2015-12-03, 07:49
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silver-Shield
Alla dessa jobb utgår arbetstiden från kontoret. Tar vi ett exempel så tar det 20 minuter att åka till kund A. En bra dag är jag kanske i närheten och tar mig till kunden på 5 minuter. En annan dag är jag kanske längre bort och resan tar istället 40 minuter. Oavsett vad så får kunden betala för 20 minuters restid.
Det där är ett system som endast hantverkaren tjänar på.

Om du är längre bort och resan istället tar 40 min så är det ju kunden innan som betalar halva resan och den nya kunden resten. Är du 5 min bort så har du helt plötsligt en halvtimme som du kan fakturera mot kunderna utan att behöva göra något.

Ponera att en hantverkare har sitt kontor 2 mil utanför staden som tar 30min att köra till. Då kan hantverkaren befinna sig i staden där alla kunder finns och på en bra dag med 5min mellan varje kund kunna fakturera dubbelt så mycket tid än arbetstid.

Knepigt system i min mening.

Nej, hantverkaren ska fakturera den faktiska tiden denna lägger mot kunden och inte kunna fakturera mer än 8 timmar per dag.
Citera
2015-12-03, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception

Om du är längre bort och resan istället tar 40 min så är det ju kunden innan som betalar halva resan och den nya kunden resten. Är du 5 min bort så har du helt plötsligt en halvtimme som du kan fakturera mot kunderna utan att behöva göra något.

Ponera att en hantverkare har sitt kontor 2 mil utanför staden som tar 30min att köra till. Då kan hantverkaren befinna sig i staden där alla kunder finns och på en bra dag med 5min mellan varje kund kunna fakturera dubbelt så mycket tid än arbetstid.

Nej, hantverkaren ska fakturera den faktiska tiden denna lägger mot kunden och inte kunna fakturera mer än 8 timmar per dag.

Jo men även om du faktureras för 7minuter och 13sekunder kommer priset i alla fall bli över tusenlappen.

Alternativt att du tar ta en kille från Uzbekistan.

Hur tror du en rörmockare som jobbar mot privatpersoner ska kunna driva sin verksamhet om han gör fyra små-jobb på en dag där den effektiva tiden mot kund är totalt 1H och 40min, om han ska ta det gånger 550:-?
Citera
2015-12-03, 08:31
Medlem
Skit i att ta jobben då idiot eller fakturera som normala människor, dvs per timma hos kund. Hur i h-e svårt ska detta vara. Ni dumma j-a vvs:are alltså!
Citera
2015-12-03, 08:51
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Hur tror du en rörmockare som jobbar mot privatpersoner ska kunna driva sin verksamhet om han gör fyra små-jobb på en dag där den effektiva tiden mot kund är totalt 1H och 40min, om han ska ta det gånger 550:-?

Vad är konstigt? Gör hantverkaren fyra småjobb per dag så är väl effektiv snitttid mot varje kund 2 timmar eller? Sedan vet jag att hantverkaren även tjänar bra med pengar i påslaget för material.

Jag sitter själv som projektledare i installationsbranschen så jag har bra koll på hur det funkar. Vad vi tjänar mest pengar på är påslaget på material. Vi har vanligtvis ca 50% rabatt på listpriset på allt material vi köper in till företaget. Dessa rabatter ser inte slutkunden. Är vi snälla så kan kunden få några % rabatt på materialet vi har ändå en väldigt bra marginal där.

Vi tjänar väldigt bra med pengar utan att överfakturera kunder en massa tid. Sådant är verkligen oproffsigt i min mening.
Citera
2015-12-03, 08:56
Medlem
bax88s avatar
Varför tar man inte in en offert på jobbet? Då slipper man såna här situationer där man ska grina över fakturan när företaget vill tjäna pengar och saltar den lite.

Hade ts fått en offert på 2500 där arbetstid och materiel ingår Så hade han ju vetat att de kommer kosta det och de kommer inte som nån chock sen.

Sen om jobbet totalt tog 20 minuter och han fått en offert på 2500 och materielkostnaden är försumbar så kan han konstatera att företaget är oseriöst och säga det till folk i sin närhet. Hantverkarföretag lever ju i mångt och mycket på sitt rykte för att attrahera kunder.

