Citat:
Ursprungligen postat av
Demons
Det sista har jag redan betalat tillbaka så det är ingen fara. Men det är den andra halvan jag är lite nojjig över. Men hur ska jag kunna bevisa att jag handlade i god tro? Måste man gå på rättegång och sådant nu?

Gud, vilken härlig födelsedagspresent jag har fått

Efter såhär lång tid lär det nog vara svårt för din motpart att hävda att du inte varit i god tro. Pengarna har sammanblandats med dina andra pengar på kontot, du har spenderat dem som vanligt.
Om man sätter det i relation till den andra överföringen som skedde, där har du ju upptäckt överföringen och skiljt dem från dina övriga tillgångar för att säkra återbetalning, det talar till din fördel att du inte gjort detsamma med den första insättningen.
Hur länge sen var det första insättningen skedde?
Att det skulle gå till rättegång är absolut inte säkert. Tala med personen som skickade pengarna och tala om för denne hur det ligger till, du är student och har tagit emot pengarna utan att ens ha upptäckt det och därefter rättat dig efter pengarna som funnits på ditt konto. De finns inte längre kvar och du har inte möjlighet att betala, sedan får de gå vidare med det om de inte köper läget. Sen är det väl högst tveksamt om det faktiskt skulle leda till rättegång, det är ändå inte så mycket pengar och du har goda chanser att vinna, isf står din motpart med rättegångskostnader och en massa slit nerlagt till ingen möda.
Jag anser att du har gjort rätt för dig iom att du skiljde den andra insättningen när du upptäckte den och förde tillbaka pengarna, den första insättningen kan du inte rå för att du har spenderat och heller inte kan återbetala.