2018-07-18, 17:49
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
Jag skulle varit tydligare. Man ska aldrig svara tv p en gng. LMV vill ha CBD under statlig kontroll. Vill ngon ha tillstnd att slja CBD fr man betala fr det. S tnkte jag.
oki
Det r ju LMV arbete och uppgift, det gr ju inte undkomma.
Men samtidigt ntt bra om man tillter frsljning, att man vet att det man kper r kvalit p.
S det r inte bara till ondo.

Men det finns mycket mer och sga om detta, d jag som du anser det r ntt som inte stmmer.
Citera
2018-07-18, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
oki
Det r ju LMV arbete och uppgift, det gr ju inte undkomma.
Men samtidigt ntt bra om man tillter frsljning, att man vet att det man kper r kvalit p.
S det r inte bara till ondo.

Men det finns mycket mer och sga om detta, d jag som du anser det r ntt som inte stmmer.
Ja, tveklst!
Citera
2018-07-21, 15:47
Medlem
Lavendermans avatar
Har krt med CBD e juice och kan sga att det verkligen hjlper mot mitt socialngest och stressiga moment p jobbet. Man knner av effekten i ngra minuter

Jag anvnder mellan 5% och 10% eftersom jag skulle vilja testa frst innan jag lgger mer pengar.
Har kpt frn Canndorra frst med deras start paket.
Drefter OG Kush 100mg (jag tror det r 10%) frn ecocig.se
https://ecocig.se/cbd/og-kush-e-liqu...d_styrka-100mg

Och testa nu Natural Hemp Life 5% fullspektrum fr att testa om jag mrker nt av den "entourage effect". Den smaka vldigt ren hampa och nyttig. Ibland blandar jag med OG Kush fr omvxlings skull.

Efter ngra mnader har jag nu kpt en bttre e-cigg som r lmpad fr olja ocks.

P kvllen och ledighet blandar jag THC grss med hampa vapemix 7,5% frn Nordic Med Can
https://www.nordicmedcan.se/butik/va...ill-vaporizer/

Ett plus r att jag kan vejpa CBD e juice p jobbet eftersom jag har andra kolleger som vejpa nikotin.
Citera
2018-08-12, 13:48
Medlem
Hej p er .. 😊 Hoppas p lite tips samt svar p lite funderingar som jag har ang . CBD oljan ..Ngon hr har skert lite mer erfarenhet av denna olja n vad jag har s vnder mig hit och hoppas p lite tips frn er .. . Lider av lngvarig smrta sen flera r tillbaks och drav har jag tagit Citodon som smrtlindring en lngre tid . Blev sen tipsad om CBD- oljan och knde direkt efter att jag lst lite fakta att detta r helt klart vrt att prva . Frsker hitta andra allternativ en dessa receptbelagda tabletter att ta till jmt och stndigt 😝 Sagt och gjort, jag kpte en flaska ( 10% ) och har nu tagit detta i 9 dagar .. Jag brjade som rekommenderat med ngra droppar i taget fr att sedan ka till fler. Jag r uppe i 10 droppar 3 ggr/ dag nu och knner ingen effekt mer n kad aptit ( inte positivt fr min del ) 😅.. Nu undrar jag lite... gr jag nge fel hr ? Br jag ka/ minska dosen ? Ska jag ge det lngre tid fr att uppn ngon form av effekt? 🤔 Tar tacksamt emot tips och rd frn er, alla ider r vlkommet just nu 😊
Citera
2018-08-14, 11:12
Medlem
Hej! Tnkte bestlla och prva https://www.proteinbolaget.se/sv/art...ro-olja-5.html fr lngvarig ngest / depression (GAD,hyperaktiv m.m). r hemsidan/mrket plitligt? Har ingen erfarenhet som helst utav cbd-olja, men lst en del. Jag kunde ej lsa extraktionsmetod p denna sida, har lst att extraktion m.h.a t.ex Hexan inte skulle vara lika bra som CO2-extraktion?

