Citat:
Ursprungligen postat av
knightofsweden
För det första så har du visst en stor mängd av alla de där sakerna. Ditt dåliga självförtroende gör dig helt förblindad.
Så du är inte snäll? Du har dålig moral? Du är inte beredd att ge beröm? Du kan alltså inte prata om djupare saker? Du är ful? Du är inte hälsosam och tar han om din kropp? Du är inte beredd att göra dig fin för en flickas skull? Du är inte ärlig?
Jo det är du. Jo det kan du. Om du bara ser på dig själv och tänker på vad du inte är eller vad du inte kan göra så glömmer du helt bort vad du faktiskt har och vad du kan göra.
Okej, jag överdrev nog lite grann. Jag är inte
alla de där sakerna, i alla fall.
Jag är väl
egentligen snäll, men jag kan tappa tålamodet och fräsa till ibland; jag vet inte riktigt vad som är socialt acceptabelt och vad som inte är det.
Jag är inte hälsosam och tar inte riktigt hand om min kropp (äter för mycket), men jag tänker ändra på det.
Men annars är jag alla de där sakerna som du frågade om där.
Citat:
Var vänligt titta på det hör klippet och lyssna på vad han säger:
https://www.youtube.com/watch?v=Gc4HGQHgeFE
Jag har redan sett det där klippet. Det hjälper mig inte riktigt.
Citat:
Det är inte heller sant. Bara för att du har svårt att välja så betyder inte det att du inte ska välja. Gör du likadant när du står på McD och inte vet vad du ska äta. Går du därifrån och äter inte alls?
Eller om du inte vet vad du ska sätta på dig för jacka innan du går ut. Slutar det med att du då går utan jacka? Du har så mycket möjligheter framför dig, men eftersom du inte kan VÄLJA så blir det ingenting och du planerar redan att om inget händer så kommer du senare ta ditt liv.
När jag äter på Max (inte McDonald's) så äter jag i stort sett alltid samma sak, och dessutom så äger jag bara två jackor - en tjock och en ännu tjockare. Dessutom går det inte att jämföra med att välja utbildning.
Och ja, jag
kommer att ta mitt liv om inget händer (så småningom. Tror jag).
Citat:
Det där är samma sak som att säga att du inte vill ha ett jobb. Jag tror inte du vill ha något jobb. Jag tror att du är nöjd med att Daglig verksamhet INTE fixar jobb till dig. Eller hur? För det finns inte något jobb du vill ha. Hur ska de kunna ordna ett jobb om du inte är villig att klara av något jobb? Du ger dem en fullständigt omöjlig uppgift.
Nej, så är inte fallet. Jag klarar inte av ett jobb med mycket stress och fysiskt arbete. Det var bara det jag menade, inget annat.
Dessutom så är anledningen till att de inte har fått ut mig på arbetsplatser ännu att jag inte är tillräckligt social ännu.
Citat:
Snälla. Jag gifte mig när jag var 26 och var oskuld då. Det var inge synd om mig för det. Du har hela livet framför dig och du ska nog hinna få ditt i sängen så snart du börjar ordna upp lite. Här hamnar vi i samma hörn igen. Du har ca 10 år bakom dig där du saknat sex? Du har 40-50 år framför dig som tillåter sexuell aktivitet. Sluta se bakåt och se framåt istället.
Ja, men det är ju meningen att man verkligen ska leva livet när man är ung och det har inte jag gjort.
Citat:
Här är ett personligt brev som jag skrev åt dig. Nej du frågade inte efter det, utan du skrev tydligt att du inte skulle använda ett sådant. Här får du det i alla fall. Det här brevet kan anpassas till flera olika arbetsplatser och t.ex. på ICA så kan jag garantera att det är mer välskrivet än 99,9% av alla deras jobbansökningar.
Tack ska du ha, men jag vill bara påpeka att jag inte är någon börda för mina föräldrar, i alla fall inte enligt dem (de har inte sagt det).
