2016-11-27, 09:41
Medlem
Subject9s avatar
Sett den här tråden utan att kolla i den i flera månader, trodde den skulle vara fylld med folk som kastade förolämpningar hit och dit, men vart glatt överraskad över att se att det verkar vara flashbacks version av total makeover : )

Lycka till med din livsförändring!
2016-11-27, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
Vad blev det för kläder?

De här:
http://imgur.com/MdTMJl3

Citat:
Gå dit själv nästa gång.

Ja, jag ska gå själv till H&M nästa gång. Jag ska göra en beställning från deras hemsida först, också.

Citat:
Ursprungligen postat av syntaxxxerror
Jag vill förbereda dig på att det kommer krävas betydligt mer än nya kläder för att det ska gå framåt med brudarna. I synnerhet Imiron har tagit upp det här kring att jobba på ögonkontakt, röstläge, kommunikation och rörelsemönster, etc.

Hur vet ni att jag har problem med ögonkontakt, röstläge, kommunikation och rörelsemönster? Hur kan ni veta detta?

Citat:
Punkter som är viktiga för att andra människor ska få ett positivt intryck av en person. Du har fått många bra boktips om socialt samspel - har du hunnit börja läsa någon av dom än?

Jag har hunnit läsa i två av dem: Alla får ligga av Henrik Fexeus och Stiljournalen av Fredrik av Klercker.

Den förstnämnda verkar lite väl tjock för att bara låna från biblioteken; jag tror jag ska köpa den i stället - alternativt önska mig den i julklapp. Den sistnämnda verkar inte riktigt vara nåt. Den verkar främst beskriva väldigt fin klädstil, som jag nästan aldrig använder. Jag har redan en full kostym som jag använde på en gasque tidigare i år. Jag är nöjd med den kostymen.

Jag ska kolla in (de flesta av) de andra böckerna också.

Citat:
Jättebra att du känner nu att du vågar gå fram och prata med tjejer på stan! Vill du ge oss ett exempel på hur du tänker gå till väga?
Jag kan själv ta ta ett exempel så att du förstår hur jag menar: en snygg tjej står bredvid dig och väntar på bussen. Hur skulle du inleda samtalet? Berätta gärna lite mer om det. Hur du tänker dig att ett samtal skulle kunna se ut och hur du skulle avsluta/runda av det.

Det kan jag inte komma på i förväg. Jag vet ju inte vad sammanhanget är eller någonting.

Citat:
Bra tips kring handskar ser jag att du redan fått. Vad gäller mössa så ser jag inga som helst nackdelar med det för din del. Du har t ex ingen frisyr just nu utan väntar på att håret ska växa ut, så då kan en snygg mössa vara till en fördel. Om du har din nuvarande rutiga (eller var den randig? minns inte) svartvita halsduk på dig så hade jag satsat på en vit stickad mössa. Den hade gått ihop med både halsduken och skepparkavajen. Undvik mönster på mössan eftersom halsduken är mönstrad, utan kör en enfärgad. Till den gröna halsduken så skulle jag däremot rekommendera en mönstrad stickad mössa med färger som går ihop med både skepparkavajen och den gröna halsduken. Jag hinner tyvärr inte leta reda på något konkret exempel just nu, men det finns säkert någon annan här som kan vara till hjälp. Men kör på en stickad. Absolut inte någon i fleece. Lite oversize, inte någon som sitter som en kondom på skallen.

Det här är den mössa och de vantar som jag har just nu:
http://imgur.com/GWVfMvO

Vad tycker du om dem? Passar de till min nuvarande skepparkavaj och halsduk, eller borde jag skaffa nya? Jag skulle vilja köpa den där gröna halsduken, och då sa ju du att jag behöver en mönstrad mössa - men några såna verkar inte finnas på H&M?

Citat:
Vad har du förresten för byxor till?

Blåa eller svarta jeans. Mina chinos har jag tyvärr blivit för tjock för, men jag håller på att gå ner i vikt nu, så då borde de ju gå på mig igen så småningom. Mamma ska sy dit en ny knapp på dem, för den sprängdes bort (!) - så trånga blev de.

Citat:
Wow! Kan det månne vara så att vi ser ett spirande klädintresse hos mannen som aldrig tidigare hade köpt ett plagg själv!?!

Det måste kännas mycket bättre nu att själv välja kläder, eller hur? Känner du dig redo än att gå helt ensam in i en klädaffär och kolla runt? Du behöver ju inte ens köpa något, utan kan bara kolla runt lite, prova plagg du fastnar för, be personalen om råd kring vad du skulle kunna matcha det med.

