Flashback bygger pepparkakshus!
2005-11-06, 19:05
Awaiting Email Confirmation
som rubriken säger, bör inte kustjägarna motsvara USA;s Navy Seal styrka?
Citera
2005-11-06, 19:14
Medlem
Azraels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosse
som rubriken säger, bör inte kustjägarna motsvara USA;s Navy Seal styrka?

Nej.
Citera
2005-11-06, 19:28
Citat:
Ursprungligen postat av Azrael
Nej.

Skillnad?
Citera
2005-11-06, 19:35
Medlem
BigDukes avatar
Nej, Kustjägare är möjligtvis motsvarigheten till Marines.

Navy Seal motsvaras möjligtvis av attackdykare / eller SSG
Citera
2005-11-06, 19:35
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Skillnad?
De amerikanska Rangers är de svenska jägarnas motsvarighet. SSG kanske närmar sig SEAL, eller DELTA, men vi vet alldeles för lite om de svenska elitsoldaternas utbildning för att uttala oss.

Boken Fågelbröstet beskriver en svensk soldat som genomgår Rangerutbildningen i USA - läs och jämför med kustjägare etc.
Citera
2005-11-06, 21:15
Citat:
Ursprungligen postat av BigDuke
Nej, Kustjägare är möjligtvis motsvarigheten till Marines.

Navy Seal motsvaras möjligtvis av attackdykare / eller SSG

aoo tänkte nämna marines i mitt inlägg men glömde det .. bör ju vara det, ifall man ser på filmer och så elr reflekterar verkligheten. Filmer: Marines kallas in då typ en rymdbas har hamnat i trubbel alltså transporteras dom dit i ett transport "skepp" och liknande verkligheten då dom transporteras i båtar till områden i kris. Sen finns det väl olika befattningar marines
Citera
2005-11-06, 21:50
Medlem
h8_religions avatar
Kan tänka mig att Navy SEAL motsvarar attackdykare!

Sen så finns det "specialstyrkor" inom Navy SEAL också, t.ex. Team Six. De kanske motsvarar SSG? Eller...?
Citera
2005-11-06, 22:43
Medlem
Engelbreckts avatar
Marines bör väl motsvara amfibie skytte i Sverige. Jävligt duktiga infaterisoldater, men inget direkt specialförband.

Navy Seals saknar nog direkt motsvarighet, men attackdykarna är väl närmast.

Kustjägarna och Fallskärmsjägarna har jag sett omnämns gemensamt i internationell litteratur som "Swedish Rangers".
Citera
2005-11-06, 22:50
Medlem
SEALs

SEAL(Sea, land, air). Dom var från början attackdykare(undervattenssprängteam) men idag har ansvarsområdet vuxit och dom utför många olika slags specialoperationer precis som namnet antyder. Det är helt enkelt den amerikanska flottans specialstyrka. Precis som Delta force och Gröna Baskrarna är arméns specialförband.
SEAL Team Six är amerikanska flottans terroristbekämpningsenhet.
Jag skulle som någon redan nämnt jämnföra SEALs med SSG. Även om man inte vet mycket om SSG så vet vi att dom är tränade för att utföra uppdrag med stor variation(Öken,snö,luft,vatten).
Blev kanske lite OT men jag hoppas jag har svarat på några frågor iallafall.
Citera
2005-11-06, 22:59
Medlem
Luxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engelbreckt
Marines bör väl motsvara amfibie skytte i Sverige. Jävligt duktiga infaterisoldater, men inget direkt specialförband.

Navy Seals saknar nog direkt motsvarighet, men attackdykarna är väl närmast.

Kustjägarna och Fallskärmsjägarna har jag sett omnämns gemensamt i internationell litteratur som "Swedish Rangers".

amfibieskytte och marines kan tyvärr inte heller jämföras annat än att de kan förflyttas med båtar ibland. amfibieförbanden är kustnära förband medans marines kan sättas in i öknen om så behövs.

annars håller jag med om att det närmaste vi har är adyk.
Citera
2005-11-06, 23:05
Citat:
Ursprungligen postat av skiithal
SEAL(Sea, land, air). Dom var från början attackdykare(undervattenssprängteam) men idag har ansvarsområdet vuxit och dom utför många olika slags specialoperationer precis som namnet antyder. Det är helt enkelt den amerikanska flottans specialstyrka. Precis som Delta force och Gröna Baskrarna är arméns specialförband.
SEAL Team Six är amerikanska flottans terroristbekämpningsenhet.
Jag skulle som någon redan nämnt jämnföra SEALs med SSG. Även om man inte vet mycket om SSG så vet vi att dom är tränade för att utföra uppdrag med stor variation(Öken,snö,luft,vatten).
Blev kanske lite OT men jag hoppas jag har svarat på några frågor iallafall.

aa så vad är Sveriges generella elitförband då? Bör inte det vara som följande - Flottan:Kustjägarna/attackdykare osv Armén:Fjälljägare/fältjägare osv Flygvapnet:Fallskärmsjägare

Sen vet jag att det finns ett special förband i Sverige som bara de bästa ifrån jägar tjänsterna blir kallade till. Nått halv hemligt förband vad jag vet
Citera
2005-11-06, 23:12
Medlem
Luxuss avatar
Citat:
aa så vad är Sveriges generella elitförband då? Bör inte det vara som följande - Flottan:Kustjägarna/attackdykare osv Armén:Fjälljägare/fältjägare osv Flygvapnet:Fallskärmsjägare

Sen vet jag att det finns ett special förband i Sverige som bara de bästa ifrån jägar tjänsterna blir kallade till. Nått halv hemligt förband vad jag vet

Det är väl ingen direkt hemlighet att den här forumsdelen är en av de där fakta lyser mest med sin frånvaro.

Jag tänkte börja med att upplysa dig om att det i sverige inte finns någon yrkesarme, därför finns det heller inget hemligt förband dit de bästa värnpliktiga jägarna rekryteras, tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in