• 1
  • 2
2015-11-30, 11:41
Medlem
Axel-Foleys avatar
Citat:
Mannen tände en brasa utan att märka att en 19-årig inbrottstjuv hade fastnat i skorstenen.

Citat:
Husägaren var ute när 19-åringen påbörjade vad som misstänks vara ett inbrottsförsök.

Jag som ej är husägare själv kan inte svara för hur pass det hörs i en "standard" murstock. Men jag vet att när jag i mina yngre dar bodde hemma hos mor och far, som hade murstock, så kunde man väldigt väl höra när sotaren var i full fart med att göra rent. Även när min far var uppe och kollade efter fågelbon så kunde jag stå inne i huset, vid braskaminen, och hörde då honom tala med mig, klart och tydligt, uppe på taket.

I artikeln står det att ägaren hörde skriken när han tänt brasan men borde man inte märkt något tidigare att det var någon i skorstenen?
Citera
2015-11-30, 11:46
Medlem
fimbuls avatar
Det kan ju vara så att killen i skorstenen höll käften till det började osa hett.
Citera
2015-11-30, 11:47
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axel-Foley

Jag som ej är husägare själv kan inte svara för hur pass det hörs i en "standard" murstock. Men jag vet att när jag i mina yngre dar bodde hemma hos mor och far, som hade murstock, så kunde man väldigt väl höra när sotaren var i full fart med att göra rent. Även när min far var uppe och kollade efter fågelbon så kunde jag stå inne i huset, vid braskaminen, och hörde då honom tala med mig, klart och tydligt, uppe på taket.

I artikeln står det att ägaren hörde skriken när han tänt brasan men borde man inte märkt något tidigare att det var någon i skorstenen?

I och med att det var en inbrottstjuv så var han antagligen "tyst som en mus" för att undgå upptäckt......tills det var försent.
Citera
2015-11-30, 11:47
Medlem
Axel-Foleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fimbul
Det kan ju vara så att killen i skorstenen höll käften till det började osa hett.
Absolut. Men oavsett om han var tyst eller inte så brukar det ju höras ganska väl inifrån en murstock. Är ju "ledande"(vet ej hur jag skall formulera det) så allt ljud hörs ju jätteväl. Krafsande och dyl.
Citera
2015-11-30, 11:55
Medlem
Citat:
Absolut. Men oavsett om han var tyst eller inte så brukar det ju höras ganska väl inifrån en murstock. Är ju "ledande"(vet ej hur jag skall formulera det) så allt ljud hörs ju jätteväl. Krafsande och dyl.
Om jag hört krafsande eller nåt ljud från vår öppna spis skulle jag trott att det var en fågel som förvirrat sig ner (har hänt oss) jag skulle definitivt inte tänkt att det var en människa där. Jag skulle glatt tänt brasan och insett att fågel snart dör, det äri alla fall rätt besvärligt att få ut en fågel levande ur en skorsten. De stressar till döds.
Citera
2015-11-30, 11:58
Medlem
BNCs avatar
Kan ju vara så att tjuven satt knäpptyst för att inte bli upptäckt.

Kan ju även vara så att husägaren såg tjuven krypa ner i skorstenen och bestämde sig för att "Nu ska han få se!" utan att riktigt inse vad konsekvenserna skulle bli, och nu själv tiger om sanningen.

Båda är väl ungefär lika möjliga, men det lär ju vara väldigt svårt att bevisa något av det så vi lär nog aldrig få veta med säkerhet. Hursomhelst, urbota korkad tjuv.
Citera
2015-11-30, 12:00
Medlem
Citat:

Man har nog aldrig haft skäl att anta att det sitter någon spice-påverkad nolla till knarkare och inbrottstjuv i ens skorsten, men detta kanske kommer bli mer vanligt förekommande i framtiden?

Har inte läst länken, men inbrottstjuven bör bli nominerad postumt till Darwin Awards.
Citera
2015-11-30, 12:01
Medlem
SkepticalHippos avatar
Det här är ju nästan värdigt Darwin Awards. Vilken urbota korkad inbrottstjuv. Husägaren kan mycket väl ha vetat att han fanns däe men tänkt att den jäkeln skulle få ett straff utan att förstå att det skulle sluta med döden. Men det är väldigt svårt att bevisa.
Citera
2015-11-30, 13:55
Bannlyst
Vad är det för konstig skorsten som är så grov?
Citera
2015-11-30, 14:02
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
Det här är ju nästan värdigt Darwin Awards. Vilken urbota korkad inbrottstjuv. Husägaren kan mycket väl ha vetat att han fanns däe men tänkt att den jäkeln skulle få ett straff utan att förstå att det skulle sluta med döden. Men det är väldigt svårt att bevisa.
HAHAHAA. Darwin Awards i hård konkurrens med idioten som kröp in i en klädcontainer för att stjäla, men var tvungen att ringa snuten för att kunna komma ut.
Citera
2015-11-30, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anpejada
Vad är det för konstig skorsten som är så grov?

Undrar det samma, vanligtvis är rökkanalerna 125-170mm i diameter, eller så hade inbrottstjuven Nils-Karlsson-Pyssling talanger? Tjillevippen
Citera
2015-11-30, 14:06
Medlem
Låter lite som en vandringssägen... Väldigt kort artikel också.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in