Jag kollade redan runt i går, faktiskt. Jag ska gå dit nån gång i december eller januari och handla nya kläder. Och ja, jag ska fråga personalen; när jag köpte skepparkavajen så fick jag tips av expediten om en kofta som passar till den!

Citat:
Kanske inte just nu, men du vet inte hur framtiden ser ut. Bara för ett år sedan så trodde du ju inte att du någonsin skulle klara dom sakerna du fixar nu.

Jag är rädd för att köra bil. Och då menar jag inte "osäker", som med allt annat i den här tråden - jag menar bokstavligt talat rädd.

Citat:
Ursprungligen postat av Zabriskie.Point
Klockrent! Du frågade förut angående mål och delmål, det här är precis så du uppnår ett mål. Ditt mål verkar vara att bli en självständig vuxen människa med ett givande socialt liv. Vilket i längden kommer leda till en kvinna! Tycker detta är skitbra! Snygga kläder var det också!

2016-11-27, 14:39
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Markunator

Hur vet ni att jag har problem med ögonkontakt, röstläge, kommunikation och rörelsemönster? Hur kan ni veta detta?

1. Därför att personer som träffat dig sagt det.
2. Därför att det är extremt vanligt bland människor med lite grövre asperger.
3. Därför att du själv säger att du tycker ögonkontakt är jätteobehagligt (vanligt bland människor med grövre asperger).
4. Därför att om du var bra på det där hade du nog haft en kompis eller fått hångla vid det här laget.
5. Om du tror att jag har fel, fråga någon som du tror skulle svara ärligt på om det kunde vara en bra idé för dig att öva på samtalsregler.

Jag tänker inte tjattra om det här i 40 sidor. Har rekommenderat litteratur, detta är dock erkänt svårt att förbättra själv utan feedback. Kontakta http://www.lul.se/sv/Kampanjwebbar/NarvardsteametNPF/
så kan du vara med på kurserna som startar i vår.

Det är gratis och de kan hjälpa dig att lära dig organisera din vardag (gör dig mer självständig), komma igång med och avsluta aktiviteter (gör dig mer självständig, du har mycket svårt för att komma igång), hjälpa dig hantera vård- och myndighetskontakter (gör dig mer självständig, dina föräldrar ska inte göra det hela ditt liv) och slutligen att hantera sociala relationer (social skills, utan det garanterat inget ligg).

Ring och prata med dem på 018-727 05 68
2016-11-27, 16:25
Medlem
Jag gillar att du engagerar dig i ditt yttre! Stort steg i rätt riktning. Världen är väldigt ytlig, det är bara att acceptera. Ärman välvårdad så bemöts man bättre, och snygga kläder är ett steg i rätt riktning.

Nu i början går det bra att handla på HM, men försök undvika det så mycket som möjligt. Vi har ety kasst utbud på kläder i Sverige, iallafall i våra fysiska butiker. Volt och Brothers håller hög kvalité dock, så börja kika där istället. Försök komma bort från HM så mycket som möjligt.
2016-11-27, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Jag gillar att du engagerar dig i ditt yttre! Stort steg i rätt riktning. Världen är väldigt ytlig, det är bara att acceptera. Ärman välvårdad så bemöts man bättre, och snygga kläder är ett steg i rätt riktning.

Nu i början går det bra att handla på HM, men försök undvika det så mycket som möjligt. Vi har ety kasst utbud på kläder i Sverige, iallafall i våra fysiska butiker. Volt och Brothers håller hög kvalité dock, så börja kika där istället. Försök komma bort från HM så mycket som möjligt.

Jag tror inte du förstår eller satt dig in i TS bakgrund. Det minsta ts behöver nu är att bli förvirrad av att få höra att han ska undvika vissa klädbutiker (som säljer helt vanliga kläder).

Självklart ska du fortsätta handla på HM Markus. På obestämd tid. Och bekymra dig inte att någon skriver att du ska "undvika" den butiken. Utan nu är vi alla glada att du börjar känna dig bekväm att titta på kläder där och kanske handla lite. Sen får ditt intresse och dina framsteg styra om du vill undersöka andra butiker.
2016-11-27, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Markunator
De här:
http://imgur.com/MdTMJl3
Jag är rädd för att köra bil. Och då menar jag inte "osäker", som med allt annat i den här tråden - jag menar bokstavligt talat rädd.

