Citat:
Ursprungligen postat av
Tinman
[edit ...] Efter måltiden började jag fundera på juden wittgenstein ...
Jag vill plocka in psykologi i din tråd eftersom du själv
ber på dina bara knän om det. Spelar det någon roll att han var en jude? Skulle du tänkt annorlunda om det var Bertrand Russell låt säga.
Citat:
... och på att förekomsten av paradoxer, i synnerhet lögnarparadoxen är en slags vederläggning, eller egentligen smutskastning av den sokratiska dialektiken med frågor och svar.
Citat:
För om det inte går att svara på frågan om jag ljuger när allt jag säger är lögn så finns det frågor som man inte kan besvara.
Nu blandar du ihop två saker. 1) påstående som till sin natur, åtminstone teoretiskt, kan bevisas som antingen sanna eller falska. 2) paradoxer som till sin natur inte går att besvara (de är varken sanna eller falska eller både och samtidigt) eller alternativt är de felformulerade på grund av en brist på insikt.
Citat:
Lösningen på detta problem är enkel. Själva paradoxen är retorisk och lömskt upplagd, ty det går överhuvudtaget inte att ställa frågan: "ljuger du eller talar du sanning". En sådan fråga är nonsens.
Det här förstår inte jag. Varför går det inte att ställa frågan och varför är den nonsens?
Citat:
Frågan är likadan som frågan: " finns du inte eller finns du". Det är klart att man talar sanning, annars talar man inte och det är klart att jag finns annars skulle jag inte verka.
De två frågorna är absolut och fundamentalt annorlunda. De är till formen likadana, samma antal ord på samma funktionella platser.
Det som kännetecknar en paradox är att den är självrefererande. Du har inte gett exempel på det så här långt. (och bara som en parentes ... vad har Wittgensteins etniska identitet med det att göra)
Citat:
Om man ställer frågan "ljuger du eller inte?" då menar man "jag tror du ljuger" och väntar sig inget svar. Det är vad en människa avser vi bör se till.
Min 4åriga son tar en kaka från kakburken och säger "jag har inte tagit någon kaka". Jag kanske sett honom göra det utan att han vet om det, jag kanske bara märkt att en kaka saknas ... eller så har jag haft gäster hemma och frågar min son varför en kaka saknas. Det finns ingen paradox här.
Du borde verkligen tala ur skägget.
Citat:
Vad säger ni om lögnarparadoxen? Är det inte så att vi alltid utgår ifrån att personen vi talar med talar sanning och därför vore det totalt vansinne eller nonsens att hävda "allt jag säger är lögn".
Vet du vad du pratar om?