2018-05-21, 17:38
Medlem
[complex]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Går på nedtrappning av benso. Tar även lergigan för insomning Är det big no no att ta CBD då?

Vill ha CBD för att somna in istället för lergigan.

Eller ska jag vänta tills jag trappat ut och kanske gå över till CBD då? Kanske hjälper mot min ångest?

Bensodiazepiner går på GABAa.
https://en.wikipedia.org/wiki/GABAA_receptor

Och CBD olja/hampa olja har egna receptorer, så det ska hjälpa till. Om du trappar ner så kan du låta GABAa vila/läka, och ta lite CBD olja som hjälper mot eventuell oro, eller för sömn.

https://en.wikipedia.org/wiki/Cannabinoid_receptor
https://en.wikipedia.org/wiki/Endocannabinoid_system

Alkohol skulle va värre än CBD olja, men det är allmänt ingen bra drog så enligt mig.
(Går på GABA så skulle själv undvika det.)
Lycka till.
Senast redigerad av [complex] 2018-05-21 kl. 17:52.
Citera
2018-05-21, 18:22
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [complex]
Bensodiazepiner går på GABAa.
https://en.wikipedia.org/wiki/GABAA_receptor

Och CBD olja/hampa olja har egna receptorer, så det ska hjälpa till. Om du trappar ner så kan du låta GABAa vila/läka, och ta lite CBD olja som hjälper mot eventuell oro, eller för sömn.

https://en.wikipedia.org/wiki/Cannabinoid_receptor
https://en.wikipedia.org/wiki/Endocannabinoid_system

Alkohol skulle va värre än CBD olja, men det är allmänt ingen bra drog så enligt mig.
(Går på GABA så skulle själv undvika det.)
Lycka till.
Tack för svar men förstår inte riktigt, är lite snurrig just nu, mycket som hänt idag haha. Förstår det du skriver men inte om det var svar på min fråga? Så krasst: Är det en dålig idé eller inte? Är det bättre att vänta tills det är helt uttrappat och prova då? Tror inte benso+cbd är farligt direkt men vill inte att det "stör" nedtrappningen.

Förstår dock inte det du menar med alkohol? Jag dricker alkohol utan större problem (blir ju lite mer bakis pga. min ångest) fast jag knaprar benso.
Citera
2018-05-21, 18:41
Medlem
[complex]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Tack för svar men förstår inte riktigt, är lite snurrig just nu, mycket som hänt idag haha. Förstår det du skriver men inte om det var svar på min fråga? Så krasst: Är det en dålig idé eller inte? Är det bättre att vänta tills det är helt uttrappat och prova då? Tror inte benso+cbd är farligt direkt men vill inte att det "stör" nedtrappningen.

Förstår dock inte det du menar med alkohol? Jag dricker alkohol utan större problem (blir ju lite mer bakis pga. min ångest) fast jag knaprar benso.

Alright. Lugnt.
Du får göra som du vill.
Du kan vänta tills du helt trappat ned, men behöver inte vänta och CBD kan ha en lugnande effekt medans du trappar ner med, och efter. Jag tycker inte CBD är en dålig ide, men du får göra som du vill. Läs på och bestäm själv sen vetja.
Här kan du läsa mer om nedtrappning och bensodiazepiner.

http://evoca.info/pages/ashton.html (Svenska versionen från orginalet.)

Alkohol får du dricka om du vill, men jag tror inte att det är rekommenderat när man trappar ned eller slutar med benzodiapiner dock. Det skulle störa mer än CBD va jag läst iallafall. CBD stör inte så på samma sätt utan har egna receptorer utanför GABAa och GABA. Alkohol kan i sig ge ångest i samband med nedtrappning, men det behöver inte gälla alla och du gör såklart som du vill. Hoppas nån länk hjälper till iallafall. Jag är ingen expert, men läst lite om ämnet själv iallafall. Så du får dra egna slutsatser sen.
mvh
Senast redigerad av [complex] 2018-05-21 kl. 18:51.
Citera
2018-07-08, 07:49
Medlem
Är det inte billigare med cbd kristaller än oljan????????????????????? Känner en som lider av svåra abstinens besvär pga nertrappning av benzo, är det värt to give it a shot? Nått som kan gå fel???
Citera
2018-07-08, 08:09
Medlem
Från läkemedelsverkets hemsida.

Hur kan ni klassa industrihampa som ett läkemedel?

Besluten innebär inte att industrihampa är klassat som ett läkemedel. Besluten handlar om beredningar med CBD som utvinns ur industrihampa.

Finns det idag godkända läkemedel med CBD på den svenska marknaden?

Idag finns inget läkemedel med enbart CBD som aktiv substans godkänt i Sverige.

THC och CBD är båda aktiva ämnen i ett godkänt läkemedel i Sverige som är godkänt för behandling av muskelspasmer vid multipel skleros (MS). Det pågår också prövningar med CBD för behandling av bland annat epilepsi.

Är CBD farligt?

Dessa produkter innehållande CBD är inte godkända läkemedel och därför inte utvärderade.