Jag förstår att du jobbar för fullt upp på med förändringar just nu så ta inte vatten över huvudet. MEN. Har du körkort? Det är dessa bortförklaringar du måste lägga ned om du ska bli en man. Alla är rädda för att köra bil i början. Precis som att det är jobbigt att prata med tjejer i början. Allt det där släpper så länge du övervinner den rädslan och slutar säga att du är "rädd" för det och att det är omöjligt för det är det inte. Vilken idiot som helst kan ta ett körkort och köra bil. Man måste utmana sig själv, tro på sig själv och när man sedan nåt målet kommer man ur starkare och inser att det inte var så jävla svårt trots allt...

Riktigt snygga kläder du hade köpt. Fan blir sugen själv, min garderob består av mjukisbyxor och t-shirtar.

Jag är 26 och oskuld, så du är inte ensam. Inte för att det skulle få dig att må bättre.
Senast redigerad av Revolutionz 2016-11-27 kl. 22:47.
2016-11-28, 00:36
Medlem
Citat:
Ja, jag ska gå själv till H&M nästa gång. Jag ska göra en beställning från deras hemsida först, också.

Är det något du klarar av att göra själv eller behöver du hjälp av din mamma? Alltså att handla över nätet. Frågan är inte menad att låta hånfull, utan jag frågar för att få en bättre uppfattning om dina färdigheter.

Citat:

Det här ser jag att du redan hunnit få ett utförligt svar på.

Citat:
Jag har hunnit läsa i två av dem: Alla får ligga av Henrik Fexeus och Stiljournalen av Fredrik av Klercker.

Den förstnämnda verkar lite väl tjock för att bara låna från biblioteken; jag tror jag ska köpa den i stället - alternativt önska mig den i julklapp. Den sistnämnda verkar inte riktigt vara nåt. Den verkar främst beskriva väldigt fin klädstil, som jag nästan aldrig använder. Jag har redan en full kostym som jag använde på en gasque tidigare i år. Jag är nöjd med den kostymen.

Hur ska ni fira jul? Ensamma eller med släkten? Om fallet är det sistnämnda, så bör du nog vara medveten om att det kommer bli awkward stämning runt granen när du som 25-årig oskuld halar fram en titel vid namn "Alla får ligga: Strategier i förförelsekonst" ur julklappshögen som gåva från dina föräldrar. Det är inget fel på den boken, jag har själv läst den och är helt övertygad om att den kommer ge dig mycket i utbyte, då boken rätt ingående beskriver hur man bland annat läser av kropsspråk och subtila signaler - områden som du har jätteproblem med och som är helt nödvändiga att kunna bemästra hyfsat i sociala sammanhang och inte minst när det kommer till att dejta.

Ett tips i all välmening: önska dig ett presentkort till en bokaffär istället. Det är helt enkelt inte en bok man önskar sig i julklapp av sina föräldrar, utan en bok man köper eller lånar på egen hand. En vuxen man drar inte in sina föräldrar i sitt sexualliv och du kommer garanterat göra dom väldigt obekväma genom att önska dig den. Att inte dra in sina föräldrar i sitt sexliv som vuxen faller inom ramen för outtalade sociala koder. Däremot så ska du absolut inte skämmas över att själv köpa/låna den. Det är helt enkelt bara en sån där bok, precis som Kama Sutra, som man införskaffar och läser på egen hand, utan sina föräldrars inblandning.

Vad gäller "Stilguiden" så låter det bra att du åtminstone bläddrat i den. För det utgår jag ifrån eftersom du redan hunnit avfärdat den som inget för dig? Eller hur kom du fram till den slutsatsen? Eftersom jag äger den så hämtade jag den ur bokhyllan nu och slöbläddrar lite i den för att friska upp minnet. Jag kan förstå att det verkar som en avlägsen värld om du ser den som en guide du måste följa till punkt och pricka, men det var inte ett boktips vars innehåll var menat att tas absolut bokstavligt, utan som inspiration med rätt många grundläggande tips och råd. Det är ingen bok vars stilguide du ska kopiera rakt av. Men du har ju uppenbarligen rätt många frågor kring kläder (hur du ska matcha kläder, vad som passar till vad, vilka handskar och skor du bör köpa till skepparkavajen, råd kring glasögon, osv - samtliga ämnen avhandlas i boken) som regelbundet kommer upp här i tråden, som du hade kunnat få tips på där. Den handlar om så otroligt mycket mer än bara kavajer. Stirra dig inte blind och häng upp dig på enskilda detaljer, utan se helheten med boken.

