Citat:
Ursprungligen postat av
81032041X6
Risken finns att staten ser till till så riksbanken höjer räntan rejält med målet att svensken
inte skall ha råd att bo kvar men att han då får ett ultimatum.
Du kan ju ta en inneboende invandrare och få betalt för det o därmed klara betala lånen..
Alltså det är inte staten som höjer räntan det ligger nog snarare i statens intresse att räntan är låg så länge inte ekonomin förbättras.
Dessutom så ökar även hyran i hyresrätter vid en ränteökning men det är nog inte det värsta problemet med en eventuell krasch. Det kommer leda till år av ekonomiska problem med försämrad sysselsättning och lägre konsumtion vilket påverkar alla oavsett hur man bor.
Vet inte riktigt vad du menar med ultimatum och sen försöker göra det till en flyktingfråga.
Själv tror jag inte på en lika stark uppgång de kommande åren och bostäder kan säkert både stå still och gå ner marginellt men så länge det inte finns några vettiga alternativ kommer det se ut som det gör och speciellt i områden med bostadsbrist kommer priserna på lång sikt att stiga ännu mer.
Dessutom så när du väl är inne på bostadsmarknaden så spelar det mindre roll. Det är mest besvärligt för de som vill in eller ut.
Jag är inte personligen förtjust i eventuella nya regler för amortering då jag anser mig fullt kapabel att ta egna ekonomiska beslut. Jag har dock förståelse till varför de kanske kommer men tror de bara marginellt kommer dämpa marknaden en kortare tid.