Citat:
Ursprungligen postat av
syntaxxxerror
Är det något du klarar av att göra själv eller behöver du hjälp av din mamma? Alltså att handla över nätet. Frågan är inte menad att låta hånfull, utan jag frågar för att få en bättre uppfattning om dina färdigheter.
Jag kan göra det själv. Jag har beställt online många gånger (men aldrig kläder).
Citat:
Hur ska ni fira jul? Ensamma eller med släkten?
Med släkten - men jag brukar sedan en tid tillbaka få mina julklappar innan de kommer hem till oss - eller innan
vi kommer hem till
dem. Det vi har tillsammans numera är i stället ett sorts julklappslotteri, plus bara
några få julklappar som vi ger varandra.
Citat:
Om fallet är det sistnämnda, så bör du nog vara medveten om att det kommer bli awkward stämning runt granen när du som 25-årig oskuld halar fram en titel vid namn "Alla får ligga: Strategier i förförelsekonst" ur julklappshögen som gåva från dina föräldrar. Det är inget fel på den boken, jag har själv läst den och är helt övertygad om att den kommer ge dig mycket i utbyte, då boken rätt ingående beskriver hur man bland annat läser av kropsspråk och subtila signaler - områden som du har jätteproblem med och som är helt nödvändiga att kunna bemästra hyfsat i sociala sammanhang och inte minst när det kommer till att dejta.
Okej, jag köper den själv i stället, då. Kan jag önska mig några av de böcker som
inte handlar om sex?
Citat:
Ett tips i all välmening: önska dig ett presentkort till en bokaffär istället.
Jag kommer antagligen att köpa boken innan julafton, men visst, jag kan önska mig ett presentkort ändå.
Citat:
Vad gäller "Stilguiden" så låter det bra att du åtminstone bläddrat i den. För det utgår jag ifrån eftersom du redan hunnit avfärdat den som inget för dig? Eller hur kom du fram till den slutsatsen?
Den verkade bara handla om väldigt dyra och fina kläder och accessoarer, inte sånt man har på sig till vardags. Jag menar, det där om att man ska ha olika armbandsur för olika tillfällen? Vad i helvete är det med det, egentligen?
Men jag kanske har fel.
Citat:
Det är ingen bok vars stilguide du ska kopiera rakt av. Men du har ju uppenbarligen rätt många frågor kring kläder (hur du ska matcha kläder, vad som passar till vad, vilka handskar och skor du bör köpa till skepparkavajen, råd kring glasögon, osv - samtliga ämnen avhandlas i boken) som regelbundet kommer upp här i tråden, som du hade kunnat få tips på där. Den handlar om så otroligt mycket mer än bara kavajer. Stirra dig inte blind och häng upp dig på enskilda detaljer, utan se helheten med boken.
Okej, jag kanske köper den boken också, då. Tror du att
den skulle vara en bok värd att önska sig i julklapp?
Citat:
Men du nämnde ju själv att du ska ge dig på (skitbra!) att gå fram och prata med "snygga tjejer" nästa vecka. Så någon sorts bild/scenario kring det hela måste du väl ha hunnit måla upp i huvudet?
Nej, det har jag faktiskt inte. Hela idén var att jag skulle gå fram till nån och bara prata med dem när jag bara är ute på stan, eller hur? För det räknas inte om jag går till t.ex. en studentnation och pratar med tjejer? Det gjorde jag nämligen i går; jag gick på ett adventsfika och pratade med två tjejer ett bra tag.
Jag har inget scenario över huvud taget. Jag har ingen fantasi när det gäller sånt här, för jag vet ingenting om det.
Citat:
Allt från vilken miljö (bar? ute på stan? i mataffären? busskuren? etc) du tänkt dig som jaktmark till hur du ska inleda samtalet. Jag tror du måste förbereda dig lite vad gäller hur du ska inleda samtalen och vad som kan vara lämpligt att prata/fråga om innan du ger dig på det, eftersom du själv upprepade gånger sagt att du har jättestora problem med att prata med folk.
Jag kan inte förbereda mig i förtid. Jag vet inte hur jag ska göra. Dessutom har jag aldrig gått till en bar i hela mitt liv.
Alltså, jag antar väl att jag har föreställt mig mataffären, men mer än så har jag inte tänkt. Jag har ingen jävla aning om vad jag skulle säga; jag kan inte riktigt prata med folk så där.
Citat:
Jag säger inte att du ska låta bli; tvärtom! Jag tycker att det är ett skitbra initiativ av dig. Men vad är din plan liksom?
Har ingen.
Citat:
Vantarna är ingen katastrof, men inte heller speciellt snygga. Dom bara "är". Ett par enkla, stilrena svarta skinnhandskar kan du ju omöjligen misslyckas med iaf. Inga krusiduller eller detaljer på. Bara ett par smala, vanliga skinnhandskar. Men det är inget som är akut, så har du dåligt med pengar nu så prioritera annorlunda.