Tyvärr så känner jag inte till någon annan lika grundläggande bok kring manlig stil på svenska. Det finns några andra titlar, men dom är mer nischade och du skulle uppfatta dom som ännu mer verklighetsfrånvända om du nu inte tycker att den här är något för dig.

Citat:
Det kan jag inte komma på i förväg. Jag vet ju inte vad sammanhanget är eller någonting.

Men du nämnde ju själv att du ska ge dig på (skitbra!) att gå fram och prata med "snygga tjejer" nästa vecka. Så någon sorts bild/scenario kring det hela måste du väl ha hunnit måla upp i huvudet? Allt från vilken miljö (bar? ute på stan? i mataffären? busskuren? etc) du tänkt dig som jaktmark till hur du ska inleda samtalet. Jag tror du måste förbereda dig lite vad gäller hur du ska inleda samtalen och vad som kan vara lämpligt att prata/fråga om innan du ger dig på det, eftersom du själv upprepade gånger sagt att du har jättestora problem med att prata med folk.

Jag säger inte att du ska låta bli; tvärtom! Jag tycker att det är ett skitbra initiativ av dig. Men vad är din plan liksom?

Citat:
Det här är den mössa och de vantar som jag har just nu:
http://imgur.com/GWVfMvO

Vad tycker du om dem? Passar de till min nuvarande skepparkavaj och halsduk, eller borde jag skaffa nya? Jag skulle vilja köpa den där gröna halsduken, och då sa ju du att jag behöver en mönstrad mössa - men några såna verkar inte finnas på H&M?

Vantarna är ingen katastrof, men inte heller speciellt snygga. Dom bara "är". Ett par enkla, stilrena svarta skinnhandskar kan du ju omöjligen misslyckas med iaf. Inga krusiduller eller detaljer på. Bara ett par smala, vanliga skinnhandskar. Men det är inget som är akut, så har du dåligt med pengar nu så prioritera annorlunda.

Men du - det här är precis därför jag vill att du ska läsa Stilguiden eller ta fortsatta frågor, som den med mössan, i klädforumet för klassisk stil på Flashback. Om inte annat så kommer mod rycka in snart och skälla på oss för att vi går off topic Så du får uppdraget av mig nu att starta en tråd där angående hjälp med mössan! Och gör klart att du har en viss budget att hålla dig till.

https://www.flashback.org/f384B
2016-11-28, 01:32
Medlem
Citat:
Nja, Dressmann är jag också van vid. Stadium med.

Dressmann är inte en klädbutik jag personligen skulle rekommendera, men känner du dig bekväm där så ska du såklart fortsätta gå dit. Stadium handlar du däremot fortsättningsvis bara träningskläder i. Inga vardagskläder. Då kommer det fortsätta se ut som att din mamma har stylat dig till pulkabacken.

Citat:
Tyvärr så måste jag medge att jag har gjort ett misstag: det var inte en hyresrätt som mina föräldrar letade efter, det var en bostadsrätt. Jag ber om ursäkt.

Man kan inte lämna in en annons åt en bostadsrätt, men jag antar att jag ändå också kan leta (även om det inte finns nån lägenhet jag kan hitta som de inte kan hitta).

Eftersom det är dina föräldrar som ska investera i och köpa bostadsrätten så är det nog bäst att du överlämnar det åt dom. Att leta efter en bostadsrätt är en helt annan sak än att leta efter en hyresrätt, det förstår du va?

Citat:
4 650 kr? Bra! Inte tillräckligt dock. Dessutom får jag väl inget om jag har ett jobb, antar jag?

Här vet jag inte ens var jag ska börja. Först och främst; vad jag kan läsa mig till så är summan 5 090 kr, och det är maxtaket. Det är inte en summa du automatiskt har rätt till, utan exakt hur mycket du får ut beror på hur hög hyra du har. Sen därefter så kan aldrig ersättas för mer än maxtaket - summan därefter får du i så fall skjuta till från aktivitetsersättningen. Det kommer även göras avdrag på den totala summan av bostadstillägget om du har en privat förmögenhet (t ex sparkonto) på mer än 100 000 kr. Detta eftersom bostadstillägg är ett bidrag. Din eventuella förmögenhet är för övrigt något som du är skyldig att anmäla när du ansöker.
Men du ska väl hyra bostaden av dina föräldrar, eftersom dom ska köpa den till dig och stå som ägare på kontraktet? Då är det ju dom du "hyr" av och som sätter hyran. Då är dom säkert snälla och hyr ut den till en summa som är under maxtaket.
Tough shit, men jag kan säga att du troligtvis kommer ha mer över i månaden på aktivitetsersättning + bostadstillägg än vad du kommer ha på CSN/studielån.
Nu har du varit bortskämd med att bo mer eller mindre gratis hemma under sex år av ditt vuxna liv, så det kommer bli en omställning. Men med en maxhyra på 6000 kr så ska du absolut kunna leva på den totala summan du får ut i månaden. Du får helt enkelt dra ner på andra kostnader du har och göra en noggrann budget. Men det här kan du få hjälp och stöd med av diverse instanser från kommunen.

