2015-12-02, 20:27
Moderator
Arne.Ankas avatar
Sök på "condictio indebiti" i juridik
Citera
2015-12-02, 20:27
Medlem
Nirps avatar
Var det en privatperson som överfört pengarna till dig?

De sista 6000 kommer du vara tvungen att betala tillbaka, det är huvudregeln att misstagsbetalningar ska gå åter (condictio indebiti). Däremot händer det att undantag görs, då är krav på god tro och att mottagaren har rättat sig efter förhållandena (i ditt fall, gjort dig av med pengarna).

Jag tror att du har goda chanser att slippa återbetala den första insättningen, särskilt om det gått lång tid. Du är en privatperson som handlat i god tro, inte lagt märke till betalningen (eller att den var otillbörlig iaf) och har förbrukat pengarna såsom man gör. Du borde vara skyddsvärd i det här sammanhanget, inte ska du behöva lida för att någon gjorde en felaktig betalning till dig för ett halvår sedan, som inte ens var särskilt omfattande.
Citera
2015-12-02, 20:30
Medlem
Nordfeldts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demons
Jag skickade precis 6k, de sa tack men de sa att de ville ha resten också och att banken har skickat ett brev till mig. Hur vet du att jag inte har någon skyldighet att betala tillbaka? Det är inte så att jag inte vill betala tillbaka för att vara elak, men jag har verkligen inte råd och nu är jag rädd att banken ska komma med "vi hjälper dig att betala tillbaka dina lån"- skit
Försök föreställa dig ett scenario där någon blir återbetalningsskyldig gentemot en privatperson för att denne har uppgett felaktiga uppgifter under en transaktion och dessutom inte ens varit medveten om det under en så pass lång tid.

Du får ju bara säga som det är att du är en fattig student nu och att antingen får du delbetala små summor åt gången eller så får du betala när studierna är avklarade och du har bättre ekonomiska förutsättningar, accepterar dom inte det hade jag struntat i det.

edit:småkorrigeringar
Senast redigerad av Nordfeldt 2015-12-02 kl. 20:34.
Citera
2015-12-02, 20:33
Medlem
Demonss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nirp
Var det en privatperson som överfört pengarna till dig?

De sista 6000 kommer du vara tvungen att betala tillbaka, det är huvudregeln att misstagsbetalningar ska gå åter (condictio indebiti). Däremot händer det att undantag görs, då är krav på god tro och att mottagaren har rättat sig efter förhållandena (i ditt fall, gjort dig av med pengarna).

Jag tror att du har goda chanser att slippa återbetala den första insättningen, särskilt om det gått lång tid. Du är en privatperson som handlat i god tro, inte lagt märke till betalningen (eller att den var otillbörlig iaf) och har förbrukat pengarna såsom man gör. Du borde vara skyddsvärd i det här sammanhanget, inte ska du behöva lida för att någon gjorde en felaktig betalning till dig för ett halvår sedan, som inte ens var särskilt omfattande.

Det sista har jag redan betalat tillbaka så det är ingen fara. Men det är den andra halvan jag är lite nojjig över. Men hur ska jag kunna bevisa att jag handlade i god tro? Måste man gå på rättegång och sådant nu? Gud, vilken härlig födelsedagspresent jag har fått
Citera
2015-12-02, 20:43
Medlem
Citat:
Har jag inte en skyldighet (inte bara som en god medborgare här haha utan lagligt) att betala tillbaka?

Du har absolut ingen skyldighet att betala tillbaka och de bör du inte heller göra som fattig student, iallafall inte för den första insättningen. Speciellt inte om de va några år sedan du gick på gymnasiet när du fick pengarna.

Han får skylla sig själv.. Och råkar han föra över mer än 10k och inte bryr sig om att höra av sig till personen förrän ett par år efter så har han nog mer pengar än vad han behöver.

