Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
Det är idag många åkare med egna fordon som får lov att låta dem stå eftersom de konkurreras ut av billiga öststatare .. och inte får körningar helt enkelt...
Det finns givetvis åkare som inte får det att gå ihop, men det gäller ju inte samtliga Sveriges transportörer utan ett litet fåtal. Just såhär före jul är det som jag påpekade tidigare högsäsong och att någon skulle låta sin bil stå still just nu tycker jag är mindre troligt.
Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
Detta med färdskrivarkortets funktion har du uppenbarligen missuppfattat. Det används för att kontrollera kör och vilotider när ett ekipage rullar - det fyller ingen som helst funktion när det står parkerat.
Nej, det är nog Du som missuppfattat. Vi har ett medelstort Svenskt åkeri inom familjen så jag vet vad jag pratar om. Den digitala färdskrivaren ingår i ett större system som består av;
Digitala färdskrivaren
Krypterad rörelsegivare
Förarkort
Verkstadskort
Företagskort
Kontrollkort
Tachonet
Kalibreringsutrustning på verkstaden
Nerladdning och datalagringsutrustning
Analysverktyg för förardata
Kontrollerande myndighet, polisen, skatteverket, trafikverket, kan få ut väldigt detaljerad information ur en digital färdskrivare. Just det faktum att ett ekipage står still -varför och hur länge - är ju också en sak som kan bli föremål för intresse. Syftet med kontroll är ju delvis också att komma tillrätta med s.k "svartkörning".