2015-11-28, 14:49
Medlem
AkeSvanstedts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bushtucker
Nej, det är klart som f-n att färdskrivaren inte registrerar någonting när bilen är stillastående. Ingen har väl påstått annat? Däremot är ju med största sannolikhet den här stöldresan registrerad i minsta detalj. Åka runt med ett obesiktigat släp mitt i natten och med 30 pallar stöldgods tycker jag inte verkar vara i linje med dom här killarnas planeringskapacitet direkt... Får också svårt att tro man är så korkad att man låter lasten vara kvar på ekipaget, måste ju vara att inbjuda till inbrott och stöld.
Vanliga kostnader:
Skatten t.ex, bara den borde vara mellan 11000 och 15000. Försäkring är en annan faktor. Betalning för köpet, alltså om man nu inte haft kontanter att betala med.

Att köpa en lastbil privat är inte speciellt dyrt. Inte dyrt med försäkring om den inte används i yrkesmässig trafik, det behövs då heller ingen färdskrivare. Jag har 2 kompisar med varsin privat lastbil, det är inte alls svårt att fixa detta.
Citera
2015-11-29, 02:15
Medlem
Det här är den typen av brott som polisen bör ha goda chanser att klara upp. Klart som korvspad att det är ett beställningsjobb. Du ska ha tur för att komma över 30 pallar snus på måfå. Dom flesta lastbilar är lastade med en massa skit som inte har något större värde ute på gatan. Börja med att kartlägga vilka som hade kännedom om transporten både hos tobaksleverantören samt åkeriet/speditören så har ni kommit en god bit på vägen.

Transportbranschen har tyvärr blivit ett veritabelt träsk för ljusskygg verksamhet allt efter som polisen tvingas lägga sina resurser på att hålla ordning bland kulturberikare och jihadister. Om myndigheterna skulle göra en punktad kraftansträngning i transportbranschen skulle man nog komma åt en hel del organiserad brottslighet samt att det skulle rensa ut oseriösa aktörer. Prisbilden på transporter skulle återgå till en normalnivå istället för gratis och svenska åkare skulle må mycket bättre.
Citera
2015-11-29, 12:29
Medlem
bushtuckers avatar
Ja, det är alltför många tillfälligheter som sammanfaller här för att det skulle vara något annat än ett väl planerat brott av förövare som har en hel del resurser på olika plan.
Citera
2015-11-29, 15:09
Medlem
MIBRs avatar
Hur brukar sådana här fall fungera? brukar man hitta gärningsmännen, eller är det oftast att dom kommer undan?
Citera
2015-11-29, 15:20
Medlem
bushtuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MIBR
Hur brukar sådana här fall fungera? brukar man hitta gärningsmännen, eller är det oftast att dom kommer undan?

DET är ju någonting du skulle skriva till "Fråga Leif" om. I det här fallet skulle det väl finnas möjligheter att komma någonstans med utredningsåtgärder, t.ex kolla ev kameror och leta på lastbilen man troligtvis använt för att frakta bort bytet.
Citera
2015-11-29, 15:30
Medlem
Koljarovs avatar
Det är inte bara en extra lastbil som krävs utan också en truck för att lasta om pallarna på den andra lastbilen.
När man gör detta måste man t.ex tända en massa lysen och låsa upp portar så risken för upptäckt blir ganska stor.
Citera
2015-11-29, 15:37
Medlem
bushtuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koljarov
Det är inte bara en extra lastbil som krävs utan också en truck för att lasta om pallarna på den andra lastbilen.
När man gör detta måste man t.ex tända en massa lysen och låsa upp portar så risken för upptäckt blir ganska stor.

En palltruck räcker ju om man kan parkera intill. Bakgavellyft underlättar också. Nog tror jag det här gått att genomföra rätt diskret. Att chauffören sov i hytten under tiden det hände har jag däremot lite svårt att svälja..
Citera
2015-11-29, 15:46
Medlem
Pedan21s avatar
Citat:
En palltruck räcker ju om man kan parkera intill. Bakgavellyft underlättar också. Nog tror jag det här gått att genomföra rätt diskret. Att chauffören sov i hytten under tiden det hände har jag däremot lite svårt att svälja..

Jobbar som mekaniker och ser ofta lastbilar stå lite här och där medans dom sover i dom. Även inne på industriområden. Kan lova dig att dom flest som kör lastbil är ganska härdad. Eller sover med både koppor och propar
Citera
2015-11-29, 15:59
Medlem
bushtuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pedan21
Jobbar som mekaniker och ser ofta lastbilar stå lite här och där medans dom sover i dom. Även inne på industriområden. Kan lova dig att dom flest som kör lastbil är ganska härdad. Eller sover med både koppor och propar

Japp.. Jag själv sover utmärkt bra i en hytt, oavsett hur mycket trafik det passerar runtomkring.. men jag tror nog i alla fall att jag skulle ha reagerat av skakningar och skrammel om någon lossade mer än 30 pall från bilen jag sov i.
Citera
2015-11-29, 16:48
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Japp.. Jag själv sover utmärkt bra i en hytt, oavsett hur mycket trafik det passerar runtomkring.. men jag tror nog i alla fall att jag skulle ha reagerat av skakningar och skrammel om någon lossade mer än 30 pall från bilen jag sov i.

Därav mitt konstaterande att det med all säkerhet handlar om "insiderjob". Man ligger inte och sover ostört medans någon lastar av en trailer.
Citera
2015-11-29, 16:59
Medlem
Snuset verkar ha kommit ut på svarta marknaden redan.

(FB) Vad gör snuset dåligt? (Fick dåligt snus)
Citera
2015-11-29, 17:06
Medlem
Mack-Bolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Därav mitt konstaterande att det med all säkerhet handlar om "insiderjob". Man ligger inte och sover ostört medans någon lastar av en trailer.

Det har förekommit att man sprutat in gas i hytten och på så sätt sövt föraren.
Men visst kan det vara ett insiderjobb.

Det gäller också att prångla ut allt snus ganska snabbt då det är ganska korta hållbarhetstider.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in