• 1
  • 2
2015-12-04, 23:03
Medlem
Har debattören rätt i att flyktingfrågan misskötts?

Andra synpunkter på artikeln?
Citat:
Flyktingfrågan misskött av politiker och medier

De flesta rikspolitiker och en stor del av journalistkåren har inte gjort sitt jobb de senaste åren. De har gravt misskött frågorna om migration och integration. I stället för att bidra till en hållbar, generös och folkligt förankrad politik har de hypnotiserats av Sverigedemokraterna. Och nu kraschlandar politiken, skriver journalisten Lasse Granestrand.

http://www.svd.se/politiker-och-medi...tingmottagande
Senast redigerad av HCandersen 2015-12-04 kl. 23:08.
Citera
2015-12-04, 23:08
Medlem
Socialdemokraterna var absolut inte sist på bollen

Intressant.
Men ett sak fel
"Sist på bollen var Socialdemokraterna."
Även om det är otroligt långsamma så är bl a Centern ännu inte på bollen (tror inte den finns?)

I snabbhet på bollen får man nog räkna:

SD
KDU
KD (som slog M med någon timma)
M
S
Fp
Mp

Och sen har vi:
SSU, CUF, Grön Ungdom, LUF, V, Fi och C som ännu inte är på bollen.
Senast redigerad av balansPrio 2015-12-04 kl. 23:12.
Citera
2015-12-04, 23:37
Medlem
MonaSvisas avatar
Nej! Denna fråga är inte det minsta misskött av 7-klövern. Dom har hela tiden varit fullt klara över vad dom gör och har gjort. De har på ett annat sätt än andra länder försökt att få bort SD från politiken och riksdagen men misslyckats kapitalt.

Vi svenskar måste idag ställa oss frågan hur media och politiker kunnat ha, och har så extremt dåligt omdöme att för det första: Försökt få bort ett valt riksdagsparti med så extremt dåliga strategier.
För det andra: Försatt vårt land Sverige i detta mycket allvarliga kaos- och krisläge som vi har idag.

Statsbudgeten går inte ihop. Äldreomsorgen kollapsar. Sjukvården går på knäna. Skolan är en katastrof. Socialtjänsten går på knäna. Kostnader för invasionen av ekonomiska migranter skenar utan kontroll. Kommuner klarar inte att leva upp till lagar och förordningar p g a det kaos som regeringar ställer till med. Finns inga bostäder för våra barn eller ekonomiska migranterna...listan är oerhört lång nu...och den blir bara längre och längre så länge denna och föregående regeringar tillåts fortsätta sänka Sveriges välfärd.
Citera
2015-12-04, 23:40
Medlem
SvempaInDaCitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balansPrio
Intressant.
Men ett sak fel
"Sist på bollen var Socialdemokraterna."
Även om det är otroligt långsamma så är bl a Centern ännu inte på bollen (tror inte den finns?)

I snabbhet på bollen får man nog räkna:

SD
KDU
KD (som slog M med någon timma)
M
S
Fp
Mp

Och sen har vi:
SSU, CUF, Grön Ungdom, LUF, V, Fi och C som ännu inte är på bollen.

Plus ett på din lista om man talar om retoriken och apspelet. Folkutbytespolitiken är dock fortfarande helig för 7k - du kan inte ens sätta Sd på samma spelplan. Vad gör man? Symbolhandlingar som inte gör ett skit för att stoppa inflödet. Stänga Öresundsbron??? Lamslå det lilla som finns kvar av ekonomisk aktivitet i Malmö. Grattis.
Citera
2015-12-04, 23:50
Medlem
Hund-Cirkuss avatar
Hade Lasse Granestrand vågat skriva samma artikel för några månader sen? Tror inte det. Jag kan känna en viss ilska över att vissa journalister nu kryper upp ur hålorna och bekänner färg.
Var var de journalister när de behövdes som mest? Innan den24/11.
Men antar att det är bättre sent än aldrig.
Citera
2015-12-05, 00:17
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hund-Cirkus
Hade Lasse Granestrand vågat skriva samma artikel för några månader sen? Tror inte det. Jag kan känna en viss ilska över att vissa journalister nu kryper upp ur hålorna och bekänner färg.

En av de bästa artiklar i gammelmedia i år. Håller med om att sent ska syndaren vakna. Men som sagt bättre sent än aldrig.
Citera
2015-12-05, 00:51
Medlem
RadioDDR1s avatar
Jag kommer aldrig förlåta journalisterna, gäller såväl gaphalsarna som de som valde att sitta tysta bredvid. Media och politiker har på ett mycket fult sätt använt migranter och flyktingar för att slå mot politiska motståndare och för att gynna sina egna karriärer. De har hela tiden vetat precis vad de gjort. Kanske några få har underskattat terroristhotet, men det är allt.
Citera
2015-12-05, 01:15
Medlem
Journalisterna har själva ett stort ansvar. Kommer ni ihåg reportaget om afghanska pojkar som spelade biljard på ett café i Kabul medans de planerade sin flykt till Sverige? Det jag tänkte då och som jag tror många andra också gjorde var att "jag har blivit lurad". Migrationsverket har ju sagt att afghaner har asylskäl, alltså att de flyr för sina liv, alltså är de berättigade till hjälp. Uppenbarligen en lögn för flyktingar spelar inte biljard med sina polare i sina hemtrakter.

