2015-11-26, 14:57
Medlem
murder_us avatar
Det borde vara enkelt att kolla upp lokala butiker om de är så dumma att de avyttrar snuset i Nyköping. Tillverkaren vet med 100% säkerhet batchnumret på partiet.

Jag tror att snus faller under matproduktion och då är det krav på full spårbarhet.
Citera
2015-11-26, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bushtucker
Med tanke på kostnaden för ett åkeri att ha ett tradarekipage stillastående tror jag inte det är fallet. Speciellt inte såhär inför den stundande julhögtiden med tillhörande högsäsong i transportbranchen. Troligtvis har man nog istället tillgång till en större lagerlokal någonstans.

Vad är det som kostar när en tradare står still? Och varför måste det vara ett åkeri som äger den?

Ett gammalt skåpsläp får man tag i för 50.000kr och uppåt. En bil för runt 100.000kr. Billigare om det inte behöver vara besiktat. Det behöver ju inte vara 2015 års modell för att använda som lager.
Färdskrivaren har öht inget som helst med någonting att göra så länge du inte kör med bilen.

Högsäsong i transportbranchen, för den med körning ja. Den som äger ett ekipage utan körning har det lika lugnt som vanligt.

Kliv ur din illa bubbla..
Citera
2015-11-26, 18:01
Medlem
bushtuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svanhalslampa
Vad är det som kostar när en tradare står still? Och varför måste det vara ett åkeri som äger den?
Ett gammalt skåpsläp får man tag i för 50.000kr och uppåt. En bil för runt 100.000kr. Billigare om det inte behöver vara besiktat. Det behöver ju inte vara 2015 års modell för att använda som lager.
Färdskrivaren har öht inget som helst med någonting att göra så länge du inte kör med bilen.
Högsäsong i transportbranchen, för den med körning ja. Den som äger ett ekipage utan körning har det lika lugnt som vanligt.
Kliv ur din illa bubbla..

Nej, det är klart som f-n att färdskrivaren inte registrerar någonting när bilen är stillastående. Ingen har väl påstått annat? Däremot är ju med största sannolikhet den här stöldresan registrerad i minsta detalj. Åka runt med ett obesiktigat släp mitt i natten och med 30 pallar stöldgods tycker jag inte verkar vara i linje med dom här killarnas planeringskapacitet direkt... Får också svårt att tro man är så korkad att man låter lasten vara kvar på ekipaget, måste ju vara att inbjuda till inbrott och stöld.
Vanliga kostnader:
Skatten t.ex, bara den borde vara mellan 11000 och 15000. Försäkring är en annan faktor. Betalning för köpet, alltså om man nu inte haft kontanter att betala med.
Citera
2015-11-26, 18:48
Medlem
symbicorts avatar
Kanske säljs snuset i Finland.
Själv har jag tjänat bra med pengar när jag köpt hem snus och sålt.
Citera
2015-11-26, 18:53
Medlem
Hem_bränts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bushtucker
Omfattningen/mängden i sig talar väl för att det är ett planerat beställningsjobb?
Lite svårt för mig att tro iaf att man genomför en sån här sak utan att ha "lägg" för bytet. Det krävs ju lite resurser och kanske framförallt organisation för att genomföra det hela. Man lär ju först och främst själva ha tillgång till en egen tradare med släp och inte minst lagerutrymme för minst 30 pallaster.

Det är oftast inga beställningsjobb när det gäller sådana här stölder, folk ser chansen och tar den. Sedan så brukar partiet säljas för ett lågt pris till en hälare för att dom ska bli av med det snabbt.

Sen så försvinner laster med diverse varor titt som tätt, fast det brukar inte få något utrymme i media. Och det krävs inga speciella resurser för att genomföra det här, dom flesta som är aktiva har inga problem med att ordna varken en lastbil eller ett lagerutrymme på kort tid ifall det skulle behövas.
Senast redigerad av Hem_bränt 2015-11-26 kl. 18:56.
Citera
2015-11-27, 00:50
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hem_bränt
Det är oftast inga beställningsjobb när det gäller sådana här stölder, folk ser chansen och tar den. Sedan så brukar partiet säljas för ett lågt pris till en hälare för att dom ska bli av med det snabbt.

Sen så försvinner laster med diverse varor titt som tätt, fast det brukar inte få något utrymme i media. Och det krävs inga speciella resurser för att genomföra det här, dom flesta som är aktiva har inga problem med att ordna varken en lastbil eller ett lagerutrymme på kort tid ifall det skulle behövas.
Dessvärre måste jag av egen erfarenhet säga att Nyköping verkar ofta drabbat av den här typen av människor som tar chansen. Förmodligen finns det folk som ligger och fiskar efter sånt här och det borde ju inte vara svårt att hitta dem. Närheten till Södertälje och Stockholm och kanske även östgötametropoler gör väl att det är lätt att sälja av det man hittar på flaken. Det verkar inte rimligt att någon ställer sina flak obevakade i Nyköping...
Citera
2015-11-27, 07:39
Medlem
Utflyttads avatar
Det finns ju även ett antal företag som säljer via post/kurir till brukare utanför EU.

Kanske en smal sak att köra det stulna snuset direkt till ett lager där det skeppas utomlands?
Citera
2015-11-27, 14:36
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av symbicort
Kanske säljs snuset i Finland.
Själv har jag tjänat bra med pengar när jag köpt hem snus och sålt.

Snus är väl förbjudet i Finland och dyrt som satan i Norge. Därför är det ju bra marknader om man vill tjäna pengar. Särskilt om snuset är stulet. Till Finland bprde det vara enkelt att få in det, medan norrbaggarnna kan vara lite knepiga i tullen.

Men givetvis så är sådan här stölder planerade och inte heller sällan är det insiderhjälp. Det är ju inte så att man slumpmässigt bryter upp en lastbil och hittar 30 pallar med snus helt plötsligt.
Citera
2015-11-28, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Snus är väl förbjudet i Finland och dyrt som satan i Norge. Därför är det ju bra marknader om man vill tjäna pengar. Särskilt om snuset är stulet. Till Finland bprde det vara enkelt att få in det, medan norrbaggarnna kan vara lite knepiga i tullen.

Men givetvis så är sådan här stölder planerade och inte heller sällan är det insiderhjälp. Det är ju inte så att man slumpmässigt bryter upp en lastbil och hittar 30 pallar med snus helt plötsligt.
Att hitta 30 pall snus eller liknande dyrbara laster är inte det svåra.
Att lyckas frakta bort det utan att väcka chauffören är det som höjer mina ögonbryn.
Det är ju liksom ett antal vändor med den obesiktade pundarbilen att få undan 30 pall snus.
Känns föga troligt att någon åkte runt i lastbil och letade efter inkomster (dock inte omöjligt).
Sedan att lasta över allt till en annan bil... Medan chauffören är på dejt med John Blund...
Nja låter lite för bra för att vara sant.
Citera
2015-11-28, 07:10
Medlem
geir44s avatar
Snus. Noe av det sämsta vi har fått fra Sverige. Ingen behøver sånn beroende-skit.

men det är nog en inside job.
Citera
2015-11-28, 11:03
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av geir44
Snus. Noe av det sämsta vi har fått fra Sverige. Ingen behøver sånn beroende-skit.

Snus är äkta kärlek! Livets krydda!
Citera
2015-11-28, 12:47
Medlem
oldeubois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av geir44

Jag håller med, det är synd. Det är inte så många som röker i Norge, antar jag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in