Själv hade jag nog bara skrattat och bett personen dra någonstans dit solen inte lyser om han försökt kräva mig på pengar som han råkat ge mig.
Citera
2015-12-02, 20:43
Medlem
1000001s avatar
Citat:
Det sista har jag redan betalat tillbaka så det är ingen fara. Men det är den andra halvan jag är lite nojjig över. Men hur ska jag kunna bevisa att jag handlade i god tro? Måste man gå på rättegång och sådant nu? Gud, vilken härlig födelsedagspresent jag har fått
Jag tvivlar starkt på att personen i fråga kommer att ta det här till rätten.
Ett par hårda meningar och ett eventuellt hot eller två sen är det släppt.
Citera
2015-12-02, 20:44
Medlem
dreggells avatar
Citat:
Har jag inte en skyldighet (inte bara som en god medborgare här haha utan lagligt) att betala tillbaka?

Vet faktiskt inte, brukar inte lyssna på lagen allt för mycket.

Men vafan, du kan ju inte rå för att folk sätter in pengar på ditt konto =)
Citera
2015-12-02, 20:48
Medlem
Citat:

Hur längesen va de du fick de första pengarna? Om de va ett par år sedan kan du va helt lugn, kommer aldrig leda till rättegång.

Citat:
Hur lång tid som förflutit mellan utbetalning och återkrav spelar också roll, liksom vilken av parterna som varit oaktsam.
Senast redigerad av ageton 2015-12-02 kl. 20:55.
Citera
2015-12-02, 20:59
Medlem
Nirps avatar
Citat:
Efter såhär lång tid lär det nog vara svårt för din motpart att hävda att du inte varit i god tro. Pengarna har sammanblandats med dina andra pengar på kontot, du har spenderat dem som vanligt.

Om man sätter det i relation till den andra överföringen som skedde, där har du ju upptäckt överföringen och skiljt dem från dina övriga tillgångar för att säkra återbetalning, det talar till din fördel att du inte gjort detsamma med den första insättningen.

Hur länge sen var det första insättningen skedde?

Att det skulle gå till rättegång är absolut inte säkert. Tala med personen som skickade pengarna och tala om för denne hur det ligger till, du är student och har tagit emot pengarna utan att ens ha upptäckt det och därefter rättat dig efter pengarna som funnits på ditt konto. De finns inte längre kvar och du har inte möjlighet att betala, sedan får de gå vidare med det om de inte köper läget. Sen är det väl högst tveksamt om det faktiskt skulle leda till rättegång, det är ändå inte så mycket pengar och du har goda chanser att vinna, isf står din motpart med rättegångskostnader och en massa slit nerlagt till ingen möda.

Jag anser att du har gjort rätt för dig iom att du skiljde den andra insättningen när du upptäckte den och förde tillbaka pengarna, den första insättningen kan du inte rå för att du har spenderat och heller inte kan återbetala.
Citera
2015-12-02, 21:11
Medlem
Demonss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ageton
Hur längesen va de du fick de första pengarna? Om de va ett par år sedan kan du va helt lugn, kommer aldrig leda till rättegång.

Det handlar inte om år utan pengarna överfördes i april detta år...
Citera
2015-12-02, 21:23
Medlem
Muwltipliers avatar
Betala inte tillbaka det första, eftersom det är över 1 år sedan och du redan spenderat pengarna för länge sedan.

Condictio indebti på Wikipedia säger:

"Hur lång tid som förflutit mellan utbetalning och återkrav spelar också roll, liksom vilken av parterna som varit oaktsam."
Citera
2015-12-02, 21:26
Medlem
Citat:
mer än 10 000 Ja, får väl göra det för jag har fan inget val. Fattar inte hur de kunde glömma bort att de överförde till fel person. Att delbetala är nog mitt enda alternativ och även det är väldigt svårt för mig just nu...

Så du är alltså student, lever under strikt ekonomi i mångt o mycket men märkte inte att du fått in 10k + på kontot, och har spenderat därefter? jag tror inte du är helt ärlig i denna tråd, 10 k att bara bränna bort när du borde ha vad max 3-4000 att leva på varje månad låter riktigt konstigt, du lär väl ha räkningar och hyra att betala som har gjort att du varit inne på din internet bank det senaste året...

jag tror inte du kommer undan utan du kommer få betala tillbaka allt.
Senast redigerad av fluffarn 2015-12-02 kl. 21:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in