot om vinter och vr) gr han till notoriska attacker p en stackars lttidentifierad Spo-man, redan knckt av media genom Spos amatrism fre och under statsministermordet.

Det r en riktigt sinister behandling den unge f d Spoanstllde fr, han blev sedan frtidspensionerad. Antingen var han en person som av ngon anledning skribenten sttt sig p eller var han bara ett lmpligt och hanterligt objekt fr att Perssons stunder av lgre utlevelser skulle tillfredsstllas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in