2015-12-03, 02:34
Medlem
Demonss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Det har alltså kommit in 6000 kronor som du inte vet var de kommer ifrån. Sedan ringer en tjej och ber dig "skicka tillbaks" pengarna till ett helt annat konto än var de kom ifrån och du gör detta.

Varför känner jag på mig att någon helt annan person snart kommer höra av sig och meddela att han feltkitgt fört över 6000 kronor till ditt konto och vill ha tillbaks dessa. Tjejen som ringde dig lär han inte känna och det är knappast hans problem om du skickat pengar till henne.

Gud om det händer så tänker jag själv anmäla. Då är det fan bedrägeri.
Citera
2015-12-03, 03:16
Medlem
Bara-Robins avatar
Hur har personen fått reda på vem du är? Och ditt telefonnummer? Man kan liksom inte knalla in på en bank och fråga "vem äger detta kontonumret".
Att du sedan genomför en transaktion till ett annat konto efter ett telefonsamtal... Ja... Jag hoppas det inte kommer och biter dig i ändan, men om det gör det, då finns det ingenting du kan göra.
Även, om denne personen nu bestämmer sig för att ljuga, och säga att denne inte fått pengarna, du anmäler och visar polisen att du fört över pengarna till ett annat konto... Tjaa, lycka till!

Gällande pengarna du ska betala tillbaka nu. Kräv bevis på att personen har fört över detta till dig från början, och sätt endast in de på samma konto. Eventuellt att du fysiskt går till banken och löser det där, annars har du snart ännu fler skulder av denna natur.
Citera
2015-12-03, 08:32
Medlem
wencas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Här har du källa:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Condictio_indebiti

De 2 rättsfallen de länkas till, så anses den utbetalande parten vara "starkare" när det gäller att överblicka betalningen, och därför ansågs det ena fallet vara i god tro.
Det andra fallet, så är man restriktiv, men fastställer hovrättens dom (att pengarna ska gå åter) trots att det fanns utestående förfallna fodringar.

Mellan 2 privatpersoner, så anses den fattigare personen vara den som borde upptäckt felet, och oftast då motparten som får rätt. Det varierar lite från fall till fall, men om man ska göra en subjektiv bedömning utifrån ditt fall, så borde du upptäckt betalningen.

Att du ägnat dig åt olagligheter såsom att låna ut bankkonton, kommer snarare att ligga dig i fatet än att fria dig. Det spelar ingen roll att det är någon du litar på.

Kan du hålla käften eller? TS är stressad nog, och så kommer du och lägger fram det hela som att hon har begått ett grovt brott.
Citera
2015-12-03, 09:04
Medlem
Bankerna kan i undantagsfall (bland annat misstagsbetalningar) lämna ut kontouppgifter. Då skickas det ut ett brev till avsändare samt mottagare av pengarna med kontaktuppgifter till respektive, samt en förklaring om att pengar har överförts av misstag.

Detta har själv hänt mig.
Citera
2015-12-03, 09:29
Medlem
dayms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demons
Jo jag vet, väldigt sjukt att man inte saknar 5000 kronor liksom. Tror att personen går med på avbetalning men även det är tufft för mig, men jag kanske inte kan gnälla?

Jag finner det extremt osannolikt att en rättslig instans skulle döma dig till att betala tillbaka de initiala 5000 kronorna.
Citera
2015-12-03, 09:48
Medlem
Har du förbrukat pengarna i god tro så blir man aldrig återbetalningsskyldig. Åtminstonde gäller det löner osv som du kan ha fått för mycket av etc.

Låter väldigt suspect med att de inte håller koll på sina pengar.

Och hur fick de tag i dina kontaktuppgifter? Då det gäller banksekretess...
Citera
2015-12-03, 10:05
Medlem
wencas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supermuppen1
Hur fan kunde du inte fatta att över 10000 som inte va dina sitter på ditt konto??

Men läs ordentligt innan du kommenterar. Det hade kommit en överföring nyligen på 6000 som TS betalade tillbaka, men då fick TS veta att det även var en överföring på 5000 kr i April i år, som TS inte hade märkt.
Citera
2015-12-03, 10:11
Medlem
GeneralPoops avatar
Men alltså, är inte det här en rätt vanlig blocket-bluff?

En person säljer en fejkad vara och lämnar nån random personskontonummer.
Den personen hör sig av sig till den random människan och hävdar att man satt pengarna fel och ber sen om att skicka tillbaka dom på ett annat kontonummer.
Och den som polisen knackar på när blocketköparen polisanmäler är hos TS.

TS, säg att du kan betala tillbaka men ENBART till det kontonummer som pengarna kom ifrån och invänta reaktionen.
Citera
2015-12-03, 10:14
Medlem
nedboys avatar
Den senare insättningen som du har lagt undan skulle jag givetvis betala tillbaka. Men den som var tidigare i år skulle jag nog ställa mig frågande till. Ge den förklaringen som du ger här och så får det vara läropengar för den som gjorde fel (och uppenbarligen inte ens märket det fören lång tid efter).

Ta inte ens upp alternativet med delbetalningar. Säg att du har en pressad ekonomi och att du inte orkar med skulder och liknande. Ifrågasätt hur hen kunde vara så tokig och sätta in pengar utan att i närtid ens märka sitt fel.

Säg att du måste gå vidare med ditt liv helt enkelt.
Citera
2015-12-03, 10:21
Medlem
skeggmuffs avatar
Samma sak hände mig för några år sedan. Du har ingen skyldighet att betala tillbaka när det är så lång tid tillbaks i tiden, du har egentligen ingen skyldighet att betala tillbaka dom 6000 kronorna heller men det är ju rätt sak att göra. Dock skulle jag skitit i att betala tillbaks dom andra 5000. Är man sån idiot att man kommer på det 1 år senare så får man skylla sig själv. Säg bara att du inte har medel att betala tillbaka med nu men att du kan återkomma till dom om några år när du förhoppningsvis fått jobb om du vill vara ärlig
Citera
2015-12-03, 10:29
Medlem
Citat:
mer än 10 000 Ja, får väl göra det för jag har fan inget val. Fattar inte hur de kunde glömma bort att de överförde till fel person. Att delbetala är nog mitt enda alternativ och även det är väldigt svårt för mig just nu...
Haha årets inlägg på flashback. Seriöst hur kan man inte veta om man spenderar 10k av någon annans pengar? Va fan tror du pengarna kom ifrån varje gång du drog kortet? Inte direkt så man måste spendera alla pengar man har på kontot.
Citera
2015-12-03, 10:30
Medlem
Citat:
Ja, samtidigt är jag så förbannad på mig själv att jag aldrig ens kollade kontot. Hur kunde jag ha missat det? Hur kunde DE ha missat det?

Men, det är väl min skyldighet att betala tillbaka?
Nej det är det inte
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in