• 1
  • 2
2015-11-25, 09:00
Medlem
bushtuckers avatar
En hel långtradarlast med snus har stulits från ett industriområde i Nyköping.
Bytet är värt miljonbelopp och polisen säger sig inte ha några misstänkta för dådet.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21827484.ab

Har någon här en aning om vilka som kan misstänkas för detta?
Vilka är det som kan tänkas beställa sådana mängder det är fråga om?
Citera
2015-11-25, 09:15
Avstängd
micro113s avatar
Det behöver inte vara något beställningsjobb - svart alkohol och tobak är lätt att sälja.
Citera
2015-11-25, 09:23
Medlem
bushtuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det behöver inte vara något beställningsjobb - svart alkohol och tobak är lätt att sälja.

Omfattningen/mängden i sig talar väl för att det är ett planerat beställningsjobb?
Lite svårt för mig att tro iaf att man genomför en sån här sak utan att ha "lägg" för bytet. Det krävs ju lite resurser och kanske framförallt organisation för att genomföra det hela. Man lär ju först och främst själva ha tillgång till en egen tradare med släp och inte minst lagerutrymme för minst 30 pallaster.
Citera
2015-11-25, 09:30
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bushtucker
Omfattningen/mängden i sig talar väl för att det är ett planerat beställningsjobb?
Lite svårt för mig att tro iaf att man genomför en sån här sak utan att ha "lägg" för bytet. Det krävs ju lite resurser och kanske framförallt organisation för att genomföra det hela. Man lär ju först och främst själva ha tillgång till en egen tradare med släp och inte minst lagerutrymme för minst 30 pallaster.
Det är bytet från EN lastbil - vilket innebär att det utrymme du behöver är just en lastbil/ett släp som du kan ha stående på lämplig plats.

Edit:
Men visst är det mycket möjligt att det handlar om ett beställningsjobb - däremot är min uppfattning att det inte måste vara det utan kan handla om några som fixar egna affärer.
Att köpa smuggeltobak och smuggelsprit är ju rätt populärt och ganska enkelt skulle jag säga.
Senast redigerad av micro113 2015-11-25 kl. 09:35.
Citera
2015-11-25, 09:36
Medlem
bushtuckers avatar
Citat:
Det är bytet från EN lastbil - vilket innebär att det utrymme du behöver är just en lastbil/ett släp som du kan ha stående på lämplig plats.

Med tanke på kostnaden för ett åkeri att ha ett tradarekipage stillastående tror jag inte det är fallet. Speciellt inte såhär inför den stundande julhögtiden med tillhörande högsäsong i transportbranchen. Troligtvis har man nog istället tillgång till en större lagerlokal någonstans.
Citera
2015-11-25, 09:45
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Med tanke på kostnaden för ett åkeri att ha ett tradarekipage stillastående tror jag inte det är fallet. Speciellt inte såhär inför den stundande julhögtiden med tillhörande högsäsong i transportbranchen. Troligtvis har man nog istället tillgång till en större lagerlokal någonstans.
Åkeri?
Många äger sina bilar själva och det är nog mycket mer lönsamt att sälja 30 pall stulen snus än att kuska runt och ta körningar i dag.
Många åkare har jäkligt svårt att få det att gå ihop ekonomiskt med trycket från polacker o dyl.
Citera
2015-11-25, 10:02
Medlem
bushtuckers avatar
Citat:
Åkeri?
Många äger sina bilar själva och det är nog mycket mer lönsamt att sälja 30 pall stulen snus än att kuska runt och ta körningar i dag.
Många åkare har jäkligt svårt att få det att gå ihop ekonomiskt med trycket från polacker o dyl.

Även om man är ensamägare så bedriver man ju åkerirörelse och kostnaderna för ekipaget är exakt samma.
Skattemyndigheten utövar dessutom en rätt omfattande tillsyn som numera är rätt enkel via elektroniska färdskrivarkort m.m. Tror det är uteslutet att en åkare skulle ha ett helt ekipage stående någonstans, "på vinst och förlust", i akt och mening att sälja ut 30 pallar med snus.
Citera
2015-11-25, 10:06
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Även om man är ensamägare så bedriver man ju åkerirörelse och kostnaderna för ekipaget är exakt samma.
Skattemyndigheten utövar dessutom en rätt omfattande tillsyn som numera är rätt enkel via elektroniska färdskrivarkort m.m. Tror det är uteslutet att en åkare skulle ha ett helt ekipage stående någonstans, "på vinst och förlust", i akt och mening att sälja ut 30 pallar med snus.
Det är idag många åkare med egna fordon som får lov att låta dem stå eftersom de konkurreras ut av billiga öststatare .. och inte får körningar helt enkelt...

Detta med färdskrivarkortets funktion har du uppenbarligen missuppfattat. Det används för att kontrollera kör och vilotider när ett ekipage rullar - det fyller ingen som helst funktion när det står parkerat.
Citera
2015-11-25, 10:19
Medlem
Om några månader så kommer troligen kvartersbutikernas inköp av snus från sina leverantörer att minska en period, så det borde inte bli alltför svårt för farbror blå el försäkringsbolaget att börja nysta i det bakåt genom att begära ut beställningslistor från dessa leverantörer/grossar för att se vilka butiker som helt plötsligt köper in mindre mängder snus än vanligt.
Citera
2015-11-25, 10:25
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RogerMera
Om några månader så kommer troligen kvartersbutikernas inköp av snus från sina leverantörer att minska en period, så det borde inte bli alltför svårt för farbror blå el försäkringsbolaget att börja nysta i det bakåt genom att begära ut beställningslistor från dessa leverantörer/grossar för att se vilka butiker som helt plötsligt köper in mindre mängder snus än vanligt.
Fast lite krasst är det så att många butiker regelbundet fuskar och köper importerade varor som de drygar ut de lagliga varorna med.
Så den kontrollen lär nog inte bli fullt så enkel som man kan tänka sig.

