2016-05-01, 10:05
Medlem
Ni vet om att Guanfacine är en alpha-2 agonist? Alpha-2 agonister minskar noradrenalinet i hjärnan eftersom den är en autoreceptor som styr hur mycket noradrenalin som ska utsöndras.

Så den har en helt annan verkningsmekanism än stimulantia. Snarare än att ge mer fokus bör den kunna vara bra mot stirrighet och ångest.

Dessutom är den en 5-HT2B agonist också vilket borde ge en antidepressiv verkan.
Senast redigerad av enkvist 2016-05-01 kl. 10:08.
Citera
2016-05-01, 13:59
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enkvist
Ni vet om att Guanfacine är en alpha-2 agonist? Alpha-2 agonister minskar noradrenalinet i hjärnan eftersom den är en autoreceptor som styr hur mycket noradrenalin som ska utsöndras.

Så den har en helt annan verkningsmekanism än stimulantia. Snarare än att ge mer fokus bör den kunna vara bra mot stirrighet och ångest.

Dessutom är den en 5-HT2B agonist också vilket borde ge en antidepressiv verkan.

Ja, enligt "Kaplan and Sadock's Pocket Handbook of Psychiatric Drug Treatment", sid. 33, så är den det.

(Men sedan kostar 28 tabletter drygt 700:- också - den får Du alltid betala själv, än så länge).
Citera
2016-05-15, 14:08
Medlem
howdoiquickscopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evoke
Jag kan definitivt skriva under på det du säger här. För mig så fungerar centralstimulantia därför bäst i arbetssammanhang, där man inte kan snöa in på sidospår på samma sätt, vilket är väldigt lätt hänt om man sitter hemma och ska plugga medicinerad, exempelvis.
Definitivt, fungerar riktigt bra när man inte är hemma, men då jag pluggar på distans så är jag just hemma på dagarna.

Kör just nu på en strattera + concerta combo vilket funkar lite mjukare. Tills just Intuniv kommer eftersom Concerta + Intuniv combon verkar hyllas av Amerikanarna.

Min läkare sa dock att mitt beteende hänger ihop med depression vilket många med ADHD kan lida av utan att veta det. Att tillägga en SSRI som zoloft eller NRI strattera kunde just hjälpa mot biverkningarna.
Senast redigerad av howdoiquickscope 2016-05-15 kl. 14:11.
Citera
2017-10-29, 14:58
Medlem
Detta läkemedel låter mycket intressant mot stresspåslag/ångest. Kan jag få min psykiatriker att skriva ut utan ADHD diagnos tror ni?
Citera
2017-10-30, 10:39
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxyn
Detta läkemedel låter mycket intressant mot stresspåslag/ångest. Kan jag få min psykiatriker att skriva ut utan ADHD diagnos tror ni?

Det är nog inte omöjligt - medlet är ju inte narkotikaklassat - men förmodligen inte helt lätt... t ex är det inte många som får Atomoxetin (strattera) förskrivet heller - läkare brukar vara emot sådant pg a läkemedelsverkets ordination.

Det kan dock vara värt att fråga. Jag rekommenderar att du kör det med någon sorts aktiverande Antidepressiv i så fall - t ex Sertralin, som är känd för att lätt orsaka diarre - Guanfacin kan nämligen orsaka förstoppning.

Värt att notera är att t ex Voxra kan orsaka förstoppning också, så även om Intuniv kan hjälpa mot dom stimulantliknande bieffekterna, så kan det förvärra den bieffekten också.
Citera
2017-10-30, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
Det är nog inte omöjligt - medlet är ju inte narkotikaklassat - men förmodligen inte helt lätt... t ex är det inte många som får Atomoxetin (strattera) förskrivet heller - läkare brukar vara emot sådant pg a läkemedelsverkets ordination.

Det kan dock vara värt att fråga. Jag rekommenderar att du kör det med någon sorts aktiverande Antidepressiv i så fall - t ex Sertralin, som är känd för att lätt orsaka diarre - Guanfacin kan nämligen orsaka förstoppning.

Värt att notera är att t ex Voxra kan orsaka förstoppning också, så även om Intuniv kan hjälpa mot dom stimulantliknande bieffekterna, så kan det förvärra den bieffekten också.

Fick den inte utskrivet. Tråkigt! Skulle behöva något mot stresspåslag/rastlöshet. Har äntligen hittat "min" antidepp men den hjälper inte det problemet. Typiskt att Klonidin inte finns i Sverige heller! Tar just nu Inderal vid behov. Vill verkligen testa något som Klonidin eller Intuniv.
Citera
2017-12-15, 12:39
Medlem
Citat:

Då är det dags att läkemedelsverket ändrar sin rekommendation.
Citera
2017-12-16, 08:30
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JHook
Då är det dags att läkemedelsverket ändrar sin rekommendation.