Det är omöjligt för oss att svara på exakt hur mycket du kommer få ut, för det beror på hyran och dina tillgångar. Så ring Försäkringskassan och frågar vad som gäller i exakt ditt fall!

Citat:
Okej, jag begriper inte hur fan "vilande aktivitetsersättning" ska kunna hjälpa mig, eftersom jag inte ens får några pengar... Jag är ledsen, men jag fattar inte. Du måste förklara det här för mig.

Du har ju själv sagt att du får aktivitetsersättning! Eller har det förändrats? "Vilande aktivitetsersättning" betyder att du kan ansöka om att testa att jobba eller plugga under en viss tid (har för mig att det är två år, orkar inte kolla upp det just nu) utan att du behöver ansöka om aktivitetsersättning på nytt ifall du nu inte skulle klara av att jobba eller studera.

Om du testar på att jobba så får du behålla 25% av aktivitetsersättningen under tiden, samtidigt som du får lön. Men samtidigt så kommer summan du får i bostadstillägg minskas eller tas bort helt (beroende på hur mycket du tjänar) eftersom bostadstillägg är ett bidrag.
Vid högskole- och universitetsstudier så blir däremot aktivitetsersättningen helt vilande. Då får du heller ingen aktivitetsersättning. Så då får du ansöka om CSN/studielån. Under tiden är aktivitesersättningen vilande i två år. Sen tas den antingen bort helt (om du anses tillräckligt frisk för att kunna jobba eller plugga på heltid) eller så sjukskrivs du på nytt. Det kan bli allt mellan 25-100%, beroende på hur nedsatt din arbetsfunktion anses vara då.

Jag blir helt bestört över att ingen i din närhet - dina föräldrar, kommunen eller habiliteringen - verkar ha tagit upp det här med dig. Eller så har dom försökt förklara utan att du förstått. Det är såklart svårt för oss att veta. Men det låter ju som att inte ens dina föräldrar har koll på vad som gäller.

Det är omöjligt för mig/oss att räkna ut hur mycket du får, för det finns x antal parametrar att ta hänsyn till som vi antingen inte har koll på eller som inte står klart förrän du fått ett jobb eller kommit in på en utbildning.

Men RING Försäkringskassan för att reda ut alla frågor. Det är bättre att fråga en gång för mycket än att fylla i fel uppgifter och bli återbetalningsskyldig i framtiden.

Men du kan i alla fall inte uppbära aktivitetsersättning/bostadstillägg samtidigt som du har CSN.

Citat:
Vad vet man aldrig?

Du vet inte vad en arbetsplats har för arbetsuppgifter innan du frågat eller fått anställning.

Citat:
När mitt hår har vuxit ut så ska jag skaffa en av de där frisyrerna som EddieCabot tipsade mig om.

Kanon! Dom var skitsnygga.
2016-11-28, 01:41
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutionz
Jag förstår att du jobbar för fullt upp på med förändringar just nu så ta inte vatten över huvudet. MEN. Har du körkort? Det är dessa bortförklaringar du måste lägga ned om du ska bli en man. Alla är rädda för att köra bil i början. Precis som att det är jobbigt att prata med tjejer i början. Allt det där släpper så länge du övervinner den rädslan och slutar säga att du är "rädd" för det och att det är omöjligt för det är det inte. Vilken idiot som helst kan ta ett körkort och köra bil. Man måste utmana sig själv, tro på sig själv och när man sedan nåt målet kommer man ur starkare och inser att det inte var så jävla svårt trots allt...

Riktigt snygga kläder du hade köpt. Fan blir sugen själv, min garderob består av mjukisbyxor och t-shirtar.

Jag är 26 och oskuld, så du är inte ensam. Inte för att det skulle få dig att må bättre.