Dessutom - hur skall försäkringsbolag och polis kunna agera mot företag som i perioder redovisar en lägre försäljning av tobaksvaror?
Det finns ju liksom ingen lag på att man skall ha samma kundunderlag på samtliga varor hela tiden .. utan sådant går ju upp och ner beroende på priser och tillgång på andra ställen.

Så säljer man nu 30 pallar snus svart i Nyköping (jag gissar dock att den stora delen, om ens någon, inte kommer landa där) så är det givet att de butiker som säljer lagligt kommer att få en minskad omsättning så länge det stulna snuset är tillgängligt...
Citera
2015-11-25, 10:38
Medlem
bushtuckers avatar
Citat:
Det är idag många åkare med egna fordon som får lov att låta dem stå eftersom de konkurreras ut av billiga öststatare .. och inte får körningar helt enkelt...

Det finns givetvis åkare som inte får det att gå ihop, men det gäller ju inte samtliga Sveriges transportörer utan ett litet fåtal. Just såhär före jul är det som jag påpekade tidigare högsäsong och att någon skulle låta sin bil stå still just nu tycker jag är mindre troligt.

Citat:
Detta med färdskrivarkortets funktion har du uppenbarligen missuppfattat. Det används för att kontrollera kör och vilotider när ett ekipage rullar - det fyller ingen som helst funktion när det står parkerat.

Nej, det är nog Du som missuppfattat. Vi har ett medelstort Svenskt åkeri inom familjen så jag vet vad jag pratar om. Den digitala färdskrivaren ingår i ett större system som består av;

Digitala färdskrivaren
Krypterad rörelsegivare
Förarkort
Verkstadskort
Företagskort
Kontrollkort
Tachonet
Kalibreringsutrustning på verkstaden
Nerladdning och datalagringsutrustning
Analysverktyg för förardata

Kontrollerande myndighet, polisen, skatteverket, trafikverket, kan få ut väldigt detaljerad information ur en digital färdskrivare. Just det faktum att ett ekipage står still -varför och hur länge - är ju också en sak som kan bli föremål för intresse. Syftet med kontroll är ju delvis också att komma tillrätta med s.k "svartkörning".
Citera
2015-11-25, 10:43
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Det finns givetvis åkare som inte får det att gå ihop, men det gäller ju inte samtliga Sveriges transportörer utan ett litet fåtal. Just såhär före jul är det som jag påpekade tidigare högsäsong och att någon skulle låta sin bil stå still just nu tycker jag är mindre troligt.
Fast eftersom jag känner till flertalet åkare som får göra just det så finner jag det inte ett dugg otroligt.

Citat:
Nej, det är nog Du som missuppfattat. Vi har ett medelstort Svenskt åkeri inom familjen så jag vet vad jag pratar om. Den digitala färdskrivaren ingår i ett större system som består av;

Digitala färdskrivaren
Krypterad rörelsegivare
Förarkort
Verkstadskort
Företagskort
Kontrollkort
Tachonet
Kalibreringsutrustning på verkstaden
Nerladdning och datalagringsutrustning
Analysverktyg för förardata

Kontrollerande myndighet, polisen, skatteverket, trafikverket, kan få ut väldigt detaljerad information ur en digital färdskrivare. Just det faktum att ett ekipage står still -varför och hur länge - är ju också en sak som kan bli föremål för intresse. Syftet med kontroll är ju delvis också att komma tillrätta med s.k "svartkörning".
Nej, inte ett dugg faktiskt. Har du ingen körning så står fordonet -- vilket du då borde veta om du nu är så insatt.

Du har uppenbarligen missat funktionen med färdskrivare.

Citat:
Färdskrivare och färdskrivarkort
Alla fordon som omfattas av reglerna för kör- och vilotider inom EU ska vara utrustade med färdskrivare, enligt Rådets förordning (EEG) nr 3821/85.

I färdskrivaren registreras bland annat förarnas kör- och vilotider. Med hjälp av uppgifterna som registrerats i färdskrivaren kan förare, företag och kontrollmyndigheter kontrollera att reglerna följts.

Och de olika funktionerna är följande:

Det finns fyra typer av färdskrivarkort:

Förarkort
Används av förare och placeras i färdskrivaren som registrerar kör- och vilotider, för att Polismyndigheten och Transportstyrelsen vid kontroll ska kunna se att förarna följer regelverket för kör- och vilotider. Kortet är giltigt i fem år.

Företagskort
Används av företag för att låsa färdskrivaren till företaget och kopiera information registrerad av färdskrivaren. Kortet är giltigt i fem år.

Verkstadskort
Används av ackrediterade verkstäder för att kunna reparera eller besiktiga färdskrivaren. Kortet är giltigt i ett år.

Kontrollkort
Används av polisen för att kunna kopiera information som finns i färdskrivaren och på förarkortet. Kortet är giltigt i fem år.
https://www.transportstyrelsen.se/sv.../Fardskrivare/

Edit:
Det finns ingen reglering någonstans som säger att ett ekipage måste rulla för att det ägs av någon - och ingen kontroll på att det står stilla - utan kontrollen handlar om kör och vilotider när det används.
Senast redigerad av micro113 2015-11-25 kl. 10:53.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in