Citat:
Ursprungligen postat av
vaffelkvinna
Problemet här, som alla försöker peka ut för dig, är att du verkar gå och vänta på att allt ska lösa sig och bli perfekt innan du kan skrida till handling. Jag skulle vilja påstå att nästan INGEN är helt säker på vad de vill studera- men vi vet att vi faktiskt måste få tummen ur och bara välja något som låter lite intressant och försöka. Gillar man inte utbildningen så kan man faktiskt byta, vilket är väldigt vanligt.
Hur då byta?
Jag har ingen aning om vad jag ens skulle kunna
försöka utbilda mig till!
Citat:
Det är ju också svårt att veta om du kommer gilla utbildningen om du inte ens försöker? Är det inte bättre att hoppa på en utbildning som faktiskt är GRATIS i sverige, och kanske träffa lite människor? Se det som em öjlighet att komma ut i samhället, träffa människor och öva upp din social kompetens, känna att du har ett liv och få bättre självförtroende. Det finns inget värre för psyket än bara gå och dra och inte få något gjort!
Om jag pluggar så blir jag av med mina pengar från Försäkringskassan, så det måste verkligen vara
värt det. Dessutom så kan jag inte få något jobb om jag håller på och studerar i stället.
Detta har varit det främsta problemet på den här fronten: att välja mellan plugg och pengar, och mellan plugg och jobb.
Citat:
Slå inte bort detta nu med att det inte finns något, om du letar så ska du se att det finns någon utbildning som låtr iaf lite intressant- sök den! Vad går du och väntar på egentligen? Varför inte bara prova och se vad som händer?? Du slösar ändå bort din tid framför datorn, varför inte spendera den i en föreläsningssal med andra människor? Jobb kan du ju söka samtidigt. Sorry om jag låter hård men folk försöker tala vett i dig i tråden men du har inställningen att allt ä omöjligt om det inte är perfekt upplagt för just dig. Världen är inte anpassad efter dig, ibland får man kasta sig in i saker för att utvecklas som person.
Jag kan inte söka nu, för den sista ansökningsdagen för vårterminen har redan varit. Jag skulle möjligtvis kunna söka till nåt för hösten, men inte tidigare än så.
Citat:
Ursprungligen postat av
Disciplina
Mycket negativitet just nu, eller hur?
Jag tänker inte slänga några uppmuntrande ord här och tala om att "så är det inte alls du är en jättefin person". Det är möjligt att du är ett stolpskott och aldrig kommer förmedla någon djupare kontakt med en annan människa, eller så nedvärderar du dig själv just nu. Men jag kan säga en sak, och det är att oavsett vilket så kommer du inte ångra att du försökte.
Visst. Då är bara frågan hur jag ska försöka, och med vad?
Citat:
Vänskap behöver inte nödvändigtvis innebära att du känner något djupare band till personerna, bara du hittar någon/några som du kan umgås med på en någotsånär regelbunden basis. Som sagt, det finns i alla fall en person som verkar vilja hitta på någon form av aktiviteter med dig. Slösa inte bort den möjligheten.
Okej, hur skaffar jag såna då? Fan, allting har blivit så jävla försenat! Jag borde ha fokuserat på det här när jag började gymnasiet, eller nåt! Nu måste jag ta igen tio år av bortkastad tid på bara några månader.
Citat:
Okej, spamma inte hennes Facebook utan vänta och se om hon hör av sig. Hur gick det senast? Du har väl inte gjort något obekvämt närmande?
Det tror jag faktiskt inte, men jag har Asperger, så hur fan kan jag vara säker?
Citat:
Vilka är "alla"? Det är svårt att avgöra om det finns någon saklig grund till att du inte kan arbeta när du inte uttrycker dig sakligt.
"Alla" i det här fallet är Arbetsförmedlingen, Daglig Verksamhet och mina egna föräldrar. Möjligtvis några till.
Citat:
Och hur räknar du med att träffa nya personer om du inte alls intresserar dig för det?
Jag
kan intressera mig för folk. På senare år verkar det dock i stort sett bara vara tjejer som jag är sexuellt attraherad av, så...