Citat:
Ursprungligen postat av
howdoiquickscope
Använder själv elvanse har ADHD-PI. Elvanse ger en konstig OCD liknande effekt, har därför funderat på Intuniv i flera månader, speciellt då jag har högt blodtryck.
Både Metyl/Amfetamin preparaten ger mig fokus, men domhjälper inte med motivation, värst av allt är att man njuter av saker mycket lättare, vilket gör att man fappar mer, läser random forum mer och undviker plugg istället för att göra det man ska. Amfetamin preparaten ger också en sorts "hyperfokus" effekt vilket gör att jag vet inte när jag ska stanna, alltså mer lurking, mer runking, mer time-waste >_<, dålig sömnrytmn/insomni.
btw, ju högre dos, desto värre blir det, har vart på 70mg elvanse någon gång och porrsurfat & browsat 4chan/reddit surfat i timmar.
Någon som har samma erfarenhet?
Egna Erfarenheter:
Har haft Attentin 5 mg (Aktiv substansen: Dexamfetaminsulfat), doserat: 5+3+1+1 under en relativt lång tidsperiod. Precis som dig, så fick jag stora problem med hyperfokusering. Det vill säga jag fasnade på saker, exempelvis: Läsa en bok, random internet surfande...eller någon struntsak (kunde hålla på hela dagen, 8H och glömde äta och dricka). Kunde verkligen fokusera nu, men problemet var faktiskt, svårigheter att aktivt skifta mitt fokus/fokusområde. Inser att detta har varit ett grund beteenden hos mig hela livet.
I början blev jag så kallad "speedad" / eller manisk. Man kan faktiskt säga att: - Jag låg på full fart i hyperfocus-mode hela dagarna. Fick denna problematik trots varsam/långsam upp titrering av den dagliga max dosen av Attentin 5mg.
Men med tiden så vande sig min kropp, och hjärna till läkemedlet, och jag kunde lite smått påverka mina destruktiva beteenden (impulsiva destruktiva beteenden). Vilket hade/har stort inflytande på mitt mående.
Problemet ligger delvis i vem man är?, och de destruktiva beteenden man har innan man börjar med exempelvis någon Centralstimulantia. Exempelvis så ville jag att läkemedlet skulle vara en "quick fix". Jag och min hjärna ville ha reultat på en gång, dvs, NU!
Men har nu lärt mig att förandringar tar tid, och man måste ha tålamod. För nu så fungerar min hjärna mycket bättre. Bättre minne, bättre korttidsminne, lättare att stoppa mig själv innan impuliva beteenden sker... kan faktiskt vara utan Attentin 5mg ibland också. Även utan Attentin 5mg så fungerar min hjärna bättre (tack vare neuroplasticitet). Men behöver det även nu pga, hur det ser ut på mitt arbete.
Jag är inte ens i närheten av samma person som då jag började med Attentin 5mg. Attentin 5mg har räddat mig, nu kan jag bli den jag vill vara, eller vara i framtiden.
Testa att lägga till Mirtazapin som ett komplement till Centralstimulantia. För mig så hjälpte denna kombination att få grepp om problemet med hyperfokuseringen. Ligger på 30 mg nu, men skulle vilja öka dosen något för att få bort/reducera den dåsighet som en låg dos brukar ge. Tar även Mirtazapin redan kl. 18:00, för att vara mer piggare på dagen. Mår mycket bättre nu. Dock mer stabil i mitt mående och stämningsläge.
Motivation är inget att lita på, förlita dig istället på stabila rutiner, framförhållning, förutsägbarhet och en tro på dig själv. Enligt mig så är motivation inget att ha. Jag liknar motivation som hyperfokus.
Det har varit viktigt för mig att minimera onödig destruktiv stress, för av detta blir jag trött och deprimerad. Kan till och med bli deprimerad om inte jag äter tillräckligt. Fungerar även bättre om jag äter i samband med mina dosintag av Centralstimulantian (Attentin 5mg). Kan till och med få panikångest/panik känslor om jag inte äter. Hoppas att detta kan hjälpa dig något. Läs gärna boken: Healing ADD, läs gärna mina andra inlägg för mer djupare information. Kom ihåg att det finns 8 typer av ADD, och man kan därmed ha en kombination av flera av dessa i sin personlighet.
Men det är viktigt att du kommer ihåg att ADD (Attention Deficit Disorder) inte behöver vara något negativt som innebär en defekt. Men det är viktigt att man får rätt hjälp/support. Har fått göra mycket research själv för att kunna hamna där jag är idag. Alla är vi olika, och ingen är normal.