Vad är det med gamla oskulder och klä sig fult? Min polare är 27 och oskuld, han klär sig också på ett icke önskvärt sätt. Vad fan är det med er? Hyfsade kläder är inte dyrt.
2016-11-28, 02:19
Medlem
Citat:
Vad är det med gamla oskulder och klä sig fult? Min polare är 27 och oskuld, han klär sig också på ett icke önskvärt sätt. Vad fan är det med er? Hyfsade kläder är inte dyrt.
Jag bryr mig helt enkelt inte.
2016-11-28, 13:55
Medlem
Okej, så för det första vill jag säga att i morgon (tisdagen den 29:e) så ska jag både ut och undersöka ögonen samt gå med mitt personliga brev till olika arbetsplatser. Jag hade tänkt mig: Willys, ICA (finns både ett stort och ett litet här i Uppsala; vet inte vilket jag ska ta), Claes Ohlson och Akademibokhandeln. Låter det bra.

Citat:
1. Därför att personer som träffat dig sagt det.

Vilka då? Vilka har du träffat som har träffat mig i verkligheten?

Citat:
5. Om du tror att jag har fel, fråga någon som du tror skulle svara ärligt på om det kunde vara en bra idé för dig att öva på samtalsregler.

Vem skulle det vara? Jag känner ingen som inte är släkt med mig. Jag har ingen aning om vem det skulle vara.

Citat:
Jag tänker inte tjattra om det här i 40 sidor. Har rekommenderat litteratur, detta är dock erkänt svårt att förbättra själv utan feedback. Kontakta http://www.lul.se/sv/Kampanjwebbar/NarvardsteametNPF/
så kan du vara med på kurserna som startar i vår.

Det är gratis och de kan hjälpa dig att lära dig organisera din vardag (gör dig mer självständig), komma igång med och avsluta aktiviteter (gör dig mer självständig, du har mycket svårt för att komma igång), hjälpa dig hantera vård- och myndighetskontakter (gör dig mer självständig, dina föräldrar ska inte göra det hela ditt liv) och slutligen att hantera sociala relationer (social skills, utan det garanterat inget ligg).

Ring och prata med dem på 018-727 05 68

Jag ska kontakta dem. Tack så mycket för tipset!

Citat:
Ursprungligen postat av knightofsweden
Självklart ska du fortsätta handla på HM Markus. På obestämd tid. Och bekymra dig inte att någon skriver att du ska "undvika" den butiken. Utan nu är vi alla glada att du börjar känna dig bekväm att titta på kläder där och kanske handla lite. Sen får ditt intresse och dina framsteg styra om du vill undersöka andra butiker.

Tack, det ska jag!

Jag kanske prövar på StayHard nån gång också.

Citat:
Ursprungligen postat av Revolutionz
Jag förstår att du jobbar för fullt upp på med förändringar just nu så ta inte vatten över huvudet. MEN. Har du körkort?

Nej, och jag vill aldrig ha ett heller.

Citat:
Det är dessa bortförklaringar du måste lägga ned om du ska bli en man. Alla är rädda för att köra bil i början. Precis som att det är jobbigt att prata med tjejer i början. Allt det där släpper så länge du övervinner den rädslan och slutar säga att du är "rädd" för det och att det är omöjligt för det är det inte. Vilken idiot som helst kan ta ett körkort och köra bil. Man måste utmana sig själv, tro på sig själv och när man sedan nåt målet kommer man ur starkare och inser att det inte var så jävla svårt trots allt...

Om jag börjar köra bil så är det bara en tidsfråga innan jag råkar ut för en bilolycka. Jag har ADD; det är ingen bra idé för mig att köra bil.

Dessutom har jag inte råd med en bil, jag har inget intresse att äga en bil, och man behöver inte ens äga en bil i Uppsala!
2016-11-28, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syntaxxxerror
Är det något du klarar av att göra själv eller behöver du hjälp av din mamma? Alltså att handla över nätet. Frågan är inte menad att låta hånfull, utan jag frågar för att få en bättre uppfattning om dina färdigheter.

Jag kan göra det själv. Jag har beställt online många gånger (men aldrig kläder).

Citat:
Hur ska ni fira jul? Ensamma eller med släkten?

Med släkten - men jag brukar sedan en tid tillbaka få mina julklappar innan de kommer hem till oss - eller innan vi kommer hem till dem. Det vi har tillsammans numera är i stället ett sorts julklappslotteri, plus bara några få julklappar som vi ger varandra.