Tidigare, vad jag vet, så har inte någon journalist ifrågasatt påståendet "flyktingarna flyr för sina liv". Journalisterna har varit för okunniga eller för fega för att ifrågasätta sådana "sanningar".
Citera
2015-12-05, 01:15
Medlem
LSdalmiaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HCandersen
Har debattören rätt i att flyktingfrågan misskötts?

Andra synpunkter på artikeln?

Rätt i att flyktingfrågan och invandring i övrigt misskötts? Jodå.

Vem som helst med lite självkritik och öppnare sinne insåg för länge sedan hur media gör allt för att smutskasta SD och prata positivt om invandring mm.

Media har en stor skuld i hur samhället och dess åsikter ser ut idag. Den journalistik som framfört i Sverige senaste 10-15 åren går emot det mesta när det kommer till den etik som krävs såsom:

- avstår från rapportera eller delta i arbetet med att undersöka någon som de har personlig bias gentemot.

- rapporterar utan att ta ställning, genom att ge flera sidor av historien röst.

- hittar och rapporterar om alla sidor av historien.

- använder flera oberoende källor, speciellt om ämnet är kontroversiellt.
Senast redigerad av LSdalmiak 2015-12-05 kl. 01:18.
Citera
2015-12-05, 01:25
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hund-Cirkus

Precis, det är förmodligen anledningen till artikelns understatement om att politikerna och ljugmedia har misskött sig "senaste åren". Han anger hur han skruvade sig på grund av Sahlins lögnaktighet 2007. Låt mig gissa, han har inte skrivit en endaste artikel om det förrän nu? Men nu är det plötsligt extremt viktigt att ta upp? Trots att det rimligtvis hade varit viktigare att ta upp det redan långt innan 2007? Trots att det, som han själv nämner, nu istället brakar ihop av sig självt på grund av de problem man själva har skapat?

Nej, det är inte "bättre sent än aldrig". Om man i åratal har förföljt, hotat och smutskastat alla som försöker påpeka att man håller på med något väldigt skadligt, så finns det ingenting av värde i att sedan slutligen erkänna det själv när skadan är gjord och uppenbar för alla, så att det inte längre går att förneka. Nej, vid det laget ska man istället straffas för det man har gjort. Samt de som i sin godhet har försökt stoppa det och som tack möts av smutskastning, mobbning, hot och förföljelse borde även få någon form av kompensation av gärningsmännen.

Det är samma visa varje gång, d.v.s. svensk ljugmedia vänder så fort regimen vänder. Nu ska man låtsas som man inte alls är regimens hycklande, ljugande och lismande kreatur och att man själva inte har med extrem fanatism skapat allt det man nu plötsligt ställer sig i opposition mot. Nej, det duger inte, speciellt med tanke på alla hederliga och intellektuellt redbara människor man under årens lopp har förföljt för att åsamka maximal skada. Inget är glömt. Inget är förlåtet.

Edit: Jag noterar att personen är helt okänd för mig, trots påståendet om hur länge han har jobbat som reporter. Jag antar att de fick verkligen gräva när de skulle hitta någon som inte alla dessa år har skrivit en massa komprometterande saker om de som kritiserar regimens och ljugmedias agerande i ämnet?
Senast redigerad av Europe 2015-12-05 kl. 01:41. Anledning: Edit
Citera
2015-12-05, 01:36
Medlem
Nu tycker jag faktiskt vi ska vara glada över att åsiktskorridoren vidgats något. Det är en på det hela positiv utveckling även om det är lång kvar att gå, och sannolikt ännu längre tills ett någorlunda förtroende för media och politiker återupprättats. Det är tyvärr inte säkert att media och politiker är så tålmodiga att de orkar kämpa i motvind i flera år framöver, men jag hoppas på det.

Angående att han inte skrivit innan så klandrar jag honom inte. hade han skrivit det han tänkte 2007 hade han idiotförklarats och inte blivit publicerad. Han hade sannolikt saboterat möjligheten att försörja sig själv, samtidigt som han inte hade nått ut med sitt budskap.

Ibland måste man vänta tills tiden är mogen. Sen är det för jävligt att det ska vara så. Men det är svårt att göra något som ensam journalist med avvikande mening.
Citera
2015-12-05, 01:39
Medlem
Man tappar hakan flera gånger om dagen numera. Kriget är som sagt vunnet, nu handlar det om att städa upp ruinerna och vinna freden (och även få de kvarvarande rabiata barrikadkvinnorna att inse var pendeln befinner sig och vad som är bäst för karriären). Perfekt läsning en lördagsmorgon i villköket.

Citat:
"Flyktingfrågan misskött av politiker och medier"

De flesta rikspolitiker och en stor del av journalistkåren har inte gjort sitt jobb de senaste åren. De har gravt misskött frågorna om migration och integration. I stället för att bidra till en hållbar, generös och folkligt förankrad politik har de hypnotiserats av Sverigedemokraterna. Och nu kraschlandar politiken, skriver journalisten Lasse Granestrand.

http://www.svd.se/politiker-och-medi...orna/om/debatt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in