Tack.
Senast redigerad av TibiaMannen 2018-08-14 kl. 11:53.
Citera
2018-08-19, 17:08
Medlem
Buttersss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redcube
1. Hampa-te (Exempelvis av sorten finola)
2. Thc-halten ska vara p samma niv som i hampan tror jag, dvs ca 0.2 %. (Dock ,Vid s.k dekarboxylering - om man "bakar i ugn tex - s frvandlas CBDa och THCa till CBD och THC; de "aktiveras". CBDa och THCa har dock i sig hlsofrmjande egenskaper.)
3. Vattenbad r helt enkelt att du stller en burk i en kastrull med ltt kokande vatten - vattnet i burken kokar d ej, men nr lagom vrme
4. Du silar bort hampan med ngon form av filter, eller silduk

Kolla med gruppen hampaolja och det endocannabinoida systemet p facebook bl a.

Man ska allts i princip bara blanda valfri matolja med hampa, sedan vrma bandningen ngra timmar i vattenbad och drefter sila. P s stt extraheras cannabinoiderna till oljan; de lser sig i fett.

mvh
rc

Ger det lika god effekt att ta r hampa i pulverform (blandat med pollen och dekarboxylerad form) som ett extrakt i olja? r extraktionsprocessen i olja ndvndig fr bttre upptag i kroppen eller grs det bara fr att f hampan till en mer koncentrerad form?

r fruktansvrt nyfiken p skillnaderna d det blivit ett ekonomiskt problem att kpa flera flaskor olja i mnaden nr jag kan ta hampan som den r och komma billigare undan?
Senast redigerad av Butterss 2018-08-19 kl. 17:11.
Citera
2018-08-19, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Butterss
Ger det lika god effekt att ta r hampa i pulverform (blandat med pollen och dekarboxylerad form) som ett extrakt i olja? r extraktionsprocessen i olja ndvndig fr bttre upptag i kroppen eller grs det bara fr att f hampan till en mer koncentrerad form?

r fruktansvrt nyfiken p skillnaderna d det blivit ett ekonomiskt problem att kpa flera flaskor olja i mnaden nr jag kan ta hampan som den r och komma billigare undan?

Tjenare,

D jag experimenterat en hel del och ntt en punkt dr jag knner mig njd s kan jag svara utifrn personlig erfarenhet. Du fr avgra om det funkar ven fr dig.

Jag vapear hampa. Det finns flera frdelar med att vapea/frnga.
Det tas upp snabbare i kroppen, tas upp i hgre grad (tror jag), samt behvs mycket mindre mngd.
Jag vapear rent hampa-te i rtvaporizer vid behov (mot stress, vid social verbelastning etc). Funkar fint. Ingen hosta eller dylikt, inte lukt heller, kan gra det hemma i rummet. Det r ngorna man fr i sig, vxten kokar i princip (180 grader) och man fr i sig alla cannabinoider och terpener (tror jag).
https://www.leafly.com/news/health/v...l-vs-ingesting

Vad gller att ta hampan s fungerar det bttre fr mig, n att ta olja. Jag dekarboxylerar* hlften (120 grader, 60 minuter kr jag p) samt ter hlften r. P s stt fr man cbda + cbd - googla p dess olika effekter. Denna metod har tagit bort jobbstress till 99% i mitt liv.

Man kan ocks ta dekarboxylerad och r hampa i te tillsammans med kokosolja.
Gott och lugnande.

Dock s tl jag inte alla hampasorter, vissa blir jag dlig i magen av.

Fr samtliga metoder ovan s kper jag rent hampa-te (- som bara r vxten nermald eller hackad).
De sorter som fungerat bst fr mig n s lnge r futura75 och fedora17. Dessa sorter finns att kpa i sverige.

Man kan brja med 50 gram tex och prova sig fram.
Sljs ven i kg, och om man ser till ovan nmnda metoder s kan jag tnka mig att ett kg nstan rcker i flera r fr en person, i synnerhet om man vape-ar. Jag tar ett kryddmtt av vxten nr jag vape-ar.

Sammanfattningsvis s:
vape-ar jag hampa-te i rtvaporizer
ter hampa-te (dekarboxylerad och r, fr bde cbd och cbda)
Dricker hampa-te (dekarboxylerat och rtt) med kokosolja

..och i mitt fall anvnder jag sorterna futura75 och fedora17 (finns fler att vlja p).

Sg till om det finns fler frgor.

mvh
rc

*Dekarboxylering r inte svrare n att hampan "bakas" i ugn under tex
120 grader i 60 minuter. P s stt "aktiveras" cbd frn cbd-a.

