2015-12-01, 20:38
Medlem
inget konstigt med den fakturan,

startavgift = 1 timme

sedan betalning per påbörjad timme = 2

det är ni avundsjuka löneslavar som gnäller

företagare har valt att tjäna pengar och ta en risk medans ni löneslavar valt lite pengar men stor säkerhet.

dom var väll helt enkelt två st i bilen och körde inom. skulle en suttit kvar obetald i bilen. nej dom har också familjer att försörja
Citera
2015-12-01, 21:07
Medlem
M1159: Fakturan var på 2000 lite drygt, så inga enorma summor men känns mycket för ett så enkelt jobb.

Petter.Dass: Nja, anlitar hellre nån ny nästa gång som inte saltar fakturan.. Sen så är min "kompetensnivå" inte så kass, har satt in ett par diskmaskiner, bytt blandare osv. Men orkade inte hålla på med toan, är ju massa specialdelar osv..

RulleRivare: Nej visst det köper jag, men restiden kan som sagt inte varit särskilt lång. De kom förvisso samma dag som jag ringde så det var ju smidigt men de hade ett annat jobb i närheten om jag förstod det rätt så de svängde förbi mig på vägen tillbaka. Inga tre timmar där. Sen kan man ju tycka det är konstigt att hantverkare får betalt för sin restid till arbetet när ingen annan arbetsgrupp får det.

Det kan ju hända att de har nån startavgift eller minimibelopp, men det borde ju framgå på fakturan i såna fall.

Oavsett är tre timmar mycket, hur man än räknar. Men det är väl som ni säger, två timmar för 20 min jobb för att det råkade vara två pers. En timme för en halvtimmes bilfärd. För mig känns det helt absurt men är kanske nån branchstandard.
Citera
2015-12-01, 21:11
Medlem
Drabbar ingen fattig! Bli Röris så tjänar du pengar
Citera
2015-12-01, 21:23
Medlem
Varulvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zwalter
M1159: Fakturan var på 2000 lite drygt, så inga enorma summor men känns mycket för ett så enkelt jobb.

Petter.Dass: Nja, anlitar hellre nån ny nästa gång som inte saltar fakturan.. Sen så är min "kompetensnivå" inte så kass, har satt in ett par diskmaskiner, bytt blandare osv. Men orkade inte hålla på med toan, är ju massa specialdelar osv..

RulleRivare: Nej visst det köper jag, men restiden kan som sagt inte varit särskilt lång. De kom förvisso samma dag som jag ringde så det var ju smidigt men de hade ett annat jobb i närheten om jag förstod det rätt så de svängde förbi mig på vägen tillbaka. Inga tre timmar där. Sen kan man ju tycka det är konstigt att hantverkare får betalt för sin restid till arbetet när ingen annan arbetsgrupp får det.

Det kan ju hända att de har nån startavgift eller minimibelopp, men det borde ju framgå på fakturan i såna fall.

Oavsett är tre timmar mycket, hur man än räknar. Men det är väl som ni säger, två timmar för 20 min jobb för att det råkade vara två pers. En timme för en halvtimmes bilfärd. För mig känns det helt absurt men är kanske nån branchstandard.

Framkörningen på fakturan kan också räknas från deras kontor och inte att man var i krokarna. Beror helt på hur dom brukar göra. Vår firma (asbestsanering) tar betalt för mil körda, arbete och körning till tipp.

Vi måste ju dock vara två, tar minst 1 timme betalt per skalle.
Citera
2015-12-01, 21:27
Medlem
Burkbubbas avatar
Citat:

Någon betalar alltid för resor inom tjänsten. Ska hantverkarna själva stå för bensin hela dagarna? Självklart landar det på kunden. Om du skickar ett paket med posten, vart tror du en del av summan går till? Just det, frakten.

