2015-12-24, 13:23
Medlem
Pershagen76s avatar
Jag tycker att det är lite för mycket fokus på de monetära för- och nackdelarna.

Personligen så skulle jag säja att den absolut främsta fördelen med en villa/bfr är att man får möjligheten att bo hur och var man vill istället för att bli förpassad till var det nu finns en lägenhet ledig, och som men sen får hyra.
Citera
2015-12-24, 13:29
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Betalar 3200kr i månaden för min lgh, lika mycket i hyra som vissa brf avgifter. Sen ogillar jag banker och gillar inte konceptet ränta.
Citera
2015-12-24, 13:34
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 81032041X6
Risken finns att staten ser till till så riksbanken höjer räntan rejält med målet att svensken
inte skall ha råd att bo kvar men att han då får ett ultimatum.
Du kan ju ta en inneboende invandrare och få betalt för det o därmed klara betala lånen..

Alltså det är inte staten som höjer räntan det ligger nog snarare i statens intresse att räntan är låg så länge inte ekonomin förbättras.

Dessutom så ökar även hyran i hyresrätter vid en ränteökning men det är nog inte det värsta problemet med en eventuell krasch. Det kommer leda till år av ekonomiska problem med försämrad sysselsättning och lägre konsumtion vilket påverkar alla oavsett hur man bor.

Vet inte riktigt vad du menar med ultimatum och sen försöker göra det till en flyktingfråga.
Själv tror jag inte på en lika stark uppgång de kommande åren och bostäder kan säkert både stå still och gå ner marginellt men så länge det inte finns några vettiga alternativ kommer det se ut som det gör och speciellt i områden med bostadsbrist kommer priserna på lång sikt att stiga ännu mer.

Dessutom så när du väl är inne på bostadsmarknaden så spelar det mindre roll. Det är mest besvärligt för de som vill in eller ut.

Jag är inte personligen förtjust i eventuella nya regler för amortering då jag anser mig fullt kapabel att ta egna ekonomiska beslut. Jag har dock förståelse till varför de kanske kommer men tror de bara marginellt kommer dämpa marknaden en kortare tid.
Citera
2015-12-24, 13:36
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnez
10 dubblingen (ca) som har skett det sista 20 åren i Stockholm och som jag inte anser är möjligt att det upprepas kommande 20 år är det ursprungs inlägget jag disskuterar.

Men du inte höll med om det och indirekt innebär det att du tro det är möjligt så länge du inte påtalar det utan bara motsäger detta.

Men jag kanske har missuppfattat dig här vad du tro om prisutvecklingen kommande 20 år på Stockholms bostadsmarknad.

God Jul

Försök förstå skillnaden på att underkänna en argumentation och att underkänna en slutsats.

Om någon säger att imorgon måste det snöa för att temperaturen nu är -5 grader, då är argumentationen felaktig eftersom den bygger på ett falskt påstående (åtminstone så är det inte -5 grader där jag bor).

Men bara för att jag underkänner argumentationen betyder inte det att jag underkänner slutsatsen att det ska snöa imorgon, och det betyder definitivt inte att jag tror på att det blir 20 garder varmt bara för att jag inte köper ditt felaktiga påstående om att det nu är minus 5 grader. Ett underkännande av en argumentation är inte ett uttalande om vilken slutsats man själv tror på.
Citera
2015-12-24, 13:39
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Betalar 3200kr i månaden för min lgh, lika mycket i hyra som vissa brf avgifter. Sen ogillar jag banker och gillar inte konceptet ränta.

Bra att det funkar för dig men vi bor inte alla i Burträsk. Försök hitta en hyresrätt i Stockholm, Göteborg, Malmö och i flera andra städer till ett lågt pris i okej område så är det inte möjligt ens efter 10+ år i kö.

Själv älskar jag ränta men skulle vilja att ekonomin var så pass bra att den kunde ligga på runt 5% istället. Har inget i mot banker heller men det finns bra-riktigt dåliga sådana också.
Citera
2015-12-24, 14:27
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Bra att det funkar för dig men vi bor inte alla i Burträsk. Försök hitta en hyresrätt i Stockholm, Göteborg, Malmö och i flera andra städer till ett lågt pris i okej område så är det inte möjligt ens efter 10+ år i kö.

