Flashback bygger pepparkakshus!
2013-10-01, 02:14
Medlem
Urijahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lt.Col.Kilgore
Beror väl på vilka soldater som vi talar om...den vanliga meniga army/usmc soldaten är allt annat än Einsteins lillebror. De är unga och rätt obildade. Puckon helt enkelt. Däremot har de bra NCOs.

De har ett grymt tekniskt och logistiskt understöd. Men sluta upp att köpa myten. En kustjägarpluton skulle spöa upp en vanlig usmc dito. De är inte stålmän...

MARSOC har på nått sätt uppstått från Marine Force reconnaissance, force recon som de kallas. Det riktiga namnet är FORECON. De är motsvarigheten till Seals och de andra specialgrenarna. De är mer inriktade på rent amphibiska operationer...vilket är logiskt eftersom USMC är amfibiska enheter...

Deras NCOs kommer ju från grunden, dvs; meniga/soldater. Så det är absolut inte "puckon" som blir Marinsoldater. Om deras meniga var "puckon" hur skulle deras NCOs vara bra?

Marine Force Recons riktiga namn var inte FORECON. Det är som, som du sa, Force Reconaissance, alltså att de utförde uppdrag för "Fleet Marine Force."
Citera
2013-11-02, 13:35
Avstängd
konstapels avatar
Angående USMC och deras utbildning så rekommenderas varmt dokumentären "Ears, Open. Eyeballs, Click" där man får en "fly on the wall" view på deras strapatser under boot camp.

Finns i en piratbukt nära dig.
Citera
2013-11-02, 21:51
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Motivera gärna! Bara för att vi har högre levnadsstandard och lever i ett samhälle där alla är kränkta betyder inte det att alla svenska förband är sämre än alla ryska.

Jag tror det sitter i ryssarnas folksjäl. De är orädda och pragmatiska, uppvuxna i ett hårt samhälle med en stark disciplin. Gör man inte vad som sägs åt en får man stryk, duger man inte hamnar på gatan. Darwin har fått härja fritt i öststaterna på ett helt annat sätt än i väst under en mycket längre tid. En ryss behöver inte bevisa att han är en man, det vet han redan.. Jag har jobbat med ryssar under många är, även stött på ryska militärer - ett helt annat virke än alla andra blötdjur!

Och din sista du säger - kanske inte, men jag skulle satsa på ryssen!
Citera
2013-11-03, 17:07
Medlem
Lt.Col.Kilgores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urijah
Deras NCOs kommer ju från grunden, dvs; meniga/soldater. Så det är absolut inte "puckon" som blir Marinsoldater. Om deras meniga var "puckon" hur skulle deras NCOs vara bra?

Marine Force Recons riktiga namn var inte FORECON. Det är som, som du sa, Force Reconaissance, alltså att de utförde uppdrag för "Fleet Marine Force."

Jo det finns rätt få NCOs jämfört med meniga. Deras NCOs är bra för att de ofta har sett strid förut. Generellt är meniga i yrkesarméer mycket lågutbildade...och dessutom mycket unga.
Citera
2013-11-05, 00:01
Medlem
gersmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosse
som rubriken säger, bör inte kustjägarna motsvara USA;s Navy Seal styrka?
Nej, kustjägarna har glömt sin tradition. De är modellerade efter brittiska commandoes under andra världskriget. Därav de gröna baskrarna och kanotpaddlingen. Allan Mann lär ha haft ett finger med i spelet.
Citera
2013-11-05, 00:11
Medlem
gersmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Jag tror det sitter i ryssarnas folksjäl. De är orädda och pragmatiska, uppvuxna i ett hårt samhälle med en stark disciplin. Gör man inte vad som sägs åt en får man stryk, duger man inte hamnar på gatan. Darwin har fått härja fritt i öststaterna på ett helt annat sätt än i väst under en mycket längre tid. En ryss behöver inte bevisa att han är en man, det vet han redan.. Jag har jobbat med ryssar under många är, även stött på ryska militärer - ett helt annat virke än alla andra blötdjur!

Och din sista du säger - kanske inte, men jag skulle satsa på ryssen!
Vicket jävla skitsnack. Det finns en god orsak till att de kallas slavar, förlåt, slaver.
Citera
2013-11-05, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
ett helt annat virke än alla andra blötdjur!

Fast givet den konsumtion av alkohol en rysk man hinner med innan han supit ihjäl sig så får nog ryska män räknas till kategorin blötdjur.
Citera
2013-11-06, 15:58
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gersman
Vicket jävla skitsnack. Det finns en god orsak till att de kallas slavar, förlåt, slaver.

Du ska inte lägga för mycket vikt på det du lärde dig i hemvärnsungdom på 80-talet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in