Tänk om man en del av pengarna inte gick till frakten, då skulle alltså posten, DHL osv gå bankrutt på någon månad. Ska dom själva stå för bensinen och sen ba få några ynka kronor för resten? Nejdu.
Citera
2015-12-01, 21:30
Medlem
cacas avatar
Nu vet du varför halva Sveriges män leker hantverkare å att de är Martin Timell när de är lediga, det kostar att anlita hantverkare!
Citera
2015-12-01, 21:35
Medlem
Citat:
Sen kan man ju tycka det är konstigt att hantverkare får betalt för sin restid till arbetet när ingen annan arbetsgrupp får det.
Det är inte det minsta konstigt eftersom hantverkares arbetsplats varierar väldigt mycket. Att ta sig från kontoret hem till dig är en del av själva arbetet. Det gäller dessutom inte enbart hantverkare, utan alla arbeten där man saknar fast kontor.
Citera
2015-12-01, 21:40
Medlem
Montör här:
Fakturan börjar från att montören fått jobbet tills fakturan är skriven.
-ringa kund
-plocka till grejer
-åka ut till kund
-göra jobb
-tjata med kund
-åka hem
-skriva material och tid.

Fixa en wc om man får reda på felet först och modell tar max 1h debiterad tid om inte det är en allt för gammal stol.
Citera
2015-12-01, 22:01
Medlem
caecos avatar
Ring upp rörmokaren och fråga. Samma sak hände mig förut men ringde upp och fick det gratis. Rörmokaren trodde det var hyresvärden som skulle betala så han la på lite extra. Så löste sig bra i och med att han sa åt mig att riva fakturan.
Citera
2015-12-01, 22:06
Medlem
Elektriker kopplade in min tvättmaskin. Startavgift (?) och påbörjad arbetstimme a 1200:-, material (50 cm elkabel och nytt täcklock till dosan i väggen) 400:-. Sammanlagt 2800 kr, i min lägenhet var han kanske 7 min. Känner mig ändå lite lättad över att fakturan inte var på 65000:- eller nåt liknande, ingen ide att vara nån jävla lipsill. Bara betala.

Poängen är att anlita hantverkare i en timme kostar en normalinkomsttagare två-tre dagars arbete, ändå kan alla hantverkare samstämmigt vittna om att dom knappt har pengar till mat. Tycker synd om dom.
Senast redigerad av WIGWAMBAM 2015-12-01 kl. 22:17.
Citera
2015-12-01, 22:15
Medlem
tuffkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stippleworth
Fast kostnad för att åka ut sedan betalt för varje påbörjad timme

Y + 2X

Knappast konstigt, du kommer att bestrida och sedan kommer inget att bli av det.

Hur är det rimligt att han betalar 2X? Om Y är startavgiften motsv. 1 timme, så bör det bli Y + 1X för startavgift + påbörjad timme (ca 20 min). Att de skickar två rörmokare till att åtgärda ett problem som tar säg 20-40 minuter (för att justera för antalet rörmokare) bör väl knappast vara någonting som ska gå ut över ts? Tidsramen skulle uppenbarligen aldrig överstiga 1 timma i vilket fall.

Att de sedan är två personer i bilen, eller hur det nu gick till, är oväsentligt. Den som anlitar ska inte betala dubbelt för att en av rörmokarna ska sitta rastlös inne i hans kök eller badrum istället för i bilen, och samtidigt låta klockan ticka.
Senast redigerad av tuffkatt 2015-12-01 kl. 22:22.
Citera
2015-12-01, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M1159

Att det tar betalt för bilen är nog ganska vanligt (framkörningsavgift)
Restiden bör vara rimlig men något får man betala för detta.
Att de skickar två "gubbar" för detta enkla jobb skall inte du drabbas av.
Du gör rätt i att ringa upp dem och påtala att du anser fakturan felaktig.

Nyfiken vilket belopp var fakturan på.
Kostnad för servicebil är INTE samma sak som "framkörningsavgift".
Kostnad för servicebil ska täcka upp för leasingavgift, soppa, försäkring, skatt, service, reparationer, trängselskatt, parkering, bilvård m.m.
Ta allt det på ett år och dela på antal arbetsdagar/år så blir det betydligt mer än de 300-500 man normalt tar betalt för servicebil.

Nej det ska såklart inte drabba kunden att de skickar 2 gubbar. Det är bättre att kunden får vänta en vecka tills det finns en ensam gubbe ledig.
Om det sen visar sig att de faktiskt hade behövt vara två så hade kunden fått betala bomtid och sen väntat på att två gubbar kommer.
Man får inte alltid klockrena problembeskrivningar av kunderna.

OBS! Är ej själv röris.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in