Fast pris är bäst, löpande är att be om problem.
Citera
2015-12-03, 10:39
Medlem
Som väl är utbildar sig allt fler polacker till rörisar och elektriker, allt det hänger på är engelskan som de tyvärr inte är bäst på.
En svensk hantverkare är många gånger okunnig på kundrelationer och tycker att det är ok att fakturera ihop sin hittepå dag.
Ser fram emot rotavdragets avskaffande och ser gärna att de pengarna läggs hos tandläkare exempelvis.
Citera
2015-12-03, 12:47
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Är du både blind och döv. Typiskt såna där äckliga folkpartist nyliberaler som själva går runt hela dagarna med falska leenden, ljuger och hycklar.

Men när ni själva ska ha hjälp då ska plötsligt allt backas tillbaka till 50-talets småstads sosse pålitlighet och förtroende-samhälle.

Vad trodde du? Att det bara var medelklassens akademiker som skulle laga tänder utan hål, flina folk rakt i ansiktet och hänvisa till en finstilt paragraf när dom vill få ut ersättning från sin försäkring eller sitta på mellanchefspositioner och blunda för att gamla människor har samma bajsblöja i dagar och ungar får knäckebröd och vatten till lunch?

Du trodde att det bara var den gruppen som i godan ro skulle köra sina blåsningar och alla andra lalla runt som hyggla killar som jobbar gratis..?

Du vet man kan inte både äta och behålla kakan. Vill man ha ett blås och ljugsamhälle då är det bara att hacka i sig fakturan om man saknar både praktisk läggning och inte ens klarar upphandling av en simpel hantverkstjänst.

Snart blir akademiker jobben också låglönejobb och då är ni tillbaka på ruta ett igen, där ni satt i nian och tryckte bakom något skåp.

Och vem fan vill ha en karl som är torr som fnöske, som varken kan fixa toan själv eller ordna så att nån annan gör det, när han tjänar 11.800:- efter skatt..

inte ens klarar upphandling av en simpel hantverkstjänst? Min granne är advokat på en stor entreprenadbyrå. När de renoverade sitt kök så började det krångla för dem också. 6 månader senare och köket till halva priset OCH en massa stress och onödiga timmar senare frågade jag hur det kunde blivit så. Hon svarade att av hennes kollegor som också är advokater inom entreprenad så har i princip alla fått problem med hantverkare när de renoverar. Om inte ens experterna som jobbar med det dagligen reder ut det hur ska då någon som ägnar sig åt något helt annat tex som revisor, undersköterska, brandman, läkare förväntas klara det då.

Om jag som kund börjar peta i vilka skruvar och dimensioner etc som ska användas så blir ju jag i princip ansvarig för fel som byggs in. Alltså förväntar jag mig att tex toalettstolen som ska bytas eller taket som ska läggas om, att det sker efter gängse praxis och enligt de lagar och regler ni som yrkesmän har att förhålla er tlll.

Dessutom finns det ju reglerat hur lång tid det ska ta att skruva upp en gipsskiva osv, men vilken lekman kan detta och klara att kontrollera att du gjort alla moment i ditt jobb enligt förväntad tid?

Citat:
Ursprungligen postat av Conception

För normala människor är detta självklart.

Citat:
Jo men även om du faktureras för 7minuter och 13sekunder kommer priset i alla fall bli över tusenlappen.

Alternativt att du tar ta en kille från Uzbekistan.

Men om du bara gör 4-5 småjobb på en dag, är det då rimligt att du ska omsätta 800.000-1.200.000 plus moms per år? Varför ska dessa 4-5 kunder betala några jävla överpriser?
Citera
2015-12-03, 12:59
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkbubba
Vi kör alltid skriftliga kontrakt, dessutom kryddar jag priserna avsevärt när det kommer till privatjobb. Tackar kunden ja så tjänar vi väldigt mycket, tackar kunden nej så är det ingen större förlust från första början. Vi överlever gott och väl utan alla småjobb.

Sen finns det faktiskt tillfällen då skriftliga dokument inte är så passande, som te.x vid akutjobb. Där utgår jag helt och hållet ifrån personen jag pratar med. Frågar dom inte om pris så nämner jag ingenting heller, utan skickar bara ut en faktura när arbetet är utfört. Har aldrig fått något klagomål eller någon som bett mig att förtydliga fakturan, och då vill jag tillägga att vi har högst priser i staden vi är verksamma i.

Med det sagt så specificerar jag alltid summorna på fakturan, skillnaden är bara att våra priser är högre.

Du låter som många av de hantverkare jag träffat. De som bor fint och har skjorta på sig får dessutom betala extra kryddade priser? En gång i tiden hade hantverkare yrkesheder och yrkesstolthet, men ni är väl en produkt av vår nutid som på så många andra ställen.

