Flashback bygger pepparkakshus!
2005-11-06, 23:17
Medlem
Engelbreckts avatar
Jag har en känsla av att om det fanns ett hemligt militärförband så skulle inte någon på FB känna till det. Dessutom är den forumdel där fakta mest lyser med sin frånvaro förmodligen Konspirationer. Men den här delen av forumet är däremot den mest avslappnade och vänskapliga.
Citera
2005-11-06, 23:21
Medlem
InkoPinkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosse
Sen vet jag att det finns ett special förband i Sverige som bara de bästa ifrån jägar tjänsterna blir kallade till. Nått halv hemligt förband vad jag vet
Antagligen är det SSG du hört talas om... sök lite här på forumet så hittar du nog mer information.
Citera
2005-11-06, 23:22
Medlem
Attackdyk tillhör kustjägarna. Kustjägarna i sin tur tillhör Amfibiekåren. Kustjägarna är således inget förband utan bara en del av amfibiekåren.
Det finns ett jägarförband kvar i Sverige och det är arméns jägarbataljon, stationerad i Arvidsjaur(Föredetta K4). Dom tillhör nu I19. Fjälljägare finns inte längre. Heter Norrlandsjägare.
Det "halvhemliga" du tänker på är SSG(Särskilda Skyddsgruppen). Det stämmer att dom rekruterar mycket från jägarförband men det är fritt fram att söka oavsett vapengren/vapenslag. SSG är också direkt underställt ÖB.
Generellt elitförband i fredstid är SSG. Men KJ,NJ,A-dyk,FJS är alla "jägare". Elit om man vill kalla dom så.
Citera
2005-11-06, 23:23
Medlem
illums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Det är väl ingen direkt hemlighet att den här forumsdelen är en av de där fakta lyser mest med sin frånvaro.
Pffft ... gaser i magen? Ofta jag ser dig här. Att det finns tonåringar överberikade på CS på FB och även här fördunklar inte det faktum att det finns duktiga skyttar och militärer här.
Citera
2005-11-06, 23:33
Medlem
Ssg

SSG är ett hemligt förband. Och dom rekruterar värnpliktiga men dom måste först bli reservofficerare och detta sker inom ramen för uttagning till SSG.
Dom är hemilga på det sett att dom har skyddad identitet och är alltid censurerade på alla offentliga kort+att allt dom gör är hemligt.
Men SSG består självfallet mest av officerare och reservare. Är inte hemligt att dom varit i Kongo tex.
Citera
2005-11-06, 23:36
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Finns några enstaka likheter mellan SEALs och SSG, men det är svårt att göra en bra jämförelse då de är förband som plockats fram i mycket olika syften. Det enda som egentligen förenar dem är deras stora variation vad gäller förflyttningssätt och operationsområden (SEAL = Sea Air Land) vilka är områden från vilka även SSG jobbar.

För övrigt: Attackdykarna är inte en del av kj längre utan en fristående spaningsenhet inom amf. A-dyk rekryteras från hela amf (där även kj ingår). Attackdykarna sysslar idag mestadels med spaning. Dykningen är endast ett sätt att förflytta sig. Själva namnet "attackdykarna" är därför lite missvisande. Några uppgifter under vattnet har de såvitt jag vet aldrig befattat sig med.
Citera
2005-11-07, 02:51
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skiithal
Det finns ett jägarförband kvar i Sverige och det är arméns jägarbataljon, stationerad i Arvidsjaur(Föredetta K4). SSG är också direkt underställt ÖB.
Generellt elitförband i fredstid är SSG. Men KJ,NJ,A-dyk,FJS är alla "jägare".

Några kommentarer:

Du glömde nämna K3:s Husarbataljon som utbildar jägarsoldater vid den Luftburna bataljonen och Underrättelsebataljonen.

De "jägare" som jag skulle vilja påstå att finns numera i Sverige är:

FJS
KJ
Norrlandsjägare
K3:s jägare
Flygbasjägare (eller Flygjäsbagare som de också kallas)
Militärpolisjägare
I5:s "fältjägarinfanterister" (något tveksamt inställd till dessa dock).