Cbd r i sin ursprungliga form cbda i vxten. a str fr en syramolekyl.
cbda anses dock ocks ha medicinska egenskaper. Med det fr bli ytterligare en trd kanske.
Senast redigerad av redcube 2018-08-19 kl. 22:07.
Citera
2018-08-19, 22:05
Medlem
...Och fr att gra en lng historia kort s balanserar hampa bde sinne och kropp fr min del.
Tar det frmst mot stress.

"Cannabinoider reglerar intracellulr kommunikation, skyddar, modulerar och samordnar homeostas i vra kroppssystem som centrala nervsystemet, hjrt- och krlsystemet, immunsystemet, endokrina systemet, respiratoriska systemet, reproduktiva systemet, muskuloskeletala systemet etc. Det har stor inverkan p hlsa och sjukdomar.[1][2][3][4][5][6][7][8][9][10][11]"
https://sv.wikipedia.org/wiki/Endocannabinoida_systemet
Citera
2018-08-19, 23:09
Medlem
Buttersss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redcube
...Och fr att gra en lng historia kort s balanserar hampa bde sinne och kropp fr min del.
Tar det frmst mot stress.

"Cannabinoider reglerar intracellulr kommunikation, skyddar, modulerar och samordnar homeostas i vra kroppssystem som centrala nervsystemet, hjrt- och krlsystemet, immunsystemet, endokrina systemet, respiratoriska systemet, reproduktiva systemet, muskuloskeletala systemet etc. Det har stor inverkan p hlsa och sjukdomar.[1][2][3][4][5][6][7][8][9][10][11]"
https://sv.wikipedia.org/wiki/Endocannabinoida_systemet

Grymt. Jag tackar s hemskt mycket fr ett utfrligt svar d jag tnker lgga en strre kporder snart och fattig som student kommer det att svida i mnadsbudgeten s ditt svar r utav strsta vikt. Jag br med skerhet f i mig cannabinoider nog om jag blandar de tre populraste hampasorter och ter det som det r (i kapslar d)

Vad r all hype kring oljan om extraktionen knappt fyller ngon annan funktion n att gra det till ett koncentrat? Handlar det verkligen om pengar hr? Sg att man fr 500mg CBD-olja fr 500:- och en pse hampa med 3200mg CBD fr samma pris? Ser ingen logik alls och blickar tillbaks p de tiotusentals kronor jag lagt p olja de tre senaste mnaderna i stor frundran.

Gr det bra att dekarboxylera pulver & pollen?
Citera
2018-08-19, 23:18
Medlem
Citat:
Grymt. Jag tackar s hemskt mycket fr ett utfrligt svar d jag tnker lgga en strre kporder snart och fattig som student kommer det att svida i mnadsbudgeten s ditt svar r utav strsta vikt. Jag br med skerhet f i mig cannabinoider nog om jag blandar de tre populraste hampasorter och ter det som det r (i kapslar d)

Vad r all hype kring oljan om extraktionen knappt fyller ngon annan funktion n att gra det till ett koncentrat? Handlar det verkligen om pengar hr? Sg att man fr 500mg CBD-olja fr 500:- och en pse hampa med 3200mg CBD fr samma pris? Ser ingen logik alls och blickar tillbaks p de tiotusentals kronor jag lagt p olja de tre senaste mnaderna i stor frundran.

Tror bara att det r s pass nytt att oljan blivit som ett varumrke i sig, nr hampan - rvaran innehller allt man vill ha. Allt extraheras inte till oljan, medans rvaran innehller alla mnen. Men olja kan bli mer koncentrerad kanske.

Jag har dekarboxylerat pulver/mald hampa utan problem. Ej provat med pollen.

Rder dig att prova med mindre bestllningar frst s att man vet att man tl hampasorten.
Citera
2018-08-19, 23:25
Medlem
Citat:

Kan tillgga att jag verkligen hade haft nytta av lugnet som hampan kan ge som student.
Men den hjlper mig nu i nya jobb, p kvllskurser etc.. man kommer i balans helt enkelt.
Ngot som fungerat extra bra fr mig r rtvaporizer - d effekten blir snabb och lttillgnglig vid behov under dagen, samt att det behvs ganska lite fr att f hyfsad effekt.
Skickade pm om vart jag kpt hampa-te.

rc
Senast redigerad av redcube 2018-08-19 kl. 23:28.
Citera
2018-09-15, 11:18
Medlem
trueforgoods avatar
Funkar bra mot smrta enligt mig. Ocks bra om man rker och har noja har jag frsttt, d CBD r antipsykotiskt och tar bort nojan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in