Citat:
Om fallet är det sistnämnda, så bör du nog vara medveten om att det kommer bli awkward stämning runt granen när du som 25-årig oskuld halar fram en titel vid namn "Alla får ligga: Strategier i förförelsekonst" ur julklappshögen som gåva från dina föräldrar. Det är inget fel på den boken, jag har själv läst den och är helt övertygad om att den kommer ge dig mycket i utbyte, då boken rätt ingående beskriver hur man bland annat läser av kropsspråk och subtila signaler - områden som du har jätteproblem med och som är helt nödvändiga att kunna bemästra hyfsat i sociala sammanhang och inte minst när det kommer till att dejta.

Okej, jag köper den själv i stället, då. Kan jag önska mig några av de böcker som inte handlar om sex?

Citat:
Ett tips i all välmening: önska dig ett presentkort till en bokaffär istället.

Jag kommer antagligen att köpa boken innan julafton, men visst, jag kan önska mig ett presentkort ändå.

Citat:
Vad gäller "Stilguiden" så låter det bra att du åtminstone bläddrat i den. För det utgår jag ifrån eftersom du redan hunnit avfärdat den som inget för dig? Eller hur kom du fram till den slutsatsen?

Den verkade bara handla om väldigt dyra och fina kläder och accessoarer, inte sånt man har på sig till vardags. Jag menar, det där om att man ska ha olika armbandsur för olika tillfällen? Vad i helvete är det med det, egentligen?

Men jag kanske har fel.

Citat:
Det är ingen bok vars stilguide du ska kopiera rakt av. Men du har ju uppenbarligen rätt många frågor kring kläder (hur du ska matcha kläder, vad som passar till vad, vilka handskar och skor du bör köpa till skepparkavajen, råd kring glasögon, osv - samtliga ämnen avhandlas i boken) som regelbundet kommer upp här i tråden, som du hade kunnat få tips på där. Den handlar om så otroligt mycket mer än bara kavajer. Stirra dig inte blind och häng upp dig på enskilda detaljer, utan se helheten med boken.

Okej, jag kanske köper den boken också, då. Tror du att den skulle vara en bok värd att önska sig i julklapp?

Citat:
Men du nämnde ju själv att du ska ge dig på (skitbra!) att gå fram och prata med "snygga tjejer" nästa vecka. Så någon sorts bild/scenario kring det hela måste du väl ha hunnit måla upp i huvudet?

Nej, det har jag faktiskt inte. Hela idén var att jag skulle gå fram till nån och bara prata med dem när jag bara är ute på stan, eller hur? För det räknas inte om jag går till t.ex. en studentnation och pratar med tjejer? Det gjorde jag nämligen i går; jag gick på ett adventsfika och pratade med två tjejer ett bra tag.

Jag har inget scenario över huvud taget. Jag har ingen fantasi när det gäller sånt här, för jag vet ingenting om det.

Citat:
Allt från vilken miljö (bar? ute på stan? i mataffären? busskuren? etc) du tänkt dig som jaktmark till hur du ska inleda samtalet. Jag tror du måste förbereda dig lite vad gäller hur du ska inleda samtalen och vad som kan vara lämpligt att prata/fråga om innan du ger dig på det, eftersom du själv upprepade gånger sagt att du har jättestora problem med att prata med folk.

Jag kan inte förbereda mig i förtid. Jag vet inte hur jag ska göra. Dessutom har jag aldrig gått till en bar i hela mitt liv.

Alltså, jag antar väl att jag har föreställt mig mataffären, men mer än så har jag inte tänkt. Jag har ingen jävla aning om vad jag skulle säga; jag kan inte riktigt prata med folk så där.

Citat:
Jag säger inte att du ska låta bli; tvärtom! Jag tycker att det är ett skitbra initiativ av dig. Men vad är din plan liksom?

Har ingen.

Citat:
Vantarna är ingen katastrof, men inte heller speciellt snygga. Dom bara "är". Ett par enkla, stilrena svarta skinnhandskar kan du ju omöjligen misslyckas med iaf. Inga krusiduller eller detaljer på. Bara ett par smala, vanliga skinnhandskar. Men det är inget som är akut, så har du dåligt med pengar nu så prioritera annorlunda.

Jag kan köpa dem online tillsammans med halsduken.