Det håller jag helt med om.

Det hela är självfallet enbart en rest av restriktivitet från då det enbart fanns narkotikaklassade preparat att ta till, samt antagligen gamla kulturella mekanismer inom vården - i Sverige är vi ganska stela och är inte mycket för off-lable förskrivning (oavsett vilken sjukdom vi pratar om) - allt ska vara inom standard.
Citera
2017-12-16, 08:40
Medlem
Citat:
Det håller jag helt med om.

Det hela är självfallet enbart en rest av restriktivitet från då det enbart fanns narkotikaklassade preparat att ta till, samt antagligen gamla kulturella mekanismer inom vården - i Sverige är vi ganska stela och är inte mycket för off-lable förskrivning (oavsett vilken sjukdom vi pratar om) - allt ska vara inom standard.

Ja så är det. Var t.ex. inte lätt att få min läkare att skriva ut Gabapentin, hellre Lyrica enligt denne.

I övrigt funderar jag på vilka studier Läkemedelsverket baserar sina rekommendationer på. Att Atarax har bevisad effekt på ångest t.ex. finner inte många studier på detta? Och inte mot sömn heller? Skulle gärna vilja veta hur den påverkar sömnkvalitén.

Läkemedelsverket konstaterar också att Valdoxan i kliniska studier bevisat lika god effekt som SSRI/SNRI mot GAD. Inte mycket till analys där! De måste plocka en studie och gå på den.
Citera
2017-12-16, 09:55
Medlem
Glömde bifoga länk till Läkemedelsverkets rekommendationer.

https://lakemedelsverket.se/malgrupp...arn-och-vuxna/
Citera
2018-01-21, 02:48
Medlem
Jag fick intuniv dec-17 och den ska tydligen hjälpa bra mot ångest, oro, sömn och kan sänka blodtrycket. Åkte på e-kolli i blodet, urosepsis och kraftigt järnbrist anemi samt järndepån var på 1 trots jag fått järndropp 4 dagar tidigare. Hade över 40 gradersfeber så hamnade på Iva först och sedan medicinavdelning, fick antibiotika, 2 påsar blod blev fri från urosepsis och e-kolli efter behandling. Fick senare som sagt intuniv som tillägg till cipralex och stesolid vid behov pga av svår ångest, grava sömnproblem. Började på 2 mg enligt föreskrift. Hade ont i huvudet, jobbigare ångest, humörsvängningar illamående och fick utslag men kopplade inte det till intuniv men blev väldigt sjuk igen 30 dec med crp på 355, kraftig huvudvärk, stelnacke, svullna knölar i nacke, runt öronen och öm i huden i ansiktet. Bara lätt beröring gjorde jätteont. Blev åter inlagd på Iva där dom gjorde lumbalpunktion, kollade lungor, urinprov, lpk, blododling, njurar och lever. Satte in två sorters antibiotika och kortison via dropp. 2 dagar senare var crp 77 och jag fick åka hem med två sorters antibiotika då dom inte hittade vilken bakterie som gjorde mig sjuk. Under tiden jag låg inne hade jag högt blodtryck och även 2 dagar senare på återbesöket. Förra veckan efter att jag haft utslag en längretid, illamående, ingen aptit, humörsvängningar och extrem huvudvärk ringde jag psykjouren och rådfrågade om det kunde bero på någon av medicinerna. Fick akut tid 2 dagar senare efter direktiven om att genast sluta med intuniv tills jag träffat läkare. Utslagen började lägga sig andra dagen utan intuniv och även humörsvängningarna minskade. Först tog en sjuksköterska blodtryck som visade 173/111, väntade ca 15 min på läkare son kollade utslag, ställde frågor och tog nytt blodtryck som då var 185/117. Läkaren ville jag skulle lämna prover, hb, lpk ovh leverprover och ytterligare ett nytt blodtryck 20 min efter en stesolid. Då hade blodtrycket gått ner till 144/109.
Läkaren pratade även om att det var ytterst ovanligt att man får högtblodtryck av intuniv och satte ut den rakt av även om man egentligen ska trappa ner den sakta. Någon annan som fått många biverkningar av intuniv mått riktigt dåligt av den?
Jag har alltid tidigare haft lågt blodtryck mellan 115-125/65-75 förutom vid extrem smärta.
Citera
2018-03-18, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av howdoiquickscope
Använder själv elvanse har ADHD-PI. Elvanse ger en konstig OCD liknande effekt, har därför funderat på Intuniv i flera månader, speciellt då jag har högt blodtryck.