Sen finns det ett fåtal enheter som mer eller mindre räknas som jägare även om de inte "heter" det och det är attack- & röjdykarna och förmodligen Marinens bassäkförband.

De "stående" elitförband som vi har i Sverige är precis som skiithal skriver SSG men även FJS-IK (insatskompani). Dessa båda lyder under Specialförbandsledningen vid Högkvarteret i Stockholm.

För ett par år sedan la man ner I22 i Kiruna som utbildade "Lapplandsjägare".
Citera
2005-11-07, 04:29
Medlem
Massimos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Några kommentarer:

Du glömde nämna K3:s Husarbataljon som utbildar jägarsoldater vid den Luftburna bataljonen och Underrättelsebataljonen.

De "jägare" som jag skulle vilja påstå att finns numera i Sverige är:

FJS
KJ
Norrlandsjägare
K3:s jägare
Flygbasjägare (eller Flygjäsbagare som de också kallas)
Militärpolisjägare
I5:s "fältjägarinfanterister" (något tveksamt inställd till dessa dock).

Sen finns det ett fåtal enheter som mer eller mindre räknas som jägare även om de inte "heter" det och det är attack- & röjdykarna och förmodligen Marinens bassäkförband.

De "stående" elitförband som vi har i Sverige är precis som skiithal skriver SSG men även FJS-IK (insatskompani). Dessa båda lyder under Specialförbandsledningen vid Högkvarteret i Stockholm.

För ett par år sedan la man ner I22 i Kiruna som utbildade "Lapplandsjägare".

Oddball, allt mysigt att se. Dock måste jag ta bort I5 och MPJ direkt från din lista. I5 kallades "fältjägare", men är vanligt inf. "Fältjägare" är en historisk titel/beteckning, och har således inget med jägeriet att göra. Även MPJ (som de själva kallar sig) är inga jägare, de bör mörkgrön basker, men det gör "alla" vid K1. Även K3 bär grön basker, men dessa gossar är inte längre jägare, de bär dock jägarbågen för att de en gång varit ett "stenhårt"(nåja) jägarförband, numera är det frågan om luftburet infanteri, som blandannat förflyttar sig med sex-hjuliga fordon och TGB 11/13. Hoppas att detta var till hjälp.

Jag är trött, därav förekommer det säkert stav- och syftningsfel.

Go´natt.

Mvh. Massimo
Citera
2005-11-07, 04:33
Medlem
Massimos avatar
On topic:

Enligt soldf. Eng till Sve. översätt.
Kustjägare - Marines.
Då var saken biff, manöver.
Go´Natt2.

Mvh. Massimo
Citera
2005-11-07, 09:50
Medlem
Dreamons avatar
K3 räknas fortfarande som jägare och kommer att göra det i framtiden också. De har ungefär samma uppgifter som rangers i USA. Bara för att deras förflyttningssätt ändrats till viss del (de går fortfarande en hel del) så innebär inte det att deras tjänst ändrats. De har baskern och de har jägarbågen. Samma jägarbåge som är ett utbildningstecken på att de är jägare.

K3 har alltid haft fordon. 4-hjuliga motorcyklar, bandvagnar och terrängbilar. Detta gör dem inte till mindre jägarförband än om de inte haft fordon. Även K4 har haft motorcyklar något år.
Citera
2005-11-07, 10:38
Medlem
En intressant parentes är att A-dyk från början inte var ett jägarförband, utan enbart var en tjänst i flottan.
Citera
2005-11-07, 10:56
Medlem
humperdicks avatar
Jägarsoldat är soldat som utbildas för strid och spaning bakom fiendens linjer, en utbilding kan vara så hård att bara Gunde Svan skulle klara av den, men om han inte utbildas för ovan nämda är han ingen jägarsoldat.

Fast egenligen är det väl förvarsledningen som avgör vilka som får kalla sig jägare.

On topic, marines är inget höjdar förband av det jag läst och hört, håller nog med om att det mer motsvarar vanligt skytteförband fast med bättre och dyrare utrustning, rangers motsvarar nog jägarförbanden/skolorna, seal delta och gröna baskrarna typ A-dyk, skulle jag tro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in