Jag kan köpa dem online tillsammans med halsduken.
Citat:
Men du - det här är precis därför jag vill att du ska läsa Stilguiden eller ta fortsatta frågor, som den med mössan, i klädforumet för klassisk stil på Flashback. Om inte annat så kommer mod rycka in snart och skälla på oss för att vi går off topic

Så du får uppdraget av mig nu att starta en tråd där angående hjälp med mössan! Och gör klart att du har en viss budget att hålla dig till.
https://www.flashback.org/f384B
Din länk leder ingenstans.
Men visst, jag ska starta en ny tråd på det forumet.
Citat:
Eftersom det är dina föräldrar som ska investera i och köpa bostadsrätten så är det nog bäst att du överlämnar det åt dom. Att leta efter en bostadsrätt är en helt annan sak än att leta efter en hyresrätt, det förstår du va?
Ja, det förstår jag.
Citat:
Här vet jag inte ens var jag ska börja. Först och främst; vad jag kan läsa mig till så är summan 5 090 kr, och det är maxtaket. Det är inte en summa du automatiskt har rätt till, utan exakt hur mycket du får ut beror på hur hög hyra du har. Sen därefter så kan aldrig ersättas för mer än maxtaket - summan därefter får du i så fall skjuta till från aktivitetsersättningen. Det kommer även göras avdrag på den totala summan av bostadstillägget om du har en privat förmögenhet (t ex sparkonto) på mer än 100 000 kr. Detta eftersom bostadstillägg är ett bidrag. Din eventuella förmögenhet är för övrigt något som du är skyldig att anmäla när du ansöker.
Jaha, då får jag väl informera mina föräldrar om det här, då.
Citat:
Men du ska väl hyra bostaden av dina föräldrar, eftersom dom ska köpa den till dig och stå som ägare på kontraktet? Då är det ju dom du "hyr" av och som sätter hyran. Då är dom säkert snälla och hyr ut den till en summa som är under maxtaket.
Inte fan vet jag vem jag ska hyra den ifrån.
Jag vet ingenting!
Citat:
Du får helt enkelt dra ner på andra kostnader du har och göra en noggrann budget. Men det här kan du få hjälp och stöd med av diverse instanser från kommunen.
Pappa håller på och letar efter en boendestödjare just nu. Han och mamma kommer dessutom att besöka mig ett dygn i veckan i början. Vad mer kan jag ha för stöd?
Citat:
Det är omöjligt för oss att svara på exakt hur mycket du kommer få ut, för det beror på hyran och dina tillgångar. Så ring Försäkringskassan och frågar vad som gäller i exakt ditt fall!
Okej, det ska jag göra.
Citat:
Du har ju själv sagt att du får aktivitetsersättning! Eller har det förändrats? "Vilande aktivitetsersättning" betyder att du kan ansöka om att testa att jobba eller plugga under en viss tid (har för mig att det är två år, orkar inte kolla upp det just nu) utan att du behöver ansöka om aktivitetsersättning på nytt ifall du nu inte skulle klara av att jobba eller studera.
Ja, men jag får ju inga pengar samtidigt som jag jobbar och/eller pluggar! Det är
det som jag har ett problem med och inte förstår! Hur kan vilande aktivitetsersättning hjälpa mig om jag inte får några pengar?!
Citat:
Om du testar på att jobba så får du behålla 25% av aktivitetsersättningen under tiden, samtidigt som du får lön. Men samtidigt så kommer summan du får i bostadstillägg minskas eller tas bort helt (beroende på hur mycket du tjänar) eftersom bostadstillägg är ett bidrag.
Vid högskole- och universitetsstudier så blir däremot aktivitetsersättningen helt vilande. Då får du heller ingen aktivitetsersättning. Så då får du ansöka om CSN/studielån. Under tiden är aktivitesersättningen vilande i två år. Sen tas den antingen bort helt (om du anses tillräckligt frisk för att kunna jobba eller plugga på heltid) eller så sjukskrivs du på nytt. Det kan bli allt mellan 25-100%, beroende på hur nedsatt din arbetsfunktion anses vara då.
Jag fattar fortfarande inte hur jag ska göra, tyvärr.
Citat:
Jag blir helt bestört över att ingen i din närhet - dina föräldrar, kommunen eller habiliteringen - verkar ha tagit upp det här med dig. Eller så har dom försökt förklara utan att du förstått. Det är såklart svårt för oss att veta. Men det låter ju som att inte ens dina föräldrar har koll på vad som gäller.
Nej, de har aldrig tagit upp det alls. Jag vet dock inte riktigt exakt vad du menar med det, förresten. Vad menar du med att du "blir helt bestört"? Varför då?