2015-12-03, 01:23
Medlem
sonpuigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demons
Haha vad menar du nu?

Är det kanske till och med så att du hittar på den här historien för kommunikation med användare på forumet får dig att känna dig på bättre humör?
Citera
2015-12-03, 01:26
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuffkatt
.

Inte så idiotiskt. Personen kanske skrev en siffra fel i kontonumret bara vid första överföringen. Sedan vet du ju hur datorer fungerar med autocomplete, som fyller i resten i formulärfält och sådant för att man ska slippa knappa massa nuffror om och om igen.
Och då kan man tänka sig att både det felaktiga och det korrekta numret låg i autocomplete, och att avsändaren nu klickade fel i den lilla dropdown som kommer upp med olika kontonummer som sparats i datorn.
(Och det är därför som det då inte trillat in 5000 extra VARJE månad, utan bara med större mellanrum)

Den dropdownen kan vara lite svår att rensa utan att rensa allt också.

(Detta till skillnad från den funktion som banken tillhandahåller för att spara kontonummer i internetbanken, den funktionen är svårare att "göra fel med" då man sannolikt tar bort ett felaktigt kontonummer)
Senast redigerad av sebnie 2015-12-03 kl. 01:30.
Citera
2015-12-03, 01:32
Medlem
Ninetaless avatar
Vad är det här för tråd? Hur många gånger har folk själva rört till siffrorna och missuppfattat allt för att sedan kallat TS idiot?

Förstår att du vill göra rätt för dig men nu när du har problem med att göra det rent ekonomiskt tycker jag att du ska avvakta och få hjälp på ett juridikforum (inte här på FB utan det finns ju hemsidor där man kan ställa frågor till jurister).

Du har inte på något sätt signat upp för att vara en del av denna karusellen. Jag hade nog känt precis som du men de har ju inte saknat pengarna på så lång tid så om du inte är skyldig(vet inte hur det ligger till i detta fall) att betala tillbaka och inte heller kan betala tillbaka så tycker jag absolut inte att du ska ta ett lån för att städa upp efter deras klantighet. Varför ska du straffas ekonomiskt med ränta för något som de orsakat?

Hade det rört sig om jättesummor hade jag tyckt att det varit en annan sak men nu är det en sådan liten summa att varken du eller paret märkte något.
Citera
2015-12-03, 01:44
Bannlyst
Citat:
Men alltså, vad skulle de vinna på det? De begär ju samma summa pengar som de skickade...
dom kanske tagit smslån i ditt namn, sen sätter banken in dom på ditt konto, personen kontaktar sen dig o säger dom satte in pengarna på fel konto, = du betalar ut pengarna till personen.
Citera
2015-12-03, 01:59
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninetales
.

Har ingen betydelse vem som orsakat problemet. Felet ska ställas till rätta till varje pris. Och TS hade inte blivit drabbad ekonomiskt med ränta och sådant om TS varit uppmärksam nog att inte bränna alla pengar, och framför allt: Gett fan i att låna ut bankkonton till nära och kära att disponera fritt.

Även ett bankkonto med 0 kr på är både riskabelt och brottsligt att låna ut. Samma med de nötter som betalar räkningar åt andra mot kontant betalning. Kan bli jätteproblem med sådant.
Om man nekas öppna konto av någon anledning så är det av en god anledning, och då skall man inte kringgå det.

Rent juridiskt ska man ha sådan bra koll på sitt konto att man så kan upptäcka fel. Och är man så rik så att man förväxlar 5000-insättningen med någon annan, legit insättning, så har man heller inga problem att betala tillbaka pengarna.

9ekompaniet: Då hade banken inte lagt sig i fallet, för de hade direkt sett att pengarna kommit från ett låneföretag. Banken kan se vilket kontonummer som är avsändande då allt loggas.
Senast redigerad av sebnie 2015-12-03 kl. 02:02.
Citera
2015-12-03, 02:01
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
9 månader sedan var det haha, sa nog fel innan.
Jag ska begära att de skickar något printscreen eller liknande. För jag överförde inte ens till personen som hade skickat pengarna från början, utan till hans tjej om du förstår vad jag menar. Så dum är jag

Det har alltså kommit in 6000 kronor som du inte vet var de kommer ifrån. Sedan ringer en tjej och ber dig "skicka tillbaks" pengarna till ett helt annat konto än var de kom ifrån och du gör detta.