Kan jag fortsätta använda CBD-olja? Är det olagligt att använda?

Något förbud mot att inneha läkemedel som inte är narkotika eller dopning finns inte. Däremot är det förbjudet att sälja och marknadsföra produkter som omfattas av läkemedelslagen, om de inte är godkända.

Cannabisplantan omfattas dock av reglerna för narkotika.

Om oljor, kapslar eller andra produkter framställda av industrihampa ska omfattas av narkotikalagstiftningen är en fråga för åklagare och domstolar att ta ställning till.

Jag behöver CBD, vad gör jag?

Om du har ett behov av att använda CBD, kontakta sjukvården för samtal om möjliga behandlingsalternativ.

Länk till Läkemedelsverkets sida om detta: https://lakemedelsverket.se/OVRIGA-S...fragor-om-CBD/
Citera
2018-07-17, 23:31
Medlem
Hej mina kära cbd vänner

Nu är det så att jag ska ut och resa om 14 dagar till Japan. Jag tänkte ta med mina cbd-piller dit och undrar om det är lagligt att ta med dem på flyget eller om dem kommer att ta dem om jag gör det.
Ledsen om jag skrev i fel tråd, är lite osäker på vart jag skulle ställa den här frågan LOL.

Ha det gött!
Citera
2018-07-18, 07:12
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
Från läkemedelsverkets hemsida.

Hur kan ni klassa industrihampa som ett läkemedel?

Besluten innebär inte att industrihampa är klassat som ett läkemedel. Besluten handlar om beredningar med CBD som utvinns ur industrihampa.

Finns det idag godkända läkemedel med CBD på den svenska marknaden?

Idag finns inget läkemedel med enbart CBD som aktiv substans godkänt i Sverige.

THC och CBD är båda aktiva ämnen i ett godkänt läkemedel i Sverige som är godkänt för behandling av muskelspasmer vid multipel skleros (MS). Det pågår också prövningar med CBD för behandling av bland annat epilepsi.

Är CBD farligt?

Dessa produkter innehållande CBD är inte godkända läkemedel och därför inte utvärderade.

Kan jag fortsätta använda CBD-olja? Är det olagligt att använda?

Något förbud mot att inneha läkemedel som inte är narkotika eller dopning finns inte. Däremot är det förbjudet att sälja och marknadsföra produkter som omfattas av läkemedelslagen, om de inte är godkända.

Cannabisplantan omfattas dock av reglerna för narkotika.

Om oljor, kapslar eller andra produkter framställda av industrihampa ska omfattas av narkotikalagstiftningen är en fråga för åklagare och domstolar att ta ställning till.

Jag behöver CBD, vad gör jag?

Om du har ett behov av att använda CBD, kontakta sjukvården för samtal om möjliga behandlingsalternativ.

Länk till Läkemedelsverkets sida om detta: https://lakemedelsverket.se/OVRIGA-S...fragor-om-CBD/
Jag var tvungen ställa en fråga till LMV, och av enkla anledningen av denna.
"Är CBD farligt?: Dessa produkter innehållande CBD är inte godkända läkemedel och därför inte utvärderade."
Det är ju knappast sant då de redan säljer medicin med CBD i sig, och då givetvis Sativexen.
Så ska bli intressant vad för svar som kommer där, för det låter ju som en STOOOOR felaktighet.
Citat:
Ursprungligen postat av faggen
Hej mina kära cbd vänner

Nu är det så att jag ska ut och resa om 14 dagar till Japan. Jag tänkte ta med mina cbd-piller dit och undrar om det är lagligt att ta med dem på flyget eller om dem kommer att ta dem om jag gör det.
Ledsen om jag skrev i fel tråd, är lite osäker på vart jag skulle ställa den här frågan LOL.

Ha det gött!
Finns det inte ens utlandstråd som kanske passar bra också?
Men för mig Japan är lite luriga på droger, så jag skulle nog läst upp mig både en och två ggr innan jag hade tagit med mig CBD.
Och dör du inte utan dom och inte vet, skulle jag nog helt skippat ha med dom.
Eller om man är road och förklarar sig i timtals vad detta är.
Men som sagt vad gäller ju veta först, jag skulle dock aldrig tagit med dom om jag inte var 100% på vad som gäller.
För man har annat och göra på sin semester och förklara suspekta piller man har med sig.
Senast redigerad av klyban 2018-07-18 kl. 07:14.
Citera
2018-07-18, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Jag var tvungen ställa en fråga till LMV, och av enkla anledningen av denna.
"Är CBD farligt?: Dessa produkter innehållande CBD är inte godkända läkemedel och därför inte utvärderade."
Det är ju knappast sant då de redan säljer medicin med CBD i sig, och då givetvis Sativexen.
Så ska bli intressant vad för svar som kommer där, för det låter ju som en STOOOOR felaktighet.
Fast läser man vad LMV skriverså skriver dom på frågan: Finns det idag godkända läkemedel med CBD på den svenska marknaden? Enbart CBD alltså och svaret från LMV blir då korrekt: Idag finns inget läkemedel med enbart CBD som aktiv substans godkänt i Sverige. Svaret ger då vid handen att Sativexen är godkänt då det inte enbart innehåller CBD. Tänker jag fel här?
Citera
2018-07-18, 13:06
Medlem
klybans avatar
Citat:
Fast läser man vad LMV skriverså skriver dom på frågan: Finns det idag godkända läkemedel med CBD på den svenska marknaden? Enbart CBD alltså och svaret från LMV blir då korrekt: Idag finns inget läkemedel med enbart CBD som aktiv substans godkänt i Sverige. Svaret ger då vid handen att Sativexen är godkänt då det inte enbart innehåller CBD. Tänker jag fel här?
Jag tror de inte vet vad den ena säger och den andra säger.
Givetvis måste CBD vara utvärderade på något sätt, för sedan när har man börjat ta in läkemedel försäljning och sen finns det medicinska substanser som inte ens är utvärderade i det dom säljer.
Det låter inte som LMV det inte.