Jag har fått specificerade fakturor från både elektriker och VVS:are. 2-3 A4 sidor med 10 skruv av detta, 30 muttrar av detta och 11 packningar av detta. Fullständigt oöverskådligt och säkert inte fuskat med någonstans. Allt är listat med pris och rubbet. Inga rejäla påslag där heller?
Jag pratade med en kille med insyn i hantverksbranschen som hävdade att ni kan ta ut schysst lön bara på era påslag på materialen. En skruv som ni köper för fem öre tar ni en krona ut till kund på.
Citera
2015-12-03, 13:56
Medlem
Burkbubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Du låter som många av de hantverkare jag träffat. De som bor fint och har skjorta på sig får dessutom betala extra kryddade priser? En gång i tiden hade hantverkare yrkesheder och yrkesstolthet, men ni är väl en produkt av vår nutid som på så många andra ställen.

Jag har fått specificerade fakturor från både elektriker och VVS:are. 2-3 A4 sidor med 10 skruv av detta, 30 muttrar av detta och 11 packningar av detta. Fullständigt oöverskådligt och säkert inte fuskat med någonstans. Allt är listat med pris och rubbet. Inga rejäla påslag där heller?
Jag pratade med en kille med insyn i hantverksbranschen som hävdade att ni kan ta ut schysst lön bara på era påslag på materialen. En skruv som ni köper för fem öre tar ni en krona ut till kund på.
Nej, jag höjer inte priset för att någon bor fint.

Vet inte hur andra företag gör, men materialet kan man inte göra så mycket åt. Visst köper vi in det billigt men eftersom vi specificerar allt material på fakturan så kan vi inte ta mer betalt än vad det hade kostat kunden att köpa det själv på Byggmax i princip. Så när det kommer till vanliga grejer så gäller det att vara noga helt enkelt.

När det kommer till grejer som är nischad inom vårat område som vanlig Svensson inte kan få tag på, ja då kostar materialet en hel del extra.
Citera
2015-12-03, 14:24
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkbubba
Nej, jag höjer inte priset för att någon bor fint.

Vet inte hur andra företag gör, men materialet kan man inte göra så mycket åt. Visst köper vi in det billigt men eftersom vi specificerar allt material på fakturan så kan vi inte ta mer betalt än vad det hade kostat kunden att köpa det själv på Byggmax i princip. Så när det kommer till vanliga grejer så gäller det att vara noga helt enkelt.

När det kommer till grejer som är nischad inom vårat område som vanlig Svensson inte kan få tag på, ja då kostar materialet en hel del extra.
En fråga till dig som verkar vara egen i branschen.

Tar du samma timdeb. när du rensar ett rörstopp i handfat eller toa som när du ska loda ihop och dra kopparrör?

Har även sett att man ibland gängar kopparrör .

Som sagt frågan är om du eller branchen diskuterar differentierade priser pga svårighetsgrad på jobben?

Editet jag skrev om felaktiga uträkningar i tidigare inlägg, lpm, gällde löpmeter virke som var saftigt tilltaget som om en kund debiterades för två jobb.
Senast redigerad av zorze 2015-12-03 kl. 14:39.
Citera
2015-12-03, 14:30
Medlem
iggesundarns avatar
Vissa jämför som kyss mej i arslet.... En sjuksköterska får ju inte betalt för att åka till jobbet,, näe självklart det får ingen normalt sett,, men om sjuksköterskan åker till en brukare får hon betalt,, likväl som hantverkaren. Å brukaren betalar sj,sk, från det hon lämnar sin arbetsplats. lika som hv fakturerar kunden när han åker från firman. Vem ska annars betala om inte kunden/brukaren ?
Citera
2015-12-03, 14:45
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iggesundarn
Vissa jämför som kyss mej i arslet.... En sjuksköterska får ju inte betalt för att åka till jobbet,, näe självklart det får ingen normalt sett,, men om sjuksköterskan åker till en brukare får hon betalt,, likväl som hantverkaren. Å brukaren betalar sj,sk, från det hon lämnar sin arbetsplats. lika som hv fakturerar kunden när han åker från firman. Vem ska annars betala om inte kunden/brukaren ?

Så en SSK som åker till en brukare tror du får 650,-/timme plus moms? Vem är det som jämför som kyss mig arslet?

En ssk har fast timlön eller månadslön beroende på hur hon är anställd och då står hon tillgänglig under schemalagd arbetstid, i övrigt övertid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in