Varför känner jag på mig att någon helt annan person snart kommer höra av sig och meddela att han feltkitgt fört över 6000 kronor till ditt konto och vill ha tillbaks dessa. Tjejen som ringde dig lär han inte känna och det är knappast hans problem om du skickat pengar till henne.
Citera
2015-12-03, 02:02
Medlem
oldeubois avatar
Citat:
Har du ens läst tråden? Nej, först 5000 kr och sedan 6000 kr.
Läs innan du dömer, Einstein.
Spelar det någon roll? Om du nu var en fattig gymnasiestudent, bör ett tillskott på 5000SEK vara märkbart...
Citera
2015-12-03, 02:07
Medlem
AcidGherkins avatar
Den som skickade pengarna är en idiot. Behåll dem. Det är inte stöld.
Citera
2015-12-03, 02:16
Medlem
Demonss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Bara så du vet, så är det en brottslig handling att låna ut sitt bankkonto.
http://www.expressen.se/gt/lanade-ut...vannen---domd/

Räknas som penningtvätt om kontot används för att begå brott.
Så du kan inte skylla ifrån dig, det är du som anses spenderat de 5000 kronorna.

Bara att ta lån och betala tillbaka. Du kan inte begära att avsändaren av pengarna ska gå med på någon "avbetalningsplan" (vilket faktiskt är samma som att låna pengar). Utan avsändaren ska ha tillbaka sina pengar NU, och sedan att du inte har de pengarna, det är ett problem du får lösa, till exempel genom att låna pengar.
Och tänk på att avsändaren skall ha ränta också.
Varför skulle det vara problem att ta ett lån på 6000 kr?
Du får säkert mer pengar i julklapp än det där, så det borde inte vara något problem att ta ett lån och sedan betala tillbaka allt i klump nästa månad.

Det är du som bränt pengarna (även om du lånat ut kontot vilket du inte får göra), och du som får ställa saker och ting tillrätta igen.

6 eller 9 månader är ingenting i tid med tanke på att preskription är på 10 år. Beloppet är inte tillräckligt litet för att det ska räknas som god tro med tanke på den ekonomiska situation som du var i då överföringen skedde, men inte tillräckligt stort för att hela preskriptionen skulle räknas, utan här hade man kunnat tänka sig att om det löpt säg 2-3 år så hade avsändaren förlorat sin rätt till pengarna.

Däremot, om det säg, handlat om 500 kr, DÅ hade jag varit inne på att 6-9 månader är alledes för lång tid.

Det där med kontot förstår jag att det var fel, men jag kan ta det då jag litar på min bror och var dessutom skyldig honom. Men det var fel av mig.

Men ärligt talat så tycker jag att resten av det du skriver är skit. Vad har du för källa?
Citera
2015-12-03, 02:17
Medlem
Demonss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonpuig
Är det kanske till och med så att du hittar på den här historien för kommunikation med användare på forumet får dig att känna dig på bättre humör?

Jag skulle nog hellre känna mig ensam än att bli tvungen att betala 5000 kr som jag inte har.
Citera
2015-12-03, 02:18
Medlem
Demonss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninetales
Vad är det här för tråd? Hur många gånger har folk själva rört till siffrorna och missuppfattat allt för att sedan kallat TS idiot?

Förstår att du vill göra rätt för dig men nu när du har problem med att göra det rent ekonomiskt tycker jag att du ska avvakta och få hjälp på ett juridikforum (inte här på FB utan det finns ju hemsidor där man kan ställa frågor till jurister).

Du har inte på något sätt signat upp för att vara en del av denna karusellen. Jag hade nog känt precis som du men de har ju inte saknat pengarna på så lång tid så om du inte är skyldig(vet inte hur det ligger till i detta fall) att betala tillbaka och inte heller kan betala tillbaka så tycker jag absolut inte att du ska ta ett lån för att städa upp efter deras klantighet. Varför ska du straffas ekonomiskt med ränta för något som de orsakat?

Hade det rört sig om jättesummor hade jag tyckt att det varit en annan sak men nu är det en sådan liten summa att varken du eller paret märkte något.

TACK!

Jag får försöka med juridikforumet också antar jag...
Citera
2015-12-03, 02:21
Medlem
sebnies avatar
Här har du källa:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Condictio_indebiti

De 2 rättsfallen de länkas till, så anses den utbetalande parten vara "starkare" när det gäller att överblicka betalningen, och därför ansågs det ena fallet vara i god tro.
Det andra fallet, så är man restriktiv, men fastställer hovrättens dom (att pengarna ska gå åter) trots att det fanns utestående förfallna fodringar.

Mellan 2 privatpersoner, så anses den fattigare personen vara den som borde upptäckt felet, och oftast då motparten som får rätt. Det varierar lite från fall till fall, men om man ska göra en subjektiv bedömning utifrån ditt fall, så borde du upptäckt betalningen.

Att du ägnat dig åt olagligheter såsom att låna ut bankkonton, kommer snarare att ligga dig i fatet än att fria dig. Det spelar ingen roll att det är någon du litar på.
Senast redigerad av sebnie 2015-12-03 kl. 02:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in