Citat:
Ursprungligen postat av
freno22
Tack för rättelsen! Kunskapsrelativism... Ja det är det jag skulle vilja diskutera. Sanning är vad vi gör den till eller har jag fel?
För all del. Egentligen har det ingen större betydelse vad vi kallar saker bara vi förstår varandra, men "sanningsrelativism" kan vara missvisande. Jag klistrar in följande fråga som jag skrev innan jag läste ditt svar, och nämner detta eftersom svaret annars kan te sig osammanhängande:
Alltså, så att det blir alldeles klart vad du menar: det som är sant för mig är sant för mig och det som är sant för dig är sant för dig. Och det här gäller för allt annat liknande, som exempelvis det rätta: det som är rätt för dig kan vara fel för en annan och det som är fel för en annan kan vara rätt för dig. Samma omständighet gäller med avseende på det sköna, det goda, det nyttiga o s v.
På så vis är det ingen ide att disputera om det rätta eller det sköna eller det sanna då allt ändå är relativt den enskilde, eller hur?
Allt är nämligen som det ter sig för de enskilde: för mig ter det sig på ett sätt och för dig på ett annat.
Om det är det här du menar, då är det kunskapsrelativism. Min fråga till dig är, och jag ber dig begrunda saken noggrannt, vad är dina grunder till detta antagande? Vilka är dina skäl till att det tycks dig så? Svara ärligt, oblygt och rättframt.