Själv älskar jag ränta men skulle vilja att ekonomin var så pass bra att den kunde ligga på runt 5% istället. Har inget i mot banker heller men det finns bra-riktigt dåliga sådana också.

Bor i Stockholm, 20 min tunnelbana till city. Äldre hyreshus, privat värd.
Citera
2015-12-24, 14:32
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Bor i Stockholm, 20 min tunnelbana till city. Äldre hyreshus, privat värd.

Ja var glad för att du har fått det men det är inget som de som vill ha en bostad kan få nu. Det är alltså inget alternativ för de som vill in på marknaden.
Citera
2015-12-24, 14:36
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ja var glad för att du har fått det men det är inget som de som vill ha en bostad kan få nu. Det är alltså inget alternativ för de som vill in på marknaden.

Jodå, inte alla men möjlighet finns, har flera vänner som sökt och fått lägenhet hos samma värd senaste åren. Folk dör och flyttar, blir flera lediga varje månad.

Ok fortfarande för lite för alla men vi som vet var vi ska leta kan finna lägenhet.

Ingen har stått i kö eller köpt kontrakt svart, utan sökt hos privata.
Citera
2015-12-24, 14:39
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jodå, inte alla men möjlighet finns, har flera vänner som sökt och fått lägenhet hos samma värd senaste åren. Folk dör och flyttar, blir flera lediga varje månad.

Ok fortfarande för lite för alla men vi som vet var vi ska leta kan finna lägenhet.

Ingen har stått i kö eller köpt kontrakt svart, utan sökt hos privata.

Ta antalet sådana bostäder som erbjuds och dela det med antalet som vill ha de så får du chansen att lyckas om det vore helt slumpmässigt. Så obefintligt att det inte ens är värt att nämnas, speciellt inte om du inte har mycket lång kötid eller speciella kontakter.
Citera
2015-12-24, 15:12
Medlem
Eroticon6s avatar
Du är ju endå slav åt banken. Har du 200000 lånar du en mile. Ar du en mille så lånar du 3, osv.
Citera
2015-12-24, 15:34
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eroticon6
Du är ju endå slav åt banken. Har du 200000 lånar du en mile. Ar du en mille så lånar du 3, osv.

Annars är du slav åt hyresvärden för du måste ju bo nånstans.

Eller tänkte du längre än så?

Nyfiken för annars är det bara ett tomt fattigmans-argument.

Att man slipper bry sig om kylskåpet är också ett sådant dålig argument. Skitsumma slaget över tiden även om det känns surt just då. Men värden har ju räknat med detta när du hyr.

Aldrig råkat ut för ett kylskåp som gått sönder. Behövde aldrig heller kontakta värden för att fixa något.

Så det berättar snarare vilka odugliga personer som bor i lägenheten om man finner det som ett passande argument.
Senast redigerad av Bbobi 2015-12-24 kl. 15:38.
Citera
2015-12-24, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Annars är du slav åt hyresvärden för du måste ju bo nånstans.

Eller tänkte du längre än så?

Nyfiken för annars är det bara ett tomt fattigmans-argument.

Att man slipper bry sig om kylskåpet är också ett sådant dålig argument. Skitsumma slaget över tiden även om det känns surt just då. Men värden har ju räknat med detta när du hyr.

Aldrig råkat ut för ett kylskåp som gått sönder. Behövde aldrig heller kontakta värden för att fixa något.

Så det berättar snarare vilka odugliga personer som bor i lägenheten om man finner det som ett passande argument.

Jag har var med om att kylen gick sönder här i hyresrätten för sex år sedan. Lgh är ganska sweet i övrigt, men när den byttes ut så blev det en likadan, begagnad kyl/frys som redan hade 10+ år på nacken. Här kommer vi till skitargumentet som verkligen inte håller. Vill jag stå och betala energin som en kyl/frys med en nu 16 år gammal miljöklass C förbrukar? Vill jag verkligen ha en lika gammal spis med plattor istället för häll? Vill jag ha en köksfläkt som på lägsta läget överröstar allting i lägenheten? Nej, det vill jag inte, jag vill kunna välja min utrustning själv, och det oavsett kostnad. En ny kyl och frys till en br går att göra avdrag för, det höjer värdet och livskvalitén. Där är ett argument som totalt slår sönder vilken hyresrättsförespråkande kylentusiast som helst.

Detta är sista julen jag spenderar i en lgh utan frihet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in