Citat:
Men du - det här är precis därför jag vill att du ska läsa Stilguiden eller ta fortsatta frågor, som den med mössan, i klädforumet för klassisk stil på Flashback. Om inte annat så kommer mod rycka in snart och skälla på oss för att vi går off topic Så du får uppdraget av mig nu att starta en tråd där angående hjälp med mössan! Och gör klart att du har en viss budget att hålla dig till.

https://www.flashback.org/f384B

Din länk leder ingenstans.

Men visst, jag ska starta en ny tråd på det forumet.

Citat:
Eftersom det är dina föräldrar som ska investera i och köpa bostadsrätten så är det nog bäst att du överlämnar det åt dom. Att leta efter en bostadsrätt är en helt annan sak än att leta efter en hyresrätt, det förstår du va?

Ja, det förstår jag.

Citat:
Här vet jag inte ens var jag ska börja. Först och främst; vad jag kan läsa mig till så är summan 5 090 kr, och det är maxtaket. Det är inte en summa du automatiskt har rätt till, utan exakt hur mycket du får ut beror på hur hög hyra du har. Sen därefter så kan aldrig ersättas för mer än maxtaket - summan därefter får du i så fall skjuta till från aktivitetsersättningen. Det kommer även göras avdrag på den totala summan av bostadstillägget om du har en privat förmögenhet (t ex sparkonto) på mer än 100 000 kr. Detta eftersom bostadstillägg är ett bidrag. Din eventuella förmögenhet är för övrigt något som du är skyldig att anmäla när du ansöker.

Jaha, då får jag väl informera mina föräldrar om det här, då.

Citat:
Men du ska väl hyra bostaden av dina föräldrar, eftersom dom ska köpa den till dig och stå som ägare på kontraktet? Då är det ju dom du "hyr" av och som sätter hyran. Då är dom säkert snälla och hyr ut den till en summa som är under maxtaket.

Inte fan vet jag vem jag ska hyra den ifrån. Jag vet ingenting!

Citat:
Du får helt enkelt dra ner på andra kostnader du har och göra en noggrann budget. Men det här kan du få hjälp och stöd med av diverse instanser från kommunen.

Pappa håller på och letar efter en boendestödjare just nu. Han och mamma kommer dessutom att besöka mig ett dygn i veckan i början. Vad mer kan jag ha för stöd?

Citat:
Det är omöjligt för oss att svara på exakt hur mycket du kommer få ut, för det beror på hyran och dina tillgångar. Så ring Försäkringskassan och frågar vad som gäller i exakt ditt fall!

Okej, det ska jag göra.

Citat:
Du har ju själv sagt att du får aktivitetsersättning! Eller har det förändrats? "Vilande aktivitetsersättning" betyder att du kan ansöka om att testa att jobba eller plugga under en viss tid (har för mig att det är två år, orkar inte kolla upp det just nu) utan att du behöver ansöka om aktivitetsersättning på nytt ifall du nu inte skulle klara av att jobba eller studera.

Ja, men jag får ju inga pengar samtidigt som jag jobbar och/eller pluggar! Det är det som jag har ett problem med och inte förstår! Hur kan vilande aktivitetsersättning hjälpa mig om jag inte får några pengar?!

Citat:
Om du testar på att jobba så får du behålla 25% av aktivitetsersättningen under tiden, samtidigt som du får lön. Men samtidigt så kommer summan du får i bostadstillägg minskas eller tas bort helt (beroende på hur mycket du tjänar) eftersom bostadstillägg är ett bidrag.
Vid högskole- och universitetsstudier så blir däremot aktivitetsersättningen helt vilande. Då får du heller ingen aktivitetsersättning. Så då får du ansöka om CSN/studielån. Under tiden är aktivitesersättningen vilande i två år. Sen tas den antingen bort helt (om du anses tillräckligt frisk för att kunna jobba eller plugga på heltid) eller så sjukskrivs du på nytt. Det kan bli allt mellan 25-100%, beroende på hur nedsatt din arbetsfunktion anses vara då.

Jag fattar fortfarande inte hur jag ska göra, tyvärr.

Citat:
Jag blir helt bestört över att ingen i din närhet - dina föräldrar, kommunen eller habiliteringen - verkar ha tagit upp det här med dig. Eller så har dom försökt förklara utan att du förstått. Det är såklart svårt för oss att veta. Men det låter ju som att inte ens dina föräldrar har koll på vad som gäller.

Nej, de har aldrig tagit upp det alls. Jag vet dock inte riktigt exakt vad du menar med det, förresten. Vad menar du med att du "blir helt bestört"? Varför då?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in