Både Metyl/Amfetamin preparaten ger mig fokus, men domhjälper inte med motivation, värst av allt är att man njuter av saker mycket lättare, vilket gör att man fappar mer, läser random forum mer och undviker plugg istället för att göra det man ska. Amfetamin preparaten ger också en sorts "hyperfokus" effekt vilket gör att jag vet inte när jag ska stanna, alltså mer lurking, mer runking, mer time-waste >_<, dålig sömnrytmn/insomni.

btw, ju högre dos, desto värre blir det, har vart på 70mg elvanse någon gång och porrsurfat & browsat 4chan/reddit surfat i timmar.

Någon som har samma erfarenhet?

Egna Erfarenheter:
Har haft Attentin 5 mg (Aktiv substansen: Dexamfetaminsulfat), doserat: 5+3+1+1 under en relativt lång tidsperiod. Precis som dig, så fick jag stora problem med hyperfokusering. Det vill säga jag fasnade på saker, exempelvis: Läsa en bok, random internet surfande...eller någon struntsak (kunde hålla på hela dagen, 8H och glömde äta och dricka). Kunde verkligen fokusera nu, men problemet var faktiskt, svårigheter att aktivt skifta mitt fokus/fokusområde. Inser att detta har varit ett grund beteenden hos mig hela livet.

I början blev jag så kallad "speedad" / eller manisk. Man kan faktiskt säga att: - Jag låg på full fart i hyperfocus-mode hela dagarna. Fick denna problematik trots varsam/långsam upp titrering av den dagliga max dosen av Attentin 5mg.

Men med tiden så vande sig min kropp, och hjärna till läkemedlet, och jag kunde lite smått påverka mina destruktiva beteenden (impulsiva destruktiva beteenden). Vilket hade/har stort inflytande på mitt mående.

Problemet ligger delvis i vem man är?, och de destruktiva beteenden man har innan man börjar med exempelvis någon Centralstimulantia. Exempelvis så ville jag att läkemedlet skulle vara en "quick fix". Jag och min hjärna ville ha reultat på en gång, dvs, NU!

Men har nu lärt mig att förandringar tar tid, och man måste ha tålamod. För nu så fungerar min hjärna mycket bättre. Bättre minne, bättre korttidsminne, lättare att stoppa mig själv innan impuliva beteenden sker... kan faktiskt vara utan Attentin 5mg ibland också. Även utan Attentin 5mg så fungerar min hjärna bättre (tack vare neuroplasticitet). Men behöver det även nu pga, hur det ser ut på mitt arbete.

Jag är inte ens i närheten av samma person som då jag började med Attentin 5mg. Attentin 5mg har räddat mig, nu kan jag bli den jag vill vara, eller vara i framtiden.

Testa att lägga till Mirtazapin som ett komplement till Centralstimulantia. För mig så hjälpte denna kombination att få grepp om problemet med hyperfokuseringen. Ligger på 30 mg nu, men skulle vilja öka dosen något för att få bort/reducera den dåsighet som en låg dos brukar ge. Tar även Mirtazapin redan kl. 18:00, för att vara mer piggare på dagen. Mår mycket bättre nu. Dock mer stabil i mitt mående och stämningsläge.

Motivation är inget att lita på, förlita dig istället på stabila rutiner, framförhållning, förutsägbarhet och en tro på dig själv. Enligt mig så är motivation inget att ha. Jag liknar motivation som hyperfokus.

Det har varit viktigt för mig att minimera onödig destruktiv stress, för av detta blir jag trött och deprimerad. Kan till och med bli deprimerad om inte jag äter tillräckligt. Fungerar även bättre om jag äter i samband med mina dosintag av Centralstimulantian (Attentin 5mg). Kan till och med få panikångest/panik känslor om jag inte äter. Hoppas att detta kan hjälpa dig något. Läs gärna boken: Healing ADD, läs gärna mina andra inlägg för mer djupare information. Kom ihåg att det finns 8 typer av ADD, och man kan därmed ha en kombination av flera av dessa i sin personlighet.
Men det är viktigt att du kommer ihåg att ADD (Attention Deficit Disorder) inte behöver vara något negativt som innebär en defekt. Men det är viktigt att man får rätt hjälp/support. Har fått göra mycket research själv för att kunna hamna där jag är idag. Alla är vi olika, och ingen är normal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in