Citat:
Ursprungligen postat av
Butterss
Ger det lika god effekt att ta r hampa i pulverform (blandat med pollen och dekarboxylerad form) som ett extrakt i olja? r extraktionsprocessen i olja ndvndig fr bttre upptag i kroppen eller grs det bara fr att f hampan till en mer koncentrerad form?
r fruktansvrt nyfiken p skillnaderna d det blivit ett ekonomiskt problem att kpa flera flaskor olja i mnaden nr jag kan ta hampan som den r och komma billigare undan?
Tjenare,
D jag experimenterat en hel del och ntt en punkt dr jag knner mig njd s kan jag svara utifrn personlig erfarenhet. Du fr avgra om det funkar ven fr dig.
Jag vapear hampa. Det finns flera frdelar med att vapea/frnga.
Det tas upp snabbare i kroppen, tas upp i hgre grad (tror jag), samt behvs mycket mindre mngd.
Jag vapear rent hampa-te i rtvaporizer vid behov (mot stress, vid social verbelastning etc). Funkar fint. Ingen hosta eller dylikt, inte lukt heller, kan gra det hemma i rummet. Det r ngorna man fr i sig, vxten kokar i princip (180 grader) och man fr i sig alla cannabinoider och terpener (tror jag).
https://www.leafly.com/news/health/v...l-vs-ingesting
Vad gller att ta hampan s fungerar det
bttre fr mig, n att ta olja. Jag dekarboxylerar* hlften (120 grader, 60 minuter kr jag p) samt ter hlften r. P s stt fr man cbda + cbd - googla p dess olika effekter. Denna metod har tagit bort jobbstress till 99% i mitt liv.
Man kan ocks ta dekarboxylerad och r hampa i te tillsammans med kokosolja.
Gott och lugnande.
Dock s tl jag inte alla hampasorter, vissa blir jag dlig i magen av.
Fr samtliga metoder ovan s kper jag rent hampa-te (- som bara r vxten nermald eller hackad).
De sorter som fungerat bst fr mig n s lnge r futura75 och fedora17. Dessa sorter finns att kpa i sverige.
Man kan brja med 50 gram tex och prova sig fram.
Sljs ven i kg, och om man ser till ovan nmnda metoder s kan jag tnka mig att ett kg nstan rcker i flera r fr en person, i synnerhet om man vape-ar. Jag tar ett kryddmtt av vxten nr jag vape-ar.
Sammanfattningsvis s:
vape-ar jag hampa-te i rtvaporizer
ter hampa-te (dekarboxylerad och r, fr bde cbd och cbda)
Dricker hampa-te (dekarboxylerat och rtt) med kokosolja
..och i mitt fall anvnder jag sorterna futura75 och fedora17 (finns fler att vlja p).
Sg till om det finns fler frgor.
mvh
rc
*Dekarboxylering r inte svrare n att hampan "bakas" i ugn under tex
120 grader i 60 minuter. P s stt "aktiveras" cbd frn cbd-a.
Cbd r i sin ursprungliga form cbda i vxten. a str fr en syramolekyl.
cbda anses dock ocks ha medicinska egenskaper. Med det fr bli ytterligare en trd kanske.