Citat:
Ursprungligen postat av
steffen13
Attackdykarna är fortfarande en del av KJK. Sverige har ingen motsvarighet till seals.
Efter närmare studier har jag konstaterat att det är sjukt svårt att jämföra Sveriges försvar och förband med USAs. I Sverige har vi full koll på vad vi har för förband och vad dessa förband har för uppgift. Till skillnad mot USA som har sinnessjukt många olika special och elitförband. Förband som ofta liknar andra och som i grund och botten har samma uppgift men ändå inte?!?

Jag tror att om Du kan / vill jamfora sa maste man borja med formagan att losa uppgiften pa basta och snabbaste satt.
I detta kommer, som snooze91 mycket riktigt papekar taktiska overvaganden in, liksom tillgang till stodforband och intel.
Ska man rensa ett kvarter eller tva fran 'insurgents' i Fallujha sa vinner USMC elva dagar i veckan. Anledningen till detta ar tva. Det forsta ar som jag papekat tidigare oerhord strids erfarenhet och rutin fran sadana uppdrag. Kusligt effektiva.
Det andra ar att de har i stort sett real-tids tillgang till Intel i form av sattelit spaning och i stort sett total dominans pa det elektroniska slagfaltet, sa val som i luften. Du anar inte vad ett par bestyckade Apache attackhelikoptrar kan satta fart pa fiendens matsmaltning.
Vander man pa steken sa kan man val saga att en majoritet av USMC skulle inte finna sej val tillratta pa ett par "vita blixten" uppe i Ovre Norrland heller. Sa det jamnar ut sej va?
Nej inte riktigt. Man maste komma ihag att USMC har special enheter som ar oerhort valtranade i vinterkrig-foring ocksa, enheter som jag inte ens vet om K4 / I22 skulle kunna matcha.
Sa kanske denna jamforelse ar dodfodd fran borjan?