Tror inte du tänker fel, då det borde vara svårt att utvärdera med THC med.
Men samtidigt så säljer man redan CBD på apoteket i Sativex, och säga CBD inte är utvärderat är knappast ett gott arbete av LMV.
Och stämmer det att det INTE är utvärderat, så är deras invändningar på CBD att detta inte ska säljas, en rätt konstig situation man hamnar i.

Jag tror de gjort nått fel i sin iver göra CBD till medicin, för tycker det är ett osannolikt att man itne gjort utvärderingen om man nu kräver detta på medicinska substanser.
Annars säger ju LMV till oss att det är inte så noga med CBD, och då kommer frågan varför är det noga för oss men inte dom.
Detta låter inte som en statlig myndighet och denna godtycklighet inför CBD och beroende vem som säljer den.
Citera
2018-07-18, 16:14
Medlem
Citat:
Jag tror de inte vet vad den ena säger och den andra säger.
Givetvis måste CBD vara utvärderade på något sätt, för sedan när har man börjat ta in läkemedel försäljning och sen finns det medicinska substanser som inte ens är utvärderade i det dom säljer.
Det låter inte som LMV det inte.

Tror inte du tänker fel, då det borde vara svårt att utvärdera med THC med.
Men samtidigt så säljer man redan CBD på apoteket i Sativex, och säga CBD inte är utvärderat är knappast ett gott arbete av LMV.
Och stämmer det att det INTE är utvärderat, så är deras invändningar på CBD att detta inte ska säljas, en rätt konstig situation man hamnar i.

Jag tror de gjort nått fel i sin iver göra CBD till medicin, för tycker det är ett osannolikt att man itne gjort utvärderingen om man nu kräver detta på medicinska substanser.
Annars säger ju LMV till oss att det är inte så noga med CBD, och då kommer frågan varför är det noga för oss men inte dom.
Detta låter inte som en statlig myndighet och denna godtycklighet inför CBD och beroende vem som säljer den.
Samtidigt är det nog så att LMV vill vara ensamma om att få marknadsföra CBD, oavsett om det ingår som enda substans eller i blandning med andra substanser. LMV vill ha ensamrätt.
Citera
2018-07-18, 17:16
Medlem
klybans avatar
Citat:
Samtidigt är det nog så att LMV vill vara ensamma om att få marknadsföra CBD, oavsett om det ingår som enda substans eller i blandning med andra substanser. LMV vill ha ensamrätt.
Till vilken nytta då?
De säljer ju inget.

Det skulle väl vara om man kan visa korruption och att en person i LMV fixat detta för egen vinning.
Men LMV så skulle detta betyda ett nytt uppdrag, då 80% av deras inkomster är av avgifter.
De sista 20% staten?

Men oavsett vad vi tycker om detta eller tror, så blir påståendet att CBD inte utvärderat, ett väldigt konstigt påstående.
Det är konstigt faktiskt

Och en sak till som är konstigt, och faller nog lite under din, eller hatet mot den hemska cannabisen som finns i samhället(även om det är industrihampa).
Där man inte kan tillåta stora mängder personer använder nått som aldrig ansett olagligt eller narkotikaklassat och bara för att.
För innan när man hävdat det fungerar medicinskt i "hälsokost branschen", så har man hotat med viten tillbaka.
Men inte denna gång.
Jag inte följt detta så nära att jag vet exakt, men finns det någon anledning till man inte gått via viten(och då inga jag tror...., utan jag vet som i jag kan bevisa)

Sen kan det vara så att man tagit denna svängen att CBD är medicin enbart för Sativex och att den finns där i som substans.
Men då blir påståendet att CBD inte utvärderat än mer märkligt.

Inget svar ifrån LVM än, dock inget jag förväntade mig än.
Och i semestertider så tar det nog nån vecka till, om nu de tänker svara på frågan rätt och med rätt personer.
Citera
2018-07-18, 17:43
Medlem
Citat:
Till vilken nytta då?
De säljer ju inget.
Jag skulle varit tydligare. Man ska aldrig svara två på en gång. LMV vill ha CBD under statlig kontroll. Vill någon ha tillstånd att sälja CBD får man betala för det. Så tänkte jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in