Citat:
Ursprungligen postat av
studentroland
Så urartade alltså den filosofiska diskussionen till vanmakt och raseri när den ställdes inför den mänskliga tillvarons mångbottnade natur, där en "sak" av vetenskapen numer bevisats bestå av atomer vars beståndsdelar vid någon grad av sönderdelning upphör att ha massa utan endast utgörs av energi... neutrinen bevisades nyligen inneha massa t.ex., medan det ännu finns imaginära beståndsdelar av materien som forskningen försöker bevisa existerar... att Platon dessutom upphöjde idévärlden till realitet är ytterligare ett bevis för att orden i sig utgör "saker" vars innebörder inte nödvändigtvis behöver vara begränsade till endast två enheter...en enskild människa består till exempel av två uppsättningar DNA-strängar, en från modern och en från fadern vilka kompletterar varandra inom en enskild cell... om en cell kan anses vara en "sak" innehåller den således information från två olika håll samtidigt, varur den väljer medelst dominans eller resessivitet vilken del som gäller för just ett enskilt protein...

I stället för att på allvar begrunda mitt svar väljer du att göra narr av filosofin och försöker med retoriska medel demonstrera någon slags skicklighet. Du skall veta att du har kommit helt fel. Du talar allvar eller drar åt helvete, och det gäller i alla filosofiska sammanhang. Vi accepterar inga genitendenser här. Dom kan du ta och stoppa upp i arslet.
Att försöka lura sin samtalsparter, presentera hemmasnickrade teorier, spela dum, syssla med retorik, är inget som accepteras här eller någon annanstans. Låt mig föreslå att du drar tillbaka till det där ghettot du kommer från! Dom där kasperteaterlaterna får du ta med dina egna, inte med oss.
Jag presenterade en mängd klassiska invändningar till din tanke om att motsatser skulle kunna förenas i någon slags syntes. Vad får jag till svar? Ett oärligt avsiktligt förvrängt svar var varje mening är motsägelsefull och antagandena är populistiska. Allt i syfte att förringa mig och filosofin!
Nu skall jag tala om något för dig din lilla judesympatisör. Kan du latin? Falsus in uno, falsus in omnibus!
Förväntar du dig att någon kommer att föra en seriös filosofisk diskussion med dig i framtiden här tar du fel. Du bemöter mitt resonemang ärligt och efter bästa förmåga eller erkänner dig vederlagd - inte av mig, din fitta, utan av logos, av resonemanget.
Jag är förbannad på dig! Jag lägger ner tid på att vederlägga dina dumheter genom en generell och allmän framställning och föreslår ett val mellan motsatser och att allt är blandat. Alltså mellan platonism och naturvetenskap. Jag visar tydligt vägen:att det går att vederlägga dessa resonemang råder det inget tvivel om, men du väljer att göra narr av det hela! Ditt svin!
Det går att vederlägga båda dessa positioner. Inte med nonsens, för det är ingen vederläggning utan med giltiga resonemang. Men du din djävul vill att jag skall redogöra för det så att du sen kan håna filosofin och själv framstå som intelligent. Istället för att verkligen anstränga dig väljer du att förefalla vara vis, att vara skenvis, och demonstrera någon slags kvasijudisk leda inför allt. Skulle du vara ärligt sökande vore du entusiastisk!
Men du skall veta att det finns ärligt folk där ute som suktar efter riktig och ärlig filosofi, och det är den jag strävar efter så gott det går. Den är kanske inte så underhållande och den gör inte narr av någon men den är fan ta mig nyttig på riktigt. För om du tror att du kommer någonstans i livet med den där attityden tror du fel! Enbart genom att ärligt söka och ödmjukhet kommer man någon vart.
Inte genom hån, insinuationer, populism och narraktigheter utan genom sanningen.
Och om en person av rasliga skäl är oförmögen till det kan man som Spinoza ändå syssla med filosofi - förutsatt att man arbetar. Arbeit macht frei! Det finns alltid hopp.
En jude, eller halvjude, trekvarts- etc kan således medels manuellt arbete partiellt befrias från sin ondska. Det bevisades i fallet Spinoza.
Men i er arrogans och ondska förstår, eller vill ni inte förstå, att vi vill och gör gott. Lögnare! Ni tolkar således godheten utifrån ert eget snäva ondskefulla perspektiv och tror att ni genom att puzzla ihop ord och genom bedrägerier lyckas vinna fördelar. Och trots att ni alltid förlorar mot det ärliga, sanningsenliga och välmenande resonemanget drivs ni av er egen okunnighet in i eländet. Men en slöja ligger över era ögon och den blir tätare för varje ondskefull handling ni i ert elände sänker er till, tills dess att ni förblindade krälar omkring i er egen avföring, medan ni försöker dra andra ner i skiten för att kopulera med dom, så som Dante redan förstod att uppmärksamma.
Här och inom filosofin finns människor av alla slag och åldrar; människor i olika skeden; med olika öden. Dom har inte kommit hit för att åtnjuta den föregivna intellektuella kvickheten hos någon liten djävla jurist eller någon annan onanist, dom är här därför att dom i filosofin finner något hugsvalande. Vi skämtar nämligen aldrig om allvarliga saker och hånar heller inte andra här eftersom det inte är vårt värv. Vi är en del av en tradition med ärvda argument och resonemang som alltid har funnits och som är eviga, och vi accepterar inte att man försöker göra sig lustig på vår bekostnad, på bekostnad av det arv vi har att förvalta som inte kan tvångsinlösas.
Därför kan en person, vem det än är som ärligt och sanningsenligt behöver det, vända sig till filosofin och via förnuftet finna vägledning. Men lögnaren - och gyckelmakaren - skall dra åt helvete och det kvickt!
Det finns människor som är sjuka och skall dö, det finns folk som är mitt i livet; det finns lyckliga och olyckliga, fula och sköna, alla kan dom vistas i filosofin förutom den som försöker sabotera genom att framhäva sitt eget värdelösa ego som en fitthora på bekostnad av detta arv och med avsikt att nedsätta och förtala.
En sådan person kan ta sin wittgenstein och torka sig i röven med den.